Wij zijn VisNed
De vereniging van kottervissers
Wij behartigen de belangen van de Nederlandse kottervisserij
Wij behartigen de belangen van de Nederlandse kottervisserij
![]() VisNed behartigt de belangen van de Nederlandse kottervisserij |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Overleg tussen EU en VK in impasseDe bilaterale onderhandelingen tussen de Europese Unie (EU) en het Verenigd Koninkrijk (VK) bevinden zich in een impasse. Het VK had onlangs bekend gemaakt dat als op 14 april er geen overeenstemming werd bereikt, het VK dan unilateraal (eenzijdig) voor de rest van het jaar oor de gedeelde bestanden quota voor de eigen vissers zal vaststellen. Desondanks gaan de gesprekken door. Er zijn meerdere onderwerpen waarover de EU en het VK van mening verschillen. Ten eerste gaat het hierbij om de industrievisserij voor vismeel in Engelse wateren waarbij het VK aangegeven heeft dat zij deze visserij willen stoppen. Deze visserij wordt hoofdzakelijk gedaan door Deense vissers. De EU, zowel lidstaten als Europese Commissie, staan verenigd in hun verzet tegen deze actie van het VK. Een ander punt is het ruilmechanisme waarover afspraken gemaakt moeten worden. Inzet is dat er een procedure komt met meerdere momenten in het jaar waarbij er ruilen gedaan kunnen worden waarbij de lidstaat die vis beschikbaar stelt ook de ontvangende partij is van de tegenprestatie. Dit is een flexibel systeem, waarbij de PO’s uit het VK en de PO’s uit de verschillende lidstaten met elkaar ruilen kunnen optuigen om zodoende de vangstmogelijkheden optimaal te benutten. Het derde punt is een aanvulling op de Brexitdeal, om de visserij op ongequoteerde soorten nader te reguleren. Het VK wil hierbij heel stringente regels toepassen om deze visserijen aanzienlijk te beperken. De EU pleit voor flexibiliteit in de vorm van een algemeen gezamenlijk vangstlimiet voor de betreffende soorten en pleit ervoor dat eerst in kaart gebracht moet worden waarover we het bij de verschillende soorten in dit verband hebben. Ook hier staan de EU-lidstaten solidair naar elkaar toe. Een laatste discussiepunt is de flexibiliteit tussen vangstquota in relatie tot gebieden, dus van welke soorten een bepaald deel van de TAC ook in een naastgelegen gebied mag worden opgevist. In sommige gevallen wil het VK 100% flexibiliteit waar dat niet verantwoord is. Inmiddels is de datum waarop de Britse overheid een overeenkomst wilde gepasseerd. Het Engelse visserijdepartement heeft bekend gemaakt dat er nu voor de Britse vissers quota vastgesteld worden. Deze zullen gaan gelden tot het einde van het jaar, of tot het moment dat er alsnog een overeenkomst met de EU tot stand komt. Hieruit kan geconcludeerd worden dat de onderhandelingen door zullen gaan. VisNed is van mening dat het in het belang van vissers uit zowel het VK als de EU is, dat er zo snel mogelijk een overeenkomst gesloten wordt. Er komt dan zekerheid voor iedereen. Blijft een overeenkomst uit, dan is het zeer de vraag of bijvoorbeeld ruilmogelijkheden alsnog tot stand komen. Daarnaast moeten we constateren dat de Britten de kansen die er zijn aangrijpen om een eigen pad te bewandelen en het EU-vissers in Britse wateren op een of andere manier moeilijker maken. De afgelopen weken hebben we daarvan al enkele voorbeelden gezien. Indien er toch geen overeenkomst tot stand komt zal de EU ook voor haar eigen vissers vangstquota vast moeten stellen voor de rest van het jaar. De voorlopige vangstmogelijkheden hebben nu als einddatum 31 juli 2021. Onduidelijkheid over regelgeving boomkorlengteBij de overgang van regelgeving uit de oude Europese verordening Technische Maatregelen naar de nieuwe zijn een aantal zaken niet goed gegaan. Zo zijn bepaalde elementen niet duidelijk geformuleerd. Eén