Wij zijn VisNed
De vereniging van kottervissers
Wij behartigen de belangen van de Nederlandse kottervisserij
Wij behartigen de belangen van de Nederlandse kottervisserij
![]() VisNed behartigt de belangen van de Nederlandse kottervisserij |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stilligregeling eindigt 31 augustus, vóór 15 juli aanvragenOm voor een vergoeding voor maximaal vijf stilligweken in aanmerking te komen, moet uiterlijk op 15 juli een aanvraag ingediend zijn. De laatste stilligweek van zeven aaneengesloten dagen kan dan eindigen op 31 augustus. We schreven al vaker over de stilligregeling, die op 15 mei in ging. Het beschikbare budget is inmiddels voor een groot deel benut. Als de regeling gesloten is, kan RVO bezien of en hoeveel budget er over is. Als dat een aanzienlijk bedrag is, zullen we bij LNV pleiten om nogmaals een regeling open te stellen, maar dan speciaal voor Garnalenvissers en Noorse Kreeftvissers.
Vervolgproces NoordzeeakkoordVorige week stuurde het kabinet het Noordzeeakkoord naar de Tweede kamer. De overheid, de energiesector, de havens en maritieme sector en de natuurorganisaties maakten daarin afspraken over ruimtelijke ordening op de Noordzee tot 2030. De visserij heeft het Noordzeeakkoord niet ondertekend omdat bij de meerderheid van visserijsector het draagvlak ontbreekt. Over het Noordzeeakkoord is het Kabinet al sinds april in overleg met de Tweede Kamer op basis van het Onderhandelaarsakkoord uit februari, vanwege COVID-19 was dit schriftelijk. Dat schriftelijke overleg met de Tweede Kamer gaat nu verder op basis van de tekst van het definitieve akkoord. Kottervisie en NoordzeeakkoordEr zijn vrijdag 19 juni twee kamerbrieven uitgegaan, de ene was de aanbieding van het Noordzeeakkoord door de minister van I en W, mevrouw Van Nieuwenhuizen, waar de visserij dus niet aan mee tekent. De andere was een kamerbrief van minister Schouten over de Kottervisie, waarin een nauwe link wordt gelegd met het Noordzeeakkoord. Minister Schouten kondigde tegelijk aan dat ze een externe verkenner gaat aanstellen, die zal onderzoeken welke feiten en omstandigheden tot de verdeeldheid in de visserij hebben geleid en hoe bevorderd kan worden dat bij de start van het Noordzeeoverleg een zo breed mogelijk samengestelde delegatie uit de visserij aan dat overleg gaat deelnemen. De minister gaat uit van een breed gedragen Noordzeeakkoord, ook door de visserij. De financiële middelen zijn nog steeds beschikbaar, dit geldt voor een warme sanering en de middelen ten behoeve van het aanjagen van innovatie. Afhankelijk van de bevindingen van de verkenner komt de visserij wel of niet aan tafel en spreekt mee over de besteding van de middelen. LNV geeft aan dat dan ook nog gesproken zou kunnen worden over het beschikbaar houden van de middelen. Proces in de Tweede KamerVoor het zomerreces volgt er nog een zogenoemde ‘technische briefing’ van Kamerleden door voorzitter Wallage van het OFL. Begin september gaat de Tweede Kamer het schriftelijke overleg met de regering afronden, waarbij ook moties ingediend kunnen worden door kamerleden. Het Noordzeeoverleg (NZO), waarin de partijen die het NZA steunen deelnemen en waar alles wat er op de Noordzee te gebeuren staat besproken wordt, wordt wel al ingesteld. Dat overleg werkt op basis van het akkoord. Na de zomer wordt duidelijk of het Noordzeeoverleg de afspraken uit het akkoord met of zonder visserij gaat uitvoeren. Kamerbrief kottervisieMinister Schouten heeft op 19 juni 2020 een brief aan het kabinet gestuurd over de kottervisie, het advies van mw. Burger, dat in 2019 is opgesteld en nauw verwant is aan het Noordzeeakkoord. In deze brief geeft zij aan dat er vijf speerpunten zijn waar ze mee aan de slag wil, van innovatie tot sanering en verbeterde handhaving en naleving. Hiervoor wordt het Transitiefonds aangewend wat hoort bij het Noordzeeakkoord, wat de visserij niet heeft ondertekend. De vijf speerpunten waar het Ministerie mee aan de slag wil zijn:
