Wij zijn VisNed
De vereniging van kottervissers
Wij behartigen de belangen van de Nederlandse kottervisserij
Wij behartigen de belangen van de Nederlandse kottervisserij
![]() VisNed behartigt de belangen van de Nederlandse kottervisserij |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nadere voorwaarden stilligregeling bekendIedere week is er sectorbreed overleg met het Ministerie van LNV over de COVID-19 maatregelen. Afgelopen dinsdag is in dat sectoroverleg ook gesproken over de stilligregeling. In dit artikel vindt u nogmaals de voorwaarden en belangrijke data. De medewerkers van LNV en RVO hebben in no time een regeling in elkaar gezet waar de eerste nood voor schip en bemanning mee gelenigd kan worden. Overigens is Nederland tot dusver het enige land met een stilligregeling die nu al uitgewerkt is. Daarvoor zijn we hen erkentelijk. Naar verwachting wordt de regeling rond 7 mei gepubliceerd. Voorwaarden
Een stilligweek is een aaneengesloten periode van 7x 24 uur in een haven, waarvan de eerste dag 00.00 uur als begintijd geldt. De eerste dag kan iedere dag van de week zijn, maar de stilligweek bestaat altijd uit in totaal aaneengesloten zeven etmalen. De controle daarop is via VMS, die dus altijd ingeschakeld moet zijn (wat eigenlijk standaard het geval is). Concreet betekent dit dat een schip gedurende zeven dagen de haven niet mag verlaten. Verplaatsingen in een haven zijn slechts toegestaan als er een afdoende verklaring voor is. Als er geen VMS registratie is gedurende een stilligweek, dan is er in principe geen recht op subsidie. Er kan natuurlijk sprake zijn van overmacht (kapotte VMS, stroomuitval o.i.d.), in geval van overmacht, kan er via uw PO geprobeerd worden in overleg met RVO en LNV een oplossing te vinden. E-herkenning aanvragenVoor het aanvragen van de stilligvergoeding heeft u E-herkenning nodig. Wij adviseren u deze zo snel mogelijk aan te vragen. Voor aanvragen van subsidies bij RVO hebben de bedrijven E-herkenning niveau 2+ nodig, die is via verschillende providers snel aan te vragen, zie hier voor een lijst met providers. Het is mogelijk om uw PO te machtigen om aanvragen te doen, maar als uw bedrijf zelf geen e-herkenning heeft, dan moet dit via formulieren en het kan dan zomaar een paar weken duren voordat het geregeld is. Ook is het mogelijk om via uw E-herkenning de PO te machtigen om aanvragen voor u te doen het zogeheten “handelen namens”. Nogmaals, als uw bedrijf geen E-herkenning heeft moet dit via formulieren en daar gaat zo een paar weken overheen voor de machtiging geregeld is. Het eenvoudigste en snelste is dus wanneer u zelf E-herkenning aanvraagt. Zodra u deze E-herkenning binnen heeft, moet er direct ingelogd worden, waarbij u electronische TAN-codes kan aanvragen. Dit duurt ook een paar dagen en deze worden per post verzonden. U heeft TAN-codes nodig om de subsidie aanvraag na invullen digitaal te versturen. Uiteraard kan uw PO u behulpzaam zijn met het aanvragen van E-herkenning, wacht daar niet mee! Beperkt budgetDe economische gevolgen van COVID-19 zijn nog niet te overzien. Deze zijn in potentie voor onze kottersector vele malen schadelijker dan we kunnen inschatten, er dreigt immers in Europa een diepe recessie, vooral in onze belangrijkste exportlanden Frankrijk, Italië en Spanje. Als dit leidt tot structureel lagere visprijzen, dan is dit steunpakket een eerste steun in de rug, maar voor een economisch rendabele bedrijfsvoering op basis van reële prijzen is veel meer nodig. We kijken vooruit naar de mogelijkheden voor meer Europees geld, mocht dat nodig blijken. Daar werken we vanuit VisNed aan, samen met onze Europese partners in EAPO en Europêche. We houden u op de hoogte via de nieuwsbrief en de speciale VisNed COVID-19 pagina. Update PAP-aanvoerregeling in relatie tot Covid-19De gevolgen van de maatregelen die genomen worden om het COVID-19-virus in te dammen zijn ook in de visserijsector zichtbaar en voelbaar. De verwerking en afzet van diverse producten wordt gevoelig geraakt waardoor er maatregelen nodig zijn om marktverstoring te minimaliseren. Hieronder een overzicht. De in CVO-verband