Eindelijk visserijakkoord EU – Noorwegen

Uiteindelijk zijn de Europese Unie en Noorwegen er toch in geslaagd om 17 maart jl. voor het resterende deel van het jaar een visserijovereenkomst overeen te komen. In totaal is er ongeveer 4 maanden onderhandeld om tot dit akkoord te komen. Naast toegang tot elkaars wateren zijn er ook vangstrechten geruild.

Hoewel de geschilpunten niet eens zo groot waren, zaten de gesprekken geruime tijd in een impasse.

De Europese Commissie en lidstaten vonden met name de eisen van Noorwegen over het verminderen van toegang tot de Noorse wateren voor de vissers op Atlanto Scandic haring en demersale (rondvis en platvis) bestanden te ver gaan.

In het akkoord is een uitruil (‘balans’) van diverse bestanden in de Noordzee, de Groenlandse wateren, en de Arctische wateren tussen Noorwegen en de EU opgenomen en tevens de mate van toegang voor bepaalde visserijen in elkaars wateren. Hierbij hebben beide partijen water bij de wijn gedaan om uit te komen op een compromis.

De ‘balans’ is gebaseerd op een voorstel voor 2023 en 2024 van de gezamenlijke Europese visserijsectoren. Belangrijkste onderdelen zijn dat Blauwe wijting van de EU geruild wordt voor Noorse kabeljauw in de Barentszzee.

Boomkorverbod

Het vorig jaar door Noorwegen afgekondigde verbod op boomkorvisserij in de gehele Noorse zone blijft met dit akkoord helaas in stand. Er is een flinterdun lijntje om de discussie voort te zetten op basis van wetenschappelijke informatie maar uit alles blijkt dat Noorwegen niet meer op het verbod terug wil komen.

BT – TR -flexibiliteit

In verband met dit afgekondigde verbod is vanuit VisNed bij LNV de vraag neergelegd om de discussie over meer flexibiliteit in het toepassen van de schotjes tussen BT- en TR-trackrecords. Inmiddels heeft PO Delta Zuid dit verzoek ondersteund.

Een aantal jaren geleden is hierover ook gesproken maar door verschil van mening binnen de sector is een besluit hierover doorgeschoven.

Nu door sanering een groot deel van de grote boomkorkotters verdwijnt en binnen het VIN ook gesproken wordt over andere vismethodes zal meer flexibiliteit tussen de schotjes noodzakelijk zijn.

Natuurlijk is er begrip voor zorgen in het kleine vlootsegment, bijvoorbeeld bij de vaartuigen die op Noorse kreeft vissen. Laten we in gezamenlijkheid en met het ministerie van LNV het gesprek voeren om te kijken welke voorwaarden er opgenomen kunnen worden om de zorgen van het kleine vlootsegment weg te nemen.