Wij zijn VisNed
De vereniging van kottervissers
Wij behartigen de belangen van de Nederlandse kottervisserij
Wij behartigen de belangen van de Nederlandse kottervisserij
![]() VisNed behartigt de belangen van de Nederlandse kottervisserij |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nieuwe Europese verordening Technische MaatregelenOp 14 augustus 2019 is in de Europese wateren de nieuwe Verordening Technische Maatregelen van kracht geworden. De nieuwe regeling is het resultaat van jarenlange onderhandelen en vervangt de verordening uit 1998. Naast aanpassingen om de verplichtingen uit de aanlandplicht op te kunnen volgen zouden er ook vereenvoudigingen doorgevoerd worden en innovaties mogelijk gemaakt. Ten aanzien van het laatste is juist het tegenovergestelde bereikt door onder meer het verbod op pulsvisserij vast te leggen. De nieuwe verordening zorgt voor aanpassingen om de aanlandplicht te faciliteren. Immers van de bepaling dat “ondermaatse vis terstond in zee terug gegooid moet worden” is het aan boord houden en aanvoeren als BMS in regelgeving vastgelegd. Dit geldt ook voor aanpassingen in tabellen doelsoort-percentages. Daarnaast is er sprake van regionalisering, wat voor beter maatwerk moet zorgen. Zaken die alleen van belang zijn voor een bepaalde groep landen, bijvoorbeeld de Noordzeelanden, kunnen door die landen zelf worden voorgesteld. Zo kan de Scheveningengroep, waarin de Noordzeelanden zijn vertegenwoordigd, bijvoorbeeld voorstellen om een nieuw vistuig toe te laten. Om gelijke behandeling in de hele EU te waarborgen moeten de voorstellen van een groep landen eerst worden beoordeeld door de Europese Commissie en daarna ook door het EP en alle lidstaten. In Europa is al ervaring met deze werkwijze. Zo hebben in de afgelopen jaren de Noordzeelanden, via de Scheveningengroep, gezamenlijk voorstellen gedaan voor verschillende uitzonderingen van de aanlandplicht, o.a. de uitzondering voor de boomkorvloot 80 mm op de aanlandplicht voor schol. De belangrijkste bepalingen uit de nieuwe verordening zijn hieronder opgesomd. MaaswijdtenEr gelden basisnormen voor maaswijdten van gesleept vistuig. De basisnorm is een minimale maaswijdte die zonder aanvullende voorwaarden mag worden gebruikt. Voor de Noordzee geldt een algemene maaswijdte van 120 mm. Gebruik van kleinere maaswijdtenIn afwijking van de vastgestelde basisnormen, is het gebruik van kleinere maaswijdten onder bepaalde voorwaarden toegestaan. Met het toestaan van het gebruik van kleinere maaswijdten wordt er naar gestreefd de bestaande visserijen zonder extra beperkingen voort te zetten. Hierbij zijn voorwaarden van toepassing ten aanzien van de selectiviteit van het gebruikte vistuig:
BoomkorvisserijVoor boomkor gelden grotendeels dezelfde voorwaarden als in de oude verordening:
Bij gebruik boomkor vanaf 80 mm verplichting van gebruik paneel grote mazen van 180 mm en minimaal 5.40 meter lang gelijk achter de bovenpees. Bij eurkotters mag dit korter zijn. Bordentrawl / fly shoot visserij
Er moet een paneel met vierkante mazen van ten minste 120 mm of een sorteerrooster met een maximumafstand van 35 mm tussen de staven of een gelijkwaardige selectiviteitsvoorziening worden gebruikt.
Er moet een paneel met vierkante mazen van ten minste 80 mm worden gebruikt.
Er moet een paneel met vierkante mazen van ten minste 90 mm worden gebruikt.