Vloot die naar aard en omvang past bij een zee vol windmolensHet uitgangspunt is dat de vloot straks niet meer past bij de nieuwe situatie op de Noordzee, met daarin de vele windparken die nu en in de toekomst worden gerealiseerd. Om te komen tot een vloot die wel past in dit beeld van de geïndustrialiseerde Noordzee, is een sanering onontkoombaar en is de vraag of de kotters van nu, met name het grotere kottersegment, daar nog wel in past. Levendige visserijgemeenschappen dienen daarin wel in stand gehouden te worden, en daarom is innovatie een belangrijke pijler alsmede het in stand houden van werkgelegenheid door om-, her- en bijscholing van bemanning van kotters die stoppen. "Ik zie een toekomst voor de visserij in Nederland. Met een kleinere vloot, maar één die in balans is met de ecologische houdbaarheid van de Noordzee en waar een goede boterham verdiend kan worden. De uitwerking van dit pakket aan maatregelen zal voor iedere ondernemer anders zijn. Het is aan de visserijondernemers zelf om keuzes te maken voor hun eigen toekomst: wil men blijven vissen en verduurzamen - en wat is daarvoor nodig - of wil men stoppen door gebruik te maken van de beoogde saneringsregeling." - Minister Carola Schouten (LNV, 19 juni 2020) Link met het NoordzeeakkoordIn de laatste alinea van de appreciatie wordt een duidelijke link gelegd met het Noordzeeakkoord. "Met de middelen uit het Noordzeeakkoord kunnen betekenisvolle stappen worden gezet voor een kleinere, duurzamer en economisch gezonde kottervloot, die is aangepast aan de grote ontwikkelingen op de Noordzee. Want die ontwikkelingen gaan door, ook zonder Noordzeeakkoord. Daarom is van groot belang dat vissers zich achter het Noordzeeakkoord zullen scharen." - Minister Carola Schouten (LNV, 19 juni 2020) De overheid zal op korte termijn een verkenner aanstellen om te onderzoeken waar de verschillen in standpunten ten aanzien van het Noordzeeakkoord binnen de sector vandaan komen, en of er nog ruimte is om de visserij aan te laten sluiten. Noorwegen sluit eenzijdig belangrijke visgebiedenMet ingang van 1 juli worden tot het eind van dit jaar in de Noorse zone drie belangrijke visgebieden gesloten voor alle vormen van bodemvisserij. Noorwegen heeft dit besluit eenzijdig genomen. Verzoeken vanuit de Europese Commissie en meerdere lidstaten om vistuigen met een marginale bijvangst aan kabeljauw vrij te stellen, zoals boomkor, zijn niet gehonoreerd. Nadat vorig jaar ICES met een alarmerende toestandsbeoordeling voor Noordzee-kabeljauw kwam (TAC-advies – 60 %) is tijdens de EU – Noorwegen onderhandelingen heel lang gesproken over extra maatregelen ter bescherming van deze vissoort. Doelstelling: extra bescherming van paaiende en ondermaatse kabeljauw, waarbij visserijen met een kleine bijvangst aan kabeljauw ontzien zouden worden. Begin dit jaar werden op voorstel van de sector een aantal gebieden gesloten en werd een overleg binnen de EU en met Noorwegen opgestart voor vervolgmaatregelen. Deze overleggen, intern binnen de EU tussen lidstaten en Europese Commissie en extern tussen Europese Commissie en Noorwegen verliepen moeizaam. Gesprekken over maatregelen in het Europese deel van de Noordzee zijn nog steeds gaande maar hier manifesteren de eerste (negatieve) gevolgen van de Brexit zich, nu het Verenigd Koninkrijk bij het overleg niet meer aan tafel zit. Nu de belangrijkste maatregen in Schotse wateren genomen zouden moeten worden, zal dit toch in overleg met het VK moeten gebeuren. Hierbij geldt nog steeds wel een uitzondering voor vistuigen met een beperkte bijvangst aan kabeljauw. NoorwegenAnders ligt het met Noorwegen, dat autonoom maatregelen kan afkondigen voor haar eigen wateren en haar kans nu schoon zag. Ondanks dat de Noorse delegatieleider tijdens de EU-Noorwegen onderhandelingen eind 2019 bezwoer dat visserijen met een marginale bijvangst (VisNed toonde toen met