Wij zijn VisNed
De vereniging van kottervissers
Wij behartigen de belangen van de Nederlandse kottervisserij
Wij behartigen de belangen van de Nederlandse kottervisserij
![]() VisNed behartigt de belangen van de Nederlandse kottervisserij |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Opnieuw verwarring over regels in Brits waterNederlandse boomkorkotters die in Britse wateren vissen zijn de afgelopen weken opnieuw onaangenaam in aanraking gekomen met de Engelse inspectie, wat heeft geleid tot officiële waarschuwingen. Gisteren bleek dat het Verenigd Koninkrijk (VK) eenzijdig en zonder aankondiging vooraf de regels rond de aanlandplicht heeft gewijzigd. Sinds begin dit jaar is Brexit werkelijkheid geworden en laat het Verenigd Koninkrijk (VK) zich gelden als een “independent coastal state” dat jurisdictie voert over de eigen wateren. Hoewel er tussen de EU en het VK afspraken zijn vastgelegd blijkt laatstgenoemde de afgelopen maanden regelmatig eigen regels toe te passen. Nu kwam er weer discussie over de uitzondering aanlandplicht voor schol als gevist wordt met boomkor in de maaswijdtecategorie BT 2 (80-119 mm). Dankzij deelname van leden van VisNed aan het FDF-programma kan de Nederlandse BT2 vloot (boomkor 80-119 mm) gebruik maken van de uitzondering op basis van hoge overleving waarbij ondermaatse schol terug gezet kan worden. In de Britse regels stond tot gisteren de volgende tekst waarmee erkend werd dat Nederlandse vissers gebruik zouden kunnen maken van deze uitzondering: Exemption high survival: Plaice (PLE) below the minimum size of 27cm in area IIa and IV: Cod-end mesh size of 80mm to 119mm beam trawls (BT2), if the plaice is caught: a) With gears equipped with the flip-up rope or Benthos release panel (BRP) and caught by vessels with an engine power of more than 221kW Or b) By the vessels of Member states implementing the roadmap for the Fully Documented Fisheries. Dit laatste was dus van toepassing voor Nederlandse bokkers en waren de officiële waarschuwingen uitgedeeld door Engelse inspectievaartuigen indien geen schol BMS aan boord was, onterecht. De kwestie was inmiddels aangekaart bij de Engelse MMO, het ministerie van LNV en DG Mare van de Europese Commissie. Gisteren kwam er duidelijkheid in zoverre dat bericht van de MMO (Engelse NVWA) werd ontvangen dat de uitzondering “implementatie FDF” was geschrapt. Dit betekent dat in Engelse wateren door de boomkor alleen nog gebruik gemaakt kan worden van de uitzondering ondermaatse schol indien gebruik gemaakt wordt van één van de Technische maatregelen “flip-up rope” of “benthos release panel”. Van beide zaken wordt geen nauwkeurige beschrijving gegeven maar de flip-up rope is het beste te vergelijken met een stenen-schot-vistuig en het benthos release panel met het Belgische paneel (paneel van tenminste 3 meter en 120 mm in onderkant achtereind voor de kuil). Bij geen gebruik hiervan geldt dus de verplichting dat ondermaatse schol aan boord moet blijven en in het E-logboek geregistreerd wordt als schol BMS. In de schippersapp hebben wij de pragmatische oplossing hiervoor gecommuniceerd. Engelse vlagkottersBoomkorkotters onder Engelse of Schotse vlag moeten, om gevrijwaard te worden van de verplichting om ondermaatse schol aan boord te houden, de technische voorziening zoals hierboven aangegeven gebruiken; flip-up rope of benthos release panel. Indien er vragen zijn over deze Technische maatregelen of in algemene zin kan contact opgenomen worden met Geert Meun; gmeun@visned.nl Eerste bijeenkomst Specialised CommitteeAfgelopen dinsdag kwam de door de Europese Unie (EU) en het Verenigd