Sinds Brexit worden vissersvaartuigen onder Engelse vlag overladen met veel extra regels wanneer een EU-haven binnen gelopen wordt. Wanneer voor reparatie of onderhoud een haven wordt aangedaan is de regeling iets versoepeld.
De strengere regels voor niet EU-vaartuigen betekent o.a. dat alleen in aangewezen havens gelost mag worden, dit is een beperkt aantal. Stellendam en Urk behoren daarbij voorbeeld niet toe.
Indien een Britse kotter voor reparatie of onderhoud naar een niet aangewezen haven wil stomen moest daarvoor speciaal toestemming worden aangevraagd. Dit hoeft niet meer, melding ten behoeve van controle dat het schip leeg gelost heeft is voldoende.
Vaartuigen die varen onder de Britse vlag mogen onderhoudswerkzaamheden uit laten voeren in; Stellendam, Den oever, Oudeschild, Urk, Lauwersoog en Yerseke.
Voordat een Brits vaartuig een van deze havens mag binnenvaren voor onderhoud, moet het eerst naar een aangewezen haven voor derde landen. De NVWA controleert daar eerst of het vaartuig geen vis aan boord heeft. Daarna kan het vaartuig rechtstreeks doorvaren naar een aangewezen haven voor onderhoudswerkzaamheden.