Wij zijn VisNed
De vereniging van kottervissers
Wij behartigen de belangen van de Nederlandse kottervisserij
Wij behartigen de belangen van de Nederlandse kottervisserij
![]() VisNed behartigt de belangen van de Nederlandse kottervisserij |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Praktische punten besproken in periodiek overleg met ILTAfgelopen week was er weer een periodiek sector breed overleg van de visserijorganisaties met ILT. Het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) over het recente kapseizen van garnalenschepen stond prominent op de agenda, maar ook de update van de RI&E, de C188 keuringen, het varen met niet EU-opvarenden, jaarlijkse keuringen op afstand, update van stabiliteitsboeken na omschakeling van puls en de urenregeling voor garnalenvissers. De OvV heeft aan de sectorraad aanbevelingen gedaan om aandacht te geven aan de stabiliteit bij asymmetrische beladingen. Een werkgroep vanuit de sectorraad gaat daarmee aan de slag. Ook heeft ILT de aanpak van jaarlijkse keuringen door COVID-19 meer 'op afstand' uitgevoerd. Die werkwijze gaan ze nu met een 20-tal eigenaren evalueren. Na die evaluatie wordt besloten of ILT hiermee verder gaat. De navraag over het omschakelen na puls en het updaten van de stabiliteitsboeken komt binnenkort ook aan de orde. C188 verdragILT presenteerde een overzicht van de stand van zaken m.b.t. de C188 keuringen. Een 50-tal schepen hebben niets ondernomen of voldoen nog niet. Schippers worden opgeroepen om er voor te zorgen dat hun vaartuig zo snel mogelijk voor C188 is goedgekeurd. ILT neemt hierop geen actie meer, het is de eigen verantwoordelijkheid van schipper en eigenaar, waarop wij nu via deze nieuwsbrief wijzen. RI&E updateHet lijkt nog maar pas geleden dat de sector RI&E haar intrede deed. Toch is er periodiek een update nodig. De verbeterde sector RI&E omvat nieuwe onderdelen, waaronder de aandacht voor COVID-19. De nieuwe versie is goedgekeurd en moet vanaf nu gebruikt worden. Schippers worden opgeroepen te zorgen voor een tijdige update aan boord. De nieuwste versie van de RI&E is HIER te vinden. Niet Europese opvarendenEr is nog steeds heel wat onduidelijkheid over de regelgeving rond niet-Europese opvarenden. Er wordt over oplossingen gesproken, maar het is taaie materie. De werkgroep niet-EU opvarenden komt binnenkort weer bij elkaar. In dit verband melden we dat er wel overleg is geweest, maar nog geen toestemming is voor het gebruik van de ‘Duitse oplossing’ via een D Visum. De ISW inspectie van Sociale Zaken kijkt naar deze constructie maar heeft daar nadrukkelijk nog geen groen licht voor gegeven. Overige onderwerpenVanaf de vloot was VisNed gevraagd bij ILT na te vragen of het schip ‘Esperanza’ van Greenpeace zich op de AIS als “Fisheries Patrol’ mag kenbaar maken. Dat mag niet. Het schip is geklasseerd als “Jacht’ en moet dan ook die aanduiding in de AIS herkenning aangeven. Dat is nuttig te weten, maar we kunnen er niets tegen doen, zeker niet als de wisseling van classificatie buiten het NL zeegebied gebeurt. Over de urenregeling voor garnalenvissers volgt binnenkort nader overleg met het Ministerie van I&W. De 18 uurs regeling past niet meer, er wordt nu gekeken om de 10 uurs regeling op te rekken. Toestemming gegevens aan PO beschikbaar stellenLeden van PO’s hebben een brief van RVO ontvangen over het leveren van gegevens aan de PO. Hiervoor wordt via een verklaring toestemming gegeven en de PO’s vragen