Koninkrijk (VK) gevormde Specialised Committee on Fisheries voor het eerst bij elkaar. Het ging om de formele start van dit overlegorgaan, in de toekomst zullen in dit comité tussen de EU en het VK veel visserijonderwerpen besproken worden. Voor zowel de EU en het VK bestaat er na Brexit een nieuwe werkelijkheid. In de visserijparagraaf van de tussen beide partijen gesloten Trade and Cooperation Agreement (TCA), waarin de Brexit geregeld is, staat dat voor de visserijzaken, buiten de jaarlijkse vaststelling van de gemeenschappelijk beheerde TAC’s, een Specialised Committee gevormd wordt. In dit comité overleggen ambtenaren van EU en VK over toekomstige richtlijnen en diverse onderwerpen zoals Beheerplannen, Technische maatregelen, Non-quota stocks, Zero TAC’s, voorwaarden over flexibiliteit van quota tussen gebieden en over meerdere jaren en Quotaruilen tussen de EU-lidstaten en het VK. In de eerste vergadering werden met name werkafspraken gemaakt, het is de bedoeling dat het comité 4 keer per jaar bijeen komt en dat voor Technische zaken gebruik gemaakt gaat worden van werkgroepen. Er moet nog gesproken worden over de vraag hoe de betrokkenheid van de visserijsector geregeld gaat worden. Internationale ruilenBeide partijen hebben in de eerste vergadering van Specialised Committee overeenstemming bereikt over een interim-regime voor het doen van ruilen tussen de lidstaten van de EU en het VK. Deze regeling blijft gelden totdat het comité een ruilmechanisme voor de langere termijn heeft vastgesteld In de bijeenkomst van afgelopen dinsdag hebben partijen lijsten uitgewisseld met voorgestelde quotaruilen waarover de PO’s in het VK en de lidstaten inmiddels overeenstemming hebben bereikt. Hierbij gaat het tot nu toe om 60 transacties. Vanuit Nederland zijn dat ruilen om extra Noorse kreeft te verkrijgen. Ook wordt onderhandeld over het verkrijgen van meer rog en Kanaal-wijting. Deze ruilen kunnen doorgevoerd worden zodra de EU de verordening met de definitieve TAC’s en Quota 2021 publiceert, de verwachting is dat dit nog deze maand gebeurt. Vervolgens hebben de Europese Commissie en het VK afgesproken dat er gedurende de zomer twee keer per maand quotaruilen kunnen plaatsvinden en in de rest van 2021 op regelmatige basis. Europese Commissie presenteert 'Fit for 55' programmaBij het aantreden van haar Europese Commissie eind 2019 presenteerde voorzitter Ursula vonder Leyen haar team als ‘het groenste ooit’. Dat resulteerde concreet in de EU Green Deal, die nu geconcretiseerd wordt in een aantal plannen, waaronder het plan om de uitstoot van broeikasgassen in de EU met 55% te reduceren. Het plan heet ‘Fit for 55’ en omvat voorstellen die ook de visserij zullen raken en geld zullen gaan kosten. Maar dat is niet de enige vergroening die op vissers af komt. Het vorige week door Eurocommissaris Frans Timmermans gepresenteerde Fit for 55 plan is een voorstel van de Europese Commissie voor invulling van eerder aangenomen wetgeving. Voor visserij valt het beprijzen van CO2 op. De berekeningen wijzen in de richting van 3-4 cent per liter. De plannen van Timmermans worden nu besproken met het Europese Parlement en de lidstaten, maar de eerste reacties (op het hele pakket) zijn beslist niet afwijzend. De kans dat visserij veel aandacht gaat krijgen in het bespreken van de 12.000 pagina’s die het hele Fit for 55 document is niet zo groot. Daarom is het nodig in dit dossier samen op te trekken met de beroepsvaart en krachten te bundelen in de Europese lobby. Deze beprijzing van brandstof staat overigens nog los van de acties in WTO verband om te komen tot het heffen