De oliecrisis duurt voort en de visserijsector heeft het onverminderd heel zwaar. Op basis van de verruiming van de Europese mogelijkheden van steun aan voedselproducerende sectoren heeft de visserijketen bij de minister van LNV opnieuw aangedrongen op steun vanuit de overheid om een groot drama in de visserijsector te voorkomen. De minister denkt na over het verzoek.
Naar aanleiding van de nieuwe brief die vanuit Vissersbond, Delta Zuid en VisNed gestuurd was vond afgelopen maandagmiddag een digitaal overleg plaats met de minister.
In dit gesprek kregen we de ruimte om de minister op de hoogte te brengen van de alarmerende situatie waarin de kottervloot zich op dit moment bevindt. Zaken uit onze brieven hebben we toegelicht en ook de vertegenwoordiging van de handel/ verwerking gaf een toelichting op de situatie met een nijpend tekort aan aanvoer.
Hoewel de visprijzen (heel) goed te noemen zijn plus de daarbovenop toegekende brandstoftoeslag is het voor de meeste kotters niet lonend om te (blijven) vissen.
Uiteraard hebben wij gewezen op de uitbreiding van de steunmogelijkheden door de Europese Commissie en nu is het aan de lidstaten om hier invulling aan te geven.
Immers, aan lidstaten wordt de mogelijkheid gegeven om, gebruik makend van het Europese Fonds voor Maritieme Zaken, Visserij en aquacultuur (EMVAF), visserijbedrijven te ondersteunen.
Hierbij gaat het om financiƫle compensatie van economische verliezen en extra kosten, waaronder de zeer hoge extra bedrijfskosten ten gevolge van de enorm gestegen brandstofprijs.
Op basis van deze Brusselse mogelijkheden hebben wij de minister gevraagd om de visserijsector te hulp te schieten. Belangrijke reden hiervoor is ook dat de aanvoerder in een aanbodmarkt opereert waarbij (hogere) kosten niet doorberekend kunnen worden.
Op basis hiervan vinden we dat het ministerie van LNV de aanvoersector te hulp moet schieten in deze uitzonderlijke situatie die we vergelijken met de crisis bij de start van Covid-19.
Als de vloot geholpen wordt heeft dat ook positieve effecten voor de andere partijen in de keten.
Minister Staghouwer gaf aan dat hij de grote zorgen begreep maar hij verwees naar het kabinetsbeleid waarbij aan sectoren geen directe steun wordt verleend.
Toen in het gesprek de puls ter sprake kwam, (immers als we dat tuig hadden mogen blijven gebruiken hadden we als vloot niet in deze dramatische situatie terecht gekomen), gaf de minister aan dat hij tijdens de laatste Visserijraad naar voren gebracht heeft dat de boomkorvloot terug geworpen is en de puls de oplossing is richting een duurzame toekomst. Maar de minister moest melden dat dit Nederland niet gegund wordt. Volhouden is het enige devies.
De minister stelde een aantal vragen over omvang en impact van de huidige situatie, het aantal stilliggers etc. waarbij we hem van zo concreet mogelijke informatie hebben voorzien.
De minister heeft toegezegd om over de kwestie en het ingediende verzoek na te denken, en zo snel mogelijk een oordeel te geven. Mocht er een mogelijkheid tot steun gecreƫerd worden, dan neemt dat enige tijd in beslag omdat er dan eerst richting kabinet en parlement stappen moeten worden genomen.
Kamervragen
Vanuit de Tweede Kamer is er steun voor de visserijsector, gezien ook de Kamervragen die eind vorige week zijn ingediend. Hiermee toont de politiek aan dat voor de visserij echt de helpende hand moet worden toegestoken.
De door de leden Boswijk (CDA) en Bisschop (SGP) ingediende vragen zijn HIER te bekijken.