Eerste gesprek voortgang Gentlemen’s Agreement

Afgelopen woensdag was de eerste bijeenkomst van visserijbestuurders uit Frankrijk, België en Nederland in Duinkerken bijeen om te overleggen over de resultaten tot nu toe. Geconstateerd werd dat er voortgang geboekt wordt maar ook is de wens uitgesproken om andere zaken te betrekken en deelname te vergroten.

Het Gentlemen’s Agreement (GA) over de Fly shootvisserij in het Oostelijk Engels Kanaal (gebied 7d) is vorig jaar november ingegaan en dit was het eerste gesprek tussen partijen waarin de resultaten tot nu toe geëvalueerd werden.

Hierbij zijn de volgende zaken besproken:

Zeedagen; In de overeenkomst is vastgelegd dat de Fly shooters in gebied 7d in periodes van 2 weken niet meer dan 8 zeedagen maken. De partijen spraken af dat zij zo spoedig mogelijk overzichten van de benutting zeedagen vanaf week 45 vorig jaar aan elkaar beschikbaar stellen.

PO Urk heeft de overzichten vanaf week 45 tot en met 52 van 2024 en van de eerste 10 weken (5 periodes van 2 weken) beschikbaar gesteld. In deze periodes zijn voor leden van onze PO geen overtredingen vastgesteld.

Vanuit Frankrijk werden met betrekking tot de benutting zeedagen vragen gesteld t.a.v. één specifiek lid van de PO NVB. Deze beweringen werden weersproken.

12-mijlszone; in week 1 - 2 van dit jaar was er was onduidelijkheid over de afspraak over het vissen in het strook tussen 6 en 9 mijl maar hierover zijn de betrokken leden nog eens geïnformeerd en daarna zijn er geen problemen meer geweest.

In dit verband werd gesproken over de aanscherping van de regels rond VMS zoals voorzien in de nieuwe Europese controle-verordening die in januari 2026 van kracht wordt. De tijdspanne tussen de pings gaat dan van 1 x in de 2 uur naar elke 15 minuten. In Nederland wordt al een aanscherping toegepast: elke 2 uur een ping en wanneer een kotter in de buurt komt van een gesloten gebied gaat de frequentie naar elke 10 minuten.

Maatregelen / nachtvisserij; Naar aanleiding van het incident tussen de  Henk Sr. en Rose De Cascia is in Frankrijk een discussie ontstaan over de veiligheid van de scheepvaart in de bek van Het Kanaal.

Geconstateerd wordt dat het steeds drukker wordt, met name door de visserij op inktvis, ook kotters die met de borden vissen. Verder zorgen de beperkingen in de VK-wateren (100 mm) er voor dat de druk in EU-wateren toeneemt.

Tot nu toe werd door de Franse autoriteiten het vissen in het Verkeersscheidingsstelsel gedoogd maar de Franse autoriteiten willen hier toch paal en perk aan gaan stellen. Het incident wordt hierbij (in onze ogen onterecht) aangegrepen.

Vanuit Frankrijk werd de suggestie gedaan dat er in de nachtelijke uren geen Flyshoot-visserij meer moet plaats vinden. Kunnen hierover afspraken gemaakt worden? Anders moet er rekening mee gehouden worden dat voor aanvang van het nieuwe seizoen de Franse overheid nadere instructies af gaat kondigen.

Vanuit Nederland wordt aangegeven dat het vaak te maken heeft met goede communicatie; altijd Kanaal 16 open houden en uitluisteren en AIS niet uitzetten. Door ons is gesteld dat zeker ook Franse vissers verantwoordelijk zijn voor incidenten.

Deelname VK-vaartuigen; In de bespreking werd meerdere keren gesteld dat het Gentlemen’s Agreement (GA) zo spoedig mogelijk uitgebreid moet worden met Fly shooters onder Engelse vlag.

Deze wens is opvallend want eerder is gepoogd om de VK-deelname min of meer buitenspel te zetten. Natuurlijk is het een goede zaak om het draagvlak voor het GA uit te breiden. De afspraak werd gemaakt om binnenkort een uitnodiging te sturen aan de Engelse PO’s om het overleg hierover te herstellen. Immers het is voor iedereen het beste om een gelijk speelveld te bereiken.

Van Franse zijde werd aangegeven dat we dat gelijke speelveld ook kunnen realiseren door via de Europese Commissie en lidstaten een Joint Recommandation te op te tuigen met de afspraken en dan kan hierover in de Specialised Fisheries Committee afspraken met de Engelsen gemaakt worden.

Van onze kant wordt gesteld dat de Engelsen de hele tijd graag mee wilden doen, maar dat dit tijdens het laatste overleg in oktober vorig jaar stuk liep.

Faciliteiten B-s-M; Er is ook gesproken over de gele lijn in de haven. Deze is 75 meter en wordt ook beperkt doordat aan het begin en eind Franse vaartuigen gaan liggen. We willen dit graag naar tenminste 120 meter. Wij vragen of de vertegenwoordiging van de Franse vissers met ons mee willen richting de havenautoriteiten om dit gesprek aan te gaan maar de boot wordt afgehouden.

Deense / Duitse effort; Deze neemt toe en is tot nu toe beperkt tot de Zuidelijke Noordzee met één Duits vaartuig dat ook in het Kanaal vist. Dit vaartuig wil graag het GA ondertekenen maar de Fransen zien hiervan niet de meerwaarde. Hierop zullen zij nog terugkomen.

Uitbreiding GA naar gebied 4c; Dit zal in een volgende vergadering besproken worden.

Volgende afspraak; DV dinsdag 8 juli as. in Oostende.