De PAP-commissie schol volgt de aanvoer en marktontwikkelingen van schol in Nederland en de landen rond de Noordzee. De aanvoer in de afgelopen periode in Nederland zag er, in vergelijk met dezelfde periode vorig jaar, als volgt uit, waarbij geconstateerd moet worden dat de aanvoer duidelijk minder is maar daar staat tegenover een voor schol extreem hoge prijs.
Aanvoer en prijsvorming schol in Nederland** |
||||
|
2018 |
2017 |
||
weeknr. |
Aanvoer |
Gemiddelde prijs |
Aanvoer |
Gemiddelde prijs |
30 |
866 ton |
€ 2,54 |
973 ton |
€ 2,00 |
31 |
807 ton |
€ 2,49 |
818 ton |
€ 2.02 |
32 |
670 ton |
€ 2,57 |
909 ton |
€ 1,97 |
33 |
655 ton |
€ 2,79 |
926 ton |
€ 1,94 |
34 |
759 ton |
€ 2,84 |
1.007 ton |
€ 1,92 |
35 |
630 ton |
€ 2,88 |
1.130 ton |
€ 1,91 |
** zonder Breskens en Den Oever.
PAP-regeling
De PAP-schol-commissie heeft besloten de regeling van 100 % te continueren. Hierdoor ziet de regeling voor de 4-weekse periode, die maandag 10 september as. ingaat (voor de weken 37 t/m 40), er als volgt uit:
- Een vaartuig met een basiscontingent schol tot 500 ton mag in de 4-weekse periode week 37 t/m 40 maximaal 100 ton schol aanvoeren;
- Een vaartuig met een basiscontingent schol van 500 tot 1.000 ton mag in de 4-weekse periode week 37 t/m 40 maximaal 115 ton schol aanvoeren;
- Een vaartuig met een basiscontingent schol van meer dan 1.000 ton mag in de 4-weekse periode week 37 t/m 40 maximaal 130 ton schol aanvoeren.
Let op:
- Bovenstaande regelingen gelden ook voor de visserij in het Skagerrak.
- Vaartuigen die bovengenoemde maximale hoeveelheid voor de 4-weekse periode overschrijden worden geconfronteerd met een extra heffing van € 1,00 per kg schol.