Wij zijn VisNed
De vereniging van kottervissers
Wij behartigen de belangen van de Nederlandse kottervisserij
Wij behartigen de belangen van de Nederlandse kottervisserij
![]() VisNed behartigt de belangen van de Nederlandse kottervisserij |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
UPDATE en instructie RVO aanvragen stilligregelingOp 13 mei is de stilligregeling van kracht geworden en aanvragen kunnen ingediend worden. Aanvragen dienen in één keer ingediend te worden, voor een periode met terugwerkende kracht vanaf 16 maart 2020 voor maximaal vijf stilligweken. Aanvragen moeten uiterlijk in de laatste stilligweek van de vijf worden ingediend. Zie voor stappenplan en werkwijze onderstaand bericht. Aanvragen voor vergoeding van de stilligweken kunnen bij RVO ingediend worden. U doet eerst een aanvraag voor deze vergoeding (subsidie), waarbij u opgeeft hoeveel weken u stil denkt te gaan liggen (maximaal 5). Vraag op tijd aan, maar doe dit uiterlijk in de laatste stilligweek. Na uw laatste stilligweek doet u een verzoek om vaststelling. Aan de hand van het daadwerkelijke aantal stilligweken wordt de subsidie vastgesteld en uitgekeerd. Voor het gebruik maken van de stilligvergoeding gelden wel voorwaarden die eerder ook zijn gecommuniceerd. Een stilligweek begint op elke willekeurige dag om 00.00 uur. Het schip mag sowieso niet gevaren hebben en VMS moet ingeschakeld zijn geweest. De publicatie had een vervelende verrassing in petto. Onverwacht bleek dat er een bepaling is opgenomen die niet eerder gecommuniceerd was, namelijk dat de aanvraag moet worden ingediend voordat de stilligperiode (maximaal vijf weken) voorbij is. Als u al vijf weken heeft stilgelegen maar nog niks heeft aangevraagd, neem dan zo snel mogelijk contact op met uw PO, u loopt namelijk het risico om een week vergoeding te verliezen. Wij adviseren al onze leden om zo snel mogelijk subsidie aan te vragen voor 5 weken. Er kunnen zich op dit moment verschillende situaties voordoen, een drietal voorbeelden:
Op ons verzoek heeft RVO een stappenplan uitgewerkt voor de aanvraag. De officiele bekendmaking (publicatie) van de stilligregeling staat online. Van de aanvraag ontvangt u bevestiging. Na uw laatste stilligweek vraagt u om vaststelling van het bedrag. Toekenning en uitbetaling zal naar verwachting 8 tot 10 weken duren. U schiet dus eerst zelf de vergoeding stilligweken voor, zoals ook eerder gecommuniceerd. Dat lijkt lang, maar vanwege de grote hoeveelheid aan regelingen die RVO uitvoert is het werkapparaat daar inmiddels overbelast. RVO vraagt derhalve om begrip. Misleiding in artikel over pulsvisserij ontkrachtWageningen Marine Research (WMR) haalt in een nieuwe publicatie een misleidend 'onderzoek' naar de ontwikkeling van pulsvisserij uit 2019 onderuit. In 2019 verscheen het artikel ‘Public subsidies have supported the development of electric trawling in Europe’ van Le Manach en zijn collega’s in het wetenschappelijke tijdschrift Marine Policy. Drie van de vier auteurs van dit artikel werken bij Bloom, de Franse NGO die met succes een felle anti-puls campagne voerde op basis van leugens en suggestieve frames. Het Europees Parlement is er niet in geslaagd door deze misleiding heen te prikken, ten koste van verduurzaming in de visserij, en dat is sterk te betreuren. Misleidend onderzoekIn het in 2019 gepubliceerde artikel worden vergaande uitspraken gedaan over de zogenaamde ondeugdelijkheid van de manier waarop pulsvisserij is ontwikkeld. De lezer wordt door Le Manach en zijn collega's bewust misleid ten aanzien van de impact van puls en ten aanzien van de verstrekte subsidies. In een nieuw artikel van WMR worden deze uitspraken besproken en weerlegd als wetenschappelijk ondeugdelijk. Het is treurig dat in eerste instantie een dusdanig onderzoek wél gepubliceerd kon worden, met alle gevolgen van dien. Klap in het gezicht van onderzoek en eenieder die zich inzet voor duurzame visserijBeleid moet gemaakt worden op basis van