van accijnzen op brandstof. Green DealIn het kader van Green Deal komt er echter nog meer op de visserij af, zoals het actieplan biodiversiteit. Daar wordt aangegeven dat er in 2030 een totaaloppervlakte van 30% aan beschermde gebieden met ‘passende maatregelen’ moet liggen. Beschermde gebieden hoeft niet te betekenen gesloten gebieden en de EU geeft ook aan dat wind en natuurbescherming gecombineerd kunnen worden. ICES heeft over deze plannen recent aan de Europese Commissie advies uitgebracht, in het kader van KRM en N2000 maatregelen. Farm to ForkDe Europese Commissie heeft nog meer plannen, bijvoorbeeld in het kader van Farm tot Fork, waarbij vis van een duurzaamheidsindicator moet worden voorzien en in het kader van de terugdringen van de negatieve effecten van visserij op het bodemleven. Daarbij komen de bodemtuigen met de meeste impact als eerste onder vuur te liggen. De ambities zijn ook hier om snel grote stappen te zetten zodat in 2030 de balans van de vooruitgang (?) opgemaakt kan worden. Al deze plannen en maatregelen lijken bij voorbaat op steun uit het Europese Parlement te kunnen rekenen en ook vanuit de lidstaten worden maar heel weinig kritische tegengeluiden gehoord. Dat is verklaarbaar, want het treft slechts een handvol lidstaten, waaronder helaas, ook Nederland. Grote vraag is of en hoe de Nederlandse kottersector zich in de Europese discussies hierover moet mengen of niet. Gedragscode doorvaartcorridor windpark BorsseleHet windpark Borssele voor de kust van Zeeland is gesloten voor visserij en vrije doorvaart. In het ontwerp is echter wel een doorvaartcorridor voor schepen met een lengte tot 45 meter opgenomen. Rijkswaterstaat heeft nu de gedragscode voor het gebruik van deze zogeheten Windfarm Borssele Pass gepubliceerd. De betreffende corridor loopt door het midden van windenergiegebied Borssele van oost naar west en vice-versa en ligt buiten de veiligheidszones van de aangrenzende kavels. Om de risico’s bij doorvaart zo klein mogelijk te houden zijn een aantal regels opgesteld waar men zich aan dient te houden. Hiernaast zijn tips opgesteld waar rekening mee gehouden kan worden. De regels en tips tezamen vormen de gedragscode. De regels voor doorvaren in Windfarm Borssele Pass (corridor) Een ieder die gebruik wil maken van de corridor dient zich in ieder geval aan onderstaande regels te houden. Het niet naleven van deze regels is strafbaar en zal worden beboet.
De gehele gedragscode inclusief bijgaande tips is hier te downloaden. Meer informatie is te vinden via de website van het Noordzeeloket. Doorvaart Hollandse Kust Zuid Ook in windenergiegebied Hollandse Kust zuid zal een doorvaartcorridor worden gerealiseerd. Op dit moment wordt voor de aanleg van windpark Hollandse Kust zuid gewerkt aan kavels 1 en 2, zoals ook eerder in deze nieuwsbrief en de website van VisNed is gecommuniceerd. Het is daarom verboden zich binnen kavel 1 en 2 en de bijbehorende 500m veiligheidszones te bevinden. Doorvaart tussen kavel 1 en 2 is dus op dit moment wel toegestaan mits de 500m veiligheidszone gerespecteerd wordt. Wanneer gestart wordt met de aanleg van kavels 3 en 4 zal het gehele gebied van windpark Hollandse Kust zuid worden gesloten. Als de bouwwerkzaamheden klaar zijn zal gecommuniceerd worden over de doorvaartcorridor in dit gebied. Aanvoerregeling zeebaars aangepastOp basis van de onlangs gesloten visserijovereenkomst tussen de Europese Unie (EU) en het Verenigd Koninkrijk (VK) zijn de vangstmogelijkheden 2021 eindelijk vastgesteld. Voor zeebaars geldt per 1 augustus as. een andere regeling. In afwachting van de overeenstemming tussen de EU en het VK gold een tijdelijke regeling die nu duurt tot en met 31 juli as. Voor gesleepte vistuigen was de regeling: maximaal 5% zeebaars per visreis en een hoeveelheid van maximaal 520 kg per 2 maanden. Dit wijzigt in een hoeveelheid per maand namelijk 380 kg. Voor de periode 1 juli – 31 augustus geldt een overgangsregeling van 760 kg voor deze 2 maanden De volledige aanvoerregeling ziet er vanaf 1 augustus 2021 als volgt uit:
