Visserij in Kanaal onder spanning

De visserij in het Engels Kanaal en de Zuidelijk Noordzee wordt steeds belangrijker. Het wordt daardoor steeds drukker en afspraken over beheer en gebruik van vistuigen, visgronden en faciliteiten zijn dringend gewenst. Voor de Flyshootvisserij wordt de laatste hand gelegd aan een Gentlemen's Agreement.

Naast de toename van het aantal Flyshooters onder verschillende vlaggen zien we nu ook steeds meer bordenvissers in de Zuidelijke Noordzee en het Kanaal actief worden, die ook gebruik maken van de meest favoriete haven Boulogne sur Mer. 

Aangezien het beschikbare gebied er letterlijk nauw dus klein wordt, met inachtname van het feit dat het ook heel druk is met scheepvaartverkeer, constateren vissers zelf ook dat spanningen en problemen op de loer liggen.

Te gast bij de Fransen

Ook het visbestek is niet groot, daarom is goede communicatie en collegiaal gedrag van essentieel belang. Wij horen hierover verschillende geluiden, maar we moeten wel bedenken dat we gast zijn in andermans wateren en dat deze visgronden al vele jaren gebruikt worden door de lokale Franse vissers. Als Nederlanders zijnde eisen stellen of “rechten claimen” is bepaald niet de juiste aanpak. 

De Franse vissers, met hun overwegend kleinere schepen, zien al die buitenlandse gasten als een levensgrote bedreiging en dat kunnen we niet voor kennisgeving aannemen. We moeten zelfs bereid zijn om meer te accepteren dan we wellicht onder normale omstandigheden zouden doen, maar het is niet anders.

Dit betekent niet dat wij bepaalde Franse gedragingen goed praten, maar het geeft ons niet het recht om de visserijzaak op de spits te drijven.

Na het incident vorige week donderdagavond in Boulogne sur Mer als mogelijk eerste prikactie (?) wilde begin deze week de Franse minister voor Visserij al een spoedvergadering met de collegaministers uit andere landen om over de toename van de activiteiten te overleggen.

Overeenkomst

Over de Gentlemen's Agreement met betrekking tot de Flyshootvisserij wordt al enige tijd gesproken maar deze is op wat kleine details na eindelijk klaar. Er is inmiddels overeenstemming over de belangrijkste punten; de touwlengte en de visserij binnen de 12-mijlszone.

Nu er sinds kort ook Duitse vaartuigen in Het Kanaal vissen zal bij deze overeenkomst nu ook vertegenwoordigers van dit land betrokken worden.

Over het gebruik van de haven van Boulogne proberen we afspraken voor overleg te maken maar de grote (reis)beperkingen en lockdown in Frankrijk in verband COVID-19 maakt het zeer lastig om elkaar fysiek te ontmoeten, wat wel nodig is om goed te kunnen overleggen over dit lastige punt.