cijfers aan dat vissers uit een bepaald gebied 200.000 kg schol hadden gehaald met nog geen 2.000 kg kabeljauw als bijvangst) ontzien zouden worden, werd nu geen onderscheid gemaakt. Hoewel de Europese Commissie hieraan refereerde, besloot Noorwegen om de gesloten gebieden van toepassing te verklaren voor alle vistuigen die op demersale bestanden vissen. Hieronder het kaartje met de 3 gebieden die van kracht zijn tot 31 december 2020. Klik hier voor de kaart in groter formaat. Nederlandse vissers in de Noorse zone worden hard geraakt door deze maatregel. VisNed heeft hier bij LNV en in Brussel op gewezen en dat wordt ook erkend, maar Noorwegen kan zelfstandig besluiten over maatregelen in haar eigen wateren. Dat is hier helaas gebeurd, zonder dat geluisterd is naar de inhoudelijke argumenten om bepaalde vloten te ontzien. BrexitMet dergelijke zaken en werkwijzen zullen we in de toekomst meer geconfronteerd worden. Na 1 januari 2021 is het Verenigd Koninkrijk op visserijgebied ook een “independend coastal state", een onafhankelijke kuststaat, en kan zij eenzijdig maatregelen nemen voor haar eigen wateren. In Fishing News was na het verschijnen van het ICES-rapport over de pulsvisserij al de roep vanuit de Engelse kleine kustvisserij om pulsvisserij sowieso niet toe te staan in de Britse wateren…………….. Hoorzitting bezwaar VisNed tegen naheffing NVWADe afgelopen jaren hebben eigenaren van kotters facturen van de NVWA ontvangen voor keuringskosten voor vis en garnalen. VisNed zet vraagtekens bij de rechtmatigheid van het in rekening brengen van deze kosten, en heeft namens de leden tegen de facturen over de jaren 2016 en 2017 bezwaar aangetekend. Gisteren vond de hoorzitting plaats voor de bezwaar- en adviescommissie van VWS. Binnenkort wordt de uitspraak verwacht. De keuringen in het kader van toezicht op voedselveiligheid werden tot de opheffing van het Productschap Vis in medebewind uitgevoerd door de buitendienst van het Productschap. Bij de opheffing van het Productschap en de overgang hiervan naar de NVWA zijn hierover afspraken gemaakt. Het is intussen duidelijk dat in de tijd van het Productschap de financiering van deze keuringen opgebracht werd door de Nederlandse overheid, er werden toen geen kosten doorberekend aan de aanvoerder. Het is nog steeds niet duidelijk welke wijzigingen er binnen de NVWA zijn doorgevoerd waardoor de kosten van de keuringen ineens wél op het bordje van de aanvoerder worden gelegd. Naar aanleiding van de facturen over 2016 en 2017 is in samenspraak met onze advocaten van Wybenga Advocaten te Rotterdam een bezwaarprocedure gestart. De behandeling van het bezwaar heeft lang op zich laten wachten, omdat we bij de overheid via een WOB-procedure informatie boven water moesten krijgen, wat geruime tijd in beslag nam, maar gisteren was het zover. De bezwaar- en adviescommissie van het ministerie van VWS nam uitgebreid de tijd om de NVWA en VisNed te horen over deze kwestie. Door Mr. Kirsten Boele van Wybenga Advocaten en vertegenwoordigers van VisNed is gemotiveerd betoogd dat de facturen onterecht opgelegd zijn. Binnenkort wordt een uitspraak verwacht, welke gezien moet worden als een advies aan de staatssecretaris ten aanzien van hoe er in deze zaak gehandeld moet worden. Ook nu weer bezwaar indienenOp dit moment ontvangen eigenaren van kotters nieuwe facturen van de NVWA voor keuringskosten van vis, nu over de boekjaren 2018 en 2019. Nu we in afwachting zijn van het standpunt van de bezwaar- en adviescommissie van VWS willen wij de bezwaartermijn voor deze facturen stuiten om daarmee te voorkomen dat deze onherroepelijk worden. We kunnen later kunnen besluiten een nieuwe procedure wel of niet door te zetten. Factuur 2018/2019 wel betalenHet indienen van het bezwaar heeft helaas geen opschortende werking voor de betalingsverplichting. Om (incasso)kosten te voorkomen adviseren wij de aanvoerders om de factuur over de jaren 2018 en 2019 wel