De Deense overkoepelende organisatie voor kabel- en pijpleidingmaatschappijen DKCPC heeft bekend gemaakt dat alle vissersschepen 200 meter afstand moeten houden van de pijpen en kabels op de grond. Dit werd duidelijk tijdens een onlangs gevoerd gesprek met voorzitter Claus Nielsen op het kantoor van VisNed.
De Deense regering verwijst hiervoor naar een wet uit 1992 waarin is vastgelegd dat elke pijpleiding of kabel, of deze is ingegraven of niet, een beschermingszone heeft van 200 meter aan weerszijden, zoals dit op de officiële zeekaarten is aangegeven.
De reden voor de plotselinge beleidswijziging om hierop toe te gaan zien komt blijkbaar voort uit zorgen van de Deense regering omtrent de veiligheid van de kabels. Er is geen directe aanleiding vanwege een kabelbreuk, er zijn slechts enkele storingen bekend in de afgelopen 20 jaar, en ook de oorlog tussen Oekraïne en Rusland is geen reden tot zorg.
Voor het mishouden wordt geen onderscheid gemaakt tussen het gebruik van een boomkortuig, twinrig of een flyshoot net, er mag simpelweg niet overheen gevist worden. Voor een boomkorvaartuig werd de mogelijkheid open gelaten om de vistuigen te halen, en over de bewuste pijp of kabel heen te varen, en vervolgens de tuigen weer te laten zakken. Maar dat zal voor andere visserijen een stuk moeilijker zijn.
De juiste posities van alle kabels en pijpen kunnen in verschillende formaten worden gedownload op de website van DKCPC: https://dkcpc.dk/. Hier vind je ook een interactieve kaart met alle gegevens. Daarnaast kunnen de posities van de Deense kabels worden gedownload via deze link: https://dkcpc.dk/gratis-plotter-filer/
Tijdens de bijeenkomst is opnieuw gepleit om alle informatie van Energie-, Communicatie- en Oliemaatschappijen rondom de Noordzee te combineren in één bestand en bij voorkeur via de organisatie van Kis Orca. Deze hebben de meest accurate posities ‘as laid’ RPL’s (Route Position Lines) op de zeebodem waarin bijna alle Europese maatschappijen samenwerken.
Als laatste werd een oproep gedaan om te zorgen dat er geen problemen zijn met de AIS apparatuur. Hoewel duidelijk is dat in bepaalde gebieden de dekking van het AIS systeem te wensen over laat, werd hier opnieuw aandacht voor gevraagd.