Op Tridens nog één week in te vullenDe oproep onder de leden van VisNed voor deelname als waarnemer tijdens de Beamtrawl-survey (BTS) heeft goede respons opgeleverd. Van de in totaal 7 weken is nog 1 week niet ingevuld. Naar aanleiding van de uitnodiging, die in de vorige VisNed-nieuwsbrief stond, hebben zich namens de aanvoersector vier waarnemers gemeld: Week 31: Meindert de Boer, PH 63 Week 32: Johannes Bakker, SC 31 Week 33: nog niet ingevuld Week 34-35: Hessel de Vries, UK 64 Week 36-37: Adrie Meeldijk, WR 52 Week 33 staat nog open en volgens planning ligt de Tridens dan in een Deense of Duitse haven en vertrekt hieruit maandagmorgen 16 augustus om op donderdag 19 augustus terug te keren in Scheveningen of andere Nederlandse haven. Indien er nog een visser beschikbaar is voor deze week, graag contact opnemen met Geert Meun: gmeun@visned.nl Adviesraad Noordwestelijke wateren besprak veel zakenDe afgelopen periode kwamen verspreid over meerdere dagen de leden van de Noordwestelijke Wateren Adviesraad (NWWAC) bijeen voor het bespreken van tal van onderwerpen. Het Uitvoerend comité besloot om over de Flyshootvisserij aan de Europese Commissie en lidstaten een brief te schrijven met het verzoek om meer onderzoek. Nog steeds werden de bijeenkomsten digitaal georganiseerd. In de verschillende werkgroepen en in de bijeenkomst van het Uitvoerend comité passeerden veel onderwerpen de revue en werden werkverslagen besproken. In de vergadering van het Uitvoerend comité was tijd ingeruimd voor een dialoog met de Directeur Generaal van DG MARE van de Europese Commissie, mevr. Charlina Vitcheva. Er was sprake van een goede uitwisseling van informatie waarbij tal van onderwerpen langs kwamen:
HerstructureringDe Brexit met daarbij het uittreden van de Britse visserijvertegenwoordigers en diverse NGO’s heeft grote gevolgen voor de opzet en het functioneren van de Adviesraden. Voor de NWWAC gaf dit vertrek aanleiding om de statuten en structuur onder de loep te nemen en aan te passen naar de nieuwe realiteit. Zo zijn een aantal werkgroepen samengevoegd. Nog steeds speelt de vraag hoe hiermee in de toekomst om te gaan, immers er moet een weg gevonden worden hoe het beheer van bestanden in verschillende gebieden het meest efficiënt kan gebeuren, nu de belangrijkste speler in de westelijke wateren, namelijk het VK, geen lid meer is van de Europese Unie. Werkgroepen en FocusgroepenHet Uitvoerend comité nam kennis van de acties die voortgekomen waren uit de verschillende wekgroepen (per gebied) en Focusgroepen zoals die van de aanlandplicht en van Brown crab waarbij samengewerkt wordt met de Noordzeeadviesraad en de marktadviesraad. FlyshootvisserijIn de werkgroep Engels Kanaal was eerder uitgebreid gesproken over de Flyshootvisserij (zie vorige nieuwsbrief). Het Uitvoerend comité bekrachtigde het verzoek van deze werkgroep om de Europese Commissie te vragen bij ICES het verzoek in te dienen een advies op te stellen over de impact van de Flyshootvisserij waarbij een vergelijking gemaakt zou moeten worden met de impact van de bordenvisserij. Vanuit het comité werd voorgesteld de lidstaten hierbij ook te betrekken en inzichtelijk te maken hoe