Het is de drie partijen in de visserijketen (aanvoerders, afslagen en handel/verwerking) gelukt om samen een brandstofprijstoeslag-regeling uit te werken die steun geeft aan de visserijbedrijven, die te lijden hebben onder de gestegen gasolieprijs. Doelstelling is om de aanvoer van verse visserijproducten voor de handel/verwerking en de consument de komende weken te garanderen. De handel/verwerking betaald deze opslag bovenop de op de klok gerealiseerde prijs. Als aanvoersector zijn we de partner in de keten handel/verwerking daarvoor zeer erkentelijk.
Door de sterk gestegen gasolieprijs, als gevolg van de oorlog in de Oekraïne, is een rendabele visserij niet langer mogelijk en blijven vissersschepen voor de kant. Vorige week waren dat er 25, deze week meer dan 40.
De regeling is gisteren donderdag 17 maart 2022 ingegaan, in eerste instantie voor maximaal 4 weken en geldt alleen voor Nederlandse boomkor- en twinrigschepen (ook vlagschepen) die op Nederlandse afslagen aanlanden.
Intensief overleg
Afgelopen dagen hebben wij als kotter-PO’s verenigd, in de Coöperatieve Visserij Organisatie (CVO), over de inhoud van regeling voor een brandstofprijs gerelateerde toeslag intensief met handel en verwerking (VVU en Visfederatie) overleg gevoerd.
Gezamenlijk is met de visafslagen (NOVA) over de uitvoering van de regeling overlegd. Het doel van de regeling is om de aanvoer van verse visserijproducten te garanderen. De handel en verwerking hebben herhaaldelijk aangegeven dat het een uitdaging wordt om een toeslag door te kunnen berekenen aan de klant.
De huidige (hoge) visprijzen zijn volgens de handel al een probleem waardoor de overstap naar goedkopere (import) alternatieven al wordt gemaakt. De garnalenhandel in Nederland betaalt naar eigen zeggen al enige weken een hogere prijs aan de vissers in verband met toegenomen brandstofkosten.
De handel/verwerking gaf duidelijk aan alleen de aanvoerders die extreem zwaar getroffen worden te compenseren, aanvankelijk alleen de bokkers. Het lukte wel om de twinriggers mee te nemen, maar helaas niet de flyshooters.
De regeling
De brandstofprijstoeslag-regeling die per 17 maart 2022 ingaat:
- € 0,75 per kg voor tong, tarbot en griet;
- € 0,20 per kg voor overige vis;
Voorwaarden:
- De regeling geldt zolang de gasolieprijs op € 0,60/liter of hoger ligt, ijkpunt wordt de prijs die de Coöperatie waarbij het ijkpunt is [invullen];
- Alleen boomkor- en twinrigkotters komen in aanmerking voor een toeslag omdat deze schepen in extreme mate te maken hebben met de hoge brandstofkosten waardoor een rendabele visserij niet meer mogelijk is;
- Alleen vis die op Nederlandse visafslagen wordt aangevoerd komt in aanmerking voor een toeslag. Dat betreft dus zowel Nederlandse schepen als ook vlagschepen voor zover die niet in aanmerking komen voor brandstofcompensatie in de vlagstaat;
- De toeslag wordt na de veilingklok administratief toegepast via de uitbetalingsstaat.
- De regeling geldt voor maximaal voor 4 weken
- De toeslag is vrij van heffingen (kosten) met uitzondering de wettelijke (btw).
Gasolieprijs
Afgelopen dagen is de gasolieprijs gelukkig fors gedaald maar nog ligt altijd boven de € 0,60 per liter. Het is te hopen dat de daling verder inzet zodat we de regeling snel niet meer nodig hebben.
Geen steun van de overheid
Het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit zal de vissers niet gaan compenseren voor de torenhoge brandstofprijzen als gevolg van de oorlog in de Oekraïne. Daar hadden de producentenorganisaties (PO’s) samen met de gemeente Urk in een brief aan de minister om gevraagd. Een vertegenwoordiger van de minister liet dat vorige week vrijdag weten in een vergadering waarin de keten overlegde met het ministerie.
Op dat moment was nog niet bekend dat andere lidstaten wel voortvarend te werk gegaan zijn de eigen vissers financieel te ondersteunen,. Zo heeft de Franse overheid een regeling getroffen waarbij de kosten boven de € 0,35 per liter gecompenseerd wordt. Ons inziens wijzigt dat de situatie ingrijpend wat voor LNV zou moeten betekenen het standpunt te heroverwegen.
Internationale ontwikkelingen
De Europese visserijsector heeft maandagmorgen een ontmoeting gehad met commissaris Sinkevičius vanwege de sterke stijging van energie- en logistieke prijzen als gevolg van de oorlog in Oekraïne.
Tijdens de vergadering heeft de sector, vertegenwoordigd door Europêche en door de Europese vereniging van producentenorganisaties in de visserijsector (EAPO), de commissaris nogmaals gewezen op de noodzaak om snel maatregelen te nemen om de gevolgen voor de Europese visketen te neutraliseren.
De sector heeft de commissaris te kennen gegeven dat de EU dringend moet reageren, zoals zij ook heeft gedaan om de gevolgen van Brexit en COVID het hoofd te bieden.
De visserijsector heeft vijf maatregelen voorgesteld: het EU-visserijfonds gebruiken om de marktdeelnemers te compenseren voor extra kosten, vissers helpen die hun activiteiten tijdelijk moeten stopzetten en producentenorganisaties steunen voor de tijdelijke opslag van visserijproducten.
Voorts werd gevraagd de steun in het kader van de staatssteun te verhogen tot € 300.000-500.000 euro per vaartuig, en de flexibiliteit van visquota van jaar tot jaar te verhogen van 10% tot 25%.