De vloot ondervindt nog steeds enorme schade door de brandstofcrises als gevolg van de oorlog in het oosten van Europa. Ondanks dat de Europese Commissie steunmaatregelen verruimd en diverse lidstaten daarvan ruimhartig gebruik maakt blijft het in Nederland oorverdovend stil.
In de brief aan de Tweede Kamer van 22 juli jl. schreef minister Staghouwer ten aanzien van de overbruggingsregeling het volgende: “Zoals aan de Kamer is toegezegd, ben ik bezig met het uitwerken van een overbruggingsregeling voor de visserijsector.
Ik zal de komende tijd benutten om ook in gesprek te gaan met sector, banken en adviseurs over wat in relatie tot de openstelling van deze saneringsregeling een overbruggingsregeling kan betekenen in relatie tot de transitie waar we voor staan.
Het is immers mijn bedoeling om een gezonde en levensvatbare visserijsector voor Nederland te behouden. Ik zal de Kamer voor 5 september over de stand van zaken omtrent de overbruggingsregeling informeren.”
In de tussentijd hebben ze in Europa niet stil gezeten. De Europese Commissie (EC) heeft voor lidstaten de mogelijkheden tot steun verruimd.
Daarbovenop heeft op initiatief van Europarlementslid Bert-Jan Ruissen (SGP) de Visserijcommissie onlangs besloten de EC te vragen het budget van steunmaatregelen met bijna € 100 miljoen te verhogen.
Diverse lidstaten maken gretig gebruik van de geboden mogelijkheden. De steun in Spanje is verhoogd naar meer dan € 70.000,00 per vaartuig en de steun in Frankrijk is nog steeds € 0,30 per liter en deze steunmaatregel is verlengd tot het einde van het jaar.
Ook in andere lidstaten te weten België, Duitsland en Zweden zijn regelingen tot stand gekomen, de één ruimer dan de ander maar in ieder geval wordt erkend dat de vloot hulp geboden moet worden.
Terecht wordt geconcludeerd dat “ongewone tijden vragen om ongewone maatregelen” en dat de nog steeds enorm hoge brandstofprijzen niet tot het normale ondernemingsrisico behoren.
Tijdens het Aanvoeroverleg van vorige week dinsdag heeft VisNed opnieuw aandacht gevraagd voor voortgang op dit dossier. Wij hebben ons ongenoegen kenbaar gemaakt over het niet van de grond komen van een regeling.
Immers, het ministerie neemt de tijd tot uitwerking van een regeling terwijl de vloot op omvallen staat en zelfs aangegeven termijnen worden stilzwijgend genegeerd.
Op de vraag van VisNed of er soms een verborgen agenda speelt, namelijk we blijven zo lang mogelijk traineren en proberen daarmee zoveel mogelijk kotters richting de saneringsregeling te dirigeren, werd nadrukkelijk ontkennend gereageerd. Maar waaruit blijkt de urgentie om de vloot in leven te houden?
Waarom er dan zo getalmd wordt met ook de vraag vanuit de Tweede Kamer, om snel actie te ondernemen, blijft onduidelijk. VisNed heeft Kamerleden hierop gewezen. We hopen dat de tijdelijke minister van LNV heel snel de toezegging waar gaat maken.