Tijdens het afgelopen dinsdag gehouden maandelijkse Aanvoeroverleg tussen ministerie van LNV en visserijsector werd de laatste stand van zaken doorgenomen met betrekking tot de diverse regelingen. Eind deze maand komen er eindelijk openstellingen.
Bij de saneringsregeling is bekend gemaakt dat alle aanvragen zijn beoordeeld en afgehandeld. Van de 76 aanvragen die de eerste schifting doorgekomen zijn, hebben uiteindelijk 69 een beschikking met een toewijzing van RVO ontvangen.
7 aanvragen zijn afgewezen wegens te veel aan strafpunten. Tot nu toe hebben 3 aanvragers hun aanvraag terug gedraaid. De verwachting is dat er nog een aantal zullen volgen.
Het budget van € 155 miljoen is niet volledig opgevraagd, hoeveel er uiteindelijk niet benut wordt, zal afhangen van het aantal aanvragers die uiteindelijk de sanering doorzet en een vaststellingsovereenkomst instuurt.
Het aantal aanvragen voor subsidietoekenning bij de aanschaf van een katalysator in de garnalenvisserij stond begin deze week op 51. Subsidieaanvragen kunnen nog steeds tot uiterlijk 13 april a.s. (17:00 uur) worden ingediend. Gezien de vele onduidelijkheden wordt nagedacht over verlenging van deze termijn.
Andere BAR-regelingen, de liquiditeitsregeling (22 maart as.) en stilligregeling (kort daarna) worden opengesteld. Nogmaals wordt aangegeven dat aanvragen voor één van deze regelingen alleen mogelijk is voor vaartuigen die geen gebruik maken van de saneringsregeling.
Een bijdrage uit de liquiditeitsregeling kan aangevraagd worden als aangetoond wordt dat de omzet in eerste kwartaal van 2021 duidelijk lager ligt dat in hetzelfde kwartaal in voorgaande jaren.
Een ondernemer kan 50% van het inkomensverlies gecompenseerd krijgen. Het gaat om het verlies van het vaartuig en niet van het hele bedrijf. RVO berekent dit verlies met de omzetgegevens in de periode van 1 januari 2021 tot en met 31 maart 2021. Deze vergelijkt RVO met inkomsten uit eerdere jaren.
Stilligregeling
Een bijdrage uit de stilligregeling wordt verleend om vaste kosten te compenseren, immers deze kosten lopen ook door als het vaartuig stilligt. Hierbij gaat het om stilliggen in 2021 / 2022.
Wageningen Economic Research (WEcR) heeft hier onderzoek naar gedaan, ongeveer 70% van alle kosten zijn vast. De jaarbesomming wordt daarom vermenigvuldigd met 0,7. Het gaat om de gemiddelde jaaromzet van het vaartuig in de jaren 2017, 2018 en 2019. Dit zijn de laatste normale jaren voor het coronavirus. Eind maart of kort daarna wordt de regeling opengesteld.
De voorwaarden zijn verder:
- Het vaartuig moet in 2021 en 2022 minimaal 5 periodes van 7 onafgebroken etmalen (168 uur) stil gelegen hebben Deze periodes moeten gelegen hebben tussen 1 januari 2021 en 24 december 2022. De dagen vanaf 24 december 2021 tot en met 31 december 2021 tellen niet mee.
- Het vaartuig moet 120 dagen per jaar visserijactiviteiten uit in 2 aansluitende kalenderjaren. Deze 2 jaren moeten gelegen zijn in de periode van 2018 tot en met 2022, bijvoorbeeld 2021 en 2022.
- Minimaal 20% van de totale visvangst moet hebben bestaan uit Brexit-gerelateerde vissoorten. Daarbij kijkt RVO naar 20% van het volume (kilogram) of 20% van de waarde in euro’s.
Overbruggingsregeling
Eind maart gaat voor de duur van 2 maanden ook de Overbruggingsregeling open. Hiervan kan door alle vaartuigen gebruikt gemaakt worden, dus ook vaartuigen die een aanvraag ingediend hebben of gaan indienen voor één van de BAR-regelingen (sanering, stillig of liquiditeit).
Enige voorwaarde is dat het vaartuig in 2022 tenminste 104 zeedagen heeft gemaakt. Een grote kotter kan een bijdrage aanvragen van € 30.000,00, voor een garnalenvisser kan € 25.000,00 subsidie aangevraagd worden.