Wij zijn VisNed
De vereniging van kottervissers
Wij behartigen de belangen van de Nederlandse kottervisserij
Wij behartigen de belangen van de Nederlandse kottervisserij
![]() VisNed behartigt de belangen van de Nederlandse kottervisserij |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EU en Noorwegen: schol kan EU-aangelegenheid blijvenNa intensief overleg tussen de vertegenwoordigers van de EU en Noorwegen werden zogenaamde Harvest Control Rules (d.w.z. regels voor het oogsten) geformuleerd die nu voorgelegd worden aan ICES voor een wetenschappelijke beoordeling. Schol werd geschrapt uit de lijst van soorten waarvoor aan ICES advies wordt gevraagd over het gezamenlijk beheer. Vorige week kwamen de delegaties van Noorwegen en de Europese Unie 2 dagen in Londen bij elkaar om van gedachten te wisselen over de toekomst van het beheer van diverse gedeelde bestanden op de Noordzee. Noorwegen was deze keer de gastheer en had als locatie gekozen voor het hoofdkantoor van de North-East Atlantic Fisheries Commission (NEAFC) in Londen. Het ministerie van LNV kon niet aanwezig zijn maar gelukkig was de Vlaamse Visserijattache Barbara Roegiers wel aanwezig om de belangen van de platvissector te behartigen. Gerard van Balfsfoort en Geert Meun waren aanwezig namens de Nederlandse visserijsector. De bijeenkomst begon met presentaties door de Europese Unie over de laatste stand van zaken met betrekking tot het Meerjarenbeheerplan voor de Noordzee en door Noorwegen over hun ideeën over het beheer van bestanden kabeljauw, schelvis, koolvis, wijting, schol en haring. Mandaat Het Europese beheerplan voor demersale bestanden houdt vooral rekening met de afspraken over de implementatie van de aanlandplicht in 2019 en het beheer volgens MSY-principes in 2020. Het moet uiteindelijk een mandaat en richtlijnen opleveren die door de EU gebruikt kan worden tijdens overleggen met Noorwegen en in andere besprekingen. Noorwegen liet weten dat er vooral gekeken moet worden naar ontwikkelingen van een bestand in relatie tot de Visserijsterfte waarbij het referentiekader is: een hoge stand en een Visserijsterfte volgens MSY. Ook brachten de Noren in dat het “exploitation pattern” een rol moet spelen, wat betekent dat er dan bijvoorbeeld ook gekeken wordt naar de gemiddelde lengte van de vissen. Kortom dat er ook voldoende grotere vissen beschikbaar zijn. Schol geschrapt Haring Vervolg Franse en Nederlandse visserijorganisaties bundelen krachtenDe veranderende verhoudingen in Europa werken door in de visserij. Nu de Brexit nadert moeten we andere allianties vormen. Want onze (letterlijk) naaste collega’s op de Noordzee en in Het Kanaal, de Britten, verlaten de EU. Nederland en Frankrijk kwamen daarom samen en spraken onder meer af de krachten op het gebied van de implementatie van de aanlandplicht in Het Kanaal verder te gaan bundelen. Afgelopen woensdag reisde een delegatie van VisNed en NVB naar Parijs om met de Franse collega’s te spreken over de Europese Visserijsamenwerking. Aanleiding voor het bezoek waren de Brexit en de visserij in Het Kanaal. Daarover stuurden VisNed en NVB al in januari van dit jaar samen een brief naar Parijs. Dat leidde tot een afspraak begin april, die werd doorkruist door de stakingen in Frankrijk. Daarom ontmoetten we onze Franse collega’s van het Nationaal Visserij Comite (afgekort CNPMEM) pas afgelopen week. We hadden een prima gedachtewisseling in uitstekende sfeer. Concreet maakten we afspraken over nader overleg over de visserijcapaciteit in Het Kanaal, over de problematiek rond TAC voor Roggen en Zeebaars, over de diverse projecten in Nederland en Frankrijk op het gebied van Aanlandplicht en over internationale communicatie en lobby. Dat laatste is van belang, omdat vanuit sommige NGO's ronduit de aanval op de visserij is geopend. Over pulsvisserij hebben we dit keer in Parijs nadrukkelijk niet gesproken. Dat onderwerp ligt nu in de triloog onderhandelingen en in dit stadium is overleg niet relevant. Dat gesprek gaat natuurlijk wel gevoerd worden, maar pas nadat Europa deze zomer een beslissing genomen heeft. Belgen betrekken Gezamenlijk standpunt Vervolgafspraak Engelse minister van Visserij: “Balanced deal is van groot belang”Tijdens de afgelopen dinsdag in Londen gehouden Algemene jaarvergadering van de National Federation of Fishermen’s Organisations (NFFO) was de Engelse minister voor Visserij George Eustice opnieuw de gastspreker. Uiteraard ging het uitgebreid over de aanstaande Brexit. De teneur van zijn verhaal: “Tot december 2020 verandert er niets maar onze speerpunten voor daarna staan nog steeds overeind.”
