Wij zijn VisNed
De vereniging van kottervissers
Wij behartigen de belangen van de Nederlandse kottervisserij
Wij behartigen de belangen van de Nederlandse kottervisserij
![]() VisNed behartigt de belangen van de Nederlandse kottervisserij |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Resultaten CVO-enquête binnenkort gepresenteerdBent u benieuwd naar de resultaten van de CVO-enquête? Binnenkort worden ze door de CVO bekend gemaakt. Met de enquête worden de ontwikkelingen in de vloot, en dan met name de continue vaarschema's onderzocht. Daarbij speelt de mening van de vissers een grote rol. In opdracht van de CVO, analyseerde Noor Visser (VisNed) de enquêtes. Afgelopen woensdag presenteerde zij de resultaten in de CVO-vergadering. Aangezien de enquête door de CVO is opgezet, zal de CVO zelf communiceren over de resultaten richting de aangesloten leden. Na bespreking in de PO's zal na de zomervakantie de CVO overleggen hoe verder om te gaan met de uitkomsten van de enquête. Heffing Pulsfonds op verzoek van VisNed verlaagdBegin dit jaar is bij de aanvoerders van tong een heffing ingesteld van 10 Eurocent per kg om uitgaven te kunnen financieren in het kader van het Pulsdossier. Inmiddels is er een aanzienlijk overschot en op voorstel van VisNed is besloten de heffing te verlagen naar 2 Eurocent. Het fonds is ingesteld om (extra) kosten te kunnen financieren die verband houden met ontwikkelingen rond de Puls. Te denken valt dat aan kosten verband houdend met aanvullende onderzoeksvragen of informatie / promotieactiviteiten. Penningmeester Teun van Dam gaf aan dat er inmiddels € 300.000,00 aan heffingen is binnen gekomen. Aan kosten is tot nu toe uitgegeven € 51,000,00 en er zijn nog verplichtingen ten bedrage van € 56.000,00. Totale uitgaven derhalve € 107.000,00. Dit betekent dat er dan nog € 193.000,00 in het fonds zit. De afspraak is gemaakt dat wanneer daartoe aanleiding is de heffing weer verhoogd kan worden. Het overzicht per PO volgt binnenkort. Britten spelen met vuur en de belangen van een hele sectorBrexit speelt zich af tegen de achtergrond van politieke chaos in het Verenigd Koninkrijk, zoals de afgelopen week duidelijk werd. Interessant als onderwerp voor een documentaire of TV-serie, maar niet nu het om onze belangen gaat. Wij kijken ernaar met grote (angstige) ogen. Van verwondering, verwarring en verbazing. Vorige week presenteerde de Britse minister Gove zijn lang verwachte ‘witboek’ over visserij na Brexit en gisteren (donderdag) volgde het grote allesomvattende witboek van Premier May.
De inhoud laat zich als volgt kernachtig samenvatten: het bestaande Europese visserijbeleid, maar dan met een hoger quotum voor de Britten en zonder bemoeienis van Europa. Vanuit de Britse visserij is daar heel verschillend op gereageerd. Er is bijvoorbeeld een enorme onderlinge verdeeldheid tussen Engeland en Schotland (en Wales en Noord Ierland). Het plan laat de aanlandplicht voorlopig intact, pleit voor verdere ”vergroening” van het beleid en stelt op sommige punten een belasting voor quotum in. Het quotum is in de toekomst in het Verenigd Koninkrijk niet langer ”gratis”, er moet aan de regering voor betaald gaan worden. Voor het onderlinge quotumprobleem tussen bijvoorbeeld PO’s en free-riders worden in het white paper geen echte oplossingen aangedragen. En dan zijn er nog de NGO’s. Ook die zijn niet tevreden, want de vergroening gaat voor hen niet ver genoeg. Kortom: in het Verenigd Koninkrijk is eensgezindheid ver te zoeken. Lijnrecht tegenover insteek Europese sector De Britse insteek staat haaks op dat wat de Europese Visserij, verenigd in de EUFA, nastreeft: vrije toegang; langjarige afspraken op basis van bestaande verhoudingen; gelijke technische maatregelen en onlosmakelijke verbondenheid van de Handels- en Visserijdossiers. De Britten willen het op al die punten 180 graden anders en dat baart EUFA grote zorgen. Daarom zet zij de gezamenlijke lobby in Brussel en de EU 27 lidstaten onverminderd voort. De belangen zijn groot voor al die vissers en hun families en hun visserijgemeenschappen in Europa. EUFA wil voorkomen dat over hun rug politiek bedreven wordt, door visserij in te zetten als 'wisselgeld' in onderhandelingen. Dat dreigt nu te gebeuren en VisNed doet er alles aan om dat te voorkomen. Daarom wordt het Brexit-dossier vanuit het VisNed-team ook zo nauwgezet gevolgd.. Brexit verandert de verhoudingen nu al Aan de binnenkant was men al drukdoende om het extra quotum dat binnen zou komen te verdelen. Tegelijkertijd realiseerde men zich dat alle problemen die men het Brusselse beleid had verweten, zoals de aanlandplicht, er nog steeds zijn. De Britten lijken zich ook niet te realiseren dat er nog onderhandeld moet worden en dat de EU een heel helder mandaat heeft gegeven over visserij dat helemaal niet overeenkomt met de ideeën in Schotland. Typisch gevalletje van “de huid verkopen voor de beer geschoten is”. Hoge verwachtingen in Schotland Zorgen over puls en andere visserijactualiteiten tijdens ledenvergadering PO Delta Zuid'Kennelijk komt de politiek onder vuur en moet het straatje schoon. Maar daar zouden onze vissers zomaar de pineut van kunnen worden.' Aldus Pim Visser