Vispromotie in roerige tijden

Enkele keren per jaar komt het bestuur van het Visbureau bijeen met Agnes Leewis (directeur) af te stemmen over vispromotie. Daar was deze keer voor het eerst de vertegenwoordiger van de visdetaillisten bij, deze branche is ook toegetreden tot het Visbureau. De gevolgen van de pandemie stonden prominent op de agenda.

Het Visbureau heeft een sterke online positie en is zeer actief op social media. De website, met een overvloed aan visrecepten, wordt goed bezocht en het magazine “Visculinair” is zeer in trek. Ook is het Visbureau de coördinator van de Nederlandse inzendingen bij vakbeurzen. De stand op de jaarlijkse Brusselse Seafood Expo is voor veel bezoekers een veilig navigatiepunt. Deze Seafood Show ging dit jaar vanwege de COVID-19 uitbraak niet door, de financiële afwikkeling heeft het team van het Visbureau de nodige hoofdbrekens gekost. Gelukkig is alles op zijn pootjes terecht gekomen.

De koers voor 2021 is wat betreft de vakbeurs nog onzeker. De planning was om de Seafood Expo in Barcelona te houden, maar de Spaanse stad was brandhaard van COVID-19 infecties in 2020. In het bestuur is gesproken over scenario’s, kansen en de financiële risico’s voor een Visbureau dat draait op bijdragen van alle ketenpartners. Lastige beslissingen waarbij het goed is dat een breed samengesteld bestuur de directeur van advies voorziet en steunt bij genomen beslissingen.

Dutch Food Week afgelast

Er is ook gesproken over de Dutch Food Week, die in oktober in Rotterdam gehouden zou worden. VisNed was daar voor benaderd en had de handen ineen geslagen met het team van het Visbureau. Er is een leuk programma in elkaar gezet, waarbij duurzaam gevangen Noordzeevis mooi in de kijker komt, waar VisNed een actieve rol in had. Helaas kregen we deze week te horen dat die Dutch Food Week is afgelast vanwege de aangescherpte Coronamaatregelen.