Bezoek aan Boulogne sur Mer

Een delegatie van VisNed en Vissersbond heeft onlangs een bezoek gebracht aan Boulogne sur Mer om te overleggen met de havendienst en controledienst. Inzet was om plooien glad te strijken zodat gebruik van deze haven weer ongestoord kan plaatsvinden.

Voor met name de Flyshooters die in het Engels Kanaal vissen is Boulogne sur Mer een heel belangrijke haven.

Aan de ene kant door acties van Franse vissers, die de Nederlanders liever zien gaan dan komen, leverde gebruik van deze haven problemen op. Met name rond het lossen van de vangst werden de afgelopen maanden diverse keren blokkadeacties georganiseerd.

Aan de andere kant worden regels rond aangifte en aanlandingen strikter toegepast, met name geeft dit bij onder Engelse vlag opererende kotters zoveel problemen dat zij noodgedwongen uitwijken naar andere havens.

Het overleg met de havenautoriteiten werd voorgezeten door de hoogste baas van de haven van Boulogne-Calais, president-directeur-generaal Jean-Marc Puissesseau, daarmee aantonend dat de haven grote waarde hecht aan de komst van buitenlandse vaartuigen. De oproep tot terugkeer werd nadrukkelijk gedaan.

Nu Nederlandse aanlandingen voldoen aan alle EU-wetgeving, inclusief het wegen van de vangst voordat transport plaats vindt, worden geen acties van Franse vissers meer voorzien en de havendienst zal er ook van alles aan doen om deze te voorkomen.

De havendienst zou ook graag zien dat er meer vis gelost wordt voor de lokale bedrijven, temeer omdat vastgesteld wordt dat vis in Boulogne gelost, op Nederlandse visafslagen verkocht en vervolgens terug getransporteerd wordt naar Frankrijk.

Hierbij is door de Nederlandse organisaties aangegeven dat het de vraag is of Franse vissers hierop zitten te wachten omdat dit hun prijs ook zal beïnvloeden. In ieder geval is bereidheid uitgesproken om hier verder

Een punt dat van onze kant aangekaart is, is de gele lijn voor het lossen van de kotters. Deze wordt verplaatst dichterbij de weeginstallatie en er zal gekeken worden om deze te verlengen.

Tenslotte werd de afspraak gemaakt dat de president-directeur en zijn medewerkers eind juni een bezoek zullen brengen aan Urk.

Controledienst

Het gesprek met het hoofd van de Controledienst was erop gericht om duidelijkheid te krijgen over bepaalde aangescherpte regels.

Er wordt strikter toegezien op de 4 uur meldingsplicht. Hier kan alleen van afgeweken worden in geval van een calamiteit en deze wordt soepeler toegepast voor vaartuigen die de vangst in B-s-M verkopen omdat die vangst in de keten langer gevolgd kan worden.

Voor niet EU-vaartuigen gaat de 4 uur meldingsplicht pas lopen wanneer door de diensten van beide landen de notificatie goedgekeurd is. Indien de dienst van het VK bijvoorbeeld 2 uur na melding goedkeuring geeft moet de betreffende kotter in totaal 6 uur na melding wachten.

Uiteraard is gewezen op de onhaalbaarheid van deze werkwijze en dat andere EU-landen hiermee pragmatischer omgaan maar hier wordt vooralsnog niet van afgeweken.

Vorige week heeft, sinds enkele maanden, weer een Engelse vlagkotter in Boulogne gelost. Ondanks enkele strubbelingen kon de lossing plaatsvinden en hopelijk is dat de opmaat naar het weer hanteerbare procedure om deze haven te kunnen gebruiken.