Wij zijn VisNed
De vereniging van kottervissers
Wij behartigen de belangen van de Nederlandse kottervisserij
Wij behartigen de belangen van de Nederlandse kottervisserij
![]() VisNed behartigt de belangen van de Nederlandse kottervisserij |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nog steeds geen zicht op overeenkomst met VKDe bilaterale onderhandelingen tussen de Europese Unie (EU) en het Verenigd Koninkrijk (VK) verlopen nog steeds moeizaam. Ondanks dat zelfs op het hoogste politieke nivuea met elkaar gesproken wordt is een overeenkomst nog ver weg. Sinds de start van de gesprekken om tot vaststelling van de gezamenlijk beheerde TAC’s en quota te komen zijn inmiddels meer dan 100 dagen verstreken. De onderwerpen waarover de EU en het VK van mening verschillen zijn nog steeds dezelfde:
In onze vorige nieuwsbrief hebben we gedetailleerde informatie gegeven over de stand van zaken rond deze onderwerpen. Uit verkregen informatie is duidelijk geworden dat op ambtelijk niveau partijen veel dichter tot elkaar zijn gekomen. Maar, ondanks dat de afgelopen weken ook meerdere keren op het hoogste politieke niveau tussen Eurocommissaris Virginijus Sinkevičius en de Engelse minister voor visserij George Eustice over deze visserijovereenkomst gesproken is, heeft dat niet geleid tot een doorbraak. Met name op het punt van de ruilen wordt de druk steeds groter, aan beide kanten is de noodzaak hoog om van bepaalde quota via internationale ruilen extra vangstrechten te verwerven. Het zou voor beide partijen van groot belang zijn als er op korte termijn een deal gesloten wordt, immers aan beide kanten van de Noordzee en het Kanaal moeten we verder met elkaar. Het zou een heel slecht signaal zijn als de EU en het VK er bij deze eerste bilaterale onderhandelingen over het beheer van visbestanden er niet in slagen een overeenkomst te sluiten. Geen deal VK - NoorwegenVoor het VK is het kennelijk allemaal heel nieuw en ook positiebepaling niet gemakkelijk, want zij slagen er ook niet in met andere partijen een overeenkomst te sluiten. Voor veel Britse vissers begint zich zo langzamerhand een drama te ontwikkelen want gisteravond werd bekend dat de onderhandelingen over een visserijdeal tussen het VK en Noorwegen afgebroken zijn en dat hierbij aangegeven is dat er dit jaar ook geen deal tot stand zal komen. Met name de Britse eisen op pelagisch gebied waren onacceptabel. Waarschijnlijk worden er nu door de afzonderlijke partijen Quota aangepast, het maakt de chaos alleen maar groter. Dit heeft uiteraard grote gevolgen want Noorse en Britse vissers mogen dit jaar niet in elkaars wateren vissen. Dit geldt voor alle vloten, ook voor de vlagkotters die graag in de Noorse zone op schol willen gaan vissen. Maar bijvoorbeeld ook voor de Schotse vissers op rondvis die sinds jaar en dag een groot gedeelte van hun besomming uit de Noorse zone halen. De Britse koepel van visserijorganisaties, NFFO, heeft om een spoedoverleg met de minister gevraagd voor opheldering over het mislukken van de onderhandelingen en over financiële compensatie. Uitkomst ruiloverleg met BelgiëDeze week vond later dan gebruikelijk het jaarlijkse overleg plaats tussen de Belgische Rederscentrale, de Nederlandse kotterorganisaties en de Redersvereniging over de ruilmogelijkheden Westelijke wateren – Noordzee. Ondanks dat diverse TAC’s 2021 nog niet bekend zijn is niet langer gewacht en kon toch een conceptovereenkomst gesloten worden. De Nederlandse PO’s en de Belgische overheid moeten hieraan nog wel hun goedkeuring geven. Het overleg over de België-ruil was steeds opgeschoven in verband met het ontbreken van een deal tussen de Europese Unie (EU) en het Verenigd Koninkrijk (VK) waardoor de vaststelling van de definitieve TAC’s 2021 nog steeds op zich laat wachten. Ondanks dat van meerdere soorten de exacte hoeveelheden niet bekend waren is gisteren digitaal vergaderd en zijn we er toch tot overeenstemming gekomen. Invloed BrexitNa Brexit is er ook op het gebied van internationale ruilen nogal wat veranderd. Met een belangrijke partij, wat het VK in de afgelopen jaren steevast was, is het onzekerheid troef of