bepaling gaat over de maximale lengte van de boomkor, hierover is nu discussie. Als capaciteitsbeperkende maatregel is eind jaren '80 in Nederland voor het eerst de bepaling toegepast dat een boomkortuig maximaal 24 meter (2 x 12 meter) lang mag zijn, kort daarop is dit overgenomen door Europa. Bij de overgang van de Europese verordening Technische Maatregelen uit 1998 naar de nieuwe in 2019, is naast een vereenvoudiging van de regels ook afgesproken dat er geen wijzigingen in maaswijdtebepalingen en andere voorschriften doorgevoerd zouden worden. Regeling geschraptHet was dan ook verrassend toen vorig jaar bleek dat de maximumlengte van 24 meter voor de boomkor niet in de nieuwe verordening opgenomen was. Temeer daar hierover geen enkele discussie gevoerd werd en er ook geen enkele aanleiding was om te veronderstellen dat deze bepaling geschrapt zou worden. Voor Nederlandse vissers veranderde de situatie niet, omdat de maximale boomkorlengte ook vastgelegd is in de nationale regeling Reglement zee- en kustvisserij. Dat geldt niet voor alle landen, zoals het VK, waardoor het voor Engelse bokkers mogelijk werd om met langere tuigen te gaan vissen. VisNed heeft meerdere keren navraag gedaan en tijdens de laatste vergadering Uitvoeringsagenda aanlandplicht, werd door het ministerie van LNV aangegeven dat volgens de Europese Commissie er geen sprake zou zijn van een foutje. Het is daarmee niet vanzelfsprekend dat de regeling betreffende de maximumlengte van de boomkor alsnog opgenomen wordt in de sinds 2019 geldige EG-Vo. Technische Maatregelen. Gelijk speelveldNaar aanleiding van deze informatie heeft VisNed aangedrongen op een nieuw overleg om hierover van gedachten te wisselen en een standpunt/besluit te heroverwegen. Voor VisNed is het van groot belang dat er op de visgronden sprake is van een internationaal Level Playing Field (gelijk speelveld) ongeacht welke lengte er wordt toegepast. Dit betekent voor iedereen, zeker in EU-wateren maximaal 24 meter of, als de EU definitief de 2 x 12 meter niet meer verplicht, ook voor Nederlandse vissers de mogelijkheid om langere tuigen te gebruiken. Binnenkort spreken LNV en visserijbestuurders hierover verder.
Pulsvissers uit het veld geslagen door besluit EU HofDonderdag deed het Hof van Justitie van de Europese Unie de vernietigende uitspraak dat het totaalverbod voor pulsvisserij van kracht blijft. De uitspraak is gekoppeld aan een juridische procedure die de Nederlandse staat in 2019 heeft aangespannen bij het Europese Hof om het verbod op pulsvisserij herzien te krijgen. “Helaas gaven de wetenschappelijke feiten onvoldoende aanleiding voor het hof om op juridische gronden de besluitvorming terug te draaien.”, aldus visserijwoordvoerders van de Nederlandse Vissersbond en VisNed. De laatste strohalmDe uitspraak van het Europese Hof was de laatste strohalm waar veel familiebedrijven die graag willen pulsen zich aan vasthielden in deze toch al moeilijk tijd. “De besluitvorming in Europa om de pulsvistechniek te verbieden is gebaseerd op emotionele lastercampagnes en niet op basis van het best beschikbare wetenschappelijke advies.”, zeggen de woordvoerders. Uit meer dan tien jaar wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het vistuig zorgt voor aanzienlijk minder bijvangst, minder brandstofverbruik en minder bodemberoering. “Bewezen milieuwinst blijkt niet voldoende om een nieuwe visserijtechniek toe te staan. Deze uitspraak vergroot het risico van investeren in innovatie, terwijl innovatie cruciaal is om te kunnen voldoen aan de Europese ambities op het gebied van milieubesparing en selectiever vissen.”, aldus de visserijorganisaties. Gevolgen uitspraak84 schepen onder Nederlandse vlag hadden toestemming om te mogen vissen met de