te voldoen. Indien de bezwaarprocedure positief afloopt, zal terugbetaling (plus rente) plaatsvinden. Kopie factuur opsturenWij verzoeken onze leden om een kopie van de NVWA-factuur aan het VisNed-secretariaat op te sturen, uiterlijk voor 8 juli 2020. Dit kan via email naarinfo@visned.nl of per post sturen naar VisNed, Postbus 59 te 8320 AB Urk. Gesprek over beheer Fly shoot visserij nog niet afgerondSinds vorig jaar worden door visserijvertegenwoordigers uit de vier betrokken landen bij de Fly shoot visserij gesprekken gevoerd over het toepassen van een gezamenlijk beheer. In Nederland proberen de verschillende belanghebbenden nog steeds op één lijn te komen. Binnenkort is er weer een vergadering met de Fly shooters. De belangstelling voor de Fly shootvisserij is de laatste jaren aanzienlijk gestegen. In Nederland is benutting van alle 24 vergunningen binnen afzienbare tijd aan de orde maar ook in Frankrijk en in Engeland is het aantal Fly shooters flink toegenomen. Iedereen is er van overtuigd dat deze visserij aan haar grenzen komt, wat betreft een duurzaam beheer van de visgronden en de visbestanden waarop hoofdzakelijk wordt gevist. Vanuit Frankrijk is het initiatief genomen om in internationaal verband Technische Maatregelen af te spreken (touwlengte, zwaarte en dikte van het te gebruiken touw) alsmede het ontzien van gebieden binnen de Franse 12-mijlszone. Vanuit Nederland zijn hieraan een aantal zaken toegevoegd zoals minimum gebruik maaswijdte en toepassing vistijdbeperking. Op dit moment wordt gesproken over:
Indien de discussies afgerond worden zal net als in januari jl. is gebeurd een vergadering met de betrokken vissers belegd worden. Contouren EMVAF nog onzekerWoensdag 24 juni vond er een stakeholderbijeenkomst plaats over het operationeel programma en de strategische milieubeoordeling voor het nieuwe EMVAF. VisNed heeft inbreng geleverd om ervoor te zorgen dat er lessen geleerd worden vanuit het huidige EFMZV dat eind 2020 afloopt. Wat het gesprek moeilijk maakt, is dat de kaders vanuit Europa voor het EMVAF nog onderwerp van discussie zijn. ContextIn het operationeel programma staan de thema's benoemd, waar een lidstaat de gelden vanuit het EMVAF op wil inzetten. Aangezien het huidige EFMZV eind 2020 afloopt, is Nederland alvast gestart met het schrijven van een operationeel programma voor het EMVAF. Echter, de exacte invulling van dat fonds is nog niet definitief. Op dit moment mag het Europees Parlement wijzigingsvoorstellen doen, dus er kan nog vanalles wijzigen. Naast deze onzekerheid moet er voor het opstellen van het operationeel programma rekening gehouden worden met de afspraken vanuit het Noordzeeakkoord (NZA). Zo is in het NZA afgesproken dat vanuit het EMVAF er €45,- miljoen bestemd is voor verduurzaming van de vloot en €55,- miljoen bestemd is voor onderzoek en monitoring. Ondanks dat er geen meerderheid binnen de visserij voor het NZA is, zullen deze gelden wel beschikbaar komen en dezen zullen dan ook in het operationeel programma beschreven moeten worden. Onderwerpen operationeel programmaIn het operationeel programma wil men ruimte bieden aan innovaties die een duurzame visserij op economisch, sociaal en milieuvriendelijk gebied versterken. Daarnaast wil men in het operationeel programma dataverzameling en efficiënte controle in de visserij bevorderen. Vanuit VisNed is gewezen op het belang van sociale innovaties in het belang van de vissers. Er is daarnaast aangegeven dat de huidige onderzoekssamenwerking tussen wetenschap en visserij zowel op het gebied van bestandsonderzoek als technische innovaties van groot belang is voor de sector. Verder is aangegeven dat de aanvraagprocedure en de procedure om voorfinanciering te krijgen vereenvoudigd moeten worden om daarmee de beschikbaarheid van de gelden te vergroten. Strategische milieubeoordelingNaast het operationeel programma moet er ook een strategische milieubeoordeling plaatsvinden. Daar