Sinds enkele jaren kennen we in Nederland voor de belangrijkste soorten, gevangen met de belangrijkste vistuigen het MSC-certificaat, waarmee wordt aangetoond dat deze vistuigen duurzaam gebruikt en vissoorten duurzaam beheerd worden. Dit certificaat staat bekend als het MSC-certificaat Joint Demersal Fisheries.
Na de toekenning van het MSC-certificaat voor tong en schol, aangevoerd door de deelnemers in het MSC-certificaat dat beheerd wordt door de Coöperatieve Visserij Organisatie (CVO) , is het systeem geïntroduceerd van een opslag bovenop de veilingprijs indien de koper aangeeft dat hij de partij tong respectievelijk schol als MSC-vis gekwalificeerd wil ontvangen. Hierbij ging het om € 0,10 per kg schol en € 0,50 per kg tong.
In de praktijk bleek dit systeem bij verkoop via de veilingen niet goed te functioneren met het niet of nauwelijks kwalificeren als MSC en betaling van de opslag tot gevolg.
In het derde kwartaal van 2021 is er met een viertal boomkorkotters een proef gedraaid waarbij de schol van deze kotters zonder opslag als MSC op de klok werd aangeboden. Nadere analyse van de veilingprijzen van de aangevoerde schol 4 door deze kotters liet zien dat er aanwijzingen zijn dat een hogere prijs werd behaald dan de gemiddelde prijs van niet MSC-schol 4.
De CVO heeft besloten om een nieuwe pilot te starten en daarbij eerst met de handel de nieuwe systematiek te bespreken. In dit gesprek is overeenstemming bereikt over onderstaand voorstel.
Voorstel
Vanaf 1 januari 2023 landt iedere kotter die lid is van de CVO en deelneemt in het MSC-certificaat Joint Demersal Fisheries alle gevangen vis aan onder het MSC-label. Ook wordt deze vis als MSC-vis verwerkt en verkocht door de afslagen en handel. Op alle schol (4,3,2,1) wordt een heffing van €0,02 gerekend, d.w.z. €0,01 door de aanvoerder en €0,01 door de handelaar.
Toelichting
De handel heeft aangegeven dat de vraag voor MSC tong er nauwelijks is en daarom van een standaard-heffing voor tong afziet. De grote schol-kopers waren het met elkaar eens dat de prijs zonder MSC niet zo hoog zou zijn als dat deze nu is.
Het huidige heffingssysteem wordt niet door alle afslagen (goed) uitgevoerd en de kosten van het certificaat worden met de huidige heffingsinkomsten daarom niet gedekt. Dat alle vis met het MSC-label zal worden aangeland, heeft als voordelen dat we transparant systeem creëren, alle schepen mee kunnen doen (na sanering) en de kosten van het certificaat kunnen worden gedekt.
Op basis van een verwachte aanvoer van ongeveer 8000 ton schol, komt er per jaar €160.000 binnen en kan de CVO de MSC-kosten bekostigen. De handel ziet het belang van het behouden van het MSC-certificaat.
Momenteel is er vraag naar MSC-vis en het MSC-certificaat is ook in het licht van de huidige (inter)nationale discussies rondom bodemberoerende (en specifiek boomkor-) visserij belangrijk, zo niet essentieel.