De vorige Ledenvergadering was eind oktober 2017 maar de 2018-vergadering was naar voren gehaald. Vorige keer waren de opmerkingen van Eustice heldhaftiger, nu klonk hier en daar realiteitszin door. Visserij is een kleine sector en de inzet van de Britse regering is toch een totaaldeal omdat er enorm grote belangen spelen. Daarom gaf sprak Eustice nu gematigder: ”Formeel wordt het Verenigd Koninkrijk (VK) met ingang van maart 2019 een onafhankelijk kuststaat maar de eerder dit jaar tussen de EU en het VK afgesproken transitieperiode van 2 jaar geldt ook voor de visserij, dus tot december 2020 verandert er niets.” Vorig jaar oktober had de minister nog aangegeven dat hij er vanuit ging dat de overgangsperiode niet voor de visserij zou gelden. Overeenkomst met perspectief Minder stellig Zeebaars One voice Opstappers uit sector gezocht. Wie gaat er mee met de BTS-survey?Evenals voorgaande jaren is VisNed door Wageningen Marine Research (WMR - voorheen Imares) uitgenodigd om tijdens de Bottom Trawl Survey (BTS-survey) namens de visserijsector observers te laten meevaren. Het gaat om reizen die het onderzoeksvaartuig Tridens in de periode 31 juli tot 15 september (week 31 -37) uitvoert.
Ook dit jaar voert de Tridens de volledige BTS-survey uit. Dus niet alleen de “eigen” twee overweekse reizen in week 34 – 37, maar ook het drieweekse onderzoeksprogramma dat tot 2016 jaar door de Isis wordt uitgevoerd. De switch naar de Tridens lijkt definitief en wordt in ieder geval door VisNed verwelkomd. Gebruik van de Tridens geeft de mogelijkheid een waarnemer namens de visserijsector mee te sturen omdat hiervoor aan boord van dit vaartuig voldoende ruimte is, in tegenstelling tot de accommodatie van de Isis. Het volledige reisschema van de Tridens ziet er als volgt uit:
VisNed, maar ook WMR, hechten grote waarde aan de inbreng van de praktische visserman tijdens deze bemonstering van de platvisbestanden. Wij nodigen graag belangstellende vissers uit zich te melden. De eerste reis vertrekt op maandag 31 juli vanuit Scheveningen. Dit geldt ook voor de tweede reis die maandag 7 augustus begint en 2 weken duurt. Het is voor het eerst mogelijk om tijdens deze 2 reizen een waarnemer mee te sturen en er is VisNed veel aan gelegen dat dat ook gebeurt. In de 2 overweekse reizen in de weken 34 – 37 wordt het tussenliggende weekeinde in een buitenlandse haven doorgebracht. Wij gaan uit van 6 opstappers en de reis van en naar de buitenlandse haven wordt door VisNed verzorgd. Gezien het vaarschema is het wenselijk dat tijdens week 31 – 33 vissers bekend met de Noordzeekustzone aanmonsteren. Tijdens week 34 en 35 gaat het om vissers die bekend zijn met de centrale en noordelijke bestekken. En tijdens week 36 en 37 vissers die meer centraal en zuidelijk bekend zijn. Belangstellende vissers graag zo spoedig mogelijk melden bij Geert Meun: gmeun@visned.nl Ook vissers die eerder mee zijn geweest zullen weer worden benaderd om zich weer aan