De NVWA heeft onlangs bekend gemaakt dat de regels rond het aanlanden van vis, waarbij transport na een andere haven aan de orde is, gewijzigd worden. Onderstaand nog een update.
In onze vorige nieuwsbrief hebben we uitgebreider stil gestaan bij de gewijzigde regelgeving vastgelegd in een nieuw Controleplan “Wegen na vervoer” en steekproefplan voor “Wegen aan boord”.
Eerder hebben we overleg gehad met de NVWA en visafslagen, deze week overlegden we met de handelaren in Noorse kreeft omdat de nieuwe regels tot de nodige onwerkbare situaties leiden.
Kort gezegd komen de regels op het volgende neer.
- Voor kotters die een Nederlandse haven binnen lopen en hun volledige vangst in de visafslag ter plaatse aanbieden verandert er niets. Binnen 48 uur na lossing moeten de definitieve vangstcijfers ingediend worden.
- Voor kotters die een Nederlandse haven binnen lopen en hun volledige vangst in een visafslag in een andere Nederlandse haven aanbieden vervalt de verplichting om aan boord te wegen. Daar staat tegenover dat de volledige vangst in de visafslag gewogen moet worden. Deze regel geldt voor alle vaartuigen ongeacht de vlag. De in de visafslag vastgestelde hoeveelheden dienen voor de definitieve vangstopgave binnen 48 uur.
- Vissers die tot nu toe hun vangst gedeeltelijk op een visafslag lossen en een deel bij een handelaren (bijvoorbeeld Noorse kreeft of schol) moeten nu eerste hun volledige vangst naar de visafslag brengen om daar gewogen te worden.
Inzet van de PO’s, visafslagen en handelaren is om de aangescherpte regels zo pragmatisch mogelijk in te vullen. Hierover zijn afspraken gemaakt en aanvoerders van Noorse kreeft worden verzocht hierover contact op te nemen met hun afnemer c.q. visafslag.