feiten en voor feiten moeten we kunnen vertrouwen op onderzoek. Dat Bloom zo ver heeft kunnen gaan is niet alleen ten koste gegaan van innovatie in de visserij, maar is ook een klap in het gezicht van beleidsmedewerkers, politici en wetenschappers die wél integer hun werk doen, in het belang van objectieve kennisopbouw over de impact van menselijk handelen. We moeten op Europees niveau lessen trekken uit het debacle rond de pulsvisserij, om innovaties gericht op verduurzaming van de visserij in Europa mogelijk te maken. Zie voor meer informatie en de publicatie, de website van WMR 'Europa moet leren van het puls-debacle om visserij innovatie mogelijk te maken'. COVID-19 overleg Europese visserijorganisatiesSinds het begin van de COVID-19 uitbraak, overleggen de besturen van Europêche en EAPO wekelijks. Samen hebben ze een belangrijke inbreng gehad in de Brusselse besluitvorming over de steunmaatregelen. Komende week staat onder andere een overleg met de kabinetschef van Commissaris Sinkevičius gepland. Elke week wordt de vlootsituatie in Europa doorgenomen. Daarbij valt op dat in ieder land de reactie van de overheid verschilt en de impact op de vloot anders is, de verschillende visserijen staan op hun eigen manier onder druk vanwege de COVID-19 maatregelen. StilligregelingDankzij de samenwerking tussen sector en overheid, liep Nederland voorop bij het maken van een stilligregeling. Dat is in andere landen wel anders. Zo krijgen schepen groter dan 24 meter in het Verenigd Koninkrijk geen vergoeding. In Duitsland en Ierland is de vergoeding heel laag en in Zweden en Denemarken wordt nog over een regeling nagedacht. In Frankrijk krijgen de opvarenden (dat zijn werknemers) WW en in Spanje is de situatie zorgelijk, omdat er geen budget is. Dit is voor de vlagkotters erg vervelend, zij zullen toch echt te rade moeten gaan bij het land van het regime waar zij onder vallen. Omdat de stilligregeling betaald wordt uit Europese middelen, mag er slechts uitgekeerd worden aan vissers die de vlag van de desbetreffende lidstaat voeren. BemanningsproblematiekEen apart probleem is de bemanningswisseling. Veel schepen van Europese vloten vissen ver weg en wisselen in die visgebieden hun bemanningen. Door reisbeperkingen kan dat niet. Dat heeft er al toe geleid dat schepen terug naar Europa varen om de bemanning met het schip naar huis te brengen. MarktDe marktsituatie lijkt zich te verbeteren. De prijsniveaus zijn laag, maar stabiel. Uitzondering is de situatie in de visserij op Noorse Kreeftjes, daar is de situatie als ‘dramatisch’ te kenmerken. Er is bijna volledige uitval van de vraag en er is sprake van enorme voorraden in vrieshuizen. Bij garnalen is het vooral de beperking in pelcapaciteit die iedereen parten speelt. Dat zal naar verwachting niet snel veranderen. Nu Europa uit lockdown komt neemt de vraag naar verse vis gelukkig weer toe en daar profiteert bijvoorbeeld de afslagprijs voor tong wel van. Inzet op extra steunEuropêche en EAPO gaan volop door met hun lobby, want de maatregelen zijn tot nu toe gefinancierd uit bestaande budgetten. Dat betekent dat deze niet ingezet kunnen worden voor bijvoorbeeld promotie en onderzoek. Er moet dus extra geld voor steun aan de visserij beschikbaar komen, juist nu is promotie extra belangrijk. Daarom pleiten de organisaties voor een Europa gefinancierde promotiecampagne om verse in Europa gevangen vis te eten. Voorstel uitzonderingen aanlandplicht 2021 besprokenAfgelopen dinsdag kwam het maandelijks overleg Uitvoeringsagenda Aanlandplicht online bijeen. Het belangrijkste agendapunt was de bespreking van de uitzonderingen op de aanlandplicht voor volgend jaar. De aanlandplicht is tot nu toe werkbaar dankzij het grote aantal uitzonderingen en de mimimis-regelingen en deze zullen we voorlopig nog wel nodig blijven. Het besluitvormingsproces neemt in Brussel maanden in beslag, daarom moeten in de maand mei de lidstaten in de vorm van een Joint Recommendation (gezamenlijke