Er moet een paneel met vierkante mazen van ten minste 90 mm worden gebruikt. Indien er specifieke vragen zijn over gebruik van bepaalde maaswijdtes of netvoorzieningen kan contact opgenomen worden met het secretariaat van VisNed. In de volgende nieuwsbrief zullen we informatie over de nieuwe bepalingen in Het Kanaal verstrekken. MinimummatenHet overzicht van de minimum maten (officieel: minimuminstandhoudings-referentiegrootten, MCRS) is ook weer opgenomen. Er zijn geen wijzigingen doorgevoerd ten opzichte van de bestaande MCRS. De belangrijksten: Tong: 24 cm Schol: 27 mm Kabeljauw: 35 cm Wijting: 27 cm Zeebaars: 42 cm Noorse kreeft 85 mm PulsvisserijZoals bekend is door Europa besloten, na een korte overgangsperiode tot 1 juli 2021, de visserij met gebruik van elektrische stimulatie, in alle Unie wateren te verbieden. Onder heel strikte voorwaarden en in zeer beperkte mate zijn proefnemingen/wetenschappelijk onderzoeken nog mogelijk. Ook zijn bepalingen rond toezicht voor degene met een geldige ontheffing aangescherpt. De pulsvaartuigen moeten voldoen aan de technische maatregelen die in de machtiging worden genoemd. Dit betekent dat op alle pulsvaartuigen de data uit de datalogger moet kunnen worden uitgelezen wanneer een (buitenlandse) controlerende instantie daar tijdens een visserijcontrole om vraagt. Ook is het mogelijk dat een kustlidstaat aan de Nederlandse overheid verzoekt dat een vaartuig dat de pulsvisserij uitoefent een waarnemer van de kustlidstaat aan boord neemt. De toegang tot het vaartuig kan alleen geweigerd worden op grond van een duidelijk gebrek aan ruimte op het vaartuig of om veiligheidsredenen. Pulsvisserij in 12 mijlszones van andere lidstatenIn de nieuwe verordening is, vooruitlopend op een totaal verbod, voor lidstaten de mogelijkheid gecreëerd om maatregelen te nemen de pulsvisserij te beperken of te verbieden in de eigen 12 mijlszone. Frankrijk en België hebben van deze mogelijkheid gelijk gebruik gemaakt. Het is niet verwonderlijk dat Frankrijk dit gelijk doorgevoerd heeft. Ten aanzien van België moeten we constateren dat zowel de Nederlandse overheid als ook de visserijorganisaties aan het lijntje gehouden zijn. Kort na 14 augustus 2019 moesten we via externe bronnen vernemen dat ook België besloten heeft om pulsvisserij binnen de 12-mijlszone te verbieden. Helaas krijgen onze pulsvissers hiermee klap na klap te verwerken, en nu ook onze Eurokotters die zo afhankelijk zijn van dit belangrijke visgebied. Met de berichten die ons bereiken over een mogelijke 'No Deal Brexit' moet ook rekening gehouden worden met mogelijke maatregelen in de VK wateren. Duitse visserijdagen: samenwerking, klimaat en kabeljauwJaarlijks worden door het Deutsche Fischereiverband de Duitse visserijdagen georganiseerd, studiedagen die de volle breedte van sportvisserij, binnenvisserij en zeevisserij in Duitsland omvatten. Op uitnodiging van onze Duitse zusterorganisatie werd deelgenomen, waarbij internationale onderwerpen als Brexit, Aanlandplicht en Derde landen akkoorden aan de orde kwamen.
De vergadering van de Duitse kottervissers werd geopend met een jaarrede door voorzitter Dirk Sander, waarbij diverse onderwerpen voor het voetlicht kwamen. Onderwerpen die opvallend genoeg wel afweken van wat ons in Nederland bezighoudt, mede omdat de focus op de Oostzee visserij lag. Over de aanlandplicht en de perikelen rondom discardsplannen werd bijna niets gezegd, ook de problemen met windparken kwamen slechts bijna terloops aan de orde. Er is in Duitsland nagenoeg geen communicatie over Wind op Zee tussen de visserij en de overheid en de bouwers van die parken. Over Natura 2000 werd wel gesproken. Paniekmaatregelen Europese Commissie OostzeekabeljauwVeel aandacht ging uit naar de onmiddellijke sluiting van de visserij op kabeljauw in de Oostzee. Een