en zo ja, op welke manier er internationale ruilen opgetuigd kunnen worden. De onderhandelingen hierover lopen nog steeds, zie hiervoor de berichtgeving elders in deze nieuwsbrief. Het VK is voor Nederland een belangrijke ruilpartner om Noorse kreeft, roggen en wijting te verkrijgen. Ten behoeve van de vissers op Noorse kreeft is, gezien de Brexit-onzekerheid, sinds jaren nu in de België-ruil een hoeveelheid kreeft meegenomen. Nederland had de platvisrechten in de Westelijke wateren en de Golf van Biskaje aan te bieden. Kijkend naar de quota-situatie op de Noordzee hebben we dit jaar behoefte aan Noorse kreeft, roggen en vangstrechten in het Kanaal en in de Noorse zone. Verder is duidelijk dat Belgische vissers dit jaar zelf ook in de Noorse zone gaan vissen. Eigenlijk wilde ze daarom geen Zeeduivel Noorse zone ruilen maar dankzij druk van onze kant is er toch iets gedaan. Ook zien we in Nederland dat van de 24 Kanaalvergunningen er steeds meer in gebruik genomen worden. Dit betekent dat er meer zeedagen en meer bijvangstquota nodig zijn van sommige soorten. Uiteindelijk is de volgende ruil afgesproken:
De Nederlandse trawlersector ontvangt de geruilde haring en wat kleine quota westelijke wateren waarvoor de Kotter-PO’s naar rato tongaandeel Noordzee financieel gecompenseerd worden. De vangstmogelijkheden in het Kanaal en de demersale effort die geruild zijn ten behoeve van de flyshooters worden door deze vissers eveneens aan de collega-kotters gecompenseerd te worden. Hetzelfde geldt voor de compensatie ruil Noorse kreeft die opgevist worden door de riggers die hierop vissen. Afgesproken is dat NVB en VisNed hiervoor een voorstel aan de PO’s zullen doen. Opnieuw subsidie beschikbaar voor opleiding of cursusDe provincie Flevoland gaat de vorig jaar in het leven geroepen subsidieregeling voor de scholing van beroepsvissers opnieuw open stellen. De vissers kunnen een tegoedbon van maximaal € 5000,- euro aanvragen voor tegemoetkoming in de kosten van scholing. Eerder was door veel animo waardoor het fonds voortijdig was uitgeput. Mede op verzoek van de gemeente Urk en VisNed heeft de provincie besloten € 200.000,00 extra beschikbaar te stellen. Aan een tegemoetkoming uit het scholingsfonds zijn wel een aantal voorwaarden verbonden. Zo geldt deze alleen voor vissers woonachtig op Urk of in de Noordoostpolder of varend op de Urker vloot, op de Noordzee of op het IJsselmeer. Ook mag op het moment van aanvraag de opleiding/cursus nog niet begonnen zijn. Aanvragen kunnen vanaf morgen, 1 mei, bij de provincie worden ingediend. Vergoeding kan geclaimd worden voor de kosten van een visserijopleiding of voor het verkrijgen van verschillende certificate, zoals het Certificaat Basisveiligheid voor Vissers (Basic Safety for Fisheries Personnel), Medical First AID of Medical Care etc. Aan een tegemoetkoming uit het scholingsfonds zijn wel een aantal voorwaarden verbonden. Zo geldt deze alleen voor vissers woonachtig op Urk of in de Noordoostpolder of varend op de Urker vloot, op de Noordzee of op het IJsselmeer. Ook mag op het moment van aanvraag de opleiding/cursus nog niet begonnen zijn. De aanvrager moet minimaal 18 jaar zijn en mag niet ouder zijn dan de pensioengerechtigde leeftijd. Daarnaast mag de aanvrager niet hoger geschoold zijn dan op mbo-niveau. De tegoedbonnen moet verzilverd worden bij een erkend opleider of cursusaanbieder en voor de start van de opleiding/cursus worden ingeleverd. Meer informatie hierover is te verkrijgen op de website van de provincie Flevoland. Voor vragen kunt u contact opnemen met Jurie Romkes telefoon (0527-684141) of mailen: jromkes@visned.nl Sylt sluitingen onderhandelingen tussen Duitsland en NederlandZoals al eerder aangegeven is Duitsland voornemens om een groot deel van het Natura 2000 gebied Sylt Outer Reef te sluiten voor de garnalenvisserij. De onderhandeling hier over vindt op lidstaat niveau plaats, dus tussen de Nederlandse en Duitse overheid. De komende tijd wordt duidelijkheid verwacht over de 'Joint Recommendation', de gezamenlijke aanbeveling waarin overeenstemming is tussen betrokken landen over maatregelen. Er zijn intussen