tijdens de halfjaarlijkse ledenvergadering van PO Delta Zuid, waar hij aangaf dat het nog alle kanten uit kan met het dossier, maar dat de situatie er niet minder zorgelijk om wordt. Integendeel. Ook hier geldt net als bij Brexit het motto voor: ‘hope for the best but prepare for the worst’. De halfjaarlijkse ledenvergadering van de PO Delta Zuid werd op zaterdag 30 juni gehouden in Goedereede. Daar werd de werkwijze van VisNed in één oogopslag duidelijk: plaatselijk regelen vissers de zaken zelf, in regioverbPund doen ze dat in hun PO en VisNed behartigt de belangen nationaal en internationaal. De actualiteiten vanuit de sectorraad over bemanningszaken, de naderende Brexit, Wind op Zee, de ontwikkelingen rondom de Aanlandplicht en natuurlijk het Pulsdossier kregen alle aandacht. Bemanningszaken De hete hangijzers Pulsdossier Klimaatdoelstelling gehaald en toch terug naar af? Demersale werkgroep NSAC: complex advies over Technische MaatregelenAfgelopen woensdag tijdens de vergadering van de Demersale werkgroep van de Noordzeeadviesraad in Edinburgh bleek in diverse dossiers nog geen besluit genomen kon worden. Dat gold voor zaken die al geruime tijd lopen zoals de aanlandplicht maar ook voor het recente verzoek van het Europees Parlement om advies over de Technische Maatregelen. Nieuwe werkafspraken werden gemaakt waarbij over Zeebaars en Technische Maatregelen samen opgetrokken wordt met de Adviesraad voor de Noordwestelijke wateren. ICES-adviezen Zo werd in Edinburgh gecommuniceerd dat de TAC voor schol met 8% verhoogd zal worden terwijl WMR tijdens de presentatie in Nederland gewag maakte van een verlaging van 18%. Het verschil bleek uit de berekende discards van wel of niet onder de aanlandplicht. Verhogingen. Bij kabeljauw was er geen verwarring; de vangstmogelijkheden moeten volgend jaar met 47% verlaagd worden. ICES geeft aan vorig jaar een te optimistisch beeld van de stock is gegeven Het gaat niet slecht met Kabeljauw maar de omvang van het bestand en een bestelling in negatieve zin van de jonge aanwas maken deze drastische aanpassing noodzakelijk. Technische Maatregelen Door VisNed werd naar voren gebracht dat we heel voorzichtig moeten zijn met nieuwe parameters waarvan we niet weten welke kant zoiets opgaat omdat er geen ervaring mee is opgedaan. En kun je zoiets dan inbrengen in een Verordening waarmee we een reeks van jaren vooruit moeten? Want dat de huidige Technische Maatregelen dateren uit 1998. Uiteindelijk is besloten om samen met de Adviesraad Noordwestelijke wateren te werken aan een advies richting Europees Parlement en Europese Commissie. Nog voor de zomervakantie aanbreekt, wordt een bijeenkomst belegd om meer informatie te verzamelen en uit te zoeken wat de consequenties kunnen zijn van een dergelijke aanpak. Voorzichtigheid is zeker geboden zodat we als aanvoersector niet ergens ingerommeld worden waarvan later blijkt dat het onwerkbaar is. Met een onwerkbare aanlandplicht hebben we al problemen genoeg. Advies over de aanlandplicht Dit kan alleen als we kunnen spreken over voldoende draagvlak bij de visserman en dat hij nut en noodzaak van maatregelen inziet. En verder dat er regels bedacht worden die uitvoerbaar zijn. Dat laatste is bij de aanlandplicht misschien voor de komende 3 jaar geregeld maar nog lang niet definitief. VisNed zal hier op blijven hameren. Ook over het maar liefst 24 pagina’s tellende advies over de aanlandplicht op de langere termijn kon geen besluit genomen worden. Er bleken nog een groot aantal schriftelijke opmerkingen gemaakt te zijn. Ook voor dit document heeft VisNed teksten aangeleverd om er voor te zorgen dat de aanlandplicht werkbaar wordt en vooral ook blijft. VisNed doet alles wat in haar vermogen ligt om in dit dossier met de andere Europese stakeholders tot overeenstemming te komen in het belang van de vloot. Omdat er nog veel verschil van inzicht in de teksten stonden, met name tussen aanvoersector en NGO’s Vandaar moest besloten worden het document terug te verwijzen naar de schrijfgroep die hiervoor 22 augustus in Kopenhagen bij elkaar zal komen. Zeebaars Aangezien de Noordzee maar verantwoordelijk is voor 9 % van de vangsten van zeebaars, de rest gebeurt in westelijke wateren, werd besloten om ook in deze zaak de samenwerking met de Noordwestelijke adviesraad te zoeken. PANDORA-project PANDORA beoogt om toestandsbeoordelingen en voorspellingen van visbestanden te verbeteren, door kennis van de biologie in te zetten die niet eerder voor dit doel is gebruikt (ruimtelijke patronen, omgevingsfactoren, voedselwebinteracties en dichtheidsafhankelijkheid). Ook is een doelstelling om de lange-termijn duurzaamheid van visbestanden in de EU te onderzoeken met meer oog voor sociale en economische gevolgen. Daarbij wordt gekeken naar stabiliteit, winstgevendheid, en werkgelegenheid. Voorbeeld: kabeljauw in de Noordzee neemt toe, echter niet in de Zuidelijke Noordzee waar deze soort haast volledig verdwenen is. In dit project wordt onderzocht wat hier de oorzaken zijn en wordt ook de vraag behandeld of terugkeer in de Zuidelijke Noordzee sowieso mogelijk is. Het project zal een openbaar toegankelijke internetgereedschapskit produceren, met tools