paniekmaatregel van de EU waar alle betrokkenen, zowel visserijorganisaties als overheid zeer ontstemd over waren en die niet in lijn is met het ICES advies. Een maatregel die niets met visserijbeheer en alles met de bühne en publieke opinie te maken heeft, en die dus ook door natuurorganisaties met gejuich werd ontvangen. Het is opvallend dat wanneer ontwikkelingen positief zijn het ICES advies vaak niet gevolgd wordt uit voorzichtigheid, en dat bij een negatieve ontwikkeling de EU uit voorzichtigheid verder gaat dan het ICES advies luidt, terwijl die voorzichtigheid ook al ingebouwd is in de adviezen tot frustratie van de vloot. Overleg met Duitse overhedenOp uitnodiging van de Duitse Pelagische sector mochten we als Nederlandse collega’s aanschuiven bij hun overleg met het Duitse Ministerie en de Duitse quotum- en controledienst. Gezamenlijk optrekken in Europees verband, door visserijorganisaties en lidstaten is in al deze dossiers van groot belang en de deelname vanuit de Nederlandse visserij aan dit overleg werd wederzijds als zeer nuttig ervaren. NetwerkdinerIn de avond van de Duitse visserijdag wordt altijd een z.g. ”Landestypischer Abend” met diner georganiseerd. Voor ons een mooie gelegenheid om verder en wat informeel door te praten met de mensen van het Duitse Ministerie en met het (enige) Duitse lid van het Visserijcomité van het Europese Parlement. Het is voor VisNed, in een vanwege Brexit sterk veranderende EU, nodig om onze internationale contacten niet alleen warm te houden, maar ook uit te bouwen. We staan immers aan de vooravond van grote beleidswijzigingen in Europa, zoals de aanlandplicht en de controleverordening. Klimaatverandering en visserijOnze Duitse zusterorganisatie heeft een commissie van externe wetenschappers, die een studieochtend over klimaatverandering organiseerden. De invloed van de veranderende temperatuur van het zeewater op visserij wordt uit diverse studies steeds duidelijker. Wat de visserij in dat verband te wachten staat is lastig te voorspellen, maar de gevolgen kunnen wel eens zeer groot zijn. In Visserijnieuws van deze week staat een artikel met ons verslag van deze bijeenkomst. VisNed neemt aangaande dit thema deel aan onderzoeksproject CERES. Voorstellen aanpassing beheer Noorse kreeftDe visserij op Noorse kreeft krijgt binnen onze kottervloot een steeds groter belang. Daarnaast wordt een aantal zaken geconstateerd waardoor een gezond beheer van de bestanden op de visgronden waar Nederlandse kotters doorgaans actief zijn in het gedrang komt. Daarom overleggen de PO’s over de aanpassing van de beheersmaatregelen. Daarbij is het van belang dat ook vlagkotters hier een bijdrage aan leveren. In Nederland wordt het quotum van Noorse kreeft nationaal beheerd met daaraan gekoppeld PO-maatregelen. Mede omdat er een structureel tekort is aan quotum, hebben de PO’s verplicht gesteld dat er maximaal 35 stuks in een kilogram mogen en de maximale hoeveelheid kreeftenstaartjes 10 % van de aanvoer Noorse kreeft mag zijn. Het Nederlandse quotum voor Noorse kreeft bedraagt 600 ton, wij vangen doorgaans meer dan het dubbele. Voor voldoende quotum zijn we in hoge mate afhankelijk van internationale ruilen, met name vanuit het Verenigd Koninkrijk, de grootaandeelhouder in de TAC van Noorse kreeft. Visserijdruk, beheer en marktEr zijn op de Noordzee een zestal gebieden die aangemerkt kunnen worden als hotsspots voor het vissen op Noorse kreeft. Er is een bepaalde ruimtelijke spreiding van de internationale vloten over deze gebieden. Nederlandse vaartuigen en Nederlandse vlagkotters vissen hoofdzakelijk in de 2 gebieden Botney Gat - Silver pit en Off Horn’s Reef. We zien een verdere toename van het aantal vaartuigen op Noorse kreeft, onder andere vanuit de garnalenvisserij en platvisvisserij. Hoewel niet ten laste