te melden. BTW-perikelen voor vissers binnen de 12 mijl en viswinkelsDoor een uitspraak van het Europese Hof van Justitie, moet de btw-wetgeving voor alle schepen binnen 12 mijl anders worden toegepast. Via VNO NCW is VisNed hiertegen in bezwaar gekomen. Maar het ziet er nu naar uit dat het BTW-0 tarief met ingang van 1 januari 2019 niet meer toegepast mag worden bij schepen die niet of nauwelijks buiten de 12 mijlszone komen. Vorig jaar kondigde de regering het besluit al aan. Afgelopen week was VisNed met VNO NCW aanwezig bij een bijeenkomst op het Ministerie van Financiën over BTW. Daar is ons de onomkeerbaarheid van de beslissing om het 0-tarief niet meer toe te passen bevestigd. Voor de visserij betekent dit dat de staandwant-vloot en de garnalenkotters niet langer het BTW-0 tarief mogen toepassen. Op zich geen lastenverzwaring, maar wel een toename van de administratieve lasten waar de voorfinanciering nog bij komt. Maar het lastigst is het voor de PO’s, de CIV’s en de afslagen, die hun computersystemen moeten aanpassen. BTW van 6 naar 9 procent Aanlandplicht: Plan van aanpak nodigVisNed gaat er vanuit dat het wetenschappelijk adviesorgaan STECF de door de lidstaten overeengekomen aanpak van de aanlandplicht na 1 januari 2019 overneemt, wat betekent dat voor alle knelgevallen in ieder geval voor 3 jaar een vrijstelling geldt. Met daarbij wel de verplichting een plan te op te stellen voor meer onderzoek hoe selectiviteit en overleving verbeterd kunnen worden. Ook moet er meer data verzameld worden waardoor we de aanlandplicht om kunnen bouwen naar een registratieplicht. Tijdens het maandelijks overleg in de Uitvoeringsagenda Aanlandplicht tussen LNV, RVO NVWA, WMR en visserijsector is doorgesproken over de invulling van de aanlandplicht. Op dit moment wordt het voor 2019 opgestelde advies van de Scheveningengroep beoordeeld door het wetenschappelijk adviesorgaan van de EU. VisNed gaat er vanuit dat het wetenschappelijk adviesorgaan STECF de door de lidstaten overeengekomen aanpak van de aanlandplicht na 1 januari 2019 overneemt. Wat valt na 1 januari nog wel onder de aanlandplicht? In het kort herhalen we dat er voor de 80 mm visserijen uitzonderingen komen voor schol, tong (met Belgisch paneel), tarbot, roggen, Noorse kreeft en wijting. Praktisch gezien geldt er na 1 januari 2019 alleen een aanlandplicht voor de ondermaatse vissen van de rondvissoorten kabeljauw, schelvis en koolvis plus griet. Ook blijft de garnalenvisserij na 1 januari 2019 volledig vrijgesteld van de verplichting om ondermaatse gequoteerde soorten (platvis, rondvis en pelagische soorten) aan boord te houden. VisNed rekent erop dat eventuele wetenschappelijke opmerkingen vanuit STECF er niet toe zullen leiden dat er nog een kink in de kabel komt. De belanghebbende partijen (Europese Commissie en betrokken lidstaten) zijn er van doordrongen dat bovengenoemde vrijstellingen de enige mogelijkheid zijn om de visserij gaande te houden.
