Brandstoftoeslag handel stopt, geen hulp van minister

De oliecrisis duurt voort en de visserijsector heeft het heel zwaar. De vanaf half maart toegepaste brandstoftoeslag is afgelopen week opnieuw geëvalueerd. Ondanks dat de situatie met de heel dure olie en zuinige vangsten voor de vloot zich dramatisch ontwikkeld heeft de handel aangegeven dat de brandstofcompensatieregeling na 2 mei komt te vervallen. Tegelijkertijd heeft minister Staghouwer vandaag gemeld dat de visserijsector (nog) niet in aanmerking komt voor financiële steun vanuit het kabinet.

Vanaf het begin van de deze crisis vragen de Nederlandse PO’s  de overheid, om de Nederlandse visserij tegemoet te komen door het verlenen van compensatie voor de exorbitant hoge brandstofprijzen.

Vandaag hebben wij wederom met minister Staghouwer (LNV) gesproken maar vanuit de Rijksoverheid is er geen financiële steun te verwachten. Dat doet ze overigens voor geen enkele Nederlandse sector.

Het feit dat in Frankrijk wel financiële compensatie aan de visserij en andere sectoren biedt brengt daar geen verandering in. Iedere lidstaat maakt daarin zijn eigen keuzes, ook Nederland.

De minister heeft alleen toegezegd dat er over twee weken opnieuw contact zal zijn om dan de situatie in de visserij wederom te bespreken nadat de vloot twee weken zonder brandstofcompensatie van de handel heeft gewerkt.

Ondanks het uitblijven van steun door de Rijksoverheid, heeft de vishandel en –verwerking (Visfederatie) op ons verzoek wel haar bijdrage geleverd door het vrijwillig betalen van een brandstofprijstoeslag op de vis. Dit gebeurde in de vorm van een opslag bovenop de veilingprijs; bij tong, tarbot en griet € 0,75 per kg en bij de overige soorten € 0,20 per kg.

De afslagen (NOVA) hebben dit om niet gefaciliteerd. Deze vrijwillige regeling is gestart op 17 maart maar eindigt helaas dinsdag 3  mei. Wij hebben de handel en verwerking gevraagd om deze regeling te continueren zodat de vloot, ondanks de hoge brandstofprijzen, toch wordt gestimuleerd om naar zee te gaan.

Het is voor de gehele visserijketen belangrijk dat er verse vis wordt aangevoerd. De handel en verwerking hebben desondanks besloten om te stoppen met deze regeling.

Hiervoor worden meerdere oorzaken aangegeven:

  • Het ontbreekt aan draagvlak. Ondanks de regeling varen veel kotters niet uit. Kennelijk wegen de baten van de regeling onvoldoende op tegen de nadelen. Men constateert een onvoldoende positief effect.
  • Als de regeling doorgezet wordt zal zich een prijs compenserend koopgedrag ontwikkelen mede in relatie tot aanvoer van hetzelfde product in België, Frankrijk en Denemarken. Dit benadeelt de concurrentiepositie.

De handel geeft aan dat het geprobeerd is met deze regeling maar dat, gezien ook de ontwikkelingen rond aanvoer en markt, het resultaat onvoldoende is. Volgens de handel is nu de overheid aan zet om de aanvoersector de helpende hand toe te steken.

Opnieuw teleurstellende ontwikkelingen. Wij blijven zoeken naar wegen om de vloot te helpen.