opererende Producenten Organisaties (PO's) hebben regelmatig overleg om de aanvoer zo goed mogelijk af te stemmen op de, door COVID-19, gewijzigde vraag uit de markt. De PO’s hebben daarom voor de visserij op platvis, garnalen en Noorse kreeft maatregelen afgekondigd. Deze maatregelen worden voortdurend geëvalueerd en hiervoor wordt steeds informatie uit de markt ingewonnen. Voor genoemde vlootsegmenten wordt de mogelijkheid tot gebruikmaking van de stilligregeling gecontinueerd. Er is sprake van een stilligweek wanneer een vissersvaartuig een volle week (7 dagen) in de haven is gebleven. Voor meer informatie over de voorwaarden en de aanvragprocedure verwijzen wij naar elders in deze nieuwsbrief. Deze week, week 18 hebben in totaal 100 vaartuigen gebruik gemaakt van de stilligregeling: 20 vaartuigen < 260 PK, 63 vaartuigen 260 – 300 PK en 17 kotters > 300 PK. Visserij op platvisBij de diverse platvissoorten, tong, schol, tarbot, griet en tongschar moeten we vaststellen dat afzet en verwerking verder onder druk komt met een doorgaande prijsdaling voor nagenoeg alle vissoorten tot gevolg. Kortom: de markt blijft heel gevoelig. In CVO-verband is besloten om voor volgende week (week 19) de urenregeling en de stilligregeling te continueren.
Visserij op garnalenDe uitbraak van COVID-19 heeft ook een grote impact op de vraag en logistiek en verwerking van garnalen. Een combinatie van factoren, horecasluitingen en zeer beperkte pelcapaciteit leidt tot een aanzienlijke verstoring van de markt. Voor volgende week, week 19, is besloten tot een beperkte visserij in combinatie van een stilligregeling.
Visserij op Noorse kreeftDe PO’s, aangesloten bij de Coöperatieve Visserij Organisatie (CVO), hebben de aanvoerregeling voor Noorse kreeft geëvalueerd. De vraag naar Noorse is gedaald tot vrijwel nihil. De vraag naar Noorse kreeft blijft onverminderd heel laag en de handel heeft aan haar contractvissers laten weten niet of maar heel beperkt Noorse kreeft te zullen afnemen. Mede op basis van deze informatie uit de markt is naast een aanvoerbeperking wordt de mogelijkheid geboden gebruik te maken van de stilligregeling.
Brexit onderhandelingen weer opgestartVanwege de uitbraak van COVID-19 lagen de Brexit onderhandelingen tijdelijk stil. De EU onderhandelaar Barnier en de onderhandelaar namens het Verenigd Koninkrijk (VK) Frost hebben de draad weer opgepakt. Er waren twee hete hangijzers: ‘gelijk speelveld’ en ‘visserij’ op beide punten is er een principieel verschil van mening en lijkt er een impasse te gaan ontstaan. De EU wil voorkomen dat het VK zich ten opzichte van de EU gaat opstellen als vreemde eend in de bijt, om zo economische aantrekkelijker te worden. Het gelijke speelveld moet behouden blijven en er moet geen sprake zijn van lagere standaarden in het post-Brexit VK op het gebied van financiële dienstverlening, milieu, veiligheid of sociale omstandigheden. Het VK profileert zichzelf als ‘soevereine staat’ en zegt als het ware: "na Brexit maken we dat allemaal zelf wel uit”, maar gelijkheid in de markt is voor de EU een principieel punt. Visserij als icoonDe visserij is in het Verenigd Koninkrijk als icoon van de bevrijdende werking van Brexit opgevoerd in de politieke campagne. Het juk van het Gemeenschappelijk Visserijbeleid (GVB) zou worden afgeworpen bij vertrek uit de EU. De EU wil echter in het belang van stabiliteit en continuïteit zoveel mogelijk bij het oude laten. Deze, in economische zin kleine, kwestie wordt daarom vanuit politiek belang buiten proportie opgeblazen door de Engelsen en daar kunnen de vissers in het VK en in de EU wel eens de dupe van worden. De partijen staan lijnrecht tegenover elkaar, en de gesprekken lijken vastgelopen. Het lijkt elke dag minder waarschijnlijk dat er op 1 juli 2020 (deze datum is in de terugtrek-overeenkomst vastgelegd) een principe-afspraak over visserij ligt. December deadlineEr is een harde Brexit deadline gesteld op 31 december 2020, maar opschuiven van deze deadline zou gezien de COVID-19 uitbraak niet meer dan logisch zijn. Echter, het gaat hier niet om logica, maar om politiek en prestige, en