qua omvang de Flyshootvloot zich ontwikkeld heeft. In dit verband wordt vanuit Frankrijk met name gekeken naar uitbreiding van de Flyshootvloot door de Nederlanders maar zelf laten zij zich ook niet onbetuigd door het aantal vaartuigen met dit vistuig in enkele jaren tijd van 0 op 28 te brengen. De Gentlemen’s Agreement Flyshootvisserij is voorlopig naar de achtergrond geraakt. Voordat de najaarscampagne in Het Kanaal begint zullen we nog wel proberen een bespreking met vertegenwoordigers uit de 4 landen op te tuigen. Kortom; wordt vervolgd. Britse MCA controleert streng op veiligheidIn het Verenigd Koninkrijk (VK) komen jaarlijks veel vissers om het leven. Dat is volgens de Britse overheid onacceptabel en daarom worden strenge veiligheidsregels van toepassing verklaard en daarop wordt gehandhaafd. Dit geldt sowieso voor Britse vlagkotters maar hier kunnen Nederlandse vissers in Brits water ook mee te maken krijgen. In het VK is het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen, zoals een zwemvest en helmen en veiligheidsschoeisel verplicht. Als een visser wordt gezien terwijl hij die middelen niet gebruikt moet hij daar een heel plausibele verklaring voor hebben. Zonder die verklaring treedt de overheid handhavend op. Na Brexit wordt er in de Britse 6-12 mijls zone intensief gepatrouilleerd. Daar is deze controle van Britse vaartuigen op veiligheidsmiddelen een bijvangst van. Na Brexit kan het VK als onafhankelijke en soevereine kuststaat zijn eigen manier van controleren bepalen, los van de (volgens sommigen knellende) EU beperkingen. In het recente verleden zijn vissers gewaarschuwd op basis van foto’s die gemaakt zijn uit controlerende vliegtuigen en die gemaakt zijn met controlerende drones. Dat zou wel eens een opmaat voor internationale controles kunnen zijn. Tegen sommige Britse vlagkotters is al verbaliserend opgetreden. Los van het controle aspect is het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen natuurlijk meer dan nuttig en niet meer dan logisch. Verzekeringen checken op Sociale Media fotomateriaal van vissersSociale media zijn niet meer weg te denken. Voor de visserij is het een mogelijkheid om de positiviteit van de sector onder de aandacht te brengen. Met blogs en vlogs en met heel veel foto’s. Zeker nu in de schoolvakanties de jongere generatie een weekje mee naar zee gaat. Maar die onschuldige foto’s kunnen in juridische procedures vervelende bijwerkingen hebben. Immers die foto's en filmpjes laten echt alles zien, ook zaken die op de vloot als erg normaal worden gezien, maar die anderen als ‘vreemd’ ervaren. En dan kunnen die gezellige foto’s in rechtszaken zomaar tegen de visserij gebruikt worden. U kunt met enige fantasie wel bedenken wat zonder problemen wel en wat voor foto's absoluut niet geplaatst moeten worden. Terugbetaling van onterechte heffingen door de NVWAAl weer een half jaar geleden werden vissers die, gecoördineerd door VisNed, bezwaar hadden ingediend tegen facturen van de NVWA, in het gelijk gesteld. Dat betekende dat de NVWA veel terugbetalingen moest doen. Die terugbetalingen moeten deze zomer allemaal effectief uitgevoerd zijn. Controleer of dat het geval is! Omdat er twijfel is of alle terugbetalingen gerealiseerd zijn een oproep aan alle vissers die via een VisNed PO een claim hebben ingediend om na te gaan of er daadwerkelijk een terugbetaling is gerealiseerd. Als dat nog niet zo is, meld u dan bij uw PO, zodat er navraag bij de NVWA gedaan kan worden. Boomkorvisserij in NB-wet gebieden blijft verbodenAl eerder berichtten we dat er geen NB-wet-vergunning voor de visserij met wekkerkettingen