pulstechniek. De visserijsector is daarmee sterk afhankelijk van de besluitvorming over deze vismethode. “Door het verbod op het pulstuig stijgen de kosten aanzienlijk. We zien nu al dat er familiebedrijven zijn die na generaties gevist te hebben, moesten stoppen. We voorzien dat er meer faillissementen aankomen, de hogere kosten in combinatie met gebrek aan perspectief, de gevolgen van Brexit en de het gebrek aan vraag vanwege de COVID-19 maatregelen is een te grote opeenstapeling van onzekerheden. De pulsvisserij gaf de sector meer veerkracht om met tegenslagen om te gaan. De uitspraak is een stap terug voor de vissers, visserijgemeenschappen en Europa dat innovatie hoog in het vaandel heeft staan”, aldus de Nederlandse Vissersbond en VisNed. TotaalverbodOp dinsdag 16 april 2019 stemde het Europees Parlement voor een totaalverbod op pulsvisserij, ten koste van de Nederlandse sector. Het totaalverbod is in drie fases doorgevoerd, alleen de laatste groep vissers mag nu nog, tot 1 juli 2021, met het pulstuig vissen. In 2019 heeft de Nederlandse staat een verzoek tot nietigverklaring van het verbod op pulsvisserij ingediend bij het Europese Hof. Kern van het verzoek tot nietigverklaring is dat de Raad en het Europees Parlement volgens Nederland meerdere Unierechtelijke bepalingen hebben geschonden. Tot het pulsverbod is namelijk niet besloten op basis van het best beschikbare wetenschappelijke advies. Bovendien wordt met het pulsverbod innovatie en technologische ontwikkeling niet gestimuleerd en zelfs tegengewerkt. Donderdag wees het Europese hof het verzoek tot nietigverklaring van de Nederlandse staat af. Akkoord over Flyshootvisserij in het KanaalGisteren, donderdag 15 april is eindelijk tussen visserijvertegenwoordigers uit de vier betrokken landen een akkoord bereikt over beheersmaatregelen Flyshootvisserij in het Kanaal. Deze afspraken gelden vooralsnog alleen voor het Oostelijk Engels kanaal en worden gezien als een eerste stap. Overeengekomen is om uiterlijk in september weer bij elkaar te komen en dan te spreken over aanvullende maatregelen. De onderhandelingen tussen vertegenwoordigers van Flyshooters uit de vier landen waren niet gemakkelijk in verband met verschillende visies of uitgangspunten. Uiteindelijk heeft het geleid tot het compromis waarbij we met de maatregelen beginnen in gebied VIId. Alle afspraken nog een keer op een rijtje:
Zoals aangegeven gelden de genoemde maatregelen vooralsnog alleen voor de Flyshootvisserij in VIId. Zeedagenregeling begint maandagVoor de zeedagenbeperking begint het eerste blok van 2 weken maandag 19 april as. Er wordt gerekend in logboekzeedagen, dus bij vertrek uit de haven begint de zeedag te tellen. Per blok van 2 weken mogen in VIId maximaal 8 zeedagen gevist worden. Ingangsdatum van de andere maatregelen wordt bekend gemaakt zodra de overeenkomst ondertekend is. Sebastian Uhlmann komt VisNed versterkenOp 1 juli 2021 komt visserijwetenschapper Sebastian Uhlmann het VisNed team versterken. Daarmee is de vacature die ontstond door het vertrek van Wouter van Broekhoven ingevuld. Sebastian is tot 1 juli werkzaam voor het Vlaamse instituut ILVO en zal daarna fulltime voor VisNed gaan werken als scientific officer. VisNed is blij dat er sprake is van een bijna naadloze voortzetting van het wetenschappelijk werk. Er zijn momenteel maar liefst 13 wetenschappelijke projecten waaraan door VisNed gewerkt wordt. Deze projecten zijn divers van aard, het gaat van geautomatiseerde dataverzameling tot aan onderzoek naar ontsnappelingspanelen en selectiviteit gekoppeld aan natuurwetgeving. Voor CVO wordt door VisNed het joint assessment MSC beheerd, samen met de Deense, Zweedse en Duitse visserijorganisaties. In het Catching Data project wordt samengewerkt