hun leden deze verklaring terug te sturen of in te leveren van de PO. Voor de belangrijke taak van PO’s voor het beheer van de contingenten en vangstquota wordt nauw samengewerkt met RVO die sinds kort het registeren van de vangsten overgenomen heeft van de NVWA. In het lidmaatschapsformulier van de PO geeft het lid al toestemming aan de PO om gegevens over contingenten en vangsten ter beschikking te stellen. Dit doet RVO elke 2 weken. Echter, in het lidmaatschapsformulier staat niet expliciet dat het beschikbaar stellen ook geldt voor ongequoteerde soorten en voor gereserveerde contingenten. Daarom hebben alle leden van PO’s nu een brief ontvangen van RVO met een verklaring dat de beschikbaarstelling van gegevens ook geldt voor ongequoteerde soorten en gereserveerde contingenten. De PO’s verzoeken de leden deze verklaring ondertekend terug te sturen aan RVO. Dat kan op 2 manieren; via de retourenveloppe of via de mail aan vr@rvo.nl Ook kan de verklaring ingeleverd worden bij de PO, die zorgt dan voor doorzending aan RVO. Nogmaals; graag uw medewerking zodat de PO’s het beheer van de quota goed kan blijven doen. Ronde tafel gesprek Tweede Kamer over verduurzaming visserijOp initiatief van kamerlid Tjeerd de Groot (D66) is op 23 juni jl. in de Tweede Kamer een rondetafelgesprek georganiseerd met als titel 'naar een duurzame visserij'. Een rondetafelgesprek heeft als doel het informeren van kamerleden over een specifiek onderwerp, in dit geval visserij. Diverse experts leverden inspraak over een viertal thema's. Toenemende drukte op zee, gebrek aan perspectief in de visserij, het niet deelnemen aan het NZO en dierwelzijnsvraagstukken waren directe aanleiding voor het rondetafelgesprek. Dit gesprek was opgedeeld in vier blokken.
De aanwezige kamerleden Wassenberg (PvdD), Valstar (VVD), De Groot (D66), Boswijk (CDA) en Grinwis (ChristenUnie) maakten gebruik van de gelegenheid om vragen aan de aanwezige experts uit binnen- en buitenland te stellen over de ontwikkelingen in de visserij. Boswijk stelde ook vragen mede namens Van der Plas (Boer Burger Beweging) die zich helaas moest excuseren. Van pluis tot convenantenHet eerste blok ging vooral over de actualiteit. Gerard van Balsfoort lichtte de Brexit problematiek toe, en ook Daniel Voces gaf vanuit Europêche aan wat er Europees speelt. Johan Nooitgedagt lichtte de Nederlandse situatie toe, waarbij hij aangaf te weinig perspectief te zien in het Noordzeeakkoord. Vanuit de kamerleden werd opgemerkt dat dat wel een opmerkelijke constatering was daar ook de Vissersbond mee heeft geschreven en het Onderhandelaarsakkoord ondertekend heeft. In het tweede blok ging het vooral over pluis, wat jammer was, want voor pluis is intussen een duidelijk plan wat betreft de inzet op duurzamere alternatieven. De grote vraagstukken, zoals de invloed van milieubeleid op visserij, de toename van NGO's aan tafel en de vergroening in de (internationale) politiek bleef daarbij wat op de achtergrond. Marnix van Stralen gaf duidelijk uitleg over de waarde van in gesprek blijven versus gelijk halen via de rechtsgang en hoe belangrijk het is om reëel te blijven ten aanzien van doelen en praktijk. Pim Visser was vanuit VisNed en de NSAC aan zet om toelichting te geven over pluis, over de impact van natuurbeleid en over het feit dat het van groot belang is in contact te blijven, met elkaar en met de uitwerking van beleid in de dagelijkse praktijk op zee. Het vierde blok ging