aanbeveling) hun voorstellen voor volgend jaar al indienen. BoomkorvisserijVoor de boomkorvisserij 80 – 119 mm is de belangrijkste uitzondering, de vrijstelling voor het aan boord houden van ondermaatse schol. Deze uitzondering wordt verleend omdat in Nederland door VisNed het Fully Documented Fisheries project opgetuigd is. Vorig jaar is het project begonnen met drie vaartuigen, inmiddels doen er zes kotters mee. Dit wordt waarschijnlijk in de loop van het jaar opgeschaald naar acht kotters. Ook blijven de uitzonderingen voor roggen (voor alle vistuigen zonder nadere voorwaarden) en tong bij gebruik van het Belgisch paneel gehandhaafd. Andere uitzonderingen die aangevraagd zijn voor de boomkor, zijn uitzonderingen voor tarbot en wijting. De uitzondering voor wijting is gebaseerd op informatie uit het VisNed-project Best Practices II. Bordenvisserij en fly-shootVoor de bordenvisserij en fly-shootvisserij worden verzoeken ingediend om een aantal uitzonderingen te continueren of uit te breiden. De belangrijkste zijn:
VervolgstappenDe lidstaten hebben het document met alle verzoeken ingediend bij de Europese Commissie, die dit voor een wetenschappelijke beoordeling voorlegt aan het adviesorgaan STECF. Daarna buigt het Europees Parlement zich nog over de aanvragen. De besluitvorming zal in de loop van het jaar plaatsvinden. Technische maatregelenIn de discardplannen werden ook altijd een aantal Technische maatregelen meegenomen, nu is daarvoor een apart document opgesteld. In dit document wordt exact beschreven hoe het gebruik van het SELTRA-paneel in het Skagerrak en het SepNet op de Noordzee toegepast moet worden. Ook wordt in dit document voorgesteld om de visserij en aanvoer van de grote Europese kreeften vanuit de Centrale en Noordelijke Noordzee te verbieden. Aanvoer vanuit de Zuidelijke Noordzee blijft wel toegestaan. Diverse zaken moeten nog ingevuld worden, zoals de definitie wat verstaan moet worden onder “directe visserij”. Update PAP-aanvoerregeling in relatie tot COVID-19De gevolgen van de maatregelen die genomen worden om het COVID-19-virus in te dammen zijn ook in de visserijsector zichtbaar en voelbaar. De verwerking en afzet van diverse producten wordt gevoelig geraakt waardoor er maatregelen nodig zijn om marktverstoring te minimaliseren. Hieronder een overzicht. De in CVO-verband opererende Producenten Organisaties (PO's) hebben regelmatig overleg om de aanvoer zo goed mogelijk af te stemmen op de, door COVID-19, gewijzigde vraag uit de markt. De PO’s hebben daarom voor de visserij op platvis, garnalen en Noorse kreeft maatregelen afgekondigd. Deze maatregelen worden voortdurend geëvalueerd en hiervoor wordt steeds informatie uit de markt ingewonnen. Sinds 16 maart wordt voor Nederlandse vissersvaartuigen de mogelijkheid geboden gebruik te maken van een stilligregeling. Er is sprake van een stilligweek wanneer een vissersvaartuig een volle week (7 dagen) in de haven is gebleven. Het beginnen van de stilligweek kan op elk willekeurig moment in de week vanaf 00.00 uur, het is van belang dat het vaartuig dan wel tenminste 7 etmaal onafgebroken in de haven blijft liggen. Schepen dienen te allen tijde VMS ingeschakeld te hebben. Aanvragen voor vergoeding dienen bij de RVO worden ingediend tijdens de laatste week dat de kotter stilligt. Zie voor meer informatie elders in deze nieuwsbrief. De regeling kent 3 categorieën met verschillende vergoedingen:
Deze week, week 20 hebben in totaal 134 vaartuigen gebruik gemaakt van de stilligregeling:
Visserij op platvisBij de diverse platvissoorten, tong, schol, tarbot, griet en tongschar moeten we vaststellen dat afzet en verwerking onder druk blijft wegens wegvallende vraag met een neerwaartse prijsdaling voor nagenoeg alle vissoorten tot gevolg. Bij tong heeft zich, mede gezien de lage aanvoer, een fors prijsherstel laten zien. In CVO-verband is besloten om voor volgende week (week 21) de urenregeling te schrappen. De stilligregeling blijft wel van kracht.