met de PFA, de Belgische collega’s en ILVO. Sebastian Uhlmann heeft zich de afgelopen jaren bij ILVO vooral geconcentreerd op wetenschappelijk onderzoek rondom de aanlandplicht. Een onderwerp waar hij, voor dat hij naar ILVO vertrok, bij WMR in IJmuiden ook aan werkte. De wetenschappers binnen VisNed doen hun werk los van de belangenbehartiging en vormen zo een vitale en betrouwbare link tussen de visserij praktijk en de wetenschappelijke wereld. Omdat ze onafhankelijk zijn nemen ze ook volwaardig deel aan de diverse ICES werkgroepen. Wij kijken er naar uit Sebastian in het team te mogen verwelkomen. NEN traject Black Box nadert afrondingHet NEN proces om te komen tot een betrouwbaar werkende Black Box garnalen komt in de eindfase. Dankzij informatie uit ons Catching Data project, blijkt het mogelijk om via een datalogger op het tuig vast te stellen of er gevist wordt of niet. De uitdaging is daarbij om die logger fraudebestendig te monteren, maar dat lijkt oplosbaar. Het deze zomer beschikbaar hebben van een goed werkend fraudebestendig Black Box systeem is daardoor een stuk dichterbij gekomen. In de Vibeg afspraken is vastgelegd dat er een Black Box systeem zou komen, waardoor de sector zelf toezicht kon houden op de naleving van die afspraken. Tegelijk hebben de PO’s belang bij onafhankelijk toezicht op de afspraken uit het PAP Garnalen. VisNed krijgt van vissers veel meldingen waar twijfel over een gelijk speelveld uit blijkt, aangaande handhaving van de private (PAP) afspraken. Het heeft er alle schijn van dat niet alle PO’s op gelijke wijze met het niet naleven van afspraken om te gaan. Onafhankelijk privaat toezicht moet een einde maken aan deze situatie. Het NEN traject richt zich op duidelijkheid over vistijd en plaatsbepaling, maar ook op de mogelijkheid van toezicht op het gebruikte motorvermogen. Dat blijkt eigenlijk alleen goed mogelijk met een continu werkende torsiemeter. Om de hele vloot met zo’n meter uit te voeren is tijd en budget nodig. Daarover wordt met LNV overleg gepleegd. Naast gesloten gebieden, PAP bepalingen en motorvermogen speelt ook de kwestie over de bepaling omtrent visuren in de NB wet vergunning. Het Black Box systeem zoals nu in de steigers staat, gaat de sector helpen om de daadwerkelijke visuren (het aantal uren dat een net onder water is) correct aan de overheid op te geven. Privaat toezicht staat of valt met betrouwbaarheid van gegevens en de onafhankelijkheid van het toezicht. Dat eerste volgt uit het nu lopende NEN traject. Dat laatste is geborgd in de opzet die de PO’s vorig jaar met het bureau Wetgevingswerken hebben gemaakt. Alle lichten staan op groen om deze zomer tot een goed werkend systeem van privaat toezicht, op basis van een betrouwbare Black Box, te hebben. Er is nog wel een lastig probleem in dit proces wat voor vertraging kan gaan zorgen, aangaande het eigendom van data en de uitwisseling van gegevens met de overheid. VisNed is van mening dat we primair praten over afspraken over privaat toezicht en dat de vissers eigenaar zijn van hun eigen gegevens. De overheid moet daarbij het vertrouwen hebben in de onafhankelijkheid van het private toezicht. Deze maand terugbetaling NVWA-facturenDe NVWA heeft via onze advocaten van Wybenga Rotterdam laten weten dat op korte termijn terugbetaling van de facturen controle voedselveiligheid zal plaats vinden. In een bezwaarprocedure heeft VisNed voor haar leden met succes restitutie van onterecht opgelegde heffingen voor controles op voedselveiligheid verse vis afgedwongen. Hierbij gaat het over de jaren 2016 – 2019 in totaal om 560 facturen. Eind april ontvangen de leden een informatieve brief van de financiële afdeling van de NVWA waarin staat vermeld op welke wijze de terugbetaling zal geschieden.