voor toestandsbeoordeling van visbestanden en beslissingsondersteuning voor het visserijbeleid. Tot slot wordt binnen het project specifiek gericht op het vergroten van de rol van de visserijsector bij de totstandkoming van toestandsbeoordelingen. Om dat te realiseren worden mogelijkheden geschapen om kennis en eigen gegevens in te brengen in het beoordelingsproces. Een ander doel is de duurzaamheid van de EU-visbestanden op lange termijn te onderzoeken op een manier die meer rekening houdt met de sociale en economische resultaten, de winstgevendheid en de werkgelegenheid van de visserijvloten. Ten slotte wordt er specifiek aandacht besteed aan het vergroten van het “eigendom” voor de visserijsector door het ontwikkelen van mogelijkheden voor deelname van de vloot aan toestandsbeoordelingen. Aan de leden van de Noordzee-adviesraad wordt een vragenlijst voorgelegd waarin deze aan kunnen geven welke zaken zij onder de aandacht willen brengen van de deelnemers in het Pandoraproject. Blijft er naast windmolens nog plek voor visserij en natuur op de Noordzee?Het Rijk bespreekt met stakeholders hoe de Noordzee er in 2030 uit moet zien. Windmolens bepalen daarbij de agenda. Gisteren (donderdag) was er weer een werksessie. De centrale vraag die beantwoord moest worden deze middag was daarom ook: Wat betekenen de windmolens voor de natuur en voor de visserij?
VisNed merkt dat het continu aandacht vragen voor visserij vruchten afwerpt. Net als natuur trouwens. De bouw en de locatie wordt inmiddels langs de meetlat gelegd van natuur en visserij. Het bespreken van dit centrale thema gebeurde uiteindelijk in drie groepen. Daarom was het goed dat zowel Pim Visser, als Noor Visser en Hepke Deelstra ieder aan een van die tafels zaten. Vanzelfsprekend waren er ook veel overheidsvertegenwoordigers, Ngo’s en (niet visserij) bedrijfsleven aanwezig. Hieronder een overzicht van de belangrijkste gespreksonderwerpen. Meten is weten De ambtenaren hebben gekeken hoe ze konden voldoen aan twee regeringseisen: 11,5 Gigawatt aan Windmolens en tegelijkertijd zo min mogelijk schade voor de vissers en de natuur. De conclusie die werd getrokken is dat de windturbines het beste bij de Doggersbank en boven de Waddenkust kunnen staan. Dat zou (volgens de kaarten) het beste zijn voor vogels, vissen en visserij. Bovendien waait het daar ook harder dan bij de kust. De visserij vist namelijk veel minder in het noorden dan in het zuiden, terwijl de vogelpopulaties ook voornamelijk in het zuiden (bij de kust) te vinden zijn, zo bleek uit de gegevens. Inbreng kottersector Tegelijkertijd lokt dat de conclusie uit: ‘visserij past zich toch wel aan’. Maar dit is een mega verandering en je durft eigenlijk niet te bedenken wat er gebeurt als zelfs 20% van de gehele Noordzee wordt volgebouwd met windmolens. Dat neemt niet weg dat de uitrol van Wind op Zee met grote snelheid voort zal gaan. Net als het verzet van VisNed tegen de schade die dat voor de visserij aanricht.
Vanuit VisNed werd erop gewezen dat het nu al vechten is om voedsel op zee. Vis groeit al minder snel en blijft magerder dan voorheen. VisNed heeft duidelijk gemaakt dat zeewierkweek geen alternatief is voor de visserij. Dit lijkt ook eindelijk te zijn doorgedrongen bij het Rijk. Deelgesprekken Daarbij kwam nadrukkelijk de oriëntatie van de windmolenparken op het noorden te liggen. Het defensiegebied zou zelfs moeten wijken (verplaatsen) voor de windmolens. Maar dat is als vloeken in de kerk. Opvallend aan de plannen is dat er bijvoorbeeld wél rekening wordt gehouden met waarschijnlijk toekomstig transport benoorden Nova Zembla richting Japan. Maar dat van de visserij wordt verwacht dat zij zich aanpast aan de windmolenbouwers. De zorgelijke vraag blijft ongewijzigd: Is over een aantal jaren nog sprake van een zuiver ecosysteem op de Noordzee als er zoveel windmolens gaan komen? Een lange weg te gaan ILT en sector spreken over technische en nautische ontwikkelingenDe visserijsector was donderdag 5 juli bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in Zwijndrecht voor periodiek overleg over de ontwikkelingen in de visserij. Tijdens de vergadering kwamen een aantal punten ter sprake die consequenties hebben voor de kottervisserij. Hieronder een overzicht. 13-literregel wordt binnenkort geschrapt Ook schrapt ILT de 13-literregel, want inmiddels kunnen ook die motoren veel meer dan 400 pk leveren. Dus is 13 liter geen begrenzing meer. Daarom is besloten voortaan alleen nog maar te gaan kijken naar maximale hoeveelheid PK’s die een motor in een bewezen proefstandconfiguratie kan leveren. Dat mag niet meer dan 400 pk zijn, waarna wordt teruggesteld op 300 pk. Continue vermogensmeting Bovendien gebeuren inspecties in Europa niet overal op dezelfde manier. De continue vermogensmeting moet technisch uitvoerbaar, betrouwbaar en eenduidig zijn vindt VisNed. Alle metingen zullen in de toekomst volgens de concept EU-controleverordening visserij moeten worden gedaan op de as. Daar is VisNed niet tegen, mits het technisch en economisch uitvoerbaar is. Vaak is er geen ruimte, dan past het niet en bovendien is het een enorme klus om op alle schepen meetinstrumenten te laten bouwen. Het