daarom lijkt het er niet op dat de Britten de deadline aanpassen. De kans op een harde Brexit is dan ook toegenomen, met als risico dat de daaruitvolgende schade afgeschoven wordt op COVID-19, in plaats van op slecht bestuur en Britse trots en overmoed. EUFA volop actiefVanuit de European Fisheries Alliance (EUFA) is het Brexit dossier ook weer opgepakt. In wekelijkse conference calls wordt een update van de laatste stand van zaken gegeven en worden de communicatielijnen naar de Europese Commissie, het Europese Parlement en de lidstaten besproken. Het zal er de komende maanden om gaan spannen. Lossen vangst in Denemarken nog steeds problematischZoals eerder aangekondigd, heeft Denemarken per 1 april 2020 de regels rond het wegen van de vangst voor transport aangescherpt. Hoewel er intensief overleg plaatsvindt tussen de Deense en Nederlandse overheden en er vooruitgang wordt geboekt is nog geen goede oplossing beschikbaar. Twee weken geleden is de Deense inspectiedienst de eerder aangekondigde strengere regels voor het lossen van de vangst (voor transport moet er gewogen worden) daadwerkelijk gaan toepassen. Dit heeft zoals verwacht geleid tot onwerkbare situaties; enorme vertragingen, veel extra werk, hoge kosten en minder opbrengsten. Het gedoe bracht het overleg tussen Denemarken en Nederland wel in een stroomversnelling, met als resultaat dat er afspraken gemaakt konden worden. Inmiddels hebben de Nederlandse en Deense controlediensten overeenstemming bereikt over een gezamenlijk controleplan waardoor Nederlandse kotters die in Deense havens aanlanden, met als doel transport naar Nederland, gebruik kunnen maken van het Deense steekproefplan. Hiermee is het niet meer nodig om de gehele aangevoerde partij visserijproducten bij aanlanding in Denemarken te wegen voorafgaand aan het vervoer naar Nederland. De staffel van de steekproef ziet er als volgt uit:
Heeft een kotter 500 kisten aan boord worden dus 7 kisten als steekproef gewogen. Echter, het Deense steekproefplan kan alleen gebruikt worden wanneer de soorten aan boord per grootteklassen zijn gesorteerd en gewogen en voorzien van stickers. Wij hebben aangegeven dat deze eis toch geen meerwaarde geeft, immers het gaat toch om de gewichten per vissoort. Wij hebben nog voorgesteld om alle schol dan in de grootteklasse 4 in te delen, hiertoe geeft de Europese marktverordening ook mogelijkheden. Helaas heeft Denemarken dit voorstel niet overgenomen. De Deense controledienst geeft aan dat deze bepaling ook geldt voor de Deense schepen die na aanlanding willen transporteren en daarom willen zij voor de Nederlandse aanvoerders geen uitzondering maken. Wij vragen ons af of ook elke Deense aanvoerder aan de bepaling van gesorteerde vis volgens handelsnormen voldoet. Hierover hebben we twijfels maar vooralsnog geen bewijs. De consequentie van de extra Deense bepaling is dat de Nederlandse vaartuigen die aanlanden in Denemarken moeten zorgen dat zij voldoen aan de voorwaarden van het Deense steekproefplan. Dit betekent dat aan boord de vis gesorteerd en gewogen moet worden en voorzien moet zijn van stickers van 1, 2, 3 en 4. Wij begrijpen dat dit heel lastig blijft maar is het bijvoorbeeld mogelijk om de schol 4 apart te houden en die van stickers te voorzien schol 4? En de overige schol te voorzien van stickers 2 of 3? Uiteraard blijven wij proberen de Denen op andere gedachten te brengen, maar dan moeten zij bereid zijn hun steekproefplan aan te passen. Ruimen opgeviste explosieven blijft aandacht vragenHet is dit jaar 75 jaar geleden dat Nederlands bevrijd werd van haar bezetters, maar dagelijks maakt de Marine nog bommen uit de Tweede Wereldoorlog onschadelijk. Belangrijk werk, want ook na al die tijd zijn deze bommen een gevaar voor zij die op zee werken. Dit geldt zeker voor vissers, die met pech tijdens hun werk een bom naar boven halen, zoals vorige week de HD-42. Afgelopen dinsdag ontvingen wij vanuit het Marine hoofdkwartier een mail met daarin de mededeling dat “Zr Ms Urk in de voorbije twee weken 9 contacten van de lijst heeft weggewerkt.” Met andere woorden: 9 gemelde explosieven tot