Afgelopen maandagmiddag konden eindelijk visserijbestuurders aanschuiven bij minister Piet Adema. De minister gaf aan dat de visserijsector hem na aan het hart ligt en dat de sector van hem volop steun mag verwachten. Wij zagen een betrokken minister die zeker initiatieven toont.
Na een voorstelrondje en een inleiding door de minister kwamen de volgende zaken aan de orde:
- Overbruggingsregeling. De nood waarin de sector verkeerd is nadrukkelijk naar voren gebracht, waarbij ook gewezen werd op de teruglopende verdiensten van de bemanning en het nijpende bemanningsprobleem doordat bemanning een andere stek zoekt. De minister antwoorde hierop dat dit hem alles zeker bekend is en dat Nederland zonder vissersvloot niet denkbaar is. Brandstofsteun lag bij hem op tafel sinds zijn aantreden. Minister Staghouwer is het niet gelukt, maar minister Adema kon ons toch een lichtpuntje geven. Hij had positief nieuws en zei dat hij zeer binnenkort wat te bieden had in deze kwestie. Inmiddels heeft hij de Overbruggingsregeling bekend gemaakt. Dit zal de sector niet redden, maar geeft toch aan dat LNV en deze minister de sector wel willen helpen.
- Stikstofkwestie bij de garnalenvloot/NbW vergunning. Ook dit werd aangekaart en uitgelegd en ook de oneerlijkheid hiervan. De waddenacademie speelt hierin een kwade rol en ook D66 kamerlid Tjeerd de Groot stelt hierover inmiddels Kamervragen. De vergoeding voor garnalenvissers om motoren aan te passen (indien verplicht door de rechter) is nu hooguit 50% van het te investeren bedrag en dat wordt te laag genoemd. Ook voorfinanciering werd als optie genoemd. De minister is er ook nog op gewezen dat het minimaal 2 jaar duurt voordat de complete garnalenvloot aangepast is.
- De slechte situatie van de visafslagen. Door het aanstaande decimeren van de vloot komen ook visafslagen in zwaar weer. De visafslag Den Helder heeft al besloten om de deuren te sluiten. Er zullen er waarschijnlijk meer volgen. Ook het nieuwe controle- en steekproefplan van de NVWA is benoemd, dat in diverse situaties onwerkbaar is. Door een infractieprocedure van de EU tegen LNV en NVWA is nu gekozen voor regels die niet altijd aansluiten bij de praktijk. Als voorbeelden worden genoemd het moeten sorteren in grootteklassen en het verbod voor vrachtwagens om vangsten uit meerdere havens te laden.
- Internationale afspraken. Internationale problemen die zich nu voordoen, mede ook als gevolg van de Brexit worden geadresseerd. Zo is de trawlersector bijvoorbeeld 26 % van het makreelquotum kwijtgeraakt. Een sterke man in Brussel zou zeker helpen in de onderhandelingen met het VK/Noorwegen.
Gewezen wordt naar de groene eurocommissaris Sinkevicius, die heel weinig voor de visserijsector doet. De minister beaamde bovenstaande en gaf aan dat hij gaat investeren in Brussel en zal proberen om allianties te smeden in Brussel. Het puls debacle werd hierbij aangehaald en de minister vindt het zeer kwalijk dat deze innovatie door te weinig steun in Brussel verboden is. De minister vindt echter wel dat de puls zeker een tweede kans verdiend. Vanuit de visserij werd gesteld dat ook de vissers hier een rol in spelen waarbij zij in wateren van andere landen zich ook als gast moeten gedragen. De minister sloeg hierop aan. Hij zei dat we het samen moeten doen!
- Toekomst van de visserij. Het Visserij Innovatie Netwerk werd genoemd. Hoe komen de vele miljoenen (244 miljoen) bij de sector terecht? Plannen liggen er, maar de kottersector heeft tijd nodig om te kunnen switchen naar een andere brandstof. Realistisch is dat het nog jaren gaat duren voordat mogelijk gebruik van methanol of waterstof werkelijkheid wordt. De sector zal dat zeker niet zelf kunnen bekostigen met de huidige verdiensten.
De voedseltransitie wordt nog aangehaald waarbij deze op dit moment op 3 verschillende tafels besproken wordt, teveel werkdruk voor de kleine sector. De minister gaf als antwoord daarop dat eenheid binnen de sector ook belangrijk is en dat dat er uit één mond gesproken wordt. Dat zou zeker helpen. Het liefste zou de minister een soort van visserijakkoord met de sector willen sluiten. Daarin zou dan ook de toekomst van de sector naar voren moeten komen. Vanuit de sector werd aangegeven dat de eenheid veel beter is en dat ook de noodzaak daarvan doordrongen wordt. Hier moeten verdere stappen gezet worden. Ook binnen het NZO wordt goed samengewerkt door de visserijvertegenwoordigers.
- De fiscale afwikkeling van kottereigenaren die gaan saneren werd benoemd. Verder een vernieuwde vorm van bestuurlijk overleg, waarbij de minister dan ook aanwezig is, zou zeer nodig zijn. Vanuit Urk werd verwezen naar het artikel in het RD van de minister over de dankdag. Voorzitter Jacob van Urk vertelde de minister over dankdag op Urk, dankdag voor de visserij en de nood die hoog is bij sommige visserijfamilies. Natuurlijk valt er voor veel meer te danken dan alleen voor de visserij, maar toch. Dat werd wel begrepen door de minister.
In het overleg kwam de minister daadkrachtig over. Hopelijk blijft het niet bij mooie woorden, maar kunnen we inderdaad van deze minister, die zeker ook minister van visserij genoemd wil worden, positieve dingen verwachten om perspectief te bieden aan de visserijsector.