is helemaal ondoenlijk als die apparatuur ook online gegevens moet kunnen laten zien. Typisch gevalletje van 'bureauwijsheid.' ILT ziet de praktische problemen gelukkig ook en zal LNV hierover berichten.VisNed rekent er op dat Nederland alleen zal meewerken aan een Europese regeling die werkbaar, betrouwbaar en betaalbaar is Ballastwater EU-recycling voorwaarden Vissers hou je fatsoen! Vervolgoverleg met de NVWAIn maart is na lange tijd het 'Visketen-overleg' met de NVWA weer hervat. De interpretatie en naleving van wet- en regelgeving is het meest prominente onderdeel van de agenda. Het 'Visketen-overleg' met NVWA vindt plaats met VisNed, NVB en RVZ. Vanuit aanvoer, handel en verwerking zitten verder Nova, de afslagen en de Visfederatie aan tafel. De NVWA is door een reorganisatie heen gegaan en wil en verwacht een andere manier van samenwerken met de visketen. Net als in andere sectoren moet er meer eigen verantwoordelijkheid genomen worden. De afslagen en PO's hebben daar inmiddels met de eigen controle op handelsnormen invulling aan gegeven, maar het volhouden van de goede voornemens is een uitdaging, gezien de grote hoeveelheid ondermaatse scholletjes die recentelijk lijken te zijn aangevoerd. Nalevingsgezindheid VisNed wil vastberaden, maar niet overhaast de juiste stappen in de goede richting zetten. Het begint met inventariseren en het eindigt met een sector gedragscode en het waarborgen van de naleving daarvan. De discussie in het VisNed-bestuur heeft bouwstenen aangedragen voor een aanpassing van het concept, maar we zullen in de vergadering van 6 september klare wijn moeten schenken. Eind september praten we verder met de leiding van de NVWA over dit onderwerp. Het bespreken van dit onderwerp zou trouwens het best sectorbreed en ketenbreed opgepakt moeten worden. VisNed heeft in elk geval een plan van aanpak daarvoor klaar liggen. Bundelen Europese onderzoek naar innovatie essentieelAfgelopen week waren Geert Meun en Pim Visser bij de tweejaarlijkse conferentie van FIS (Fisheries Innovation Scotland). In een van de collegezalen van de University of St Andrews zijn ze bijgepraat over de voortgang van innovatieprojecten en over de uitdagingen die de visserijsector te wachten staat in ‘veranderende tijden’.
Fisheries Innovation Scotland (www.fiscot.org) is een samenwerkingsverband van aanvoersector, visverwerkers, supermarkten, de Schotse overheid en SeaFish. Het is een aanjager voor onderzoek en innovatie. Op de eerste dag zijn lopende projecten gepresenteerd. Dat waren er 7, o.a. over selectiviteit, management, overleving van Noorse kreeftjes. Omdat VisNed in Nederland de overlevingsprojecten uitvoert, was er speciale aandacht van het VisNed team voor het werk van Dr. Amaya Albalat van de Universiteit van Sterling. Zij presenteerde niet alleen interessante feiten, maar ook heel heldere aanknopingspunten voor het verbeteren van de overleving van kreeftjes. Kennis delen is vermenigvuldigen Vanuit VisNed werd hard gepleit niet langer te pauzeren, maar de samenwerkingsdraad weer op te pakken. We kunnen immers veel van en met elkaar leren. Zo voorkomen we dat het wiel steeds opnieuw wordt uitgevonden, of dat dezelfde fouten meerdere malen gemaakt worden. VisNed zal hiertoe op korte termijn initiatieven ontplooien om met collega-organisaties rond de Noordzee, inclusief Engeland en Schotland samen tot een inventarisatie en uitwisseling te komen. De periode na Brexit Tegelijk is het de vraag of het Verenigd Koninkrijk het getrokken vacuüm wel kan opvullen. Daar is immers een (macht)strijd gaande tussen de regeringen in Londen en Edinburgh. De EU krijgt in elk geval te maken met gesprekspartners voor wie visserij per hoofd van de bevolking een veel belangrijker dossier is dan voor de EU, zeker waar het IJsland en de Faeröer betreft. Hoe gaat dit aflopen? Langzaam Proces Franse Natura2000 gebiedenIn de komende maanden wordt bekeken hoe en welke maatregelen er nodig zijn om de impact van alle visserijen met gesleepte tuigen in het Natura 2000 gebied “Ridens” (Pas-de-Calais) te verminderen, zodat de instandhoudingsdoelstellingen kunnen worden behaald. Er zullen bijeenkomsten worden georganiseerd waarin belanghebbenden inspraak hebben op de maatregelen. VisNed volgt de Franse Natura 2000 ontwikkelingen al jaren nauwgezet. Het gaat met name om gebieden in Het Kanaal, waar fly shooters actief zijn. Na het vertrek van Jurgen Batsleer hebben we Floor Quirijns, die wij kennen uit haar Imares-tijd en die nu in Frankrijk woont, gevraagd om dit dossier voor ons te volgen. Zij deed ons verslag. In deze bijeenkomst is o.a. gesproken over de resultaten van de risicobeoordelingen voor Natura 2000 gebied “Ridens” (Pas-de-Calais). Dit is het enige Natura 2000 gebied in dit proces waarin door Nederlandse fly shooters wordt gevist (5 of 6 schepen in 2015/2016). In de aanloop naar dit overleg is door VisNed inbreng geleverd via VMS gegevens. David Ras heeft daartoe de NVWA-gegevens opgewerkt. Hierdoor kon geconcludeerd worden dat de impact van de fly shooters op het habitat wordt beoordeeld als ‘gematigd’. Men hoopt in maart 2019 de maatregelen te kunnen vaststellen. VisNed blijft dit proces volgen en input leveren.
