Wij zijn VisNed
De vereniging van kottervissers
Wij behartigen de belangen van de Nederlandse kottervisserij
Wij behartigen de belangen van de Nederlandse kottervisserij
![]() VisNed behartigt de belangen van de Nederlandse kottervisserij |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Er komt een uit Brexit gefinancierde stilligregeling aanHet Ministerie van LNV werkt aan diverse regelingen om het Brexit compensatiegeld te besteden. Er komt o.a. een stilligregeling, voor schepen die hun omzet voor meer dan 20% uit de door Brexit gekorte quota (bijv. tong) halen. De voorwaarden van de regeling en de hoogte van de vergoeding is nog onderwerp van gesprek. De verwachting is dat het vooral om de vergoeding van vaste kostencomponenten zal gaan, qua bedragen zal het mogelijk in de buurt van de COVID-19 stilligregeling komen. Er komt een regeling in de maak voor de jaren 2021, 2022 en 2023. De uitvoering wordt simpeler dan bij de COVID-19 stilligregeling. Wat ook simpeler wordt, is dat er 168 uur aaneengesloten wordt stilgelegen, op basis van VMS. Dus niet meer specifiek van zondag tm zaterdag, zoals bij de COVID-19 regeling. De Brexit stilligregeling wordt eind dit jaar of begin volgend jaar gepubliceerd, met terugwerkende kracht. De eerste uitkering over 2021 kan dan in kwartaal 2 of 3 van 2022 verwacht worden. VisNed heeft in oktober weer een overleg met LNV en dan wordt wellicht meer bekend. Contouren van saneringsregeling steeds duidelijkerHet Ministerie van LNV voert overleg met de Europese Commissie over een concept voor een saneringsregeling, die gefinancierd wordt uit Brexit gelden. Ook wordt in het kader van de Garnalenvisie gesproken over een regeling voor de garnalenvloot (GK en GV). Het streven is om in het vierde kwartaal van 2021 de Brusselse goedkeuring te krijgen. Nadat de goedgekeurde saneringsregeling is gepubliceerd kan een aanvraag worden gedaan. Er wordt gestreefd naar een openstelling begin 2022. De schepen voor wie de sanering is aangevraagd, zullen dan in de loop van 2022 uit de vaart genomen en gesloopt moeten worden, waarna de financiële betaling gedaan kan worden. Over de hoogte van de bedragen heeft LNV nog geen mededeling gedaan, dat moet eerst met de Europese Commissie besproken worden. Ook hierover is in oktober een vervolgoverleg en via deze nieuwsbrief houden we u op de hoogte. Nieuwe controlemaatregelen in Deense waterenVanaf 1 juli 2021 zijn de Deense visserijcontrole bevoegd om vissersvaartuigen te laten omvaren naar een aangegeven punt op zee, waar dan controles aan boord uitgevoerd kunnen worden. De Deense controleautoriteiten geven aan moeilijkheden te ondervinden bij toezicht op het correct invullen van de vangsten in het logboek. Momenteel is er vooral behoefte om op de grens tussen de Noordzee en Skaggerak controles uit te voeren, om zo te controleren of er geen onjuiste rapportage ten aanzien van de vangsten in de verschillende vangstgebieden plaatsvindt. De Deense autoriteiten intensiveren om die reden de controles in hun wateren. Vanaf 1 juli 2021 is de Deense regelgeving op het gebied van visserijcontroles aangepast, waarbij de mogelijkheid gecreëerd is dat zij een vissersvaartuig naar een bepaald controlepunt op volle zee kunnen dirigeren. De Deense overheid heeft over deze aanpassing de Europese Commissie en de lidstaten geïnformeerd. Het controlepunt zal zodanig worden gekozen dat de kortste route wordt geselecteerd op basis van de positie van het visserijinspectievaartuig en het vaartuig dat aan controle wordt onderworpen, waarbij het vissersvaartuig wordt geselecteerd op basis van een risicoanalyse. De Deense inspectie geeft aan dat de maatregelen van toepassing zijn op alle vissersvaartuigen in de Deense wateren, zonder aanzien des persoons. Indien er meer informatie nodig is, kan contact opgenomen worden met de Deense visserijautoriteit via emailmail@fiskeristyrelsen.dk of telefoon 00 45 7218 5600. Zorgen om massale sterfte onder bruinvissenDe afgelopen weken zijn er tientallen dode bruinvissen aangespoeld op, met name, de Waddeneilanden. Hun doodsoorzaak is nog onbekend, maar de massasterfte leidt ook onder vissers tot grote bezorgdheid. De Universiteit Utrecht doet onderzoek naar de bruinvissterfte, waarbij gekeken wordt naar bijvoorbeeld virusuitbraken, maar ook naar de aanleg van windparken, defensieoefeningen of vergiftiging als doodsoorzaak. De Noordzee wordt steeds drukker en dat kan grote gevolgen hebben op in zee levende organismen, maar ook op sedimentatie, stromingen en nutrienten-menging in de waterkolom. De aangespoelde bruinvissen (zo'n 40 alleen al op Ameland) zijn allemaal tegelijk dood gegaan en het betreft voornamelijk volwassen exemplaren. Op Twitter gingen ook vanuit de visserij beelden rond van drijvende kadavers. De sector is bezorgd om het effect van alle menselijke activiteiten op zee. De containerramp met de MSC Zoë in 2019 heeft laten zien dat het systeem kwetsbaar is en men niet altijd even goed en snel kan inspelen op calamiteiten die zich, mogelijk steeds vaker voordoen. VisNed is blij dat er onderzoek gedaan