Visserij op garnalenDe uitbraak van COVID-19 heeft ook een grote impact op de vraag en logistiek en verwerking van garnalen. Een combinatie van factoren, horecasluitingen en zeer beperkte pelcapaciteit leidt tot een aanzienlijke verstoring van de markt. Voor volgende week, week 19, is besloten tot een beperkte visserij in combinatie met een stilligregeling.
Visserij op Noorse kreeftDe PO’s, aangesloten bij de Coöperatieve Visserij Organisatie (CVO), hebben de aanvoerregeling voor Noorse kreeft geëvalueerd. De vraag naar Noorse kreeft is gedaald tot vrijwel nihil. De vraag naar Noorse kreeft blijft onverminderd heel laag en de handel heeft aan haar contractvissers laten weten niet of maar heel beperkt Noorse kreeft te zullen afnemen. Mede op basis van deze informatie uit de markt is, naast een aanvoerbeperking, de mogelijkheid geboden gebruik te maken van de stilligregeling. De regeling voor de komende 2 weken ziet er als volgt uit:
Aantal visuren in Wnb-vergunning garnalenvisserij onjuistIn februari werd de media breed uitgemeten dat garnalenvissers te veel zouden vissen. Vanuit VisNed is er direct op gereageerd en aangegeven dat dit niet juist was omdat het aantal uren in de vergunning onjuist was. Naast rectificatie in de media, heeft VisNed destijds ook de vaste Kamercommissie van LNV aangeschreven. De beslissing naar aanleiding van de bezwaarprocedure is dat de visserij in het gelijk is gesteld. De VisNed PO's, PO Rousant en PO NVB hebben bezwaar gemaakt tegen onder andere de berekening van de visuren in de Wnb-vergunning voor de garnalenvisserij. In de beslissing op het bezwaar wordt erkend dat het vermelde aantal visuren onjuist was. Oorzaak hiervan is een bug in de software van de NVWA, waardoor vaarbewegingen gemist zijn. Berekening visurenWageningen Marine Research (WMR) heeft een herberekening gemaakt van het aantal visuren. Er is geoordeeld dat deze berekening, ondanks dat het een schatting is, voldoende betrouwbaar is om te gebruiken voor het bepalen van de gecorrigeerde visuren ten behoeve van de Wnb-vergunning. Zodra het verbetertraject voor de Black Box is afgerond, zullen de Black Box gegevens worden gebruikt voor de berekening van het aantal visuren. Daarmee komt er hopelijk op termijn een veel nauwkeurige manier om het aantal visuren en de uitputtingsgraad vast te stellen. Het aantal visuren per N2000-gebied ziet er nu als volgt uit:
Visuren als maximumIn de beslissing op het bezwaar wordt aangegeven dat het aantal visuren aangeeft wat de omvang is van de vergunde activiteit. Pas wanneer het aantal visuren in een bepaald gebied met 110% is overschreden volgen er sancties. Daarbij wordt erop gewezen dat de sector zelf afspraken mag maken om de benutting van de uren zo eerlijk mogelijk over de vergunninghouders en het jaar te verspreiden. Zo kan worden voorkomen dat een kleine groep vergunninghouders de uren van de gehele groep gebruikt. Dit zou problematisch zijn, omdat de vergunning en het aantal uren voor de hele groep is afgegeven en niet is uitgesplitst per vaartuig. Deze beide bezwaren zijn verworpen. Vragen?Wanneer u vragen heeft over wat dit betekent voor uw vergunning, dan kunt u terecht bij uw PO. Daarnaast kunt u voor meer informatie of verheldering contact opnemen met Nathanaël Middelkoop (nmiddelkoop@visned.nl). Hierbij het gehele besluit op de bezwaarprocedure: Besluit bezwaarprocedure Wnb-vergunning garnalenvisserij. Nog steeds onduidelijkheid over kabeljauwmaatregelenEerder hebben wij in de nieuwsbrief gemeld dat tijdens de onderhandelingen over de TAC en quota eind 2019 tussen de EU en Noorwegen afgesproken is dat in de loop van dit jaar aanvullende maatregelen voor extra bescherming van de kabeljauw genomen zouden worden. Nog steeds is er verschil van inzicht hoe deze maatregelen eruit moeten zien en vandaar wordt, zeker binnen de EU, weinig voortgang geboekt. Nadat ICES de toestandsbeoordeling