Plan Overleg met vissers VisNed presenteert knelpunten aan Tweede KamerledenDe aanlandplicht, het pulsdossier, de nieuwe controleverordening en de verduurzaming van garnalenvisserij waren de belangrijkste zorgpunten die VisNed afgelopen week met Tweede Kamerleden heeft gedeeld. Op hun beurt spraken zij daarover met minister Schouten in een Algemeen Overleg op 12 juni. De Minister deed daarbij belangrijke toezeggingen. Er komen belangrijke nieuwe Brusselse verordeningen aan: de Controleverordening en de verordening over het Europees Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij. De voorstellen die daarover in Brussel circuleren baren VisNed grote zorgen. Komende maandag hebben de Ministers in de Landbouw en Visserijraad een eerste gedachtewisseling hierover. Minister Schouten schreef een brief hierover aan de Tweede Kamer, die ze met de LNV-commissie van de Tweede Kamer besprak in een Algemeen Overleg. VisNed stuurde een notitie over deze zaken aan de Kamercommissie. VisNed is geschrokken van de voorstellen over de controleverordening. Vissers worden hierdoor onterecht gecriminaliseerd. Want Brussel denkt aan lidstaten te moeten voorschrijven hoe hoog boetes moeten zijn. Dat kan natuurlijk niet, daar gaat ieder land zelf over. Daarin zit het voorstel om niet langer aan boord te mogen wegen voor het transport van de vangst naar een afslag. Dat zou schadelijk zijn voor de vissers en Nederlandse afslagen en zelfs dodelijk voor de visafslag Urk. Maar er is meer zorg: De Europese Commissie (EC) heeft de mond vol van vereenvoudiging van het EFMZV-fonds, maar maakt het alleen maar ingewikkelder. Het voorstel van de EC is net uit, maar wat VisNed ervan gezien heeft baart ons grote zorgen. Vooral omdat verduurzaming niet meer goed financierbaar zal zijn. Gelukkig zijn dit nog maar de voorstellen en kan minister Schouten tegenvoorstellen doen voor veranderingen, evenals het Europees Parlement. VisNed zal hen daarbij nadrukkelijk suggesties doen. Garnalen De afgelopen weken sprak VisNed met NVB en LNV over de invulling van het verduurzamingsplan. De sector mist een instrument om te zorgen dat iedereen mee doet en dat iedereen mee betaalt. Aan de Tweede Kamerleden heeft VisNed voorgesteld om Minister Schouten hierover te bevragen. Wat tot nu toe ambtelijk heel problematisch lag, bleek afgelopen dinsdag gemakkelijk oplosbaar. De Minister heeft toegezegd dat een aanvraag die uit de breedte van de garnalensector komt, door haar met een positieve blik bekeken zal worden. VisNed heeft onmiddellijk initiatief genomen om via de BO Garnalen tot zo’n gezamenlijke aanvraag van aanvoerders, handelaren en afslagen te komen. Dat daarbij een initiatief liep vanuit het Bestuurlijk Platform Visserijgemeenten heeft zeker meegeholpen in deze belangrijke ontwikkeling. Binnenkort extra RI&E ondersteuning in de Zuid en Kop van Noord HollandIn samenwerking met Pro Sea worden binnenkort in Den Oever en Stellendam twee contactmomentengeorganiseerd waar vissers kennis kunnen maken met de nieuwe RI&E tool. Tijdens de bijeenkomsten kunnen de eerste stappen gemaakt worden om tot een geldige RI&E te komen en komt veiligheid als onderwerp breder aan bod. Op zaterdag 30 juni zal aansluitend aan de ledenvergadering van PO Delta Zuid aandacht aan dit onderwerp geschoken worden. Ook andere vissers zijn uitgenodigd hierbij aan te sluiten. Na de pauze komt van 10:45 tot 12:30 de RI&E aan bod. In Den Oever kunnen VisNed leden op vrijdag 6 juli vanaf 17:15 tot 19:00 aansluiten bij de afdelingsvergadering van afdeling Noordwest Nederland van de NVB om op weg geholpen te worden met de RI&E. Aansluitend zal afhankelijk van het tijdstip een lunch of buffet verzorgd worden. VisNed leden die daar gebruik van willen maken kunnen zich daarvoor aanmelden via dras@visned.nl Als VisNed roepen we eigenaren en ook bemanningsleden op gebruik te maken van deze bijeenkomsten. Niet alleen om de RI&E op orde te krijgen, maar ook om het veiligheidsbewustzijn een impuls te geven.
