In eerdere nieuwsbrieven hebben wij de leden op de hoogte gesteld van de voortgang van besluitvorming rond de saneringsregeling. Op basis van een bericht uit LNV moeten we concluderen dat het proces verdere vertraging oploopt.
Eind maart heeft het ministerie van LNV de saneringsregeling voor goedkeuring naar de Europese Commissie gestuurd. De Commissie heeft dan 2 maanden de tijd om hierop te reageren.
Echter, deze week heeft de Commissie heeft aan LNV laten weten dat zij met een verzoek om extra informatie zullen komen. Waar dat precies over gaat is nog onduidelijk. Maandag 16 mei heeft het ministerie van LNV een gesprek met de Commissie over de saneringsregeling en hopen inzicht te krijgen waar de Commissie meer informatie over wenst.
Bovenstaande betekent dat goedkeuring voor 1 juni, waarmee gerekend werd, zeer waarschijnlijk niet haalbaar is. Dat is, zeker gezien de huidige economische situatie, teleurstellend.
Stilligregeling
Bij de Europese Commissie liggen 2 andere regelingen ter goedkeuring, de stilligregeling en liquiditeitsregeling. Het is nog onduidelijk of hierover ook nog aanvullende vragen vanuit Brussel gesteld worden of dat hierover rond 1 juni wel de goedkeuring komt.
Er is wel al wat meer bekend over de voorwaarden om in aanmerking te komen voor een stilligvergoeding.
Na goedkeuring en publicatie van de regeling kan met terugwerkende kracht tot 1 januari 2021 een aanvraag ingediend worden waarbij per jaar voldaan moet worden aan de volgende voorwaarden:
Om in aanmerking te komen voor de vergoeding uit de stilligregeling moet er in een jaar minimaal 4 weken stilgelegen worden en kan per jaar vergoeding aangevraagd worden voor maximaal 18 stilligweken.
Dat betekent dat er een langere tijd tegen een vergoeding stilgelegen kan worden waarbij opgemerkt moet worden dat de vergoeding per week nog onbekend is.
Om in aanmerking te komen dient iedere stilligweek te bestaan uit 7 aaneengesloten dagen en dient er o.a. via VMS aangetoond te worden dat het vissersvaartuig daadwerkelijk heeft stilgelegen.
Niet ieder visserijbedrijf komt in aanmerking voor de regelingen (sanerings-, liquiditeits- en stilligregeling). Er moet een aantoonbare relatie zijn met de gevolgen door de Brexit op het gebied van quota en/of visserij activiteiten.
Een platviskotter zal dit kunnen omdat bijvoorbeeld quotum tong verloren gegaan is in verband met betaling in de vorm van vangstrechten aan het VK.
Dit gaat echter niet op voor een garnalenvisser omdat de visserij op garnalen niet geraakt is door de Brexit.
We moeten benadrukken dat de exacte voorwaarden van de regelingen pas definitief wordt als deze door het ministerie worden gepubliceerd door het ministerie na goedkeuring van de Commissie. Kortom, bovenstaande kan nog wijzigen.
Het is meer dan spijtig dat het allemaal heel lang duurt en daardoor de onzekerheid over de precieze invulling van de regelingen zo lang op zich laat wachten.