van kabeljauw fors naar beneden had bijgesteld, kwam er een TAC-advies van min 60%. Tijdens de diverse EU-Noorwegen-bijeenkomsten eind 2019, is uitvoerig gesproken over hoe hiermee om te gaan. Uiteindelijk resulteerde dit in een halvering van de TAC voor 2020 met daarbij de afspraak om te komen tot een aantal aanvullende maatregelen ter verbetering van het beheer van het kabeljauwbestand. Begin dit jaar zijn een aantal gebieden gesloten geweest, maar het overleg over nieuwe maatregelen wil niet echt vlotten. De Europese Commissie en de lidstaten kunnen in verband met een verschil van inzicht niet tot overeenstemming komen. Ook manifesteren de eerste gevolgen van de Brexit zich, nu het Verenigd Koninkrijk bij het overleg van landen rondom de Noordzee (Scheveningengroep) niet meer aan tafel zit. De vraag is of je maatregelen kan nemen buiten deze belangrijke speler om, omdat maatregelen vooral ook in Britse wateren genomen moeten worden. De lidstaten willen vasthouden aan maatregelen om de gerichte visserij op kabeljauw te beperken, maar ze willen geen maatregelen voor vistuigen met een beperkte bijvangst (minder dan 2%) van kabeljauw, zoals de boomkor. NoorwegenNaast de interne problemen binnen de EU hebben we ook nog te maken met Noorwegen als belangrijke partij, omdat beschermende maatregelen ook in de Noorse zone toegepast moeten worden. Noorwegen zet er echter nog steeds op in dat de te nemen maatregelen ter bescherming van ondermaatse kabeljauw van toepassing worden op alle vistuigen die op rondvis en/of platvis vissen, dus ook voor de boomkorvisserij. Het is niet uit te sluiten dat binnenkort gesloten gebieden voor bodemvisserij afgekondigd worden. Voorzorgsmaatregelen Noorse zoneDe visserij in de Noorse zone wordt steeds belangrijker, vooral deze periode van het jaar. Het is bekend dat er bij visserij in het Noorse deel van Noordzee een streng regime geldt ten aanzien van de discardsban en het zoveel mogelijk vermijden van de vangst van ondermaatse vis. Een aantal Nederlandse boomkorkotters is vorige week gecontroleerd en hoewel de vangst van ondermaatse vis eigenlijk te verwaarlozen was werden in korte tijd drie zogenaamde voorzorgsmaatregelen genomen. Zo’n maatregel houdt in dat een gebied wordt aangewezen, vervolgens geldt dat (in dit geval) een boomkorkotter eerst aan de Noorse controledienst toestemming moet vragen om in het aangewezen gebied te mogen vissen. Hieraan kunnen dan nadere voorwaarden gesteld worden. Op dit moment zijn drie dergelijke maatregelen van kracht, deze kennen een duur van twee weken. KRM moet ook oog hebben voor invloed wind op zee op visVisNed heeft deze week een zienswijze ingediend op het KRM-monitoringsprogramma. Er is onder meer gepleit voor meer aandacht voor commerciele visbestanden en mogelijke negatieve impact van de uitrol van wind op zee op vis. Ook moet er meer aandacht zijn voor natuurlijke schommelingen in het Noordzee ecosysteem. De Europese Kaderrichtlijn Mariene Strategie (KRM) verplicht de lidstaten van de Europese Unie om te werken aan een 'goede milieutoestand'. In het KRM-monitoringprogramma 2020 -2026 (deel 2 van de Mariene Strategie voor het Nederlandse deel van de Noordzee) worden de te meten onderwerpen benoemd, evenals de criteria voor beoordeling en een beschrijving van wat men de 'goede milieu toestand' acht; de doelstellingen. Inbreng VisNedVisNed pleit ervoor dat het Gemeenschappelijke Visserijbeleid (GVB) leidend moet zijn als het om de visserij gaat. Kennis-, onderzoeksinstituten als ICES en STECF (Scientific, Technical and Economic Committee for Fisheries) hebben de specifieke vis- en visserijkennis en kunde en hebben langjarig ervaring met onderzoek naar visserij. De KRM komt echter voort uit de hoek van milieubeleid en OSPAR, waar kennis van visserij in relatie tot systeemveranderingen en -impact ontbreekt. Commerciële vissoorten vaak vergetenVisNed heeft