van het Nederlandse quotum, neemt ook het aantal vlagschepen op Noorse kreeft met aanvoer in Nederland toe. De afzet in Nederland vindt hoofdzakelijk plaats door middel van afspraken tussen aanvoerder en afnemer met rechtstreekse levering. Hierdoor is toezicht op de PO-maatregelen niet eenvoudig en er zijn signalen dat niet alle aanvoerders de maatregelen stipt opvolgen. Tenslotte zijn er ontwikkelingen zoals ook continue vissen op Noorse kreeft bestekken en dankzij het vanuit het VK (vooruitlopend op aanstaande Brexit?) op grootscheepse wijze bevoorraden van de Europese markt is er sprake van over-aanvoer en geven afnemers in Nederland aan geen (te kleine) Noorse kreeft meer te accepteren. ConcluderendEr is sprake van te veel visserijdruk op Noorse kreeft (indicatie van overbevissing is dat de kreeftjes steeds kleiner worden), de stukstallen zijn te groot, er wordt steeds meer rechtstreeks aan de handel geleverd zonder tussenkomst van de afslagen en de handel heeft aangekondigd niet meer te kunnen afnemen, of in ieder geval minder af te zullen nemen. De betrokken Nederlandse PO’s hebben onlangs een overleg gehad om het beheer te verbeteren en de aanvoer te herstructureren. De volgende voorstellen zijn vanuit het overleg naar voren gebracht:
Indien in CVO verband (binnen Nederland) wordt besloten om te komen tot maatregelen is het absolute noodzaak dat de vlagkotters ook meedoen met deze maatregelen. Binnenkort wordt een overleg gepland met de aanvoerders om bovengenoemde en eventuele andere voorstellen te bespreken waarbij ook vertegenwoordigers van vlagkotters worden uitgenodigd. Richtlijn C188 verdrag per 15 november van krachtDe Europese Richtlijn voor de implementatie van de ‘Work in Fishing’ Convention, 2007 (C188) van de International Labour Organization (ILO) treedt op 15 november 2019 in werking in Nederland. Het verdrag stelt eisen ten aanzien van de leef- en werkomstandigheden aan boord, onder andere op het gebied van accommodatieruimtes en arbeid- en rusttijden. Een richtlijn is een juridisch instrument van de Europese Unie om nationale wetgeving binnen de Unie op elkaar af te stemmen. Een richtlijn die in werking is getreden, moet door de lidstaten omgezet worden in hun nationale wet- en regelgeving. Het is onbekend hoe lang dat nog zal duren. Het verdrag is sinds 2017 al van kracht in Angola, Argentinië, Bosnië Herzegovina, Congo, Estland, Frankrijk, Litouwen, Marokko, Noorwegen, en Zuid-Afrika. In het Verenigd Koninkrijk geldt het C188 verdrag vanaf 1 januari 2020. Ondanks dat Nederland het verdrag nog niet heeft geratificeerd kunnen Nederlandse vissers wel gecontroleerd worden hierop wanneer zij een buitenlandse haven aan doen. Deze zogenaamde ‘havenstaatcontroles’ (Engels: Port State Control) dwingen Nederlandse vissers dus feitelijk om nu al aan het verdrag te voldoen. Voor wie geldt wat?Het verdrag is van toepassing op alle vissers en alle vissersvaartuigen die commerciële visserij beoefenen, dus zowel vissers in loondienst als maatschapvissers. Nederland heeft er echter voor gekozen vissersvaartuigen tot 12 meter lengte voor maximaal vijf jaar uit te zonderen op de verplichte medisch keuring en basisveiligheidstraining na. Let op; dit geldt alleen voor controle in Nederlandse havens! De regels omtrent de accomodatieruimten gelden alleen voor nieuwbouwschepen en schepen die na 15 november 2019 grondig verbouwd worden. Voor bestaande schepen blijven de huidige normen omtrent accomodatieruimte voor bemanning gelden. Denk hierbij aan het maximaal aantal slaapplekken per vertrek en het aantal toiletten aan boord bijvoorbeeld. Het verdrag eist dat opvarenden minimaal 10 uur rust per etmaal en 77 uur rust per week krijgen. Daarbij mag het gemiddeld aantal arbeidsuren per week niet meer dan 48 uur bedragen over de periode van een jaar.
