Opnieuw vraag om financiële steun

De oliecrisis duurt voort en de visserijsector heeft het heel zwaar. Ondanks verruiming van de Europese mogelijkheden van steun aan voedselproducerende sectoren heeft LNV nog niet gereageerd op verzoeken tot ondersteuning. Daarom is hierover opnieuw een nieuwe brief gestuurd aan de minister.

Tijdens de Visserijraad vorige week heeft de Europese Commissie nieuwe crisismaatregelen afgekondigd om de visserijsector te ondersteunen in de context van de oorlog tussen Rusland en Ukraine.

Aan lidstaten wordt de mogelijkheid gegeven om, gebruik makend van het Europese Fonds voor Maritieme Zaken, Visserij en aquacultuur (EMVAF), visserijbedrijven te ondersteunen.

Hierbij gaat het om financiële compensatie van economische verliezen en extra kosten, waaronder de zeer hoge extra bedrijfskosten ten gevolge van de enorm gestegen brandstofprijs.

Op basis van deze besluitvorming vinden we dat het ministerie van LNV de aanvoersector te hulp moet schieten in deze uitzonderlijke situatie die we vergelijken met de crisis bij de start van Covid-19.

Vandaar is vanuit Delta Zuid, Vissersbond en VisNed in een nieuwe brief aan de minister van LNV aangedrongen op de totstandkoming van een regeling. Begin volgende week staat hierover een overleg met de ambtelijke dienst gepland. De betreffende brief is HIER in te zien

Brandstoftoeslag

Sinds enkele weken kennen we de toeslagregeling waarbij vanuit de handel bovenop de prijs, die op de klok gerealiseerd wordt, een extra vergoeding wordt gegeven; € 0,75 per kg voor de zwartvissoorten en € 0,20 per kg voor de overige soorten.

Deze regeling geldt in eerste instantie voor 4 weken. Uit ingewonnen informatie blijkt dat in geen enkel ander land een soortgelijke regeling wordt toegepast. Volgende week wordt de regeling geëvalueerd.

Deze week is alvast wel besloten om geen onderscheid meer te maken tussen aanvoerders op Nederlandse visafslagen. Ongeacht de vlag en eigendom krijgen alle bokkers en twinriggers, die op een Nederlandse visafslag hun vangst aanbieden, de opslag toegekend.

In Nederland is kritiek omdat gesteld wordt dat de handel bij het drukken op de klok rekening houdt met de regeling.  Dit laatste is natuurlijk moeilijk te constateren, in ieder geval hebben vertegenwoordigers van de afnemers aangegeven dat dit niet de intentie van de regeling is.

Overigens moeten we vaststellen dat het aantal stilliggers niet afneemt. Voor veel kotters is de compensatieregeling jammer genoeg onvoldoende om uit te varen.