in de zienswijze gewezen op de tekortkomingen in het KRM-monitoringsprogramma als het gaat om het effect van onderwatergeluid op vissen. De aandacht ligt vooral op beschermde soorten, terwijl de commerciële soorten ook van groot belang zijn, zij het op een ander vlak. Er wordt wel monitoring voorgesteld van het effect van onderwatergeluid op bruinvissen, maar niet voor vis, schaal- en schelpdieren. Met de aanstaande uitrol van wind op zee is deze monitoring echter wel belangrijk. Ook de cumulatieve effecten van de uitrol van wind op zee op de ecologie zijn er niet in opgenomen. Dit wordt wel per individueel park gemonitord, maar hierdoor ontbreekt het totaalplaatje van het effect op de ecologie van alle parken bij elkaar. Naar de opvatting van VisNed zou deze monitoring, zeker gezien de aanstaande ontwikkelingen op de Noordzee, een plek moeten krijgen in het monitoringsprogramma. Hierbij gaat het onder meer om stromingspatronen, sedimentatie en primaire productie, maar denk ook aan elektromagnetische velden afkomstig van kabels. KlimaatveranderingEen natuurlijk systeem verandert altijd, en we zien in de praktijk dat temperatuurverschillen grote effecten kunnen hebben onder water (denk maar aan verplaatsing schol en de kraamkamerfunctie van de Waddenzee). Klimaatverandering en natuurlijke fluctuaties zouden meer in het KRM-monitoringsprogramma opgenomen moeten worden. Niet alle veranderingen zijn aan menselijk handelen te wijten, en het zou onterecht zijn als alle veranderingen toegekend worden aan menselijke activiteit, met alle gevolgen van dien. De zee is altijd in beweging - verandering is de enige constante, dat hoef je een visser niet te vertellen. Voldoen aan MSC-verplichtingen met een appHet Ocean Stewardship Fonds van de Marine Stewardship Council (MSC) kent 50.000 Britse pond toe voor de ontwikkeling van een app die gebruikt kan worden om te voldoen aan de MSC-verplichting om de vangst van beschermde soorten te registreren. Deze registratie is een voorwaarde voor behoud van het label. Om het MSC-certificaat te behouden, moet er een registratie bijgehouden worden van opgeviste beschermde soorten, die vervolgens natuurlijk weer overboord worden gezet. Hoe kan dit makkelijk en snel? Er is immers al zo'n hoge administratieve last aan boord. Een mobiele app biedt oplossingen om aan deze plicht te voldoen. Voorheen werd bijvoorbeeld met spreadsheets of zelfs met papieren formulieren gewerkt, maar dit is erg omslachtig en foutgevoelig. De app stelt gebruikers in staat om op eenvoudige wijze soorten te registreren. De locatie, datum en tijd kunnen automatisch aan de registratie worden gekoppeld. Foto's kunnen worden toegevoegd, bijvoorbeeld wanneer men niet zeker is om welke soort het gaat. De app kan ook gebruikt worden om aan te tonen waar wel en niet gevist wordt, door kleinere schepen die geen VMS systeem aan boord hebben, want dit is ook een MSC-verplichting. De app zal worden ontwikkeld door het Deense Anchor Labs waarbij er wordt voortgebouwd op basis van een bestaande app voor de Baltische Zee. CVO, met als penvoerder VisNed, heeft de winnende fondsaanvraag geschreven. De andere visserijorganisaties in het Joint Demersal Fisheries certificaat zijn de Deense DFPO, de Duitse EZG, en de Zweedse SFPO. In totaal kent het Ocean Stewardship Fonds in deze eerste ronde meer dan 650.000 Britse pond toe aan 15 projecten verspreid over de hele wereld (link). De kick-off heeft inmiddels plaatsgevonden en de gewenste specificaties zijn goed doorgelicht. De komende periode vindt de eerste fase van de ontwikkeling plaats en de eerste tests aan boord zullen naar verwachting aankomend najaar plaatsvinden. De ontwikkeling van de app wordt mogelijk gemaakt door het Ocean Stewardship Fonds (OSF) van de Marine Stewardship Council. Online IRC Shrimp bijeenkomstOp maandag 4 mei 2020 heeft de tweede bijeenkomst van International Research