Om verschillende redenen is het druk met aanlandingen van vissersvaartuigen in de haven van Vlissingen. Een uitbreiding van losplaatsen is daarom dringend gewenst.
De visserijactiviteiten in het zuidelijk deel van de Noordzee en in het Oostelijk Engels kanaal nemen hand over hand toe. Daarnaast zijn met name voor Engelse vlagkotters de losfaciliteiten in diverse Europese havens uitermate beperkt.
Gezien de al enige tijd oplopende spanningen tussen Frankrijk en Engeland over het aantal af te geven Franse visvergunningen om in Britse wateren te vissen worden Engelse vlagkotters die gebruik willen maken van Boulogne-sur-Mer min of meer geboycot.
Daarnaast is de haven van Oostende helaas geen optie. Deze is nu tijdelijk gesloten in verband met onderhoudswerkzaamheden aan de sluizen maar ook de meldingsprocedure is niet toegespitst op vissersvaartuigen die vissend op verse vis dichtbij een haven opereren.
De Belgische autoriteiten houden vooralsnog vast aan een meldingstermijn van 24 uur en in samenwerking met de Rederscentrale wordt gepoogd dit in bepaalde gevallen terug te brengen naar 4 uur, maar helaas wordt tot nu toe weinig medewerking geconstateerd.
Dit alles heeft erin geresulteerd dat we in Vlissingen kijken of in de regelgeving de losfaciliteiten verruimd kunnen worden, dit om wachttijden te voorkomen.
Het bedrijf Van de Gruijter BV heeft in het verlengde van de loskade aan de visafslag in totaal 165 meter kade die zij voor het lossen van de kotters die per as willen vervoeren beschikbaar wil stellen.
Al enkele weken ligt bij LNV en NVWA een verzoek om hieraan medewerking te verlenen, LNV heeft laten weten “hiermee bezig te zijn”.
Deze week hebben de gemeenten Urk en Vlissingen een brief gestuurd aan LNV en NVWA waarin zij er op aan dringen om de losmogelijkheden te vergroten. Volgens beide gemeenten is bij het creëren van een doorlopende loskade sprake van een win-win situatie. Wij gaan er vanuit dat nu heel snel de mogelijkheden verruimd worden.