Komt er nog een Overbruggingsregeling?

De ingrijpende omstandigheden rond de energiecrisis zorgen er voor dat het kabinet eindelijk schuift in het standpunt om het Nederlandse bedrijfsleven financieel te hulp te schieten. Wij rekenen erop dat dit ook gaat gelden voor de Nederlandse kottervloot.

Tot nu toe was de regering duidelijk; ondanks enorm hoge kosten voor het midden- en kleinbedrijf geen financiële compensatie voor de explosief gestegen brandstofkosten, dit terwijl de Europese Commissie mogelijkheden tot steunmaatregelen heeft verruimd en diverse lidstaten daarvan inmiddels gebruik maken.

Terwijl de minister van LNV toegezegd had begin september duidelijkheid te geven of de visserijsector een financiële regeling tegemoet kon zien laat deze nog steeds op zich wachten.

Inmiddels verschuiven binnen de regering dus de panelen voor naast steun voor de burgers ook steun aan het bedrijfsleven waardoor nu ook het ministerie van LNV mogelijkheden ziet om de vloot tegemoet te komen. Wij hebben begrepen dat gekeken wordt naar de deminimis-regeling. Hierin wordt een bedrag genoemd van € 35.000,00.

Beslist geen vetpot, meer een druppel op een gloeiende plaat maar we hopen dat de nieuwe minister toch heel snel tot een invulling van een regeling komt.

Andere regelingen

Naast de saneringsregeling en eventueel de overbruggingsregeling zijn er nog twee regelingen die op goedkeuring uit Brussel wachten; de stillig- en liquiditeits-regeling.

De liquiditeitsregeling ligt ter notificatie (= goedkeuring) voor bij de Europese Commissie en de verwachting is dat deze regeling voor het einde van het jaar opengesteld wordt.

Bij de stilligregeling is er nog  sprake van pre-notificatie wat zoveel wil zeggen dat de Europese Commissie nog steeds vragen heeft over de inhoud en toepassing van de regeling. Dit kan nog wel even duren en er moet dan ook rekening mee gehouden worden dat de stilligregeling pas begin 2023 open gesteld kan worden.

Aangezien de stilligregeling een duidelijke link met Brexit moet hebben worden vooralsnog alleen stilligweken opgenomen in 2021 vergoed. Het maximum aantal stilligweken dat voor vergoeding in aanmerking komt is op 18 weken gezet.

Voor kotters die een saneringsaanvraag indienen heeft het geen nut om een aanvraag voor financiële steun in het kader van de stilligregeling aan te vragen. De andere subsidies die iemand ontvangt uit de BAR worden namelijk verrekend met de subsidie van de saneringsregeling. Het bedrag voor de andere subsidies wordt afgetrokken voor de subsidie voor het slopen van de kotter.

Tenslotte; betreffende de IPC-regeling wordt op korte termijn het budget verhoogd van € 1,1 miljoen naar € 2,75 miljoen. Daarmee kunnen alle aanvragen voor pilotprojecten, waaronder verdere uitrol van het Twistervistuig, en andere initiatieven gehonoreerd worden. Dit geldt ook voor 2 projecten die nog in de pijplijn zitten. In ieder geval zijn we het ministerie hiervoor erkentelijk.