Cooperation (IRC) Shrimp online plaatsgevonden. Wetenschappers en sectorvertegenwoordigers uit Nederland, België, Denemarken en Duitsland hebben met elkaar van gedachten gewisseld over innovaties in de garnalenvisserij. Het doel van dit platform is om de internationale kennisuitwisseling van ontwikkelingen in de garnalenvisserij te stimuleren. Vooral vanuit de wetenschap was er behoefte aan het delen van informatie over lopende onderzoeken en resultaten. Tijdens de bijeenkomst presenteerden wetenschappers van WMR, Thünen Instituut (DE), DTU Aqua (DK) en ILVO hun innovatie-onderzoek. Diverse projecten kwamen aan bod, zoals de ontwikkeling van een aangepaste klossenpees (WR57), de zeefmat, het gebruik van sorteergrids en een innovatieve verwerkingslijn aan boord. Al deze innovaties zijn erop gericht om de garnalenvisserij selectiever en duurzamer te maken. IRC Shrimp wordt georganiseerd door VisNed, de Nederlandse Vissersbond en Wageningen Marine Research en wordt gefinancierd door het Europees Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij. Meer informatie hierover kunt u vinden in Visserijnieuws van vandaag, vrijdag 15 mei. Vis in kisten of tubs, weinig verschilVoor de voedselveiligheid maakt het niet uit of vis in viskisten of in tubs wordt vervoerd, dat concluderen onderzoekers naar aanleiding van onderzoek wat uitgevoerd is in opdracht van de Europese Commissie. Voedselveiligheid staat in de visserij voorop, alles is er aan boord en aan de wal op ingericht om de vis, gekoeld en geconserveerd, met een hoge kwaliteit bij de consument te krijgen. Temperatuurwisselingen worden zo veel mogelijk vermeden en men werkt schoon en snel. Het behoud van temperatuur is belangrijk met oog op bacteriële groei, bacteriën groeien beter in hoge temperaturen, dus het koelen van vis heeft een hoge prioriteit. Er is in de vergelijking tussen kisten en tubs gekeken naar twee processen:
Weinig temperatuurverschil en weinig verschil in bacteriële groeiHet onderzoek wijst uit dat zowel viskisten als tubs een goede manier zijn om vis te vervoeren en op te slaan. Er zit weinig verschil in de temperatuur van de vis en daarmee de bacteriële groei. In tubs koelt de vis iets minder snel af, maar als deze eenmaal afgekoeld is dan blijft zij mooi op temperatuur. In viskisten koelt de vis sneller af, maar is behoud van temperatuur op termijn iets lastiger. In beide gevallen blijft de vis ruim onder de maximumtemperatuur. Het beste resultaat wordt verkregen wanneer gewerkt wordt met voorgekoelde geïsoleerde tubs, liefst met deksel. Constante koelingKwaliteit en voedselveiligheid gaan hand in hand. Goed gekoelde vis, waarbij zo veel mogelijk een constante temperatuur is gewaarborgd, levert ook de mooiste kwaliteit op. Goed zorgen voor de vangst levert het meeste geld, en voor de consument de beste maaltijd op, maar dát hoeven we een visser niet te vertellen. Geen vuurtorenlicht meer op Lichteiland GoereeHet lichteiland Goeree staat in positie 51 graden 55.49 Noord en 3 graden 40.12 minuten Oost. Het vuurtorenlicht hierop is definitief gedoofd. Er stond een vuurtoren op met karakter FL(4) 20 s. Dit licht is nu definitief gedoofd. Het platform is nu verlicht d.m.v. aanstraalverlichting en op de 4 hoekpunten voorzien van witte verlichting met karakter Mo(U) 15 s. Het platform is ook voorzien van geluidssignaal Mo(U) 30s., en Racon (T). Update overzicht benutting visquota 2020Hieronder het meest recente benuttingsoverzicht van de uitputting van de, voor de kottervloot belangrijkste, Nederlandse quota. Het gaat hierbij om het overzicht per 30 april 2020, feitelijk tot en met week 17. Als vergelijking met vorig jaar, bij dezen het overzicht per 9 mei 2019, dat gaat over dezelfde periode van het jaar.
|
Postbus 59
8320 AB URK
Bezoekadres:
Vlaak 12 URK
Telefoon: 0527-684141
Fax: 0527-684166
Fotografie: oa. Albert de Boer, Willem Ment den Heijer en Jacob van Urk