vooral over innovatie, mogelijkheden voor projecten en eventueel belemmerende regelgeving. Als een zwaard van Damocles lag echter het vraagstuk rondom de Europese tendens voor het willen uitfaseren van bodemvisserij boven de (ronde) tafel en hoe innovatie zich verhoudt tot lobby. Het laatste blok was gericht op pijnbeleving bij vis. Twee wetenschappers stonden daarin tegenover elkaar, waarbij het duidelijk werd dat er (nog) geen consensus is over of vissen pijn beleven of niet en die consensus is wel nodig voor er (dure) investeringen gedaan moeten worden. Debat gemist?Het gesprek was voor deelnemende kamerleden van toegevoegde waarde en vanuit VisNed waarderen we de goede contacten met kamerleden. Het gesprek is terug te kijken op de website van de Tweede Kamer. Wij bedanken daarmee de betrokkenen voor hun interesse en inzet voor onze visserij. Mogelijke sanctie weegplicht DenemarkenSinds 1 april 2020 wordt in Denemarken streng toegezien op de weeg- en sorteerverplichting voordat transport plaats mag vinden. Bij aanlandingen kort na 1 april vorig jaar, werden controles uitgevoerd en daarover komen nu brieven van de Deense inspectiedienst. Nederlandse PO’s overleggen over een gezamenlijke reactie. Nadat Denemarken door de Europese Commissie gekapitteld was dat er geen controles werden uitgevoerd op aanvoeren die per vrachtwagen naar andere landen werden vervoerd, heeft Denemarken de regels daartoe aangescherpt. Het kwam er op neer dat niet alleen aan boord weging moest plaatsvinden, maar ook sortering per grootteklassen. Hierop wordt bij aanvoer in een Deense haven via een steekproef controles uitgevoerd. Weging aan boord lukt nog wel maar nauwkeurige sortering in grootteklassen (wat feitelijk overbodig is, het gaat immers om de juiste gewicvhten per soort) is te arbeidsintensief en dus onwerkbaar. Daarom moesten veel vissers besluiten tot op en neer varen naar een Nederlandse haven of hun vis te verkopen op een Deense visafslag. Gedurende de eerste weken na 1 april vorig jaar was er nog volop overleg gaande met de inspectiediensten en ministeries, omdat de regelgeving niet altijd duidelijk was. Daarom is het verbaliserend optreden bij aanlandingen die kort na 1 april plaats vonden ons inziens te voorbarig. Zoals aangegeven zullen wij vanuit Nederland met een gezamenlijke reactie komen. Leden die één of meerdere brieven van het Deense ministerie hebben ontvangen, worden verzocht een kopie aan het VisNed-secretaraat te sturen. Brede innovatieregeling opengesteld vanaf 8 juli 2021De visserij en aquacultuur staan voor een aantal grote uitdagingen en innovatie kan bijdragen om deze uitdagingen het hoofd te bieden. In het regeerakkoord is €15 miljoen ter cofinanciering aangekondigd voor innovatie in de visserij. Per 8 juli 2021 wordt uit deze middelen een nieuwe subsidieregeling opengesteld voor innovatieprojecten. In deze brede regeling zit in totaal €4.500.000,- ten behoeve van innovatie gericht op verduurzaming van visserij of aquacultuur. Per project kan er maximaal €1.000.000 subsidie aangevraagd worden en moet er minimaal €500.000 aangevraagd worden, het gaat dus om grotere innovatieprojecten met een langere looptijd: tot 31 december 2024. Projectvoorstellen kunnen tot 15 september 2021 worden ingediend en afhankelijk van het type idee en de indiener is er sprake van verschillende subsidiepercentages. Deze percentages worden verhoogd met 10%, indien de subsidieontvanger een mkb-onderneming is.