Enquête onder garnalenvissers over beheermaatregelenIn het kader van het MSC-managementplan voor garnalen moet per 1 mei as. een aanvullende beheermaatregelen doorgevoerd worden. Omdat vanuit de vloot wisselende signalen komen over welke maatregel de voorkeur heeft, hebben de PO’s besloten een enquête uit te zetten. Vissers ontvangen deze week een brief met de vraag hierop snel te reageren. De Nederlandse garnalenvisserij heeft samen met Duitsland en Denemarken het MSC-certificaat. De Coöperatieve Visserij Organisatie (CVO) vertegenwoordigt in dit MSC-certificaat de garnalenvissers die zijn aangesloten bij één van de Nederlandse PO’s, de CVO is aanvrager en beheerder van het certificaat. Binnen het managementplan van MSC Garnalen moet er vanaf 1 mei 2021 een nieuwe maatregel worden genomen om groeioverbevissing te verminderen. Groeioverbevissing wil zeggen dat een deel van de garnalen te klein wordt gevangen. Als die garnalen in zee blijven, kunnen ze nog even doorgroeien en leveren ze later meer op. Er zijn twee opties voor deze nieuwe maatregel:
In de begeleidende brief worden de twee opties uitgebreid toegelicht en worden de garnalenvissers gevraagd hun voorkeur aan te geven. Het enquêteformulier moet uiterlijk 23 april terug gestuurd zijn naar de CVO of ingeleverd zijn bij de eigen PO die voor doorzending zal zorgen. Wij roepen alle garnalenvissers op hun mening kenbaar te maken zodat de visserijbestuurders een afgewogen besluit kunnen nemen. Onderzoeksraad waarschuwt om op stabiliteit te lettenVorige week heeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid een tussentijdse waarschuwing voor een mogelijk veiligheidsrisico voor garnalenkotters uitgebracht. VisNed heeft de betrokken leden hiervan op de hoogte gesteld. Naar aanleiding van onderzoeken naar het vergaan van de UK 165 en UK 171, wordt er gewaarschuwd dat bij boomkorschepen kleiner dan 24 meter uit stabiliteitsberekeningen in bepaalde situaties een (groot) veiligheidsrisico aan het licht is gekomen. De Raad acht het van groot belang om bemanningen van garnalenschepen hier nog eens extra op te wijzen. Niet zo zeer het vastlopen op zich, maar het toppen van de het vrije tuig waarbij vervolgens de giek aan de hoge kant omvalt naar de lage kant, is het probleem in dezen. Dit risico is op zich geen nieuws, vissers zijn zich goed bewust van mogelijke risico's aan boord, extra bewustwording en een waarschuwing kan in dit geval geen kwaad. In geval van nood is er vaak sprake van 'split-second' beslissingen en in deze snelle beslissingen is het van belang om goed te handelen. Daarom het advies aan de leden zich goed te verdiepen in de stabiliteitssituatie van de eigen kotter. Het definitieve rapport komt binnen vier weken naar buiten maar de Onderzoeksraad wil de gehele vloot nu al op dit specifieke risico wijzen. In Visserijnieuws van vandaag wordt ook aandacht geschonken aan deze zaak. De brief van de Onderzoeksraad is HIER te vinden. Uitbreiding aantal aangewezen Brexit-havensSinds de Brexit op 1 januari jl. mogen Engelse (vlag)kotters alleen binnenkomen in daartoe aangewezen havens. Het gaat hierbij in Nederland om een beperkt aantal havens, waardoor met name werven en scheepsfabrieken in de knel kwamen, omdat er beperkingen golden voor de toegang tot de haven. Een gezamenlijke actie van diverse instanties, waaronder VisNed, heeft er toe geleid dat binnenkort het aantal aangewezen havens uitgebreid wordt. Vanaf 1 januari waren alleen Vlissingen, IJmuiden, Harlingen, Eemshaven en Scheveningen toegankelijk voor Britse vissersvaartuigen. Dit betekende dat voor reparatie of onderhoud het onmogelijk was om naar bijvoorbeeld Den Helder, Stellendam of een andere visserijhaven te varen. Vanuit de betrokken instanties en bedrijven is aan LNV/RVO/NVWA verzocht om het aantal aangewezen havens uit te breiden. Uiteindelijk zijn er zelfs Kamervragen gesteld aan de minister van LNV. Vorige week kwam het bericht dat het Ministerie de andere havens aan gaat wijzen om binnen te kunnen lopen. Hiertoe wordt de Uitvoeringsregeling Zeevisserij gewijzigd. VisNed is erkentelijk voor eenieder die zich ingezet heeft om dit te realiseren. Totdat de toegezegde aanpassing van de Uitvoeringsregeling Zeevisserij in werking treedt, kan er voor Brits gevlagde vissersschepen die in de tussenliggende periode naar de werf komen een ontheffing worden aangevraagd bij RVO, de procedure hiervoor is als volgt:
Dat eerst een aangewezen haven moet worden bezocht is niet optimaal, maar met deze tijdelijke procedure kunnen Brits gevlagde vissersschepen in elk geval de komende periode de onderhoudshavens bezoeken zonder een waarschuwing/boete te krijgen. Binnenkort overgang vangstregistratie naar RVODe visserijorganisaties en andere belanghebbende partijen, zoals softwareproducenten, zijn deze week door het ministerie van LNV bijgepraat over de voortgang van het proces waarbij de vangstregistratie overgaat van NVWA naar RVO. De planning is dat dit 1 juli 2021 zijn beslag krijgt. Eerder hebben wij de leden geïnformeerd over dit besluit van de overheid. De overheid heeft aangegeven dat vangstregistratie geen taak van de NVWA is, de NVWA is primair verantwoordelijk voor de controle en handhaving van de vangsten en niet voor het registreren als zodanig. VisNed is echter bezorgd om de gevolgen voor de dienstverlening. De NVWA-inspecteurs komen visserijondernemers vaak te hulp bij het juist registeren en fungeren als aanspreekpunt indien er iets fout gaat en een bepaalde registratie een correctie nodig heeft. De NVWA-inspecteurs opereren hierin vaak proactief, waardoor veel onnodige fouten er op tijd tussenuit gehaald worden. De korte lijntjes betekenen dat er snel gehandeld kan worden als de invoer snel correctie of aanvulling behoeft. In de onlinebijeenkomst deze week heeft RVO inzicht gegeven hoe er is omgegaan met de opmerkingen uit eerdere bijeenkomsten. Twee NVWA-beambten worden gedetacheerd om de overgang te volgen en de contacten met de vloot te optimaliseren. Daarnaast wordt er een Team Vangregistratie opgezet, dat niet alleen gaat dienen als 24/7 helpdesk voor vissers en producenten van E-logboeksoftware, maar ook proactief gaat monitoren en begeleiden. Contact kan per mail, telefoon of Whatsapp. In mei/juni ontvangen alle schipper-eigenaren een brief van RVO met daarin de benodigde informatie. Ook is er in juni contact tussen de lokale NVWA-inspecteur en de vissers en zorgt de RVO tijdig voor een sticker met daarop alle relevante gegevens om een juiste procedure voor de vangstregistratie te waarborgen. MIT subsidieregeling op 20 april open voor inschrijvingOp 20 april 2021 wordt de MIT subsidieregeling opengesteld. Er is maximaal €400.000 beschikbaar, per aanvraag maximaal €20.000 wat 40% is van het totale benodigde bedrag voor een haalbaarheidsonderzoek. Het gaat hierbij om projecten om de technische en economische risico's in kaart te brengen van een voorgenomen innovatieproject. De scope is de primaire visserij, inclusief de mossel- en oestervisserij/-kweek. Ook alternatieve vistechnieken en aquacultuur in windparken vallen binnen de scope. Projecten kunnen in aanmerking komen wanneer ze bijdragen aan :
Ervaring leert dat er vrij snel wordt ingeschreven op de regeling, dus zorg dat u er op tijd bij bent. Meer informatie is te vinden op de website van RVO, zie RVO MIT. EU campagne Taste the Ocean in samenwerking met VisbureauDe Europese Commissie heeft 'Taste the Ocean' gelanceerd, een sociale mediacampagne waarin topchefs de consumptie van duurzaam gevangen of geproduceerde vis, schaal- en schelpdieren promoten. De komende maanden zullen topchefs uit negen EU-landen hun recepten met verschillende soorten heerlijke vis of schaaldieren uit de visserij en de aquacultuur delen. Deze week, 12 tot 16 april was Nederland aan bod. Het Visbureau heeft hier actief aan bijgedragen. Zie voor meer informatie de website van het Visbureau over Taste the Ocean en de site van de EU zelf. Overzichtsdocument OSW-PlatformDe visserijsector heeft in samenwerking met onderzoekers verschillende Onderzoekssamenwerkingsprojecten (OSW) geïnitieerd die als doel hebben om de kennis van Data Limited Stocks (DLS) te verbeteren. Data Limited Stocks (DLS) zijn bestanden waarover in beperkte mate gegevens beschikbaar zijn. Als centraal punt waar alle projecten en openstaande kennisvragen besproken worden is er het Onderzoekssamenwerkingsplatform (OSW-platform) opgericht. Over dit OSW-platform publiceren de projectpartners deze week een overzicht van VistIkHetMaar van