wil men kijken naar de ontwikkeling en uitvoering van kaders voor monitoring en het inzicht vergroten in de draagkracht van het Noordzee-ecosysteem. Vanuit LNV werd aangegeven dat daar ook de cumulatieve effecten van de uitrol van wind op zee onder vallen. Mocht uit de monitoring blijken dat de uitrol van wind op zee de balans van het ecosysteem verstoort, dan moet het ambitieniveau van windenergiewinning op de Noordzee daarop worden aangepast. Significante afname visserijafval op strandenDe visserij haalt jaarlijks ruim 250.000 kilo zwerfvuil uit zee middels het project Fishing for Litter en ook werkt zij aan het verminderen van de hoeveelheid visserijafval in zee. En met succes. Het aantal stuks zwerfvuil afkomstig van visserij vertoont al jaren een significant dalende trend. Door toegenomen bewustzijn en een actieve instelling van de visser wordt de zee steeds schoner. VisNed is al sinds 2014 partner in de Green Deal Visserij voor een Schone Zee, een partnerschap waarin gezocht wordt naar oplossingen om op effectieve en werkbare manier het aandeel afval in zee terug te brengen. Elk jaar wordt er minder visserij-afval gevonden en elk jaar draagt de sector haar steentje bij om afval van anderen uit het water te halen. Best practices netafvalIn Zweden hebben ze in opdracht van KIMO International onderzoek laten doen naar best practices ten aanzien van nettenreparaties aan boord en op de kade. In het buitenland worstelt men ook met de praktische kant van het verminderen van het aandeel visserij-gerelateerd afval. Als aan dek met slecht weer netten worden gerepareerd (sowieso geen benijdenswaardige klus), dan is het logisch dat er door golven en water losse touwtjes overboord spoelen. Dit geldt ook voor werkzaamheden op de kade. Even een bezem over de kade heen halen na het werken kan al helpen, maar op steigers is het lastiger en aan boord zijn de omstandigheden soms zo dat de prioriteit (terecht) ligt op veiligheid en men niet met windkracht 7 waarbij het water over dek stroomt de boel met stoffer en blik te lijf gaat. Eenieder die van achter een bureau denkt dat dat 'logisch' is, heeft waarschijnlijk nog nooit met windkracht 7 aan dek gewerkt. Dat betekent echter niet dat er niet alles aan gedaan moet worden om afval van netwerk wat in zee terecht komt tot een minimum te beperken. De vraag die in Zweden gesteld is, is of er ook creatieve of goede werkbare oplossingen worden toegepast in de verschillende Europese havens om het aandeel snijsels te verminderen. Voor vissers die hier meer over willen weten, zie het rapport van KIMO International. Ketenoverleg nalevingsgezindheid, controle en handhavingMaandag 15 juni vond er een visketenoverleg plaats tussen sector, handel, NVWA en LNV. Dit overleg over zaken rondom controle en handhaving is een van de voorbeelden van de toenemende aandacht voor de nalevingsgezindheid van de vloot. Tegelijkertijd is het een geschikt podium om problemen inzake de controle en handhaving aan te stippen en op zoek te gaan naar constructieve en pragmatische oplossingen. Tijdens het ketenoverleg wordt gesproken over onderwerpen die te maken hebben met controle en handhaving. Zo is gesproken over de problematiek met het aanlanden van vis in Denemarken en de voortgang in het ontwikkelen van het privaat toezicht voor de garnalenvisserij. Maar ook meer beleidsmatige onderwerpen, zoals de invoering van de bestuurlijke boete komen ter sprake. De gemene deler in deze bespreking is de groeiende behoefte dat wet- en regelgeving, hoe onzinnig of tegenstrijdig deze wellicht gevonden wordt, wel nageleefd wordt. Overheidstaken versus taken van de sector zelfWe constateren regelmatig dat de overheid onvoldoende capaciteit heeft om effectief te kunnen controleren, maar dat ontslaat de overheid niet van hun wettelijke taak tot controle en handhaving. De overheid kijkt steeds nadrukkelijker naar de sector zelf om de handschoen op te pakken. Dit wordt