VisNed: voorstel voor nieuwe EU Controleverordening bizarIn haar voorstel voor een nieuwe EU Controleverordening slaat de Europese Commissie helemaal door. De visserijsector wordt in het voorstel gecriminaliseerd. Dat denkt Brussel te bestrijden met meer, strengere en nog onwerkbaardere regels. En dat terwijl de huidige regels, mits goed nageleefd en goed gehandhaafd, prima geschikt zijn voor het doel waar ze voor bedoeld zijn: een betrouwbare sector in een gelijk speelveld. In het overleg met LNV vorige week donderdag hebben Pim Visser en Geert Meun dit namens VisNed heel duidelijk gemaakt. Nederland heeft de huidige controleverordening, die dateert uit 2009, met nadere uitvoeringsbepalingen uit 2011 goed ingevoerd. Met name in Zuid-Europa is gaat men hier minder serieus mee om. Met als gevolg dat Brussel met een reeks van aanscherpingen komt. Daardoor wordt het speelveld nog ongelijker. VisNed vindt dit onacceptabel: Laat andere landen eerst de bestaande regels beter toepassen. Dan pas worden zaken meer gelijk getrokken. Sancties Wat VisNed echter het meeste stoort is de uitbreiding van de lijst met de meest simpele dingetjes waarvoor strafpunten kunnen worden opgelegd. Zoals het verzuim van een e-logboekbericht voor 24.00 uur. Of het aanlandbericht later dan de geldende 4 uur. Dat je strafpunten opgelegd kunt krijgen voor het illegaal vissen zonder vangstrecht, daar kun je iets van vinden. Maar de meest eenvoudige overtredingen kwalificeren als ernstige inbreuken gaat echt veel te ver. Dan zet je vissers weg als criminelen. Voor VisNed is dat onacceptabel. Verder wil de Europese Commissie dat in het vervolg de strafpunten worden opgelegd door het land waar de overtreding plaats vindt in plaats van in de vlaggenstaat. VisNed heeft er nadrukkelijk op gewezen hier tegen te zijn. VisNed vreest dat bepaalde landen dan juist buitenlandse vissers extra zullen controleren en zwaarder bestraffen dan de eigen vissers. Vaartuigen kleiner dan 12 meter Logboek Recreatieve visserij Hoewel LNV bij het laatste punt vraagtekens zet heeft VisNed duidelijk gemaakt voorstander te zijn van de voorstellen voor 12 meter-vaartuigen, logboek en recreatieve visserij. Traceerbaarheid Wegen van de vangst niet meer aan boord Nu wil de Europese Commissie de regels weer wijzigen. Niet meer aan boord wegen maar alleen nog bij aanlanding door marktdeelnemers die zijn geregistreerd voor het wegen van visserijproducten. En dit moet dan per soort waarbij dit weegresultaat gebruikt moet worden voor de aangifte van aanlanding en het vervoersdocument. VisNed heeft duidelijk gemaakt dat dit de doodsteek wordt voor de visafslag Urk. Een kotter die in Delfzijl of Harlingen binnen komt, op de kade eerst de vis kist voor kist moet ontdoen van ijs, moet wegen en dan alsnog op transport naar Urk, gaat echt niet werken. Los van de intensieve arbeidsomstandigheden, het tijdsverlies maar vooral ook het kwaliteitsverlies zal grote gevolgen hebben. Gelukkig heeft LNV oor voor de door VisNed naar voren gebrachte argumenten en zal het ministerie in Brussel oppositie voeren tegen dit voorstel. Aanlandplicht Motorvermogen Hoe nu verder? Een duurzame toekomst op zee. Voor vissers of voor windmolens?‘Leve de Noordzee’ heet de initiatiefnota van Tjeerd de Groot (D66), waarin ‘een duurzame toekomst voor vis en visser’ centraal staat. Tijdens de bespreking met minister Schouten en de Tweede Kamer werd helaas vooral gesproken over de grootschalige bouw van windmolenparken op zee. De algehele conclusie: er is een totaalplan nodig voor de (Noord)zee. De aanwezigheid van WNF, Stichting De Noordzee en VisNed werd erg gewaardeerd. Namens VisNed waren Pim Visser en Hepke Deelstra aanwezig. Zij mochten na de eerste termijn van de Kamerleden zelfs een half uur apart doorspreken met de nota-opsteller en de parlementariërs. Die input werd later door De Groot gebruikt om de vragen te beantwoorden van zijn collega-Kamerleden. Dat het belangrijk was om aanwezig te zijn bleek wel uit de vragen die de Tweede Kamerleden stelden. ‘Een duurzame toekomst voor vis en visser’, waarover de nota gaat, wordt overschaduwd door de plannen om de Noordzee vol te zetten met windmolens. Politici vinden dat de visserij niet het kind van de rekening mag worden. VVD-er Arno Weverling en kamerlid JaccoGeurts van het CDA pleiten voor zo min mogelijk gesloten gebieden voor vissers. Laura Bromet van GroenLinks stelt de vraag: ‘Kunnen we de vissers uitkopen?’ Mocht het die kant op gaan, dan is een ‘duurzame toekomst voor vis en visser’ wel heel ver weg. VisNed zal het proces nadrukkelijk volgen en de politici blijven informeren. U kunt het volledige verslag lezen in Visserijnieuws van vandaag. VisNed: subsidies zijn er om innovatie aan te jagenHet nieuwe Europees Visserijfonds (EMFZV) moet de barrières wegnemen die ervoor zorgen dat onder het lopende fonds te weinig aanvragen werden gedaan. Vorige week ontvingen we van LNV de tekst van het voorstel van de Europese Commissie voor een nieuw fonds. Een uitgebreid memo met ons commentaar hebben we inmiddels aan LNV verstuurd. Het voorstel voor het nieuwe Europese Visserijfonds is eenvoudiger dan de huidige regeling. Maar tegelijkertijd worden er stokpaardjes bereden. Zo is er een heel aparte regeling voor (startende) kleinschalige vissers. Dat is niet verkeerd, maar daarbij hoort wel een definitie die het voor Nederland niet praktisch uitvoerbaar maakt. Alleen vissers met een scheepje onder 12 meter en een passief vistuig zijn in dit verband door Brussel gekwalificeerd als kleinschalig. Dus staandwant en handlijn. Ook organisaties die alleen kleinschalige vissers vertegenwoordigen komen voor speciale regelingen in aanmerking. Organisaties die alle vissers vertegenwoordigen niet. En dan is er nog de nadruk op “Blue Economy’ een buzz-woord dat leuk klinkt, modieus is, maar weinig concreet en waar je dus alle kanten mee op kunt. Nee, VisNed is niet blij met de subsidieverslavende mogelijkheden die geboden gaan worden. Wat wil VisNed wel qua subsidies? De vloot kan een grote hoeveelheid waardevolle gegevens aandragen. Het aanleggen van zo’n grote database is bij uitstek een initiatief waar EFMZV-geld heen zou moeten. En ook naar initiatieven die met bemanning en veiligheid te maken hebben. Vissen is nog steeds een gevaarlijk beroep en het terugdringen van ongevallen moet hoge prioriteit krijgen. Geen heilige huisjes Projectprofessionals die van subsidies leven moeten zoveel mogelijk buiten de deur gehouden worden. En het moet eerlijk, de eerlijke kosten die gemaakt worden moeten vergoed kunnen worden. Want het zijn altijd dezelfde vissers waar VisNed in dit verband een beroep op kan doen. Die mensen moeten gewoon vergoed worden. Niet met een gouden randje, maar wel gewoon netjes. Bouwsteen aangereikt Lokale bestuurders Christen Unie bijgepraat over visserijactualiteitenEuroparlementariër Peter van Dalen had zijn collega CU-politici uit gemeenten en provincies uitgenodigd in Houten voor een ‘bijpraat bijeenkomst’ over visserij actualiteiten. Aan VisNed was gevraagd input vanuit de kottersector te verzorgen. Daarbij kwamen Brexit, Wind op Zee, aanlandplicht en puls aan de orde. Vanuit LNV schetste Herman Snijders het beeld rondom de diverse onderhandelingen, met name puls. Daarna was het woord aan Gerard van Balsfoort die het gezelschap vertelde over de ontwikkeling van de Pelagische sector in het algemeen en Brexit in het bijzonder. Hoe vis essentieel is om een groeiende wereldbevolking te voeden. Hoe pelagische vis, goedkoop en met een lage milieuafdruk daar een essentiële rol in vervult. En hoe rampzalig een harde Brexit wordt, omdat de overgrote meerderheid van pelagische bestanden in Brits water worden bevist. VisNed over het voetlicht Daarna was het woord aan mevrouw Constance Delplace-Wattez van het familiebedrijf Unipêche uit Boulogne, een grote vishandelaar die veel contacten heeft met Nederlandse vissers. Zij werd terzijde gestaan door Albert Ras, vishandelaar uit Urk, die veel contacten in Frankrijk heeft. Mw. Delplace vertelde over de ontwikkelingen in Frankrijk de afgelopen tien jaar en de vervelende gang van zaken in de beginperiode van het fly-shooten. We waren het alweer bijna vergeten, maar in die periode staken kleine Franse vissers vangsten in brand en gooiden verf over door Nederlandse vissers aangelande vis. Alleen door goede communicatie en blijvende samenwerking hebben de Nederlandse vissers en Unipêche deze lastige periode doorstaan en is de huidige vreedzame situatie tot stand gekomen. Slecht imago Nederlandse pulsvissers Dat zo’n negatief beeld van onze sector is ontstaan, kunnen we ons aantrekken, vanuit het VisNed team doen we er alles aan om het beeld bij te stellen. Tegelijk werd duidelijk dat de situatie in Frankrijk enorm gecompliceerd ligt. En dat VisNed met Franse mensen moet samenwerken om de situatie te begrijpen en om begrip te kweken. Daar zijn we vanuit het VisNed-team druk mee aan de slag.
