NVWA-waarschuwingen voor onjuiste PNR-berichten

Van meerdere leden kregen we deze week kopieën van brieven van de NVWA over onjuiste pre-notificatieberichten (PNR?PNO) waarvoor officiële waarschuwingen werden uitgereikt. Het advies aan de schippers is; wees nog alerter.

Uit zogenoemde crosschecks, dat zijn administratieve inspecties achteraf, heeft de NVWA bij diverse kotters vastgesteld dat de termijn tussen pre-notificatie van aanlanding en opgegeven binnenkomsttijd minder dan de voorgeschreven 4 uur zit.

Vaak gaat het om kleine verschillen, bijvoorbeeld melding verstuurd om 17.00 uur en de opgegeven binnenkomsttijd op 20.45 uur gezet, dat is een kwartier te kort. Tussen verzenden bericht en opgegeven tijd van binnenkomst moet altijd tenminste 4 uur zitten.

Als er een verschil ontstaat tussen het geplande tijdstip van binnenkomst en het daadwerkelijke tijdstip dient een correctiebericht verstuurd te worden.

Ongetwijfeld ten overvloede maar opgaven van tijdstippen moeten altijd in UTC gedaan worden.

Ook wij vinden het spijkers op laag water zoeken door als NVWA zo te werk te gaan, maar kennelijk vindt de controledienst dat hierin tijd en energie wordt gestopt.

Desondanks doen wij een beroep op de schippers om alert te zijn op dit soort zaken om verdere problemen te voorkomen omdat bij constatering van nieuwe verschillen bestuurlijke sancties en/of boetes in het vooruitzicht worden gesteld.