meerdere gesprekken geweest tussen het Ministerie met LNV, die de onderhandelingen voert, en de visserijsector over mogelijke maatregelen. Dat er gebied dicht gaat staat vast. Duitsland is teruggefloten op eerdere plannen, die volgens de Europese Commissie niet ver genoeg gingen. In het najaar van 2020 kwamen zij daarom met verregaande voorstellen om de hele Sylt dicht te gooien voor garnalenvisserij. In de afgelopen maanden is gekeken waar en rek zit in de Duitse plannen om toch ruimte voor visserij te behouden. Op 29 april, dus gister, is overleg geweest tussen Nederland en Duitsland. We hopen op korte termijn meer informatie te hebben over het uiteindelijke voorstel en houden onze leden hierover op de hoogte. Inspraak concept programma EMVAFTot 23 april 2021 was er de mogelijkheid om inspraak te leveren op het concept programma EMVAF, de Nederlandse invulling van het Europees Visserijfonds. VisNed heeft van deze gelegenheid gebruik gemaakt. Een groot deel van de besteding van het EMVAF is gekoppeld aan het Noordzeeakkoord en de daaraan gelieerde kottervisie. De visserij heeft besloten om vooralsnog niet aan tafel te zitten bij het Noordzeeoverleg, maar dat betekent niet dat het akkoord niet wordt uitgevoerd. Zo wordt er vanuit EMVAF geld beschikbaar gesteld voor versterking van controle en handhaving, voor ecologisch onderzoek naar de effectiviteit van gebiedssluiting en voor de visserijtransitie. Kaderrichtlijn Mariene Strategie (KRM)Dat er vanuit het Europese Maritiem, Visserij en Aquacultuur Fonds geld gaat naar de visserijtransitie en wettelijke onderzoekstaken in het kader van visserijbeheer is vanzelfsprekend. Echter, we zien steeds meer een integratie van visserijbeleid, natuurbeleid en milieubeleid. Waar de visserij vooral te maken had met Natura 2000, rukt het milieubeleid vanuit het Ministerie van I&W op en met name de KRM brengt ingrijpende gevolgen met zich mee. Een aanzienlijk deel van het Nederlandse EMVAF programma is gericht op het financieren van de implementatie van de KRM en het monitoren van de daaruit voortkomende gebiedssluitingen. Waar dit tot de reguliere verantwoordelijkheid van het Ministerie van I&W behoort kan VisNed deze aanpak geenszins steunen. Het kan niet zo zijn dat het visserijfonds gebruikt wordt om een begrotingsgat bij het Ministerie van I&W te dichten om onderzoek te doen en maatregelen te implementeren in het kader van de KRM. Overheidstaken of steuntje in de rugSubsidie is een overheidsinvestering en in veel gevallen een steuntje in de rug om sectoren en bedrijven slagkrachtiger te maken op het vlak van innovatie, kennisuitwisseling en sociale impact. Daarnaast zijn er een aantal wettelijke taken die deels vanuit EMVAF kunnen worden gefinancierd. Er is echter in het EMVAF programma ook veel ruimte gereserveerd voor software, hardware en bijscholing van NVWA personeel, waarvan afgevraagd kan worden of het bijscholen van personeel niet primair uit het reguliere budget van de NVWA moet komen. VisserijtransitieIn het EMVAF programma is ook aandacht voor de visserijtransitie. De visserijsector staat aan de vooravond van een ingrijpende transitie en heeft alle steun en middelen nodig om de uitdagingen het hoofd te bieden, van uitstootvermindering, tot de problemen met de aanlandplicht en het inspelen op het pulsverbod. Het visserijfonds zou vooral ingezet moeten worden om deze benodigde transitie mét het Ministerie van LNV vorm te geven. Zaken als de opkweek van platte oesters, natuurinclusief bouwen van windparken en het controleren van sluitingen die vanuit het Ministerie van I&W komen zouden, gezien het thema van EMVAF, ondergeschikt moeten zijn aan dit gezamenlijke doel van de visserij en de overheid; ook na 2030 een gezonde en duurzame visserijsector behouden. Zoektocht naar oplossingen voor stikstofprobleemVoor Eurokotters is de visserij in Noordzee Kustzone, Voordelta en Vlakte van de Raan met boomkor en puls niet toegestaan. Omdat er stikstof in de uitlaatgassen zit kan er geen Wnb-vergunning worden afgegeven. Vanuit VisNed zijn we dan ook naarstig op zoek naar oplossingen, maar die zoektocht is ingewikkeld. In de