Veiligheid op kotters blijft aandacht vragenHet thema ‘veiligheid’ blijft in de kottervisserij aandacht vragen. Donderdag 5 juli werd hier nadrukkelijk bij stilgestaan bij het sectoroverleg bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Pim Visser en Hepke Deelstra waren namens VisNed aanwezig in Zwijndrecht om door te praten over de ontwikkelingen in de visserij. Verandering nodig in veiligheidscultuur ILT verzoekt met klem om (bijna)ongelukken serieus te melden. Bij ILT wil men graag met de sector kijken hoe veiligheidsrisico’s zoveel mogelijk kunnen worden weggenomen. In november heeft ILT een mail gestuurd hierover. Desondanks zijn er sindsdien zijn veel ongelukken gebeurd die niet gemeld zijn. ILT leest Visserijnieuws ook. Hieruit blijkt dat het veiligheidsbesef nog echt onvoldoende is. Er is een verplichting tot het melden van ongevallen en schade, maar dat wordt vaak niet gedaan. ILT wordt strenger en ze heeft aan VisNed gemeld dat ze certificaten gaat intrekken wanneer de regels (blijvend) niet worden nageleefd. Ongelukken moeten verplicht aan ILT gemeld worden Doordat de pelagische sector wel ongelukken meldt heeft deze sector al diverse maatregelen kunnen nemen om risico’s te voorkomen. Zelfs de bijna-ongelukken worden gemeld. Als de kottervisserij dit ook zou doen, kunnen er in de toekomst gewonden worden voorkomen en levens worden gered. Melden is geen schande, het is juist een must! Ongelukken moeten worden voorkomen. Het is al mogelijk om op www.vistikhetmaar.nl de veiligheidsinstructies in te zien. Iedere kottereigenaar is wettelijk verplicht de digitale RI&E in te vullen. Dat is vereenvoudigd door gebruik te maken van de RI&E tool. Daarmee kan je op een eenvoudige en bruikbare manier een RI&E opstellen waardoor je de veiligheid aan boord kunt verbeteren. Voor vissers die hier hulp bij nodig hebben staat VisNed klaar: neem contact op met David Ras, dras@visned.nl Verder is het verplicht dat alle bemanningsleden de basisveiligheidstraining serieus moeten volgen. De training is ontzettend belangrijk voor de veiligheid op kotters, maar er zijn grote verschillen bij de aanbieding van deze trainingen. Sommige bedrijven bieden een paar uur aan, anderen doen er een dag over. De norm voor de training is in ieder geval minimaal 4 uur. MOB-boot vragen en antwoorden Er bereiken VisNed vragen over het al dan niet hebben van een 'echte' Man over Boord (MOB)-boot. Bij navraag heeft ILT ons verteld dat er geen wijziging in beleid is: Als de kotters een Marcusnet hebben dan hoeven ze geen reddingsboot aan te schaffen. Maar er zijn wel een aantal voorwaarden. Op de VisNed website zijn die voorwaarden terug te vinden. Na een verzoek aan het VisNed secretariaat worden ze toegestuurd. RI&E sessies op locatie Door enkele discussies uit te lokken bleek maar weer eens hoe zeer de meningen over dit onderwerp verdeeld zijn binnen de visserij. De een vraagt zich af waar het op houdt en de ander denkt dat we hier binnen de sector veel serieuzer mee om moeten gaan. Opgelet werd er in ieder geval wel door de aanwezigen: Aan het eind van John's presentatie in Goedereede vroeg een aanwezige vissers waarom hij toch telkens over de draad van zijn microfoon bleef stappen... Safety First. Rederij Quotter is in ieder geval de goede weg in geslagen en heeft helmen met communicatiesysteem voor de bemanningen van haar schepen besteld. De eersten zijn inmiddels geleverd door het VCU Veiligheidscentrum op Urk. Visserijverbod op Westerschelde voorlopig opgeschort, nieuwe afspraken in de maak.Het visserijverbod dat door de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit is ingesteld op de Westerschelde is voorlopig van de baan. Na een gesprek op aandringen van de visserijorganisaties blijkt dat er in ieder geval tot eind augustus doorgevist kan worden. Deze zomer worden afspraken gemaakt over de invulling van de gebieden tijdens de werkzaamheden zelf. Het verbod was met ingang van 1 juli ingesteld op grond van artikel 54 van het Scheepvaartreglement Westerschelde 1990 en zou de veiligheid van de scheepvaart moeten waarborgen tijdens de surveys en werkzaamheden in het kader van de aanleg van de exportkabel van het Borssele windpark. Het verbod zou tot en met 31 maart 2019 van kracht zijn. Onaangekondigd Onnodig Gesprek met Rijkswaterstaat en GNA
Nieuwe periode PAP-regeling scholDe PAP-commissie ziet geen reden de regeling aan te passen door onvoldoende aanvoer van schol. Daarom blijft de 100%-regeling gehandhaafd. Het Coördinatiecomité PAP-schol, opererend onder de CVO, monitort voortdurend de aanvoer en marktontwikkelingen van schol. De aanvoer van schol is, in vergelijk met vorig jaar, nog steeds onvoldoende om de markt voldoende te voorzien. Er zijn geen beperkingen vandaar ziet de PAP-commissie geen reden om de regeling aan te passen. Omdat deze toch niet gehaald wordt blijft deze op 100% staan. De aanvoer en prijsvorming van schol zag er de afgelopen periode als volgt uit:
* zonder Breskens en Den Oever. Aanstaande maandag 16 juli 2018 begint in het kader van de PAP-regeling-schol de nieuwe periode van 4 weken. Deze loopt van week 29 t/m 32 (16 juli – 11 augustus 2018). Deze aanvoerregeling ziet er voor de nieuwe periode van 4 weken als volgt uit:
De PAP-regeling schol kent 2 aanvullende bepalingen om de flexibiliteit te vergroten: Een vaartuig dat een deel van het jaar gericht op schol vist (bijvoorbeeld een pulser die omschakelt naar scholvisserij) wordt gedurende maximaal 16 weken (4 perioden van 4 weken) ingedeeld in de naastliggende hogere categorie. Een contingenthouder tot 430 ton in de categorie 430 – 860 ton; een contingenthouder 430 – 860 ton in de categorie > 860 ton. Het is toegestaan om de aanvoerregeling van drie 4-weekse perioden samen te voegen tot een kwartaal-contingent. De visser mag dan zelf bepalen wanneer hij deze periode invult. In deze periode mag per week niet meer aangevoerd worden dan 40 ton. Als u hiervan gebruik wilt maken, dient u dit door te geven aan de PO (inclusief de betreffende periode). Vaartuigen die gebruik willen maken van bovenstaande flexibiliteitsbepalingen dienen dit vooraf aan te geven bij de PO. Bovenstaande regelingen gelden ook voor de visserij in het Skagerrak. Overzicht benutting quota 2018Hieronder het meest recente benuttingsoverzicht van de uitputting in 2018 van de belangrijkste Nederlandse quota voor de kottervloot. Het overzicht is van 13 juli 2018 wat betekent dat de aanvoer tot en met week 26 verwerkt zal zijn. Ter vergelijk onderstaand het overzicht per 14 juli 2017. In vergelijking met de periode uit 2017 ligt de aanvoer van de belangrijkste soorten tong, schol, tarbot en Noorse kreeft (duidelijk) lager.
