Saneringsregeling wordt niet aangepast

De saneringsregeling die sinds 1 september jl. is opengesteld wordt niet aangepast. Intensieve overleggen met LNV hebben niet het gewenste resultaat opgeleverd. Er is inmiddels juridisch advies ingewonnen wat uiteindelijk zal leiden tot een juridische toetsing. Ondanks de voorwaarden met grote impact zien veel ondernemers toch geen andere keus dan een aanvraag tot sanering in te dienen.

De inname van contingenten als extra voorwaarde in de saneringsregeling blijft ondoordacht en onrechtvaardig omdat aanzienlijk ongelijke gevallen gelijk behandeld worden.

Ondanks de toezegging van minister Staghouwer dat in ieder geval gekeken zou worden naar knelgevallen binnen een bedrijf met meerdere vaartuigen (bijvoorbeeld grootste contingent ligt op het vaartuig dat gesaneerd wordt terwijl op het jongere vaartuig, waarmee het bedrijf doorgezet wordt, het kleinste contingent staat) bleek tijdens een overleg vorige week met LNV dat er geen aanpassing doorgevoerd wordt.

Dit betekent concreet dat naast de vismachtiging met capaciteit (GT’s en kW’s) alle contingenten en visvergunningen (bijvoorbeeld Kanaal- of GV-vergunning), die op het vaartuig of gereserveerd staan op naam van dezelfde ondernemer, komen te vervallen c.q. ingenomen worden.

Informatie uit WEcR

In een overleg met Wageningen Economic Research (WEcR – voorheen LEI) is ons informatie verstrekt over de wijze waarop de saneringsbedragen zijn berekend. Hierbij is gewerkt met gerealiseerde gemiddelde vangsten in de referentieperiode 2015 – 2019. De bottleneck is dat niet gekeken is naar waar de kilogrammen van deze gemiddelde vangsten vandaan komen; eigen contingent dan wel gehuurd.

Bij de voorwaarde tot het inleveren van de vismachtigingen en contingenten is ook gesteld dat alle gereserveerde contingenten worden ingenomen. In juridische zin zijn hier de nodige vraagtekens bij te zetten.

Vooral wanneer de ingenomen contingenten groter zijn dan het gemiddelde waarmee WEcR heeft gerekend of indien er sprake is van gereserveerde contingenten die niet op het te saneren vaartuig liggen.

Als gezamenlijk kotter-PO’s overleggen we vanaf de bekendmaking van de saneringsregeling met juristen om te bezien welke mogelijkheden er zijn om (gedeeltelijke) inname van contingenten via een juridisch traject te voorkomen, uiteraard zonder dan de saneringsuitkering in gevaar komt.

Indien er leden zijn die over bovenstaande vragen hebben, worden zij verzocht contact op te nemen met het secretariaat van VisNed/PO Urk.