Stremming sluizen Oostende

Via de Belgische Redercentrale ontving VisNed bericht dat vanaf maandag 31 januari tot en met dinsdag 22 februari 2022 de Visserijsluis te Oostende volledig gestremd is. Het verdere bericht luidt als volgt:

Wegens zeer dringende herstellingswerken aan de sluisdeuren is verder uitstel van de werken onmogelijk. Ook werken aan de Demeysluis zorgen voor een beperkte toegang tot het Vlotdok wat weinig perspectief biedt voor de vissersvaartuigen, alhoewel de Vlaamse Visveiling en de Rederscentrale zich ingezet hebben om minstens één van beide sluizen volledig open te houden tijdens de werken.

De havenautoriteiten melden daarbij ook nog dat voor vissersvaartuigen het aanmeren in de voorhaven (getijhaven) niet toegestaan is.

Hierbij informatie over de bediening van de Demeysluis tijdens de stremmingperiode van de Visserijsluis.

De eurokotters zouden nog via de Demeysluis kunnen aanmeren in het Vlotdok, lossen en blijven liggen tijdens het weekend, maar moeten hierbij rekening houden met de getijden.

Voor vaartuigen met een diepgang van vijf meter en meer is de toegang tot de Demeysluis geen optie.

Schippers kunnen duidelijke afspraken met de sasmeester maken voor aankomst en afvaart.

Contactgegevens sluis Demey: Tel 00 32 59/340729 – GSM 00 32 497/712141 – VHF Ch22

Tijdens de stremming van de Visserijsluis kan t.b.v. de Eurokotters met uitzondering van de maandagen 7, 14 en 21 februari (waarop volledige stremming van toepassing is) tijdens de overige dagen het Ebbe-regime toegepast worden.

Gebruik van de Demeysluis tijdens Ebbe-regime:

  • Kan van ongeveer 2 uur na hoogwater tot 2 ½ uur voor hoogwater voor vaartuigen met een diepgang minder dan 3,5 meter.
  • Voor vaartuigen met een diepgang van meer dan 3,5 meter tot maximum 5 meter kan het naargelang diepgang en waterstand ten laatste 3 ½ uur na hoogwater tot ongeveer 3 ½ uur voor hoogwater.

Onvoorziene omstandigheden kunnen zorgen voor verschuiving in de planning, maar indien nodig houdt de Rederscentrale ons hiervan op de hoogte.

De Vlaamse Visveiling heeft aan het alternatief Zeebrugge gedacht en gevraagd aan de haven om de Visartsluis ter beschikking te hebben tijdens de werken in Oostende.

Daarover is nog geen positief nieuws gekomen en daarbij komt nog dat ook in Zeebrugge werken zijn gepland aan een nieuwe brug over het verbindingsdok. Ook over deze ontwikkelingen houden wij contact met de Rederscentrale.

Britse vlagkotters

Met behulp van de Rederscentrale proberen we de Belgische autoriteiten te bewegen om voor de Britse vaartuigen een kortere meldingstermijn dan de nu geldende 24 uur te bewerkstelligen.

Concreet hebben we gevraag om gedurende werkdagen tussen 20.00 – 24.00 uur een notificatietermijn van 4 uur toe te passen. Dit verzoek is al enige tijd in behandeling maar helaas nog geen groen licht.

Vlissingen

Door bovengenoemde omstandigheden is de haven van Vlissingen veel belangrijker geworden om te gebruiken als haven om te lossen en het weekeinde over te blijven.

Inmiddels heeft VisNed bij LNV / NVWA het verzoek ingediend om de losfaciliteiten aan de loswal bij de vismijn Vlissingen  uit te breiden. Zodra er een reactie komt op dit verzoek informeren wij de leden hierover.