In tegenstelling tot eerdere berichtgeving is de openstelling van de subsidieregeling voor de aanschaf van een SCR-katalysator uitgesteld. Momenteel loopt er een procedure waarin de sector samen met het ministerie van LNV bij de Landsadvocaat toetst of de garnalenvisserij voor wat betreft stikstof onder de Wet natuurbescherming als ‘bestaand gebruik’ kan worden beschouwd.
Ooit is bij de instelling van Natura2000 gebieden door bewindspersonen toegezegd dat bestaand gebruik te allen tijde door mocht gaan. Hiervan is bijvoorbeeld sprake met de garnalenvisserij in de Waddenzee en kustzone.
Later is de overheid hierop terug gekomen, vandaar dat de visserij nu geconfronteerd wordt met aanvullende eisen bij het verkrijgen van een nieuwe vergunning in het kader van de Wet Natuurbescherming (Wnb).
Recent overleg tussen het ministerie van LNV en de visserijsector heeft erin geresulteerd dat voor dit punt bij de Landsadvocaat een juridisch advies ingewonnen wordt.
Wanneer uit het advies van de Landsadvocaat blijkt dat er inderdaad sprake is van ‘bestaand gebruik’, zou dat kunnen betekenen dat het aanschaffen van een SCR-katalysator (vooralsnog) niet nodig is.
Het ministerie heeft ons laten weten dat de subsidieregeling pas wordt opengesteld nadat het advies van de Landsadvocaat ontvangen is. Dit proces zal naar verwachting enkele weken duren.
Het ministerie wil hiermee voorkomen dat garnalenvissers nu gaan investeren in een SCR-katalysator terwijl dat misschien niet nodig blijkt te zijn.
Wij beseffen dat door deze ontwikkeling het nog duidelijker wordt dat de garnalenvloot voor 1 januari 2023 niet kan worden voorzien van een SCR-katalysator. Opnieuw is deze boodschap overgebracht aan het ministerie en we verwachten dat dit uiteindelijk leidt tot een pragmatische aanpak. Daarover lopen reeds gesprekken met het ministerie.
Subsidieregeling
De subsidieregeling bestaat waarschijnlijk uit een 50%-subsidie voor zowel de aanschaf en installatie van een SCR-katalysator als voor een meetrapport door een gecertificeerd meetbedrijf.
Een nieuwe stage V/TIER III-motor komt wegens Europese wetgeving (helaas) niet in aanmerking voor subsidie.
Wanneer er meer informatie is over de openstelling van de subsidieregeling en de voorwaarden dan zullen wij dit zo spoedig mogelijk met onze leden-garnalenvissers delen.
Ondertekenen machtiging
De leden-garnalenvissers is enige tijd geleden gevraagd om een verklaring te ondertekenen waarin de PO gemachtigd wordt om namens et lid de aanvraag Wnb-vergunning in te dienen. De meeste leden hebben dit gedaan.
Degene die dit nog niet gedaan hebben worden verzocht langs te komen om deze verklaring alsnog te ondertekenen.
Controle vaartuiggegevens
Het ministerie van LNV heeft verzocht om nieuwe stikstofberekeningen aan te leveren, gemaakt met behulp van de meest recente versie van de AERIUS Calculator, welke in november dit jaar beschikbaar zal zijn.
TNO heeft niet altijd het juiste ‘bouwjaar motor’ gebruikt. Daarom, achten wij het van belang dat de correcte gegevens gebruikt worden voor de nieuwe stikstofberekeningen
Om die reden worden de garnalenvissers gevraagd de bij de PO bekende vaartuiggegevens te controleren en evt. fouten en/of ontbrekende gegevens door te geven.
Op basis van de aangepaste, correcte vaartuiggegevens zal TNO een nieuwe dataset samenstellen waarmee we in november de nieuwe AERIUS berekeningen kunnen maken.
We vragen daarom de leden-garnalenvissers het deze week via de NVB ontvangen formulier ‘Controle vaartuiggegevens’ in te vullen en aan ons retour te sturen.