is. Eurokotters mogen dus niet vissen in de gebieden Vlakte van de Raan, Voordelta en Noordzee Kustzone. De oorzaak hiervan is het ontbreken van een sluitende stikstof berekening, naast het feit dat er een dispuut is over de visserijeffecten. Recentelijk zijn er door de NVWA overtredingen geconstateerd en daarom benadrukken we nogmaals dit verbod. Voor de vernieuwing van de vergunning is in het jaar 2020 een aanvraag gedaan, voorzien van een zgn. Passende Beoordeling. Probleem daarbij was dat aangegeven moest worden voor hoeveel schepen die aanvraag gedaan moest worden, dat waren er uiteindelijk heel veel. Ook moest er een stikstof berekening toegevoegd worden en dat is een geheel nieuwe problematiek. Al met al twee grote oorzaken waarom die aanvraag nog steeds niet compleet gemaakt en ingediend is. En zolang er geen vergunning is mogen de eurokotters niet met de 4,5 meter boomkortuigen in de NB-wet gebieden Noordzeekustzone, Voordelta en Vlakte van de Raan vissen. Naar een oplossing voor de stikstof problematiek wordt naarstig gezocht. Die zoektocht is echter ingewikkeld en daarom is het niet realistisch te veronderstellen dat er snel een oplossing gevonden kan worden. Daarvan zal pas op zijn vroegst in 2022 sprake zijn, tegelijk met het proces van aanvragen van een nieuwe NB-wet vergunning voor de garnalenvisserij. Nieuwsbrief tijdens de vakantieDe tweewekelijkse nieuwsbrief van VisNed neemt vakantieverlof en slaat een keertje over. Dit betekent dat de eerstvolgende nieuwsbrief DV op vrijdag 20 augustus zal uitkomen. Indien daartoe aanleiding is worden de leden via app of email op de hoogte gebracht van nieuwsberichten of andere informatie. Aanvoerregeling Noorse kreeft verruimdVorige week hebben de Nederlandse PO’s opnieuw overleg gevoerd over het beheer van Noorse kreeft. Afspraken over de aanvoer van Noorse kreeft zijn aangepast, de aan te voeren hoeveelheid is verhoogd. Internationale ruilenMet Denemarken is uiteindelijk geen overeenstemming bereikt over een ruil om Noorse kreeft naar Nederland te halen, de aangeboden ruilvoet bleef te nadelig ten opzichte van ruilmogelijkheden met andere landen. In een eerder bericht hebben we bekend gemaakt dat begin juni een visserij-overeenkomst tussen de Europese Unie (EU) en het Verenigd Koninkrijk (VK) gesloten is waarbij, naast de vaststelling van definitieve TAC’s voor dit jaar, ook principe afspraken gemaakt zijn over het mogelijk maken van ruilen tussen het VK en lidstaten van de EU. In afwachting van een datum wanneer dit een aanvang kan nemen hebben de Nederlandse PO’s al verschillende contacten gelegd met counterpartners in het VK om ruilen rond te maken. Er zijn inmiddels meerdere afspraken gemaakt en het lijkt erop dat we het quotum Noorse kreeft met meer dan 300 ton kunnen uitbreiden. Het quotum komt dan, na definitieve vaststellingen en bijboekingen, uit op krap 1.000 ton. Aanpassing aanvoerregelingGezien enerzijds de uitputting en anderzijds de vangstmogelijkheden is besloten de aanvoerregeling in het nieuwe blok (blok 5 van week 29 t/m 32) te verruimen van 10.000 kg naar 12.000 kg. De overige bepalingen blijven ongewijzigd. De afspraken binnen de CVO (alle NL-PO’s) voor aanvoer kreeftjes Nederlandse schepen luiden met ingang van maandag 19 juli 2021 dan ook als volgt: Aanvoerbeperking: maximum aanvoer van Noorse kreeft van 12.000 kg per periode van 4 kalenderweken. Het derde blok is week 29 t/m week 32, maandag 19 juli tot maandag 16 augustus 2021. De aangegeven hoeveelheid is niet overdraagbaar tussen ondernemingen, vissersvaartuigen en tussen blokken. Maximaal 5% staartjes per aanlanding, aanvoer