Derde poging om minister over streep te trekken

Deze week hebben de CVO, NOVA en Visfederatie opnieuw overleg gehad over de kritieke situatie in de markt. Afgesproken is dat vissers, visafslagen en handel/verwerking een ultieme poging doen om minister Staghouwer te bewegen gebruik te maken van de steunregeling die de Europese Commissie toestaat. De vloot moet weer naar zee kunnen!

De kottervisserij staat in brand. Deze zit al in zwaar weer na Brexit, na het NZA met grote verliezen aan wind op zee en natuurbescherming en niet te vergeten het pulsverbod.

De gasolieprijs was eind vorig jaar al stijgende maar explodeerde na het uitbreken van de oorlog naar ongekende hoogte, nooit eerder vertoond. Van 6o €ct naar meer dan € 1,00 per liter en als je dan 25.000 – 30.000 liter per week gebruikt kan een ieder uitrekenen wat voor impact dit geeft.

Een groot deel van de vloot vaart al weken niet meer uit en dat worden er elke week meer. Degene die nog uitvaren, doen dat in de wetenschap dat er zwaar verlies wordt geleden, maar vaak is het argument om de kostbare bemanning niet te verliezen. Maar hoe lang kun je dit nog volhouden?

Op verzoek van diverse lidstaten reageerde Brussel alert. In maart werden de steunmaatregelen die lidstaten mogen toepassen verruimd. Directe financiële steun in de vorm van een deminimis-regeling, om de brandstofcrisis het hoofd te bieden, werd mogelijk gemaakt.

De lidstaten mogen daar gebruik van maken en Frankrijk vult dat inmiddels in en andere lidstaten zijn daarmee bezig.

De Nederlandse visketen en ook inmiddels meerdere partijen in de Tweede kamer hebben minister Staghouwer van LNV gevraagd om de Nederlandse kottervloot te hulp te schieten.

Dat kan in de vorm van de invulling van de deminimis-regeling. Als bij de grotere kotters de uit Brussel geboden mogelijkheid voor 100% wordt ingevuld en bij de garnalenkotters voor 50% hebben we het in totaal over € 10 miljoen.

Luisterend naar de vele miljarden die ons om de oren vliegen, dan hebben wij het echt over peanuts, maar wel van cruciaal belang voor de vloot.

En om het toe te spitsen op de visserijsector zelf. Er ligt dankzij de BAR-gelden (compensatie Brexit-schade) en uit het NZA in totaal 320 miljoen gealloceerd aan de visserijsector, o.a. voor sanering en innovatie.

Is daarvan nou geen 10 miljoen beschikbaar te stellen?  Natuurlijk wel, maar is er de bereidheid om de sector te helpen?

Brussel geeft de ruimte. Vaak genoeg wordt gesteld; het mag niet van Brussel, directe staatsteun etc. Nu is er de ruimte wel en weigert de minister.

Terecht vraagt de visserijsector zich op dit moment af: wat heb ik aan geld voor innovatie als er straks geen vloot meer is? Zo kritiek is de situatie inmiddels wel!

Als we dezelfde regeling als Frankrijk hadden (30€ct per liter compensatie) hadden zijn we er van overtuigd dat vloot weer massaal naar zee zou gaan.

Daarom blijven wij elke mogelijkheid aangrijpen om de minister op andere gedachten te brengen. Hierbij weten we ons gesteund door de Tweede kamer en betrokken visserijgemeenten.