alles wat zich binnen het platform afspeelt. OSW-platform In het OSW-platform organiseren we structureel een dialoog tussen de vier belangrijkste betrokken partijen in het visserijbeheer: de sector, de wetenschap, maatschappelijke organisaties en de overheid. Er wordt gesproken over de benodigde kennis voor duurzaam visserijbeheer, de gezamenlijke aanpak daarvan, de gezamenlijke communicatie en natuurlijk de voortgang en de resultaten van de onderzoekssamenwerkingsprojecten. Stand van zaken projecten Het overzichtsdocument geeft inzage in de doelstellingen van het OSW-platform. Ook laat het zien welke activiteiten en projecten door iedere partner uitgevoerd worden. We willen met dit overzicht een update geven over onze activiteiten. Bekijk het overzichtsdocument hier. Partners VisNed werkt in de OSW-projecten samen met de Nederlandse Vissersbond, Wageningen Marine Research, de Redersvereniging voor de Zeevisserij, ProSea en Stichting de Noordzee. UITNODIGING Vistikhetmaar themadag 30 aprilOp vrijdag 30 april organiseert Vistikhetmaar een online themadag over uitdagingen in de zeevisserij voor vissers en overige belangstellenden. Vissers kunnen deelnemen aan drie digitale sessies waarin specifieke actuele ontwikkelingen worden toegelicht en er is mogelijkheid voor gesprek hier over. Gedurende drie digitale sessies zullen experts meer vertellen over onderstaande drie onderwerpen. Na iedere lezing krijgt u de mogelijkheid om de experts vragen te stellen. Sessie 1: Big data in de visserij - Pedro Rappé (VisTools) van 14:00 – 14:55 Bent u geïnteresseerd in het bijwonen van één of meerdere sessies? Stuur dan een bericht naar info@vistikhetmaar.nl en laat ons weten aan welke sessie(s) u deel wenst te nemen. Na aanmelding stuurt het team achter VistIkHetMaar meer informatie over hoe u deze digitale bijeenkomst bij kunt wonen. Aanvoerregeling Noorse kreeft verlengdVorige week hebben de Nederlandse PO’s opnieuw overleg gevoerd over het beheer van Noorse kreeft. De eerder gemaakte afspraken over de aanvoer van Noorse kreeft zijn gecontinueerd. Vanuit Nederlandse PO's zijn inmiddels aan Denemarken en het VK ruilvoorstellen gedaan om het Nederlandse quotum voor Noorse kreeft te verhogen, hierop is nog geen reactie ontvangen. Het Nederlandse quotum 2021 Noorse kreeft is in verband met de nog steeds lopende onderhandelingen tussen de EU en het VK nog altijd niet vastgesteld, maar we moeten er vanuit gaan dat dit vastgesteld wordt op ong. 530 ton. De benutting staat op dit moment op 193 ton. De afspraken binnen de CVO (alle NL-PO’s) voor aanvoer kreeftjes Nederlandse schepen zijn als volgt:
Bij vragen en/of opmerkingen kunnen leden die Noorse kreeft aanvoeren contact opnemen met hun eigen PO. Update overzicht benutting visquota 2021Hieronder het meest recente benuttingsoverzicht van de uitputting in 2021 van de belangrijkste Nederlandse quota voor de kottervloot. Het betreft het overzicht van 1 april 2021. Dit is bijgewerkt tot en met week 11. Een goede vergelijking met vorig jaar is nog steeds lastig omdat voor een aantal soorten voorlopige quota zijn vastgesteld, zijnde 7/12 van de TAC 2020. Het overzicht van vorig jaar is van 9 april 2020, is tot en met week 12.
PO MaatregelenIn 2021 hebben de Nederlandse PO’s in CVO-verband maatregelen genomen om de benutting van een aantal nationale quota zo duurzaam mogelijk te maken en om vroegtijdige sluiting van deze quota te voorkomen. Voor zeebaars gelden overheidsmaatregelen. PAP-regeling schol: Met ingang van maandag 29 maart 2021 startte de nieuwe vierweekse periode. Deze loopt van week 13 t/m 16 (29 maart – 25 april 2021) en de regeling luidt als volgt:
Tarbot, griet: Minimum aanvoermaat: 27 cm.
Tongschar: voor tongschar geldt een minimum maat van 25 cm waarbij de tongschar van 25 – 27 cm moet worden gesorteerd in een aparte klasse: tongschar IIIb of tongschar IV. Noorse kreeft: Aanvoer en verhandeling van meer dan 30 stuks in een kilogram is verboden. Verder: max. 10% kreeftstaartjes per aanlanding. Roggen: Minimum aanvoermaat: 55 cm.
Zeebaars; Minimum aanvoermaat alle vlootsegmenten: 42 cm.
|
Postbus 59
8320 AB URK
Bezoekadres:
Vlaak 12 URK
Telefoon: 0527-684141
Fax: 0527-684166
Fotografie: oa. Albert de Boer, Willem Ment den Heijer en Jacob van Urk