De subsidie bedraagt 100% van de subsidiabele kosten, indien de subsidieontvanger een onderzoeksorganisatie is; en het project van belang is voor alle marktdeelnemers in de betrokken sector of subsector. Voor projecten van een kleinere omvang staan MIT Haalbaarheid (max. € 20.000,- subsidie) en de Innovatieprestatiecontracten Visserij (IPC Vis) (max. € 125.000,- subsidie per ondernemer) open tot begin september. Voor vragen hier over, neem contact op met uw PO of het VisNed secretariaat. Europese visserijorganisaties in de bres voor goede consumenteninformatieDe discussies over de Farm to Fork strategie van de EU hebben ook betrekking op vis en visproducten. Daarbij gaat het vooral over de informatie aan consumenten. Recentelijk werd gesproken over de zogeheten Nutri-scores en een Gedragscode voor verantwoorde visserijen. De Europese visserijorganisaties EAPO en Europêche bepleiten dat er goede informatie komt en een gelijk speelveld is tussen Europese vis en importvis. Nutri-score is een voedingswaarde labelling systeem wat in Frankrijk is ontwikkeld. Doel is om consumenten te stimuleren tot een gezonder dieet. Ook in Nederland doet zo’n systeem haar intrede. De hele visketen maakt zich echter zorgen over de berekeningsmethoden. Daarover bracht de Market Advisory Council, waar VisNed deel van uitmaakt, advies uit. De MAC maakt zich zorgen dat de toepassing van algoritmen in de berekening van de score negatief uitpakt voor vis. Zo worden Omega vetten niet positief gewaardeerd en zijn in de berekeningen voor eiwitten en vitaminen de waarden vanuit vis onvoldoende meegenomen. Daardoor komen er nutri-scores uit die afwijken van de gezondheidsadviezen die de positieve elementen vanuit vis juist benadrukken. Daarmee kan de informatie uit de nutri-scores verwarrend werken, terwijl het juist de bedoeling was dat ze behulpzaam zouden zijn. Door Pim Visser (EAPO) en Europêche wordt hier actie op ondernomen. Een ander initiatief vanuit de Europese Farm to Fork strategie is een gedragscode van industrieën om de uitdagingen van klimaatverandering, biodiversiteitsverlies en ondervoeding het hoofd te bieden en de strijd aan te gaan met kanker en hart- en vaatziekten. Door Pim Visser is vanuit VisNed en EAPO deelgenomen aan de discussie hierover, want dit soort processen hebben het gevaar dat er heel makkelijk óver een relatief kleine sector als de visserij gesproken wordt en niet mét de visserij. Al gauw heeft iedereen de mond vol van het tegengaan van overbevissing, zonder te weten hoe het echt in elkaar steekt. Nu staan er goede zaken over visserij in de gedragscode die komende week gepresenteerd gaat worden en die hoogstwaarschijnlijk omarmd gaat worden door de supermarkten, grote spelers in agri business en de voedselketen. Grote waardering voor betrokkenheid lokale bestuurders bij de visserijsectorDe betrokkenheid van de bestuurders van visserijgemeenten bij onze sector is groot. Dat bleek onlangs ook weer tijdens de vergadering van het Bestuurlijk Platform Visserijgemeenten (BPV). Kottervisie, buitenlandse opvarenden, biodiversiteitsmaatregelen, de stikstofproblematiek en Brexit waren onderwerpen die aan de orde kwamen. Als eerste agendapunt presenteerde Ment van der Zwan, als voorzitter van de Sectorraad Visserij, het werk van de Sectorraad. Hij ging met name in op de gang van zaken rond niet-Europese opvarenden. Voorafgaand aan de BPV vergadering had een delegatie overleg gehad met de voorzitter van het Noordzee Overleg (NZO), zij deden verslag van dit gesprek. Het BPV is nadrukkelijk voorstander van het voeren van overleg over het gebruik van de Noordzee aan tafel bij het NZO. In een levendige gedachtewisseling met de aanwezige gemeentelijke en provinciale bestuurders legde Johan Nooitgedagt, de voorzitter van de Vissersbond, mede namens PO Urk en PO Rousant, uit waarom hij die mening niet deelt en zij het aanschuiven bij het NZO op basis van dit Noordzeeakkoord afwijzen. Over de noodzaak tot uitvoering van een Kottervisie