PO Wieringen - VisNed van startNu de PO Wieringen aangesloten is bij VisNed, wordt er geïnvesteerd in de onderlinge band. Het VisNed team was op vrijdagmiddag 8 juni te gast in Den Oever voor de aftrapbijeenkomst. Het team heeft zich voorgesteld en de dossiers waar VisNed zich mee bezig houdt zijn doorgelopen, met name de thema’s die relevant zijn voor de garnalen- en kreeftjesvisserij. Zo kwamen onder andere de aanlandplicht, windenergie en natuurgebieden, convenanten en bemanningszaken en veiligheid aan de orde. Dat is geen lichte kost voor één bijeenkomst. Om die reden zullen er dan ook vervolgbijeenkomsten worden georganiseerd. Hoewel er een relatief klein clubje vissers aanwezig was, kijkt VisNed en het bestuur van PO Wieringen terug op een geslaagde bijeenkomst. Er was ruimte voor verdieping en het stellen van (kritische!) vragen. Aan de aanwezige vissers: dank voor de inbreng! VisNed onderzoekt discards voor Best Practices IIIn het kader van het project Best Practices II heeft de ARM 22 in week 25 een discardreis uitgevoerd. Een deel van het VisNed team heeft samen met projectleider Ed de Heer, ex collega Jurgen Batsleer, die namens WMR in het project betrokken is, en de medewerkers van de afslag in Den Helder, alle aan wal gezette discards gesorteerd, gewogen en doorgemeten. Het sorteren van de discards werd gedaan in het kader van het project Best Practices II. Dit project heeft twee doelstellingen: het verbeteren van selectiviteit en het inschatten van de uitvoerbaarheid, naleefbaarheid en handhaafbaarheid van de aanlandplicht. Tijdens de discardreizen worden alle soorten die onder de aanlandplicht vallen meegenomen. VisNed wil in dit project zoveel mogelijk informatie vergaren over de inhoud van de discards, om op die manier te bekijken wat de consequenties zijn van de huidige wetgeving. Het team heeft de vis afgelopen maandag in de visafslag van Den Helder gesorteerd, gemeten en gewogen. Vooral voor nieuwe medewerker Hepke Deelstra was dit een bijzondere eerste werkdag. Bij het sorteren viel wederom de enorme hoeveelheid rog (zowel stekel, blond als gevlekt) op. Dit najaar zal de laatste discardreis binnen het project worden uitgevoerd. VisNed dankt de eigenaren en bemanning van de ARM 22, Ed, Jurgen en de medewerkers van de visafslag Den Helder voor alle inzet en medewerking. Europese Commissie wil afvalregels voor visserij aanscherpenAls het aan de Europese Commissie ligt gaan vissersschepen onder de nieuwe richtlijn voor havenontvangstfaciliteiten vallen. Dit levert veel extra administratie op voor vissers. VisNed is teleurgesteld omdat we in Nederland goed op weg zijn in de Green Deal Visserij op het gebied van afval. De EC bepaalde vorige week haar positie voor de onderhandelingen met de Lidstaten en het Parlement. Het ministerie van I&W is tevreden met deze uitkomst. VisNed heeft keer op keer geijverd om de visserij, die nu net als de pleziervaart een uitzondering heeft, niet onder deze richtlijn te laten vallen. Wederom is dit een voorbeeld van zaken die elders in Europa niet goed gaan en waarvoor de oplossing aan alle lidstaten dreigt te worden opgelegd. Ook daar waar het nu wel goed gebeurd. Alleen via het Europees Parlement is mogelijk nog invloed uit te oefenen omdat die haar positie nog niet bepaald heeft voor de triloog.
