Onlangs bracht een delegatie van VisNed en NVB een bezoek aan Boulogne sur Mer om te overleggen met havenautoriteiten en Affaires Maritimes. Diverse zaken werden besproken met als voornaamste doelstelling de relatie met Frankrijk en Boulogne sur Mer te verbeteren. Verder is vanuit Frankrijk gevraagd om binnenkort opnieuw te overleggen over het Gentlemen’s Agreement.
De gesprekken in Boulogne vonden plaats in goede sfeer. Dit waren de belangrijkste punten uit de overleggen met havendienst en controledienst.
- De havenautoriteiten wezen op een recente incidenten tussen Flyshooters en Franse bordenvissers. Het hoeft geen nader betoog dat dit de verhoudingen onnodig op scherp zetten. We moeten ons blijven realiseren dat we gast zijn in andermans wateren en respect tonen voor andermans broodwinning is het minste wat we moeten opbrengen.
- Verkoop in FRA / Unipeche: Havendienst schermt er regelmatig mee dat ze meer aanvoer en verkoop willen hebben via Unipeche. Dit om het sentiment weg te nemen dat Frankrijk niets heeft aan lossingen die allemaal per as naar NLD gaan. Wij hebben de scheepsnummers genoemd (8 vaartuigen) die nu in Boulogne verkopen en dat er bij 3 andere NL Flyshooters belangstelling is om dit ook te gaan doen. De havenautoriteit gaat dit bespreken met Unipeche en koppelt dan terug.
- Uitbreiding/verplaatsing gele lijn: de havenautoriteit ziet dit als onmogelijk gezien de Franse sentimenten. Er is voortdurende druk vanuit de Franse visserij om NLD-vissers zo min mogelijk te faciliteren.
- Meldingen aan havenautoriteit voor het lossen/wegen: dient verbeterd te worden stelt de havenautoriteit, Vaak is de aangegeven tijd niet nauwkeurig genoeg. Je betaald voor de opgegeven uren terwijl ze de weegfaciliteit niet vrijhouden mocht je te laat zijn. Voor de planning is een exactere melding noodzakelijk.
- Weegfaciliteit: de havenautoriteit gaat op ons verzoek kijken of er een tweede weegschaal kan komen en/of een tweede heftruck. Grote knelpunt is personeel. Op korte termijn ontvangen we terugkoppeling van het gesprek van de havenautoriteit met de dienstverlener. Affaires Maritimes is akkoord met een uitbreiding van de weegfaciliteit.
- Gevraagd is naar de procedure voor het aanmelden voor het schutten in de sluis omdat het idee bestaat dat toegang tot de sluis niet altijd op volgorde van aanmelding geschiedt.
- Losmogelijkheden VK kotters: nu is dat alleen mogelijk op donderdagavond tussen 18.00 en 24.00 uur. Affaires Maritimes reageert positief op ons verzoek om dit uit te breiden met dinsdagavond 18:00 tot 24:00 uur. Affaires Maritimes moet hiervoor nog wel het nodige papierwerk verrichten maar er wordt binnen 3 a 4 weken een resultaat verwacht. Affaires Maritimes kondigt wel aan VK kotters scherp te blijven controleren op de meldingen en handelswijze die gekoppeld is aan kotters uit ‘derde landen’.
- Losmogelijkheden BEL kotters: blijft aan de gele lijn, geen uitzondering of aanpassing mogelijk ondanks verdrag tussen FRA en BEL. Affaires Maritimes verwees nog naar de voorwaarden behorend bij het verdrag en gaf aan dat niet alle BEL kotters zich daar aan houden.
- Affaires Maritimes benadrukt nogmaals genoodzaakt te zijn om scherp te controleren op basis van de controleverordening. Daarbij is een correcte melding voor binnenkomst (in UTC tijd) essentieel en ook zal er scherp worden toegezien op minimummaten en handelsmaten (naast cm in sommige gevallen gewicht).
DV in januari '23 zal een volgend gesprek worden gepland. Dan zal er ook met de haven-/sluismeester worden gesproken en de dienstverlener die het wegen verzorgd.
Nieuw initiatief
Begin deze week zijn de Belgische Rederscentrale, Ned. Vissersbond en VisNed vanuit Frankrijk benaderd voor een poging nieuw leven te blazen in het Gentlemen’s Agreement ter regulering van de Flyshootvisserij in het Engels Kanaal.
In 2019 lag er na lang onderhandelingen een compromis ter ondertekening toen op het laatste moment wegens interne verdeeldheid door de Fransen de stekker uit het Gentlemen’s Agreement werd getrokken.
Nu heeft de onlangs benoemde Inspecteur-Generaal van Maritimes Affairs, die binnenkort ook benoemd wordt tot directeur van het Comité National des Pêches Français, op verzoek van de Franse minister het gesprek in Frankrijk weer opgepakt.
Na interne afstemming wil hij ook het gesprek met België en Nederland aangaan om te bezien of het nu wel tot afspraken over regulering in Het Kanaal gekomen kan worden. Inmiddels hebben de visserijorganisaties laten weten dit gesprek (opnieuw) aan te gaan.