Deze week kregen we bericht vanuit het ministerie van LNV dat de aanvullende steunmaatregelen door de Europese Commissie goedgekeurd zijn. Dit betekent dat er meer informatie over de voorwaarden bekend zijn en het implementatieproces eindelijk opgestart kan worden.
De liquiditeits- en stilligregeling worden beiden opgetuigd als een regeling gefinancierd uit de BAR, wat betekent dat zij, net als de saneringsregeling, Brexit gerelateerd zijn. Informatie per regeling luidt als volgt:
Liquiditeitsregeling
Op 15 december heeft het ministerie van LNV de goedkeuringsbeschikking ontvangen voor de liquiditeitsregeling. Deze zal na het kerstreces zo spoedig mogelijk worden vastgesteld en gepubliceerd. De regeling zal per 1 maart worden opengesteld.
Eigenaren van vissersvaartuigen kunnen binnen deze regeling subsidie aanvragen voor het inkomensverlies dat is geleden in het eerste kwartaal van 2021 en dat een direct gevolg was van de Brexit.
Het inkomensverlies wordt per vaartuig bekeken, ook als een onderneming over meerdere vaartuigen beschikt. Een ondernemer kan per vaartuig een aparte aanvraag indienen. Enkele relevante voorwaarden in de regeling zijn:
- het verband tussen het geleden inkomensverlies van het desbetreffende vissersvaartuig en de Brexit moet worden aangetoond,
- het door de Brexit veroorzaakte inkomensverlies moet substantieel (lees: ten minste 30 procent) zijn,
- de te verlenen subsidie per vissersvaartuig bedraagt 50 procent van het inkomensverlies over het eerste kwartaal van 2021,
- binnen deze marges kan de subsidie ten hoogste € 300.000 van een inkomensverlies van € 600.000 of meer bedragen en ten minste € 15.000 (van een inkomensverlies van ten minste € 30.000) bedragen.
Stilligregeling
Daarnaast heeft de Europese Commissie begin deze week laten weten dat de stilligregeling eveneens wordt goedgekeurd. Ook deze regeling zal na 1 januari as. zo spoedig mogelijk worden vastgesteld en gepubliceerd. Op dit moment is voor deze regeling nog geen exacte openstellingsdatum bekend, zodra deze bekend is zal dit worden gecommuniceerd.
Middels de stilligregeling kan subsidie worden verstrekt voor het tijdelijk stopzetten van visserijactiviteiten in 2021 en/of 2022. Voor deze regeling gelden onder meer de volgende voorwaarden:
- het verband tussen het stopzetten van de visserijactiviteiten en de Brexit moet voor het betreffende vissersvaartuig worden aangetoond,
- het vissersvaartuig moet in voorgaande jaren actief zijn geweest en in de stilligperiode minimaal 35 dagen en maximaal 126 dagen gestopt zijn met visserij activiteiten,
- de te verlenen subsidie zal 70% bedragen van het geleden verlies dat wordt berekend aan de hand van in eerdere jaren gerealiseerde omzet.
De BAR-regelingen binnen het Visserijspoor sluiten elkaar uit; dat wil zeggen dat men slechts in aanmerking kan komen voor een specifieke regeling als geen gebruik wordt gemaakt van één van de andere BAR-visserijregelingen.
Dit betekent heel concreet dat kotters die gebruik maken van de saneringsregeling geen aanvraag voor één van bovenstaande regelingen goedgekeurd krijgt. En dat vaartuigen die geen gebruik maken van de saneringsregeling een tegemoetkoming kan krijgen uit één van beide regelingen.
Voor de liquiditeitsregeling is een budget beschikbaar van € 12 miljoen en voor de stilligregeling een budget van € 33 miljoen. Het subsidieplafond wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de aanvragen.
Zodra de regelingen zijn vastgesteld zullen deze met de leden en hun adviseurs / accountants worden gedeeld, dit zal begin volgend jaar zijn.
Overbruggingsregeling
Begin november jl. heeft minister Piet Adema als kleine compensatieregeling voor de uitzonderlijk hoge brandstofkosten een Overbruggingsregeling aangekondigd,
Deze komt overeen met de basis deminimis-regeling zoals de Europese Commissie (EC) deze aan lidstaten toestaat als staatssteun aan bedrijven. Hoewel de EC deze regeling aanzienlijk heeft opgeschroefd houdt Nederland vast aan het maximum basisbedrag van € 30.000,00 per onderneming.
Aangegeven is dat de regeling begin volgend jaar wordt open gesteld, Zoals het er naar uitziet hoeft een aanvraag in het kader van deze regeling niet te leiden tot het uitsluiten van een aanvraag tot subsidie uit één van de bovengenoemde BAR-regelingen.