Certificering ILTDe Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gaat Nederlandse vissersvaartuigen controleren of ze aan de voorschriften van het verdrag voldoen. Wanneer een vaartuig hieraan voldoet krijgt men een certificaat als bewijs. Hierover heeft ILT laatst een brief verstuurd naar de schepen met de oproep om voor 1 september 2019 een afspraak te maken voor deze keuring. Ons dringende advies is om dit ook daadwerkelijk te doen. De noodzaak voor kotters die regelmatig een buitenlandse haven aandoen is extra groot. Wat wordt er gecontroleerd bij havenstaatcontrole?Bij een havenstaatcontrole (Port State Control) moet het volgende op orde zijn:
MaradGezien hierboven geschetste ontwikkelingen willen we u nogmaals wijzen op het belang van een goed gevoerde administratie. Het scheepsmanagementprogramma Marad kan u hierbij helpen, in het bijzonder wanneer het gaat om bemanningszaken, RI&E, onderhoud en het bijhouden van arbeids- en rusttijden. Voor meer informatie hierover verwijs ik u naar ons eerdere artikel hierover in de nieuwsbrief. U kunt hierover ook contact opnemen met uw PO. Vragen en/of opmerking?Mocht u vragen of opmerkingen hebben dan kunt u contact opnemen met Nathanaël Middelkoop (nmiddelkoop@visned.nl) Black Box garnalen: Controle en HandhavingDe correcte werking van de black box in de garnalenvisserij is al geruime tijd bron van zorg en onderwerp van overleg. Ook wordt al lang gezocht naar het juiste systeem van handhaving door en vanuit de sector zelf. Op beide terreinen wordt nu gelukkig goede voortgang gemaakt. Dat moet voor het einde van dit jaar tot een goed werkend ‘gelijke monniken gelijke kappen’ systeem van controle en handhaving leiden. Dat toezicht op het respecteren van gebiedssluitingen is een voorwaarden uit de NB wet vergunning. Maar de urenregelingen uit het PAP plan garnalen moeten ook eenduidig gecontroleerd en gesanctioneerd worden. Die controle en handhaving gaat onafhankelijk worden, georganiseerd vanuit de sector, maar wel ‘op afstand’ om te vermijden dat ‘slagers hun eigen vlees keuren’. Daarvoor zijn drie voorwaarden: er moet een technisch goed werkend systeem zijn, er moet goede en eerlijk werkende juridische regels zijn en er moet gelijk speelveld in de uitvoering zijn. Alle garnalenvissers moeten meedoen. Dat laatste is in elk geval geregeld, want alle PO’s en de Stichting Visserij en Natuur hebben hun deelname bevestigd, dus de hele sector wordt afgedekt. Ook buitenlandse vissers moeten meedoen, als ze in onze N2000 gebieden willen vissen. De TechniekHelaas is gebleken dat niet alle systemen foutloos werken. Plaatsbepaling is goed geregeld, maar de indicatie ‘vissen’ of ‘niet vissen’ werkt niet overal gestroomlijnd en is te beïnvloeden. Een oplossing hiervoor ligt binnen handbereik, maar enkele (kleine maar belangrijke) problemen moeten nog worden bekeken. De verwachting is dat dit dit jaar nog is geregeld en de techniek toepasbaar is. Levertijden van aanvullende en vervangende apparatuur wordt nu als belangrijkste bottleneck gezien. Zodra een definitieve oplossing voor ‘varen of vissen’ is aangereikt door de leveranciers en na testen is geaccepteerd, zullen we berichten over de invoering op de vloot. JuridischIn opdracht van LNV heeft Noor Visser de juridische situatie rondom privaat toezicht heel helder in kaart gebracht. Er zijn op basis van haar rapportage principe afspraken gemaakt, die nu verder worden uitgewerkt. Daarvoor is door LNV Ed de Heer ingeschakeld. De Heer werkt nauw samen met de Stichting Visserij en Natuur, VisNed en PO Vissersbond aan een opzet die de goedkeuring van alle Vibeg partners, de NVWA en het Openbaar Ministerie kan wegdragen. Een werkwijze die niet al te ingewikkeld is, die eerlijk is, die onafhankelijk is, die dubbele beboeting voorkomt en die een gelijk speelveld voor alle vissers garandeert. Op dit gebied worden inmiddels grote stappen voorwaarts gezet, zodat de manier waarop het private toezicht geïmplementeerd kan worden eind oktober bekend is. Dan zijn er nog formaliteiten te vervullen, zoals