ontploffing heeft gebracht. Volgens opgave resteren nu nog 4 contacten op het Nederlands en Belgische plat. Meer explosieven opgevist door noodgedwongen omschakeling naar boomkorBegin dit jaar heeft VisNed samen met Dirk Pijl van DE Maritime een gesprek gehad met de Kustwacht en Koninklijke Marine. Door het noodgedwongen overschakelen van puls naar traditionele boomkor, neemt het aantal meldingen van opgeviste explosieven weer toe. Ook werd er een achterstand in het aantal ruimingen geconstateerd, welke niet door onwil van de Marine ontstaan was, maar te maken heeft met een capaciteitsprobleem. Tijdens dit gesprek is opgemerkt dat de communicatie over meldingen en ruimingen verbeterd kon worden. Sindsdien is hiervan ook sprake, zodat meldingen niet onnodig lang in de plotter blijven staan. Dirk Pijl en VisNed krijgen vanuit het Kustwachtcentrum meldingen over de stand van zaken met betrekking tot de ruimingen van gemelde explosieven. Meldingen centraal doenHet blijft van groot belang dat in netten geraakte explosieven voorzien van een daartoe beschikbaar gesteld boeitje gemeld worden bij de Kustwacht, zodat de opruiming in gang kan worden gezet. Met oog op de actualiteit, willen wij graag nogmaals de procedure bij u onder de aandacht brengen. U dient een melding van een opgevist explosief te doen via email aan: CCC@kustwacht.nl, met daarin de volgende informatie:
SonarboeienEr wordt met klem geadviseerd altijd gebruik te maken van een sonarboei bij het terug overboord zetten van explosieven. Vissers wordt aangeraden te checken of deze boeien aan boord zijn en anders kunnen zij hiervoor terecht bij de verschillende Visserij Coöperaties die deze verstrekt krijgen van Defensie. We verzoeken vissers dan ook om altijd een melding te doen en zo veel mogelijk de hierboven beschreven werkwijze te volgen zodat Kustwacht en Marine zo efficiënt mogelijk kunnen reageren. De Kustwachtbrochure voor opgeviste explosieven is hier te zien en te downloaden, hierin staat ook meer informatie over de bijdrageregeling voor opgeviste explosieven. De explosievenkaart voor het herkennen van explosieven is hier te vinden. Nederland Maritiem Land voor herstelplan maritieme sectorVisNed en de Redersvereniging voor de Zeevisserij (pelagische reders) zijn lid van Stichting Nederland Maritiem Land. In een brief aan meerdere ministers wordt opgeroepen tot steun voor een herstelplan voor de maritieme sector met oog op COVID-19. De maritieme sector is voor Nederland een belangrijke sector en heeft een cruciale rol in de logistieke keten. Denk hierbij aan de rol van havens, zeetransport, innovatie in de aanvoer van basismaterialen, werkgelegenheid en voedselvoorziening. Het is essentieel dat levensvatbare bedrijven in de maritieme sector niet omvallen vanwege de Coronacrisis, maar ook moet de logistieke keten intact blijven. Ook visserij is een onderdeel van de maritieme sector en heeft belang bij de logistieke keten, van haven tot transport van goederen. Nederland Maritiem Land roept op tot een herstelplan op basis van vier maatregelen:
De volledige brief is HIER te lezen. Berichten aan Zeevarenden, nieuwe site en appVeel vissers zijn bekend met de CD’s en USB sticks van KIS-ORCA (Kingfisher Information Service Offshore Renewables & Cable Awareness) met daarop nauwkeurig de locaties van pijpleidingen en onderzeese objecten op een groot deel van de Noordzee. Daarnaast biedt Kingfisher ook informatiebulletins, deze info wordt nu makkelijker en hapklaar aangeboden via de vernieuwde website en via een app. Kingfisher stuurt elke twee weken een Kingfisher Bulletin rond, met daarin actuele informatie over bijvoorbeeld werkzaamheden, surveys of gevaarlijke situaties op (met name het Britse deel van) de Noordzee die relevant zijn voor vissers. Ondanks deze bulletins is het niet heel makkelijk voor een visser om precies die informatie eruit te halen die alleen voor hem relevant is, maar daar is een oplossing voor. Vernieuwde siteVia de website https://kingfisherbulletin.org/ zijn er drie manieren waarop informatie te vinden is. Dat kan door de lijst met Berichten aan Zeevarenden te