Nieuwe Visserijmaatregelen in VK-wateren

Opnieuw komen er in een deel van de Engelse wateren ingrijpende technische maatregelen, met name gericht tegen de Flyshootvisserij. De belangrijkste daarvan is de introductie van 100 mm maaswijdte in de gebieden 7d en 7e. En gezien alle consultaties die er lopen over managementplannen en beschermde gebieden is het einde nog lang niet in zicht. Op bilateraal niveau is er een overeenkomst gesloten tussen drie lidstaten over het beheer van de Flyshootvisserij in ICES-gebied 7D.

We hebben het eerder opgemerkt: sinds Brexit lijkt het Verenigd Koninkrijk (VK) op het gebied van visserijbeheer helemaal losgeslagen en komt dit land met steeds meer maatregelen die de visserij hard raken.

Er lopen diverse consultatietrajecten op het gebied van het beheer van visbestanden en natuurmaatregelen. Deze week zijn er weer een reeks gepubliceerd en enkelen daarvan zullen de visserijmogelijkheden verder aantasten.

Gisteren kwam er vanuit het VK een nieuwe publicatie naar buiten onder het motto: “Kwetsbare visbestanden krijgen extra bescherming dankzij de invoering van nieuwe wetgeving”.

In deze publicatie werd aangekondigd dat een voorstel met een reeks van visserijmaatregelen met name voor de gebieden 7d en 7e ter goedkeuring aan het parlement is gestuurd.

De belangrijkste maatregelen behelzen het instellen van een minimum maaswijdte voor Flyshooters van 100 mm en minimum maten voor tarbot (30 cm), griet, (30 cm) en tongschar (25 cm). Ook wordt voor Flyshooters een maximum motorvermogen van 221 KW binnen de Engelse 12-mijlszone geïntroduceerd. Dit laatste raakt de Nederlandse vaartuigen niet omdat ze gerechtigd zijn binnen de 12-mijlszone van Engeland te vissen.

De Engelse MMO, die over de uitvoering van dit soort maatregelen gaat, hoopt dat het parlement de maatregelen per 16 december 2024 heeft goedgekeurd.

Natuurlijk komt dit heel hard binnen. We overleggen al geruime tijd over deze zaken, in EU-verband maar ook met bestuurders in het VK. Met laatstgenoemde wordt ook gekeken naar mogelijkheden van juridische toetsing omdat er ons inziens duidelijke sprake is van discriminerende maatregelen, alleen gericht tegen de Flyshoot-vismethode. Hierbij moet het volgende bedacht worden:

  • Bijna 100% van de Flyshoot-activiteiten onder Britse vlag in de Zuidelijke Noordzee en het Engels Kanaal wordt gedaan door Nederlandse ondernemers met vaartuigen onder VK-vlag, wat concreet betekent dat in deze gebieden geen Flyshoot-visserij beoefend wordt door van origine Britse vissers.
  • Van de vangsten van non-quota-species in het VK wordt 20% gevangen door de vaartuigen die met Flyshoot vissen en 80% door vaartuigen met andere demersale vistuigen.
  • Er ontstaat op de visgronden een bizarre rechtsongelijkheid; vissend op dezelfde soort mag een bordentrawl 80 mm kuilen gebruiken en moet een Flyshooter 100 mm kuilen gebruiken.

Het overleg met het ministerie van LVVN (vorige week hebben we nog een brandbrief gestuurd aan staatsecretaris Rummenie) en de Europese Commissie (EC) wordt voortgezet maar het ziet er somber uit.

De vertegenwoordiger van de EC waarmee we gesprekken voeren geeft aan; “Het VK is een onafhankelijke kuststaat en mag in haar eigen wateren haar eigen visserijbeleid bepalen en doorvoeren. Naast het tijdig notificeren van maatregelen aan de andere partijen, waaronder de EC, geldt hierbij één stelregel en die is vastgelegd in de TCA-overeenkomst tussen de EU en het VK; de maatregel mag niet verschillend/discriminerend zijn voor eigen vissers en vissers van de EU”.

En hoe we ook tegen deze situaties aankijken; de maatregelen zijn voor alle Flyshooters hetzelfde en voor het toepassen van minimum maten voor de genoemde vissoorten wordt voor geen enkel vistuig een uitzondering gemaakt.

Gentlemen's Agreement

Onlangs is tussen vertegenwoordigers van Frankrijk, België en Nederland het Gentlemen;s Agreement gesloten over maatregelen voor de Flyshoot-visserij in gebied 7d, het Oostelijk Engels Kanaal.

De belangrijkste zaken die zijn overeengekomen:

  • Ring om het aantal vergunningen
  • Maximaal 8 dagen vissen in de 2 weken in 7d
  • Touwlengte; starten met 2 x 3.200 meter met 15% marge, later naar 2 x 3.000 meter met 15% marge
  • Gewicht; starten met 2,2 kg per meter met 10% marge, later naar 2 kg per meter met 10% marge
  • Touwdikte; 50 mm met 5% marge.
  • Minimum maaswijdte 80 mm (dus niet meer met < 80 mm op inktvis)
  • Beperking toegang 12 mijlszone
  • Vorming werkgroep waarin jaarlijks maatregelen worden geëvalueerd en eventueel aangepast. Ook geldt dit eventueel voor uitbreiding naar andere gebieden.

Het is een moeizaam traject geweest, dat meerdere jaren in beslag heeft genomen, vooral ook omdat er steeds nieuwe punten opgebracht werden, met name vanuit Frankrijk.

Het meest recente voorstel was dat de Franse visserijsector voor Flyshooten een minimum maaswijdte wilde vastleggen van 100 mm, kennelijk in navolging van de discussie in het VK. Hiertegen hebben wij grote bezwaren geuit.

Ook de suggestie vanuit Frankrijk dan af te spreken om een onderzoek te starten naar het toepassen van 100 mm, hebben we afgewezen. Tenslotte werd afgesproken om daarover niets op te nemen.

Totstandkoming is belangrijk voor de verhoudingen met Frankrijk en ook de overheden van de betrokken landen hechten grote waarde aan deze tot stand gekomen afspraken.

Wij zijn er van overtuigd dat het Gentlemen’s Agreement heel belangrijk is om als visserijsector zelf de regie te houden.

Mede door het ontbreken van een Akkoord zijn vanuit Frankrijk de afgelopen jaren diverse pogingen ondernomen om Flyshooters verder te beperken, o.a. via het Europees Parlement, maar dat is gelukkig niet gerealiseerd.

Nu zijn we weer "on speaking terms" en we hopen dat dit de relaties en verhoudingen ten goede komt.

Daarom is dit resultaat heel belangrijk en is er uiteindelijk een compromis bereikt waarmee we uit de voeten kunnen.

We gaan hiermee van start en zullen jaarlijks evalueren/verbeteringen aanbrengen.

We hebben ook de afspraak gemaakt dat we van alle scheepseigenaren/schippers een handtekening vragen ter bevestiging van deze afspraken.

Inmiddels hebben van de 24 Nederlandse Kanaalvergunninghouders 15 het Akkoord ondertekend. Leden die nog niet getekend hebben worden verzocht langs te komen om een handtekening te zetten.