PO-maatregelenIn 2018 hebben de Nederlandse PO’s in CVO-verband maatregelen genomen om de benutting van een aantal nationale quota zo duurzaam mogelijk te maken en om vroegtijdige sluiting van deze quota te voorkomen. Voor zeebaars gelden door de overheid ingestelde maatregelen. Het totaaloverzicht: PAP-regeling schol: Een vaartuig met een basiscontingent schol tot 430 ton mag in de 4-weekse periode week 29 t/m 32 maximaal 100 ton schol aanvoeren, Een vaartuig met een basiscontingent schol van 430 tot 860 ton mag in de 4-weekse periode week 29 t/m 32 maximaal 115 ton schol aanvoeren, Een vaartuig met een basiscontingent schol van meer dan 860 ton mag in de 4-weekse periode week 29 t/m 32 maximaal 130 ton schol aanvoeren. Rog: Minimum aanvoermaat: 55 cm. Een vaartuig mag per week/reis langer dan een week maximaal 40 kg per soort (stekelrog - RJC, Grootoog rog - RJN, gevlekte rog - RJM) aanvoeren. Indien van één of meerdere soorten meer dan 40 kg aangevoerd wordt mag dit in totaal niet meer zijn dan 125 kg dood gewicht. Let op: graag juiste codes gebruiken om dubbeltellingen, dus verlies van quota te voorkomen. Bij overtreding minimum maat en/of maximale hoeveelheid wordt door de PO een heffing opgelegd van € 5,00 per kg. Deze maatregel geldt niet voor het Skagerrak. Tarbot, griet: Minimum aanvoermaat: 30 cm. De maximaal aan te voeren hoeveelheid tarbot/griet per vaartuig per week of reis langer dan 7 dagen is door de PO’s vastgesteld op 2.000 kg dood gewicht. Bij aanvoer van meer dan 2.000 kg en/of kleiner dan 30 cm tarbot / griet wordt een heffing van € 10,00 per kg toegepast. Ook deze maatregel geldt niet voor het Skagerrak. Tongschar: voor tongschar geldt een minimum maat van 25 cm waarbij de tongschar van 25 – 27 cm moet worden gesorteerd in een aparte klasse: tongschar IIIb of tongschar IV. Noorse kreeft: Noorse kreeft valt enerzijds onder Aanlandplicht maar tegelijk mogen ondermaatse Noorse kreeft gediscard worden onder de minimis-regeling, dus feitelijk is er niets gewijzigd t.o.v. vorig jaar. Daarom is de aanvoer en verhandeling van meer dan 35 stuks per kilogram door leden van PO verboden. Verder: max. 10% kreeftstaartjes per aanlanding. Zeebaars; Minimum maat voor zeebaars voor alle vlootsegmenten is 42 cm. Gerichte visserij op zeebaars met sleepnetten en staandwant is verboden. Vaartuigen met gesleepte vistuigen (waaronder boomkor, twinrig, borden en fly shoot) mogen vangsten van zeebaars aan boord houden mits deze vangsten per dag niet meer bedragen dan 1 % van het gewicht van de totale vangst. De totale vangst aan zeebaars mag per maand niet meer bedragen dan 100 kg. Voor Fly shooters is dit 180 kg per maand. Nederlandse handlijn- en staandwant-vissers zijn in 2018 alleen gerechtigd zeebaars aan te voeren, wanneer zij hiervoor van RVO een vismachtiging zeebaars hebben ontvangen. Daartoe gerechtigde handlijnvissers mogen op jaarbasis maximaal 5.000 kg zeebaars aanvoeren. Staandwant-vissers mogen op jaarbasis maximaal 1.200 kg zeebaars aanvoeren. |
Postbus 59
8320 AB URK
Bezoekadres:
Vlaak 12 URK
Telefoon: 0527-684141
Fax: 0527-684166
Fotografie: oa. Albert de Boer, Willem Ment den Heijer en Jacob van Urk