Ontwerpkavelbesluit Wind op Zee ligt ter inzage, wat gebeurt hierna?Vanaf komende vrijdag 15 juni tot en met donderdag 26 juli ligt het ontwerpkavelbesluit V Hollandse Kust Noord ter inzage. Gedurende die periode kunnen belanghebbenden de stukken inzien en een zienswijze indienen. Het Ministerie van Economische Zaken (EZK) heeft dit bekend gemaakt in de Staatscourant. VisNed gaat zeker van deze mogelijkheid gebruik maken omdat deze trein onverminderd voort dendert. Procedure Kleiner dan verwacht Inzage in de stukken • Gemeente Beverwijk, Stationsplein 48, 1948 LC Beverwijk Ook vind er een informatieavond plaats, hier wordt informatie gegeven over: De publicatie in de Staatscourant over de ter inzagelegging en waarin ook staat hoe een zienswijze ingediend kan worden is hier te vinden.
Nieuwe Plastic Strategie van EU positief initiatiefPlastic is een enorme bedreiging voor ons zeemilieu. En dus voor het imago van vis. VisNed is voorstander van sectorinitiatieven om te komen tot volledige recycling van alle vistuigen, inclusief pluis. Dat is een hoge ambitie. Maar gezien het belang dat vissers hebben bij vers gevangen wilde vis van onberispelijke reputatie, kunnen we daarin niet ambitieus genoeg zijn. VisNed doet er een tandje bij!
Werkbaar Zelf alternatieven voor Pluis ontwikkelen... Wind op Zee en de inzet van WaterstofHet stoppen met het winnen van aardgas uit Slochteren heeft voor de visserij grote consequenties. Het betekent dat veel meer energie direct of indirect uit elektriciteit (lees: Wind op Zee) moet komen. Het in de toekomst grootschalige inzetten van waterstof als brandstof, gemaakt uit elektriciteit die met windmolens op zee wordt daardoor essentieel. Omdat er geen aardgas meer uit Groningen gaat komen, moet er een transitie in energieverbruik komen. Het inzetten van waterstof is daarbij essentieel. VNO NCW hield hierover een grote bijeenkomst. Door die presentaties is duidelijk geworden dat dit een mega operatie is. Al eerder sprak het VisNed bestuur met vertegenwoordigers van Tennet en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat over de uitrol van Wind op Zee. Maar we staan nog maar aan het begin. Van stroom naar waterstof De wind op zeetrein dendert door Scholaanvoer blijft achter, PAP-regeling ongewijzigdAanstaande maandag 18 juni 2018 begint in het kader van de PAP-regeling-schol de nieuwe periode van 4 weken. Deze loopt van week 25 t/m 28 (18 juni– 14 juli 2018). Besloten is de aanvoerregeling ongewijzigd te laten. Deze aanvoerregeling ziet er voor de nieuwe periode van 4 weken als volgt uit:
De PAP-regeling schol kent 2 aanvullende bepalingen om de flexibiliteit te vergroten:
Vaartuigen die gebruik willen maken van bovenstaande flexibiliteitsbepalingen dienen dit vooraf aan te geven bij de PO. Bovenstaande regelingen gelden ook voor de visserij in het Skagerrak. Overzicht benutting visquota 2018Hieronder het meest recente benuttingsoverzicht van de uitputting in 2018 van de belangrijkste Nederlandse quota voor de kottervloot. Het overzicht is van 14 juni 2018 wat betekent dat de aanvoer tot en met week 21 verwerkt zal zijn.
Ter vergelijk onderstaand het overzicht per 2 juni 2017. In vergelijking met de periode uit 2017 ligt de aanvoer van de belangrijkste soorten tong, schol, tarbot en Noorse kreeft (duidelijk) lager.