visserij wordt intensief nagedacht over het zorgen dat er emissie-loos, dus zonder uitstoot, gewerkt wordt. Dat zou kunnen als er overgeschakeld wordt op waterstof als brandstof, maar zover is het nog lang niet. De huidige scenario’s laten zien dat waterstof als alternatief voor een fossiele brandstof pas over tien jaar een realistische optie kan zijn voor visserij. Dat is een mooi vooruitzicht, waar bijvoorbeeld vanuit het project Green Shipping Waddenzee aan wordt gewerkt. Intussen moet er echter wel een oplossing voor de Eurokotters komen en moet er eind 2022 een Wnb-vergunning voor de garnalenvloot liggen. Daarom is het alle hens aan dek voor de zoektocht naar oplossingen. Het begint echter bij kennis. Om het vergunningsprobleem goed in beeld te krijgen is VisNed te rade gegaan bij adviseurs die kennis hebben van de rekenmodellen die bij een vergunningsaanvraag horen. Ingewikkelde materie, waar we als sector tot dusver weinig mee te maken hebben gehad, in tegenstelling tot de landbouw. Tegelijk wordt het speelveld van mogelijke oplossingen verkend. Die liggen aan de kant van (nieuwe) brandstoffen en die liggen aan de kant van technische aanpassingen. Er zijn nieuwe brandstoffen op de markt en er zijn nieuwe brandstoffen in ontwikkeling, die stikstofuitstoot verminderen. Er zijn ook katalysatorsystemen die de uitstoot van stikstof verminderen. Op beide paden zijn verkennende stappen gezet. Maar er is haast, want het radicaal terugbrengen van stikstof uitstoot is technisch zeer uitdagend en zal naar verwachting ook nog eens grote investeringen vergen. Bedrijven moeten hierin ondersteund worden. Wind op Zee bijeenkomstenWind op zee bijeenkomsten vinden lokaal, regionaal en op landelijk niveau plaats. Landelijk gaat het onder meer over nieuwe wind(zoek)gebieden en ecologische impact, op lokaal niveau spelen bijvoorbeeld discussies over waar kabels aan land komen. De afgelopen weken waren er diverse overleggen, waar VisNed haar leden vertegenwoordigden. De visserij is aan deze tafels vaak ondervertegenwoordigd, er zit dan één visserijvertegenwoordiger bij het overleg. Het is ook lastig de vele overleggen bij te wonen daar er veel overleggen zijn, de grote besluiten worden op nationaal niveau en voor de lange termijn genomen, maar vervolgens is in de uitvoering het overleg ingedeeld naar thema en gebied. VAWOZVAWOZ staat voor Verkenning Aanlanding Wind Op Zee. VAWOZ is een project dat kijkt naar de lange termijn. Waar moeten toekomstige kabeltracés komen te liggen, hoe zien deze er uit en sluiten ze aan bij de vraag en verwachte techniek van dat moment? Tot 2030 ligt de toename van wind op zee vast, hoewel er gewerkt wordt aan het versnellen van de uitrol van offshore wind vóór 2030. Ook wordt er volop gekeken naar zoekgebieden voor de periode tussen 2030 en 2050 en voor de visserij ziet deze exercitie er niet goed uit, daar de ruimte die nu voor visserij rest ook bekeken wordt als zijnde potentieel zoekgebied voor nieuwe parken. Bedenkingen en bezwaren ten spijt rijdt de trein vooralsnog gewoon door. WOZEPWOZEP staat voor Wind Op Zee Ecologisch Programma. WOZEP loopt al meerdere jaren en VisNed neemt waar mogelijk deel aan de bijeenkomsten. In WOZEP worden, voor zover mogelijk, de effecten van offshore wind op de zeenatuur onder de loep genomen. Hierbij wordt vooral gekeken naar de 'moetjes', de soorten en habitats die vallen onder natuurbescherming. VisNed pleit al jaren voor het onderzoeken van effecten op de soorten die voor visserij van belang zijn en ook te kijken naar cumulatieve effecten. In dit kader is het onderzoek van Deltares naar het effect van de uitrol van wind op zee op het gehele ecosysteem van belang. Dit onderzoek is nog niet klaar, maar de eerste resultaten van de modellen geven veel aanleiding tot zorg. Er zal sprake zijn van ecosysteemeffecten, variërend van verschuivingen in planktonbloei-periode, primaire productie in brede zin, stratificatie en sedimentatie. Al deze systeemeffecten kunnen, en zullen doorwerken op de visserij, in de vorm van beschikbaarheid van vis en voedsel. We houden de ontwikkelingen en publicaties scherp in de gaten.
