MSC-certificaat voor TR 1 en BT 2 hopelijk snel terug

De Coöperatie Visserijorganisatie (CVO) werkt hard aan het opheffen van de schorsing van het MSC-certificaat voor de vistuig-categorieën TR 1 en BT 2. Waarschijnlijk kan schorsing deze maand ongedaan gemaakt worden.

Marine Stewardship Council (MSC) heeft sinds 25 april jl. de onder de CVO beheerde certificaten voor tong, de boomkorvisserij en de flyshoot- en bordentrawlvisserij in de Noordzee opgeschort.

Deze waren sinds 31 oktober 2019 in de Gezamenlijke Demersale Visserij (Joint Demersal Fisheries - JDF) in de Noordzee, Skagerrak en Kattegat toegekend.

MSC kan een certificering opschorten als de visserij niet meer aan de condities voldoet of als een visbestand niet meer gezond is.

Op basis van de derde jaarlijkse controle door het certificeringsbedrijf (Control Union UK) had MSC besloten om de volgende certificaten op te schorten:

- Noordzee tong (Solea solea) in ICES 4

- CVO-BT2: boomkorvisserij 70-119 mm in de Noordzee

- CVO-TR1: demersale bordentrawls/flyshooter/twinrig visserij >100 mm in de Noordzee

Schorsing Noordzeetong

MSC schorste de certificering voor Noordzeetong “vanwege een laag bestandsniveau in combinatie met lage aanwas”. 28 juni as. komt ICES met nieuwe informatie over het Noordzee-tongbestand naar buiten. Die informatie zal aanmerkelijk positiever uitpakken en de verwachting is dat de schorsing voor Noordzee-tong snel opgeheven zal worden.

Schorsing BT2 en TR1

Wat veel meer pijn doet is de schorsing voor BT 2 en TR 1 op tuigniveau. De certificering voor deze vistuigen wordt opgeschort omdat er volgens MSC onduidelijkheid is over de impact op het bestand van rode poon, in de boomkor een bijvangstsoort.

Bij flyshoot is rode poon soms wel een doelsoort maar dat is, net als bij de boomkor, niet het geval voor de andere vistuigen in de categorie TR (borden, twinrig).

Met name is de afgelopen jaren een belangrijke markt voor MSC-schol ontstaan en de schorsing van BT 2 en TR 1 brengt deze markt in gevaar. Daarom heeft de CVO opdracht gegeven aan Wageningen Marine Research (WMR) om in een deskstudie de impact van de BT 2- en TR 1-visserij op rode poon te bepalen.

Aan het auditteam is gevraagd om versneld bij elkaar te komen om de ondernomen stappen te beoordelen. Dat is inmiddels gebeurd en het rapport hierover zal op korte termijn opgeleverd worden.

Na accordering door de CVO en plaatsing op de MSC-website wordt de schorsing opgeheven en kunnen de leden, die deelnemen in het JDF-MSC-certificaat, weer gecertificeerde vis aanvoeren.

Wij hopen dat dit binnen 1 of 2 weken gerealiseerd kan worden, het is van groot belang want vissers die geconfronteerd zijn met de tijdelijke schorsing merken dit in de prijsvorming op de visafslag zeker. Een verschil van 30 – 40 €cent per kg schol is aan de orde en dat loopt dik in de papieren.

Als het certificaat terug is moeten we vervolgens kijken of er in de vistuigcategorie TR een splitsing aangebracht kan worden tussen flyshoot en bordentrawls, om negatieve aspecten zoals we nu gezien hebben (schorsing terwijl jouw vistuig geen rode poon aanvoert) te voorkomen.

Zodra er meer informatie beschikbaar komt, melden wij dit aan de leden.