van staartjes wordt afgetrokken van het bloktotaal van 12.000 kg. Kortom, bij een aanvoer van maximaal 5% staarten per blok betreft dat maximaal 600 kg zodat daarnaast maximaal 11.400 Noorse kreeft (levend gewicht) mag worden aangevoerd. Sanctiereglement: bij overtreding van de 4-weekse periode (blok) aan te voeren hoeveelheid kreeftjes van minder dan 100 kg geldt een naheffing van € 1,50 per kg, daarboven € 5,00 per kg Noorse kreeft. De betreffende naheffing wordt door de PO opgelegd. Heffing: per 1 maart 2021 wordt een heffing ingesteld van € 0,25 per kg aangevoerde Noorse kreeft, € 0,50 per kg staartjes. De heffing wordt ingehouden door de visafslag, overgemaakt aan de PO en is bedoeld om extra quotum te verschaffen. Bij geen of deels gebruik van deze middelen wordt het aan het einde van het kalenderjaar (naar rato) teruggestort. Stukstal: het toegestane aan te landen en te verhandelen stukstal blijft ongewijzigd met 30 stuks per kg. Bij vragen en/of opmerkingen kunnen de leden contact opnemen met de PO. PAP-regeling scholDe PAP-regeling schol voor de nieuwe periode staat nog steeds op 100% van de basishoeveelheid. De visserij op schol verbetert iets, de prijsvorming toont enig herstel. Het Coördinatiecomité platvis, opererend onder de CVO, monitort voortdurend de aanvoer en marktontwikkelingen van schol. Geconstateerd kan worden dat de aanvoer van schol eindelijk een herstel laat zien. Het ruime aanbod van schol van buiten de EU zorgt ervoor dat de prijsvorming van de Noordzeeschol onder druk staat. Voorgaande jaren lag de aanvoer hoger en daarnaast was er sprake van een hogere gemiddelde prijs, vandaar de conclusie dat de scholvisserij tot nu toe magere resultaten laat zien met de laatste weken een kleine verbetering.. Nieuwe PAP-regeling scholMet ingang van maandag 19 juli 2021 is de nieuwe vierweekse periode ingegaan. Deze loopt van week 29 t/m 32 (19 juli – 15 augustus 2021). De aanvoerregeling blijft op 100 % staan en deze ziet er voor deze periode als volgt uit:
Bovenstaande regeling geldt ook voor de visserij in het Skagerrak. Update overzicht benutting visquota 2021Hieronder het meest recente benuttingsoverzicht van de uitputting in 2021 van de belangrijkste Nederlandse quota voor de kottervloot. Het betreft het overzicht van 16 juli 2021. Dit is bijgewerkt tot en met week 26. Na de visserij-overeenkomst tussen de EU en het VK, die onlangs gesloten is, zijn de TAC’s voor dit jaar eindelijk definitief vastgesteld. Deze wijzigingen zijn in onderstaand overzicht verwerkt. Het overzicht van vorig jaar is van 24 juli 2020, dat is de aanvoer tot en met week 27.
Definitieve quota 2021 - België-ruil verwerkt Totaaloverzicht PO-maatregelenIn 2021 hebben de Nederlandse PO’s in CVO-verband maatregelen genomen om de benutting van een aantal nationale quota zo duurzaam mogelijk te maken en om vroegtijdige sluiting van deze quota te voorkomen. Voor zeebaars gelden overheidsmaatregelen. PAP-regeling schol: Op maandag 19 juli 2021 is de nieuwe vierweekse periode begonnen. Deze loopt van week 29 t/m 32 (19 juli t/m 15 augustus 2021) en de regeling luidt als volgt:
Tarbot, griet: Minimum aanvoermaat: 27 cm.
Tongschar: voor tongschar geldt een minimum maat van 25 cm waarbij de tongschar van 25 – 27 cm moet worden gesorteerd in een aparte klasse: tongschar IIIb of tongschar IV. PAP-regeling Noorse kreeft:
Roggen: Minimum aanvoermaat: 55 cm.
Zeebaars; Minimum aanvoermaat alle vlootsegmenten: 42 cm.
|
Postbus 59
8320 AB URK
Bezoekadres:
Vlaak 12 URK
Telefoon: 0527-684141
Fax: 0527-684166
Fotografie: oa. Albert de Boer, Willem Ment den Heijer en Jacob van Urk