waren de meningen niet verdeeld, hoewel de besteding van de middelen benodigd voor de Kottervisie door het NZO moeten worden goedgekeurd. Ook daarin neemt het BPV haar rol vanuit de visserijgemeenschappen. Het BPV sprak haar zorgen uit over mogelijke visserijbeperkingen als gevolg van de Europese Biodiversiteitstrategie. Ook waren er bezorgde geluiden over de beperkte mogelijkheden om Brexit gelden te benutten en de eisen m.b.t. stikstof die nu aan de kottervloot in de N2000 gebieden gesteld worden. Het is goed te merken dat een grote groep gemeentelijke en provinciale bestuurders betrokken zijn bij hun visserij. Ze willen daar ook in Brussel over van gedachten wisselen via het Huis van de Nederlandse Provincies, hun gezamenlijke lobbykantoor. Na het opheffen van de COVID-19 beperkingen worden daar concrete plannen voor gemaakt. Noorwegen sluit opnieuw belangrijke visgebiedenMet ingang van 1 juli worden tot het eind van dit jaar in de Noorse zone belangrijke visgebieden gesloten voor alle vormen van bodemvisserij. Noorwegen heeft dit voornemen begin dit jaar aangekondigd tijdens de jaarlijkse onderhandelingen. Noorwegen maakt gebruik van de mogelijkheid om voor haar eigen wateren autonoom maatregelen af te kondigen. Opnieuw gelden deze maatregelen voor alle bodemvistuigen, ongeacht de lage bijvangst aan kabeljauw. Nederlandse vaartuigen die vissen op platvis moeten ook buiten deze gebieden blijven, hier kan tot het eind van jaar niet gevist worden. Klik hier voor het kaartje van de gebieden die van kracht zijn tot 31 december 2021. Weekaanvoer rog gehalveerdOmdat de uitputting van het Noordzee-rogquotum te snel gaat heeft de CVO moeten besluiten de aan te voeren hoeveelheid naar beneden te brengen. Een pijnlijke maatregel, omdat de visserman overal op zee meer rog tegenkomt. Op 1 januari werd gestart met voorlopige TAC’s en zette de PO’s de aan te voeren hoeveelheid rog op 160 kg per week. Nu de overeenkomst met het VK gesloten is kunnen we een cijfermatig overzicht geven:
Internationale ruilenVoor bijruil zijn we afhankelijk van het VK. Hoewel tussen het VK en de EU de mogelijkheid tot internationale ruil aanwezig is, is de situatie op dit moment nog onduidelijk. Afgelopen woensdag was er opnieuw overleg tussen de Europese Commissie en de lidstaten over het ad-interim systeem voor internationale ruilen. Dit vooruitlopend op definitieve afspraken hierover, die gemaakt moeten worden in de Special Committee EU – VK-Fisheries. Aangepaste regelingIn afwachting van mogelijke ruilen, is door de Nederlandse PO’s in CVO-verband met ingang van maandag 28 juni de aanvoer van roggen per week / reis langer dan een week, verlaagd van 160 kg naar 80 kg. De regeling voor de aanvoer van roggen luidt met ingang van maandag 28 juni als volgt:
Deze maatregel geldt niet voor het Skagerrak. Aanvoerregeling Noorse kreeft ongewijzigdVorige week hebben de Nederlandse PO’s opnieuw overleg gevoerd over het beheer van Noorse kreeft. De afspraken over de aanvoer uit de vorige periode zijn gecontinueerd. Onderhandelingen met Denemarken over een ruilvoorstel hebben nog geen resultaat opgeleverd. De Denen wilden niet ingaan op de aangeboden ruilvoet, het gesprek wordt wel voortgezet. Vorige week hebben de EU en het VK een visserijovereenkomst voor het lopende jaar gesloten. In de overeenkomst is nadrukkelijk afgesproken dat ruilen tussen het VK en de lidstaten op korte termijn mogelijk worden gemaakt. Deze ruilen kunnen op ad interim-basis plaats vinden op PO-niveau in afwachting van een definitief protocol waarover tussen de EU en het VK in een nog te vormen special committee afspraken worden gemaakt. Wij rekenen op korte termijn meer duidelijkheid hierover. In afwachting daarvan is de aanvoerregeling Noorse kreeft ongewijzigd gebleven. Aanvoerbeperking: maximum aanvoer van Noorse kreeft van 10.000 kg per periode van 4 kalenderweken. Het vierde blok is week 25 t/m week 28, maandag 21 juni tot maandag 19 juli 2021. De aangegeven hoeveelheid is niet