Ondanks dat de Nederlandse vloot zich in één van de grootste crisissen bevindt met daarbij de grote vraag of er een overlevingskans bestaat of komt talmt de Nederlandse overheid nog steeds met het toesteken van een helpende hand. Wat voelt de visserij zich in de steek gelaten door dit kabinet.
Vorige week donderdag was er een Bestuurlijk Overleg op het ministerie van LNV. Helaas was dat niet met de nieuwe minister, Piet Adema, waar wel om gevraagd was, maar met Directeur-Generaal Donné Slangen.
In dit gesprek kwamen diverse onderwerpen langs waarbij de stand van zaken werd gedeeld. Stuk voor stuk zaken en dossiers die zich voortslepen, andere bewoording is niet denkbaar, zonder dat voortgang wordt geboekt.
Er wordt de sector steeds een enorme bak geld voorgehouden maar het enige concrete is € 155 miljoen voor de sanering en al het andere duurt maar en duurt maar terwijl de aanvoersector in brand staat, met andere woorden; in de tussentijd laten we de vloot kapot gaan.
In niet mis te verstane woorden hebben visserijbestuurders hierover hun ongenoegen en frustratie kenbaar gemaakt, als er nog langer getreuzeld wordt hoeven andere regelingen en zaken als het Visserij Innovatie Netwerk etc. allemaal niet meer, want dan is er geen boomkorvloot over. Een en ander leidde o.a. tot een openhartige uitwisseling van informatie.
Het is duidelijk dat de vorige minister heel graag de sector een steuntje in de rug had willen geven via de Overbruggingsregeling. Dit in juli rond had willen maken, en uiterlijk begin september. Maar het is duidelijk geworden dat er binnen het kabinet meerdere dwarsliggers waren die het Henk Staghouwer onmogelijk maakten.
Onder druk van de omstandigheden en vanuit de Kamer is het kabinet op enig moment toch gaan schuiven en wordt een MKB-regeling uitgewerkt. Echter, hierbij is door het kabinet expliciet vastgelegd dat het alleen gaat om steun bij verbruik van elektra en gas en niet om andere fossiele brandstof, daarmee de visserij maar ook de transportsector, de mogelijkheid om gebruik te maken van deze regeling, te ontnemen.
Uit alles blijkt dat met name de ministeries van Financiën en Economische Zaken & Klimaat de pogingen om onze vloot te helpen tegenhouden. Wij hebben naar voren gebracht dat dit kabinet de facto de Nederlandse visserij laat verzuipen. Heel wrang allemaal als vastgesteld wordt dat Brussel deze keer volop mogelijkheden biedt en andere landen hiervan dankbaar gebruik maken om hun vloot in de vaart te houden.
In de Tweede Kamer wordt met regelmaat aandacht gevraagd voor de situatie van de visserij, er zijn ook meerdere moties aangenomen waarin de regering opgeroepen wordt hier invulling aan te geven. Maar de partijen zijn niet bij machte om het kabinet te dwingen; oproepen en moties kan het kabinet naast zich neer leggen en dat gebeurt dan ook.
Het ministerie van LNV werkt nog steeds aan een deminimis-regeling waarbij aan een kotter maximaal € 30.000,00 steun wordt verleend, dit is voor nu het enige wat in de pijplijn zit maar ook niet duidelijk is wanneer deze er komt.
Kortom; het is allemaal heel deprimerend, wie had ooit gedacht dat in Nederland voedselproducerende sectoren in zulk zwaar weer zouden komen waarbij een regering vervolgens de boeren en vissers zo hard laat vallen.
Wij blijven echter tot het uiterste gaan en daarom hebben, hoewel in het Bestuurlijk Overleg vorige week een gesprek met de nieuwe minister werd toegezegd, de voorzitters van Vissersbond, Delta Zuid en VisNed begin deze week opnieuw een mail naar minister Adema gestuurd met het dringende verzoek tot overleg op korte termijn. De situatie is er urgent genoeg voor!
Andere zaken
In het overleg met DG Slangen kwamen ook andere zaken langs, zoals uitwerking saneringsregeling (fiscale aangelegenheden, strafpunten), herziening contingentenstelsel (niets wordt overhoop gehaald, overleg wordt opgestart), Sociaaleconomische impactanalyse (begin volgend jaar hierover informatie), bodemberoerende visserij in beschermde gebieden (doodsteek garnalenvisserij) en stikstofproblematiek in het kader van de Wnb-vergunning (uitstel van datum aanpassing motoren).
Tenslotte is het gebruik aan communicatie en samenwerking nog eens naar voren gebracht. De laatste jaren zijn de luiken steeds meer en meer dicht gegaan en dat is voor niemand goed. Hierin zullen aanpassingen ten goede doorgevoerd moeten worden, zo is nadrukkelijk vanuit de visserijorganisaties naar voren gebracht.