Nieuwe regels rondom recyclen van netwerkDe mythe dat het meeste plastic in zee van visnetten afkomstig zou zijn is hardnekkig, maar zorgt er wel voor dat er in Brussel steeds maar weer politieke druk op het onderwerp staat. De verplichte recycling van visnetten staat dan ook hoog op de agenda en er komt regelgeving voor. Vanuit VisNed is deelname aan het overleg hierover in Nederland en via EAPO en Europêche gebeurt dat in Brussel. Er komt sowieso een Europese richtlijn voor het ontwerpen van netten, met daarin recyclebaarheid als criterium. Er worden gesprekken gevoerd over waarom er zoveel verschillende soorten materialen en garen worden gebruikt in een net, en of dat bijvoorbeeld niet anders (minder) zou kunnen. De trein van dit proces is vertrokken. De regelgeving staat na deze zomer in de steigers. Daarover praten de leveranciers van materialen en pelagische nettenmakers actief mee. Maar vanuit de praktijk van het netten maken in de kottersector en dan met name vanuit de visserij coöperaties, is er tot nu toe bar weinig animo voor deelname. Dat betekent dat er straks regelgeving wordt afgekondigd waarover meegepraat had kunnen worden. Maar dan is het te laat om te klagen. Het is essentieel dat er praktische kennis wordt ingebracht bij het maken van regels over recycling van visnetten. Praktische kennis over het maken en repareren van netten en over inzameling. Het proces vraagt nadrukkelijk om die inbreng, maar dan moet daar wel de bereidheid en inzet toe zijn. Indienen gezondheidsverklaring Den HelderDe havendienst van Den Helder attendeert vissers erop dat het insturen van de gezondheidsverklaringen nog niet soepel verloopt. Sinds kort is de havenautoriteit belast met het innemen van de gezondheidsverklaringen namens het ministerie Infrastructuur en Waterstaat. Om hieraan gehoor te geven verzoekt de havendienst het vissersvaartuig bij aanlanding in Den Helder de deze documenten te sturen naar het volgende e-mailadres: havenmeester@podh.eu. Seizoenssluitingen opgehevenIn het kader van kabeljauwbeheer wordt door het Verenigd Koninkrijk (VK) al vele jaren in de Zuidelijke Noordzee in het voorjaar twee gebieden gesloten. Na Brexit zijn deze voor het deel wat in Engelse wateren ligt ook te respecteren door EU-vaartuigen. De sluitingen voor dit jaar lopen vandaag af. De Engelse overheid past al jaren voor eigen vissers een aantal maatregelen toe in het kader van kabeljauwbescherming, waaronder in het voorjaar seizoenssluitingen in de zuidelijke Noordzee. Een flink deel van de twee seizoensluitingen lagen in Nederlandse wateren. Omdat dit EU-wateren zijn, waar de Britse overheid na de Brexit geen jurisdictie meer over heeft, hoeven EU-vaartuigen hier geen acht op te slaan. Anders ligt het met het gedeelte dat in VK-wateren ligt, daarin mag door EU-vaartuigen niet gevist worden. Anders ligt het voor Britse vaartuigen die de volledige sluitingen in VK- en in EU-wateren wel moeten respecteren. Informatie over de seizoenssluitingen is HIER te vinden. De seizoenssluitingen lopen altijd van 1 januari tot en met 30 april, wat betekent dat hierin vanaf morgen weer gevist mag worden. Nieuwe RTC in SkagerrakMet ingang van 28 april hebben de Deense autoriteiten in het oostelijk deel van het Skagerrak een nieuwe RTC ingesteld. Deze is van toepassing voor alle gesleepte vistuigen die op rondvis of platvis vissen. Hieronder de informatie met uiteraard het verzoek hiervan goede nota te nemen. Er worden sinds 1 juli 2020 in de Noorse Zone en sinds 1 augustus 2020 in EU-wateren aanvullende maatregelen genomen voor extra bescherming van het kabeljauwbestand. Dit kan in de vorm van Real Time Closures, tijdelijke sluitingen die voor periodes van een aantal weken gelden. De Deense autoriteiten hebben nu een gebied gesloten: van woensdag 28 april 0.00 uur tot dinsdag 18 mei 23.59 uur. De coördinaten zijn: 1. 