Voor de op 22 augustus jl. open gestelde subsidieregeling “Minder energieverbruik in de visserij” (ENERGIEVIS) is veel belangstelling in zoverre dat het beschikbare budget van € 20 miljoen bijna volledig benut is. Aanvragen kunnen nog steeds ingediend worden, VisNed heeft gevraagd om verhoging van het budget als daartoe aanleiding is.
Via deze regeling kunnen eigenaren van vissersvaartuigen aanvragen indienen voor steun bij investeringen in innovatieve zaken voor een vissersvaartuig waarmee brandstof bespaard wordt. Denk hierbij aan investeringen die de hydrodynamica of het aandrijfsysteem verbeteren of voorzieningen om met een ander vistuig te gaan vissen. Tot nu toe zijn 28 aanvragen ingediend.
De regeling staat open tot en met 21 november 2023. Zoals eerder gemeld is het totale budget € 20 miljoen, per bedrijf kan maximaal € 1,25 miljoen subsidie aangevraagd worden. Van de investeringen komt 50% in aanmerking voor subsidie. In onze vorige nieuwsbrief hebben we meer informatie over de regeling benoemd.
Aan de ene kant is het positief dat deze regeling er gekomen is maar aan de andere kant is het jammer dat alleen aanpassingen gedaan kunnen worden aan bestaande (oude) vaartuigen.
Iedereen geeft de voorkeur aan bijdragen voor kleinere efficiëntere en economisch meer duurzame kotters, zoals die ook, met financiële ondersteuning, in België gebouwd zijn/worden.
Daarnaast ligt de vraag om meer flexibiliteit voor de resterende actieve vloot nog steeds op tafel, ook in de regelgeving rond BT – TR-trackrecord. Het overleg hierover tussen LNV en sector is gaande.
Flexibiliteit is van belang maar voorkomen moet worden dat er verstoringen van quotabenutting, bevoorrading van de markt en de situatie op de visgronden plaats vinden, dus discussie en besluitvorming vereist zorgvuldigheid.
Indien er nog vragen zijn over deze regeling, kan contact opgenomen worden met het secretariaat van VisNed.