bevestigd in de brief met de kabinetsappreciatie van het advies van mevrouw Burger, waarbij we willen benadrukken dat handhaving door de sector zelf nooit een vervanging kan zijn van de taak van de overheid in dezen. Overigens, het belang van het naleven van wet- en regelgeving is niet alleen ter voorkoming van boetes en strafpunten, maar is ook van belang ten aanzien van de positie en het imago van de visserijsector. Privaat toezicht garnalenAangaande de garnalenvisserij wordt vanuit de sector hard gewerkt aan de ontwikkeling van het privaat toezicht. Ook daarbuiten zal dit onderwerp de komende jaren meer op de agenda staan. Zo is recent gemeld dat ook IL&T richting toezicht op afstand wil gaan werken, waardoor steeds meer verantwoordelijkheid bij de ondernemer komt te liggen. Tegelijk geeft dit ook meer vrijheid aan degene die hun zaken goed op orde hebben en houden. NSAC adviseert over beheer GarnalenvisserijGarnalen zijn een niet gequoteerde soort, waardoor het niet mogelijk is om de visserij te reguleren middels TAC’s en quota. De visserijorganisaties en ngo’s vinden beheer echter wel nodig. Zij overleggen samen in de Noordzeeadviesraad (NSAC) waarin ze werken aan een advies om inbedding te krijgen in het EU beleid, op basis van het door MSC gecertificeerde vrijwillige beheer. Het werk van de NSAC focusgroep was opgeschort om verwarring met het MSC proces te voorkomen, maar na vier jaar is dit weer opgepakt. Allereerst werd alle literatuur rondom garnalenbeheer in kaart gebracht. Dat gebeurde door vragen te stellen over biologie, over het berekenen van de visserij intensiteit, over de vlootomvang, over seizoenspatronen. Alle stukken die gebruikt zijn kunnen gevonden worden op de website van de NSAC https://www.nsrac.org/previous-meetings/ Wetenschappelijke basisEen sterk advies is gestoeld op een wetenschappelijke basis. De vergadering van afgelopen week was de afronding van het proces van gegevens verzamelen. De Duitse wetenschappers Axel Temming en Georg Respondek van de Universiteit Hamburg namen aan het overleg deel en beantwoordden vele vragen; over de effecten van verbeterde efficiency van schepen, over de veranderingen in de biologie (minder kabeljauwachtigen) en over de lokale verschillen (zuid vs. noord en oost vs. west). Bij veel vraagpunten kwamen biologische en economische aspecten samen om de hoek. ICES heeft een belangrijke rol in de wetenschappelijke basis van het advies, deze zomer komt de werkroep van ICES (WGCRAN) bijeen en ook die uitkomsten vormen voor de NSAC een belangrijke bron van informatie. Advies in najaarDe focusgroep gaat nu concreet teksten produceren voor het advies, wat dit najaar gereed moet zijn. Die aanbevelingen worden dan besproken met de lidstaten, om te komen tot een vorm van gezamenlijk beheer, wat samenhangt met het komen tot een passende vlootomvang. Wanneer er wensen zijn om te saneren, dan zal dat onderbouwd moeten zijn en hier speelt dit advies een belangrijke rol in. Engelstalige veiligheidsinstructies en ongevallenformulieren beschikbaarAangezien er kotters zijn met niet-Nederlands-sprekende bemanningsleden is het van belang dat de veiligheidsinstructies en ongevallenformulieren ook in het Engels beschikbaar zijn. De Sectorraad Visserij heeft hier de opdracht voor gegeven. Deze zijn op de website van VistikhetMaar te downloaden. In opdracht van de Stichting Sectorraad Zeevisserij is er een digitale Risico Inventarisatie en –Evaluatie (RI&E) voor de kottervisserij ontwikkeld. De digitale RI&E doorloop je aan de hand van een vragenlijst. Met deze lijst kunnen bedrijven de risico’s aan boord in kaart brengen. Iedere kottereigenaar wordt geacht de digitale RI&E in te vullen, aangezien de RI&E een wettelijke verplichting is die voortvloeit uit de Arbowet. Maar ook voor de C188-keuring is het verplicht een actuele RI&E te hebben. Wanneer u nog geen RI&E heeft kunt u deze aanmaken via de website: https://www.rie.nl/instrumenten/kottervisserij/ Bemanning betrekkenEén van de vereisten in de RI&E is dat de veiligheidsinstructies en –informatie doorgenomen wordt met de bemanning. Aangezien er kotters zijn met niet-Nederlands-sprekende bemanningsleden zal deze instructie voor hen in het Engels gegeven moeten worden, zodat ook zij het weten en begrijpen. Daarom heeft de Sectorraad Visserij besloten om de veiligheidsinstructies en ongevallenformulieren naar het Engels te vertalen. Dit is dus in aanvulling op de Nederlandstalige documenten, voor het geval u met niet-Nederlandse bemanningsleden vaart. De Engelstalige documenten kunt u downloaden van de website van VistikhetMaar: https://vistikhetmaar.nl/artikelen/hulp-bij-plan-van-aanpak-actieplan/ Vragen?Mocht u (praktische) vragen hebben over het opstellen van de RI&E of wat u met de veiligheidsinstructies en ongevallenformulieren moet doen dan kunt u terecht bij David Ras of Nathanaël Middelkoop. Ook bij uw PO kunnen ze u ongetwijfeld verder helpen, maar het is in uw eigen zakelijke belang dat u zelf de RI&E uitvoert. PAP-regeling schol ongewijzigdDe PAP-commissie heeft besloten de PAP-regeling schol voor de nieuwe periode op 100% van de basishoeveelheid te laten staan. De aanvoer van schol trekt enigszins. Het Coördinatiecomité PAP-schol, opererend onder de CVO, monitort voortdurend de aanvoer en marktontwikkelingen van schol. Geconstateerd kan worden dat de vangst van schol iets aantrekt maar zeker nog niet overvloedig is. De markt herstelt zich enigszins van de COVID-19 (Corona)-perikelen met ook een herstel in prijsvorming ten opzichte van het begin van de Corona-maatregelen. De prijs van schol ligt overigens gemiddeld flink lager dan in voorgaande jaren in dezelfde periode. De PAP-commissie ziet geen reden om de regeling aan te passen. Omdat beperkingen niet noodzakelijk zijn blijft deze op 100% staan. De aanvoer in tonnen en prijsvorming in Nederland in de afgelopen jaren ziet er als volgt uit:
Nieuwe PAP-regeling schol Met ingang van maandag 15 juni jl. is de volgende periode van 4 weken ingegaan. Deze loopt van week 25 t/m 28 (15 juni – 12 juli 2020). Besloten is de aanvoerregeling op 100 % te zetten en deze ziet er voor deze periode als volgt uit:
De PAP-regeling schol kent 2 aanvullende bepalingen om de flexibiliteit te vergroten:
Vaartuigen die gebruik willen maken van bovenstaande flexibiliteitsbepalingen dienen dit vooraf aan te geven bij de PO. Bovenstaande regelingen gelden ook voor de visserij in het Skagerrak. Update overzicht benutting visquota 2020Hieronder het meest recente benuttingsoverzicht van de uitputting van de voor de kottervloot belangrijkste Nederlandse quota. Het gaat hierbij om het overzicht per 26 juni 2020, feitelijk tot en met week 23. Als vergelijking met vorig jaar het overzicht per 18 juni 2019, dat gaat eveneens over de periode tot en met week 22.
Totaaloverzicht PO-maatregelenOok in 2020 hebben de Nederlandse PO’s in CVO-verband maatregelen genomen om de benutting van een aantal nationale quota zo duurzaam mogelijk te maken en om vroegtijdige sluiting van deze quota te voorkomen. Voor zeebaars gelden door de overheid ingestelde maatregelen. PAP-regeling schol: Met ingang van maandag 15 juni jl. is de volgende periode van 4 weken ingegaan. Deze loopt van week 25 t/m 28 en luidt als volgt:
Tarbot, griet: Minimum aanvoermaat: 27 cm.
Tongschar: voor tongschar geldt een minimum maat van 25 cm waarbij de tongschar van 25 – 27 cm moet worden gesorteerd in een aparte klasse: tongschar IIIb of tongschar IV. Noorse kreeft: Aanvoer en verhandeling van meer dan 30 stuks in een kilogram is verboden. Verder: max. 10% kreeftstaartjes per aanlanding. Roggen: Minimum aanvoermaat: 55 cm.
Zeebaars; Minimum maat voor zeebaars voor alle vlootsegmenten is 42 cm.
|
Postbus 59
8320 AB URK
Bezoekadres:
Vlaak 12 URK
Telefoon: 0527-684141
Fax: 0527-684166
Fotografie: oa. Albert de Boer, Willem Ment den Heijer en Jacob van Urk