58°02’4 N 009°54’3 e 2. 58°05’6 N 010°05’5 E 3. 58°06’5 N 010°15’2 E 4. 58°02’1 N 010°15’4 E 5. 58°01’3 N 010°07’3 E 6. 57°58’0 N 009°55’9 E Het gebied is gesloten voor alle visserijen behalve voor Pelagische trawls, purse seine, drijfnetten en jiggers voor haring en (hors)makreel, potten, schelpenvisserij en staandwant. Het kaartje met het gesloten gebied is HIER te vinden. PAP-regeling scholDe PAP-regeling schol voor de nieuwe periode staat nog steeds op 100% van de basishoeveelheid. De aanvoer van schol blijft aanzienlijk achter, desondanks ligt de prijsvorming aanmerkelijk lager. Het Coördinatiecomité platvis, opererend onder de CVO, monitort voortdurend de aanvoer en marktontwikkelingen van schol. Geconstateerd moet worden dat de vangst van schol heel laag blijft. Tegelijkertijd baart de prijsvorming zorgen. Voorgaande jaren lag de aanvoer gemiddeld flink hoger en daarnaast een hogere gemiddelde prijs, vandaar de conclusie dat de scholvisserij tot nu toe dit jaar magere resultaten laat zien. De aanvoer in tonnen en prijsvorming in Nederland in de eerste drie maanden van het jaar zien er sinds 2018 als volgt uit:
Nieuwe PAP-regeling schol Met ingang van maandag 26 april 2021 is de nieuwe vierweekse periode ingegaan. Deze loopt van week 17 t/m 20 (26 april – 23 mei 2021). De aanvoerregeling blijft op 100 % staan en deze ziet er voor deze periode als volgt uit:
Bovenstaande regeling geldt ook voor de visserij in het Skagerrak. Update overzicht benutting visquota 2021Hieronder het meest recente benuttingsoverzicht van de uitputting in 2021 van de belangrijkste Nederlandse quota voor de kottervloot. Het betreft het overzicht van 22 april 2021. Dit is bijgewerkt tot en met week 14. Een goede vergelijking met vorig jaar is nog steeds lastig omdat voor een aantal soorten voorlopige quota zijn vastgesteld, zijnde 7/12 van de TAC 2020. Het overzicht van vorig jaar is van 30 april 2020, dat is aanvoer tot en met week 15.
*Voorlopige quota tot 31 juli 2021 Totaaloverzicht PO-maatregelenIn 2021 hebben de Nederlandse PO’s in CVO-verband maatregelen genomen om de benutting van een aantal nationale quota zo duurzaam mogelijk te maken en om vroegtijdige sluiting van deze quota te voorkomen. Voor zeebaars gelden overheidsmaatregelen. PAP-regeling schol: Op maandag 26 april 2021 begon de nieuwe vierweekse periode. Deze loopt van week 17 t/m 20 (26 april – 23 mei 2021) en de regeling luidt als volgt:
Tarbot, griet: Minimum aanvoermaat: 27 cm.
Tongschar: voor tongschar geldt een minimum maat van 25 cm waarbij de tongschar van 25 – 27 cm moet worden gesorteerd in een aparte klasse: tongschar IIIb of tongschar IV. PAP-regeling Noorse kreeft:
Roggen: Minimum aanvoermaat: 55 cm.
Zeebaars; Minimum aanvoermaat alle vlootsegmenten: 42 cm.
|
Postbus 59
8320 AB URK
Bezoekadres:
Vlaak 12 URK
Telefoon: 0527-684141
Fax: 0527-684166
Fotografie: oa. Albert de Boer, Willem Ment den Heijer en Jacob van Urk