doorzoeken, maar het is de kaart die het meest in het oog springt. De tweede optie is om de kaart te benutten. Op de kaart zijn gebieden aangegeven waar op dit moment of voor de komende periode berichten voor zijn afgegeven. Door op de locatie te klikken krijgt de gebruiker meer informatie over de achtergrond van de melding, de duur en de exacte positie. De derde manier is door het aanmaken van een gepersonaliseerde melding of alert. Bezoekers van de site moeten hiervoor een account aanmaken en kunnen op de kaart globaal het gebied aangeven waar zij actief zijn en wat voor alerts ze wensen te ontvangen. Het advies is om Hazards (gevaren) en Activity (activiteit) aan te vinken. Wanneer binnen dat gebied een melding wordt afgegeven wordt de gebruiker automatisch via een email op de hoogte gebracht. Mobiele appBehalve dat de website is geoptimaliseerd voor gebruik op tablets en mobiele telefoons is de dienst bovendien als app beschikbaar voor zowel gebruikers van Android als Apple. Vragen?Neem voor meer informatie contact op met David Ras via dras@visned.nl. PAP-regeling schol ongewijzigdDe PAP-commissie heeft besloten de PAP-regeling schol voor de nieuwe periode op 100% van de basishoeveelheid te laten staan. De aanvoer van schol trekt enigszins aan. Het Coördinatiecomité PAP-schol, opererend onder de CVO, monitort voortdurend de aanvoer en marktontwikkelingen van schol. Geconstateerd moet worden dat de vangst van schol nog steeds niet echt goed is. De toename is o.a. te danken aan een aantal kotters dat omgeschakeld is van tong- naar scholvisserij. De markt wordt op dit moment negatief beïnvloed door COVID-19 (Corona)-perikelen. Met name vorige week gaf dat een negatieve prijsvorming. Het is belangrijk dat de komende weken de aanvoer binnen de perken blijft omdat de markt deze kennelijk moeilijk aan kan. Vandaar de oproep om meer gebruik te maken van de stilligregeling. De PAP-commissie ziet vooralsnog geen reden om de aanvoerregeling aan te passen, deze blijft op 100% staan. De aanvoer in tonnen en prijsvorming in Nederland in de afgelopen jaren ziet er als volgt uit:
Nieuwe PAP-regeling schol Met ingang van maandag 20 april 2020 is de volgende periode van 4 weken ingegaan. Deze loopt van week 17 t/m 20 (20 april – 17 mei 2020). Besloten is de aanvoerregeling op 100 % te zetten en deze ziet er voor deze periode als volgt uit:
De PAP-regeling schol kent 2 aanvullende bepalingen om de flexibiliteit te vergroten:
Vaartuigen die gebruik willen maken van bovenstaande flexibiliteitsbepalingen dienen dit vooraf aan te geven bij de PO. Bovenstaande regelingen gelden ook voor de visserij in het Skagerrak.
Update overzicht benutting visquota 2020Hieronder het meest recente benuttingsoverzicht van de uitputting van de voor de kottervloot belangrijkste Nederlandse quota. Het gaat hierbij om het overzicht per 23 april 2020, feitelijk tot en met week 16. Een goede vergelijking met vorig jaar is nog steeds niet mogelijk want het eerste overzicht in 2019 verscheen pas begin mei. Deze cijfers geven we hieronder weer.
Totaaloverzicht PO-maatregelenOok in 2020 hebben de Nederlandse PO’s in CVO-verband maatregelen genomen om de benutting van een aantal nationale quota zo duurzaam mogelijk te maken en om vroegtijdige sluiting van deze quota te voorkomen. Voor zeebaars gelden door de overheid ingestelde maatregelen. PAP-regeling schol: Met ingang van maandag 20 april 2020 is de volgende periode van 4 weken ingegaan. Deze loopt van week 17 t/m 20 en luidt als volgt:
Tarbot, griet: Minimum aanvoermaat: 27 cm.
Tongschar: voor tongschar geldt een minimummaat van 25 cm waarbij de tongschar van 25 – 27 cm moet worden gesorteerd in een aparte klasse: tongschar IIIb of tongschar IV. Noorse kreeft: Aanvoer en verhandeling van meer dan 30 stuks in een kilogram is verboden. Verder: max. 10% kreeftstaartjes per aanlanding. Roggen: Minimum aanvoermaat: 55 cm.
Zeebaars: Minimummaat voor zeebaars voor alle vlootsegmenten is 42 cm.
|
Postbus 59
8320 AB URK
Bezoekadres:
Vlaak 12 URK
Telefoon: 0527-684141
Fax: 0527-684166
Fotografie: oa. Albert de Boer, Willem Ment den Heijer en Jacob van Urk