overdraagbaar tussen ondernemingen, vissersvaartuigen en tussen blokken. Maximaal 5% staartjes per aanlanding, aanvoer van staartjes wordt afgetrokken van het bloktotaal van 10.000 kg. Kortom, bij een aanvoer van maximaal 5% staarten per blok betreft dat maximaal 500 kg zodat daarnaast maximaal 9.500 Noorse kreeft (levend gewicht) mag worden aangevoerd. Sanctiereglement: bij overtreding van de 4-weekse periode (blok) aan te voeren hoeveelheid kreeftjes van minder dan 100 kg geldt een naheffing van € 1,50 per kg, daarboven € 5,00 per kg Noorse kreeft. De betreffende naheffing wordt door de PO opgelegd. Heffing: per 1 maart 2021 wordt een heffing ingesteld van € 0,25 per kg aangevoerde Noorse kreeft, € 0,50 per kg staartjes. De heffing wordt ingehouden door de visafslag, overgemaakt aan de PO en is bedoeld om extra quotum te verschaffen. Bij geen of deels gebruik van deze middelen wordt het aan het einde van het kalenderjaar (naar rato) teruggestort. Stukstal: het toegestane aan te landen en te verhandelen stukstal blijft ongewijzigd met 30 stuks per kg. PAP-regeling scholDe PAP-regeling schol voor de nieuwe periode staat nog steeds op 100% van de basishoeveelheid. De aanvoer van schol trekt gelukkig aan, de prijsvorming toont geen herstel. Het Coördinatiecomité platvis, opererend onder de CVO, monitort voortdurend de aanvoer en marktontwikkelingen van schol. Geconstateerd kan worden dat de aanvoer van schol eindelijk een herstel laat zien. Het ruime aanbod van schol van buiten de EU zorgt ervoor dat de prijsvorming van de Noordzeeschol onder druk staat. Voorgaande jaren lag de aanvoer hoger en daarnaast was er sprake van een hogere gemiddelde prijs, vandaar de conclusie dat de scholvisserij tot nu toe magere resultaten laat zien wat hopelijk snel verbetert. Nieuwe PAP-regeling schol Met ingang van maandag 21 juni 2021 is de nieuwe vierweekse periode ingegaan. Deze loopt van week 25 t/m 28 (21 juni – 18 juli 2021). De aanvoerregeling blijft op 100 % staan en deze ziet er voor deze periode als volgt uit:
Bovenstaande regeling geldt ook voor de visserij in het Skagerrak. Update overzicht benutting visquota 2021Hieronder het meest recente benuttingsoverzicht van de uitputting in 2021 van de belangrijkste Nederlandse quota voor de kottervloot. Het betreft het overzicht van 24 juni 2021. Dit is bijgewerkt tot en met week 23. Een goede vergelijking met vorig jaar is nog steeds lastig omdat voor een aantal soorten voorlopige quota zijn vastgesteld, zijnde 7/12 van de TAC 2020. Het overzicht van vorig jaar is van 26 juni 2020, dat is eveneens de aanvoer tot en met week 23.
*Voorlopige quota tot 31 juli 2021, België-ruil is verwerkt Totaaloverzicht PO-maatregelenIn 2021 hebben de Nederlandse PO’s in CVO-verband maatregelen genomen om de benutting van een aantal nationale quota zo duurzaam mogelijk te maken en om vroegtijdige sluiting van deze quota te voorkomen. Voor zeebaars gelden overheidsmaatregelen. PAP-regeling schol: Op maandag 21 juni 2021 is de nieuwe vierweekse periode begonnen. Deze loopt van week 25 t/m 28 (21 juni t/m 18 juli 2021) en de regeling luidt als volgt:
Tarbot, griet: Minimum aanvoermaat: 27 cm.
Tongschar: voor tongschar geldt een minimum maat van 25 cm waarbij de tongschar van 25 – 27 cm moet worden gesorteerd in een aparte klasse: tongschar IIIb of tongschar IV. PAP-regeling Noorse kreeft:
Roggen: Minimum aanvoermaat: 55 cm.
Zeebaars; Minimum aanvoermaat alle vlootsegmenten: 42 cm.
Er is inmiddels een visserijovereenkomst tussen de EU en het VK gesloten met daarin een wijziging van de aanvoerregeling zeebaars. Echter de TAC- en quota-verordening met daarin deze wijziging is nog niet gepubliceerd. Per 31 juli of zoveel eerder als er een overeenkomst tussen de EU en het VK gesloten wordt, worden aanvoerhoeveelheden voor de rest van het jaar vastgesteld. |
Postbus 59
8320 AB URK
Bezoekadres:
Vlaak 12 URK
Telefoon: 0527-684141
Fax: 0527-684166
Fotografie: oa. Albert de Boer, Willem Ment den Heijer en Jacob van Urk