PO-maatregelenIn 2018 hebben de Nederlandse PO’s in CVO-verband maatregelen genomen om de benutting van een aantal nationale quota zo duurzaam mogelijk te maken en om vroegtijdige sluiting van deze quota te voorkomen. Voor zeebaars gelden door de overheid ingestelde maatregelen. Het totaaloverzicht:
PAP-regeling schol: Een vaartuig met een basiscontingent schol tot 430 ton mag in de 4-weekse periode week 25 t/m 28 maximaal 100 ton schol aanvoeren, Een vaartuig met een basiscontingent schol van 430 tot 860 ton mag in de 4-weekse periode week 25 t/m 28 maximaal 115 ton schol aanvoeren, Een vaartuig met een basiscontingent schol van meer dan 860 ton mag in de 4-weekse periode week 25 t/m 28 maximaal 130 ton schol aanvoeren. Rog: Minimum aanvoermaat: 55 cm. Een vaartuig mag per week/reis langer dan een week maximaal 40 kg per soort (stekelrog - RJC, Grootoog rog - RJN, gevlekte rog - RJM) aanvoeren. Indien van één of meerdere soorten meer dan 40 kg aangevoerd wordt mag dit in totaal niet meer zijn dan 125 kg dood gewicht. Let op: graag juiste codes gebruiken om dubbeltellingen, dus verlies van quota te voorkomen. Bij overtreding minimum maat en/of maximale hoeveelheid wordt door de PO een heffing opgelegd van € 5,00 per kg. Deze maatregel geldt niet voor het Skagerrak. Tarbot, griet: Minimum aanvoermaat: 30 cm. De maximaal aan te voeren hoeveelheid tarbot/griet per vaartuig per week of reis langer dan 7 dagen is door de PO’s vastgesteld op 2.000 kg dood gewicht. Bij aanvoer van meer dan 2.000 kg en/of kleiner dan 30 cm tarbot / griet wordt een heffing van € 10,00 per kg toegepast. Ook deze maatregel geldt niet voor het Skagerrak. Tongschar: voor tongschar geldt een minimum maat van 25 cm waarbij de tongschar van 25 – 27 cm moet worden gesorteerd in een aparte klasse: tongschar IIIb of tongschar IV. Noorse kreeft: Noorse kreeft valt enerzijds onder Aanlandplicht maar tegelijk mogen ondermaatse Noorse kreeft gediscard worden onder de minimis-regeling, dus feitelijk is er niets gewijzigd t.o.v. vorig jaar. Daarom is de aanvoer en verhandeling van meer dan 35 stuks per kilogram door leden van PO verboden. Verder: max. 10% kreeftstaartjes per aanlanding. Zeebaars; Minimum maat voor zeebaars voor alle vlootsegmenten is 42 cm. Gerichte visserij op zeebaars met sleepnetten en staandwant is verboden. Vaartuigen met gesleepte vistuigen (waaronder boomkor, twinrig, borden en fly shoot) mogen vangsten van zeebaars aan boord houden mits deze vangsten per dag niet meer bedragen dan 1 % van het gewicht van de totale vangst. De totale vangst aan zeebaars mag per maand niet meer bedragen dan 100 kg. Voor Fly shooters is dit 180 kg per maand. Nederlandse handlijn- en staandwant-vissers zijn in 2018 alleen gerechtigd zeebaars aan te voeren, wanneer zij hiervoor van RVO een vismachtiging zeebaars hebben ontvangen. Daartoe gerechtigde handlijnvissers mogen op jaarbasis maximaal 5.000 kg zeebaars aanvoeren. Staandwant-vissers mogen op jaarbasis maximaal 1.200 kg zeebaars aanvoeren. |
Postbus 59
8320 AB URK
Bezoekadres:
Vlaak 12 URK
Telefoon: 0527-684141
Fax: 0527-684166
Fotografie: oa. Albert de Boer, Willem Ment den Heijer en Jacob van Urk