wordt, want als het hier wel een verstoring door menselijk handelen betreft, dan moet het voorzorgsprincipe toegepast worden zoals dat ook voor de visserij geldt. Het is natuurlijk niet gezegd dat de massale sterfte onder bruinvissen een gevolg van menselijk handelen is, maar het is wel van belang dat er meer kennis komt over de invloed die de toegenomen activiteiten op het ecosysteem hebben. Het is namelijk wel bekend dat zeezoogdieren, waaronder bruinvissen snel en veel hinder kunnen ondervinden van bijvoorbeeld onderwatergeluid. In het VK gaat 'The Crown Estate', de beheersorganisatie van het Britse Koninklijke Huis, onderzoek doen naar de impact van wind op zee. VisNed is van mening dat internationale samenwerking op het vlak van onderzoek naar cumulatieve effecten van menselijk gebruik van groot belang is, in toenemende mate daar de voorziene groei van bouw- en heiwerkzaamheden gerelateerd aan offshore wind. Input leveren op Nationaal WaterprogrammaHet Nationaal Waterprogramma (NWP) beschrijft het beleid en beheer van de nationale wateren in de periode 2022-2027, waaronder de Noordzee en Waddenzee. De komende weken levert VisNed input in het concept NWP, zodat voedselproductie blijvend verweven blijft met zee- en binnenwateren. Het NWP is een gecombineerd stuk, waarin aangegeven wordt wat de beleidskoers wordt voor de komende jaren (doelstellingen) maar ook hoe men daar wil komen. Voor de Noordzee en Waddenzee geldt primair dat bestaand beleid de kaders vormt waarbinnen wordt geopereerd. Voor de Noordzee zijn dat de relevante internationale ontwikkelingen, het Noordzeeakkoord en het Klimaatakkoord. Voor de Noordzee geldt dat er specifiek aandacht is voor voedselproductie, maar naast de visserijtransitie zoals beschreven in het Noordzeeakkoord is dit ook gericht op de ontwikkeling van maricultuur, waaronder vis-, schelpdier- en zeewierkweek. Voor de Waddenzee is de Agenda voor het Waddengebied 2050 leidend, waarbij visserij geschaard wordt onder duurzame economische ontwikkeling. Ook het Programma van Maatregelen van de Kaderrichtlijn Marien (milieubeleid) is gekoppeld aan het NWP. Voor de visserij betreft dit primair acties en regelgeving gericht op het verminderen van de hoeveelheid visserij-gerelateerd afval in zee, alsmede toegenomen recyclings-doelen en een uitfasering van het gebruik van regulier pluis in 2027. De komende weken wordt vanuit VisNed het document grondig bestudeerd en van commentaar voorzien. Gemerkte haaien en roggen graag meldenSinds vorig jaar loopt er een onderzoek waarbij verschillende soorten haaien en roggen van zenders zijn voorzien (zie afbeelding). VisNed roept vissers op om vangsten van de gezenderde dieren te melden en deze vissen zo snel mogelijk terug te zetten. Wat te doen als u een levende of dode gemerkte haai of rog aantreft in de vangst? In alle gevallen ontvangt Wageningen Marine Research graag een melding met zoveel mogelijk informatie (vangstlocatie, lengte, geslacht) en één of meerdere foto's.
Meldingen graag doorgeven aan: jurgen.batsleer@wur.nl tel. +31 618193264. De melder ontvangt een kleine attentie voor de moeite. Jaarboek af te halen bij de POHet visserij-jaarboek is alweer een tijdje geleden uitgekomen en aan de VisNed PO’s verstrekt. De leden van VisNed hebben recht op twee jaarboeken en kunnen hiervoor terecht bij hun eigen PO. Wij hebben de indruk dat nog niet alle leden dit hebben gedaan. Ook kan contact opgenomen worden met het secretariaat van VisNed, dan sturen wij een jaarboek toe. Wij zien jullie graag op één van de PO kantoren tegemoet. Update overzicht benutting vangstquota 2021Hieronder het meest recente benuttingsoverzicht van de uitputting in 2021 van de belangrijkste Nederlandse quota voor de kottervloot. Het betreft het overzicht van 27 augustus 2021. Dit is bijgewerkt tot en met week 32. Het overzicht van vorig jaar is van 4 september 2020, dat is de aanvoer tot en met week 33.
Definitieve quota 2021 - België-ruil verwerkt Totaaloverzicht PO-maatregelenIn 2021 hebben de Nederlandse PO’s in CVO-verband maatregelen genomen om de benutting van een aantal nationale quota zo duurzaam mogelijk te maken en om vroegtijdige sluiting van deze quota te voorkomen. Recent zijn daar maatregelen op de aanvoer van heek en zeeduivel bij gekomen. Voor zeebaars gelden overheidsmaatregelen. PAP-regeling schol: Op maandag 16 augustus 2021 is de nieuwe vierweekse periode begonnen. Deze loopt van week 33 t/m 36 (16 augustus t/m 12 september 2021) en de regeling luidt als volgt:
Tarbot, griet: Minimum aanvoermaat: 27 cm.
Tongschar: voor tongschar geldt een minimum maat van 25 cm waarbij de tongschar van 25 – 27 cm moet worden gesorteerd in een aparte klasse: tongschar IIIb of tongschar IV. PAP-regeling Noorse kreeft:
Roggen: Minimum aanvoermaat: 55 cm.
Zeebaars; Minimum aanvoermaat alle vlootsegmenten: 42 cm.
Zeeduivel (ANF/2AC4-C):
Zeeduivel Noorse Zone (ANF/04-N):
Heek (HKE/2AC4-C):
|
Postbus 59
8320 AB URK
Bezoekadres:
Vlaak 12 URK
Telefoon: 0527-684141
Fax: 0527-684166
Fotografie: oa. Albert de Boer, Willem Ment den Heijer en Jacob van Urk