het oprichten van een stichting en het benoemen van de bestuurders en toezichthouders, maar het einde van een lang traject is in zicht. Dat moet ook wel, want de gemaakte afspraken dateren van heel lang geleden en het wordt de hoogste tijd dat het private toezicht nu van de grond komt. Vanuit het VisNed team is Nathanaël Middelkoop (nmiddelkoop@visned.nl) contactpersoon voor dit dossier. Verlenging Brievenbus als alternatief voor ZeeflapGarnalenvissers op de Waddenzee hebben deze periode van het jaar weer erg veel last van zeewier ('groen') in de netten, wat de werking van het zeefnet belemmert. Het gebruik van de zogeheten Brievenbus in plaats van het zeefnet, maakt het vissen in deze periode werkbaarder. De ontheffing voor het gebruik van de Brievenbus (voorheen tot 31 augustus) is op verzoek van VisNed en PO Vissersbond verlengd tot eind september. De garnalenvissers hebben steeds meer en steeds langer last van zeewier in hun netten, wat ervoor zorgt dat het zeefnet niet goed werkt. Al diverse malen hebben we als sectororganisaties bij LNV gepleit voor verlengd gebruik van de Brievenbus als alternatief en ook hebben we gevraagd om uitbreiding van het gebied met de Kustzone. Die verzoeken worden steeds afgewezen omdat er nog niet genoeg onderzoek naar de Brievenbus zou zijn. Als tussenmaatregel is door LNV het gebruik van de Brievenbus nu toegestaan op de Waddenzee tot 27 september 2019. VisNed en de NVB zijn blij met deze tijdelijke verlichting, maar vrezen dat de overlast door zeewier ook dit jaar na september kan voortduren en wanneer dit gebeurt zal weer een verzoek moeten worden ingediend. Ook wordt nu gewerkt aan de opzet van een onderzoeksproject, waardoor we vanaf 2020 structureel toestemming kunnen krijgen. Dan hoeven we geen ad hoc aanvragen meer in te dienen, waarbij we meteen ontheffing voor het gebruik van deze nuttige duurzaamheidsmaatregel in de Kustzone willen. UITNODIGING OSW bijeenkomst - 21 september (ochtend)Wil jij meepraten over de bevindingen van het puls onderzoek? Of heb jij ideeën over waarom de schol zich moeilijker laat vangen? Het Platform Onderzoekssamenwerking (OSW) organiseert een OSW-dag op zaterdagochtend 21 september in het van der Valk Hotel Utrecht. Geïnteresseerden zijn van harte uitgenodigd om deel te nemen aan deze dialoog tussen onderzoekers en vissers. Op deze dag komen onderzoekers van Wageningen Marine Research (WMR) aan het woord over interessante bevindingen uit het ‘puls-logboekonderzoek’, en over belangrijke ontwikkelingen in het bestandsonderzoek van schol. Zij gaan graag met jou hierover het gesprek aan om van elkaars inzichten te leren. Programma
*Bij interesse in slechts een van de twee onderwerpen kunt u in de pauze weggaan, of pas in de pauze komen. LocatieVan der Valk Hotel Utrecht, Winthontlaan 4-6 Verschil vangstsucces puls en traditionele boomkorPulsvissers hebben als onderdeel van de ontheffingsvoorwaarden gedetailleerde vangsten per trek bijgehouden. Hiermee kun je het vangstsucces van de puls in kaart brengen. Wageningen Marine Research heeft eerder ook het vangstsucces van de boomkorschippers die meededen aan het F-project in kaart gebracht (2002-2007). Onderzoeker Adriaan Rijnsdorp heeft dit met elkaar vergeleken. Rijnsdorp wil graag de naar voren gekomen interessante verschillen met vissers bespreken en is benieuwd naar vissers hun eigen ervaringen. Omdat het niet uitgesloten is dat de puls in de toekomst opnieuw een rol zou kunnen gaan spelen op basis van het duurzaamheidsaspect, wil WMR het onderzoek graag/mogelijk vervolgen. Dit onderzoek speelt namelijk een belangrijke rol in het pulsdossier bij het ministerie. Waar zit die schol in de Noordzee ?Het scholbestand neemt volgens de internationale visserijonderzoekers toe. Er heeft volgens de toestandsbeoordelingen sinds de eerste metingen in 1957 nog nooit zoveel schol - in gewicht - in de Noordzee gezwommen. Toch zien we dat het quotum niet volledig wordt uitgeput. Vanuit de visserspraktijk horen we dat de schol moeilijk te vangen is. De centrale vraag is nu: ‘Hoe komt dit?’ Deze vraag houdt niet alleen vissers, maar ook onderzoekers bezig. Vanuit de wetenschap zijn hier ideeën over die onderzoeker Tobias van Kooten aan u presenteert. Van Kooten wil graag met de vissers in gesprek over mogelijke verklaringen vanuit het onderzoek, maar is ook benieuwd naar de ideeën die vissers hier zelf over hebben. Zodat gezamenlijk gekeken kan worden hoe dit alles mee te nemen in vervolgonderzoek naar bestandsontwikkeling van schol. AanmeldenU kunt zich aanmelden voor de OSW-bijeenkomst door een mail te sturen naar: wvanbroekhoven@visned.nl In het OSW-platform organiseren we een structurele onderzoeksdialoog tussen de visserij, wetenschap, maatschappelijke organisaties en overheid. Onderwerpen van gedachtewisselingen zijn de kennis voor duurzaam visserijbeheer, de gezamenlijke aanpak daarvan, en de gezamenlijke communicatie. Ook worden de voortgang van lopende onderzoekssamenwerkingsprojecten rond het beheer van de visbestanden besproken. In het platform vindt overleg plaats tussen VisNed, NVB, WMR, ministerie van LNV, Stichting De Noordzee, Redersvereniging en ProSea Visserij op de WereldhavendagenDe Wereldhavendagen in Rotterdam zijn hét maritieme mega event van Nederland. Voor het derde jaar op rij meert de TX 1 van de familie Vonk af in de Rijnhaven. Op de kade presenteren VisNed en actiegroep EMK de kottersector met stand, activiteiten en natuurlijk goede gesprekken en laten we zo een breed publiek kennis maken met de visserij. Met Wind op Zee, de naderende Brexit en het Pulsverbod is er genoeg om te bespreken. EMK en VisNed bemannen samen de stand, waar net als eerdere jaren veel te zien en doen is, zoals het pulsstokkenspel. Op vrijdag komen lokale basisschool kinderen op bezoek om les te krijgen over visserij van visserijkenner Willem Ment den Heijer. Daarnaast zal ProSea met VistIkHetMaar aanwezig zijn in de stand, voor toelichting over alles wat men maar wil weten. Ook dit jaar wordt vanuit de Kop van Noord Holland het nettenboeten gedemonstreerd. Wil je langskomen? De Wereldhavendagen duren drie dagen en er is veel te zien en beleven, kijk voor meer informatie op de website van de Wereldhavendagen. Spieringvisserij met sleepnet vergunningplichtigVisNed en PO NVB hebben een brief van het ministerie van LNV gekregen waarin is medegedeeld dat de spieringvisserij met sleepnet in de Waddenzee vergunningplichtig is. Als reden wordt aangedragen dat door deze visserij significante verstoring en/of verslechtering van de instandhoudingsdoelen van de N2000-gebieden optreedt. Spieringvisserij met staand want blijft wel mogelijk. Er wordt aangegeven dat de spieringpopulatie in het IJsselmeer en de Waddenzee een migratierelatie hebben. Aangezien het spieringbestand in het IJsselmeer er niet goed voor staat, wil men de spieringvisserij met het sleepnet gaan vergunnen. Deze vorm van spieringvisserij zou vooral gericht zijn op migrerende spiering tussen Waddenzee en IJsselmeer. Daarnaast heeft men de afgelopen jaren de aanvoer van spiering fors zien stijgen. Het is bekend dat er door verschillende natuurorganisaties al een tijd lang politieke druk wordt uitgeoefend op Den Haag om de spieringvisserij vergunningplichtig te maken. Daarbij wordt ook gelobbyd voor visserijvrije zones langs de Afsluitdijk aan de kant van de Waddenzee. PO Wieringen en PO NVB trekken op dit gebied samen op om de belangen van de leden te borgen. Vragen en/of opmerking? PAP-regeling schol ongewijzigdDe PAP-commissie heeft besloten de PAP-regeling schol op 100% van de basishoeveelheid te laten staan. Het Coördinatiecomité PAP-schol, opererend onder de CVO, monitort voortdurend de aanvoer en marktontwikkelingen van schol. De aanvoer van schol kende een marginale opleving maar deze blijft achter bij de behoefte in de markt. De PAP-commissie ziet geen reden om de regeling aan te passen. Omdat deze toch niet gehaald wordt blijft deze op 100% staan. De aanvoer x 1000 ton en prijsvorming van schol zag er de afgelopen periode, in vergelijk met voorgaande jaren als volgt uit:
Nieuwe PAP-regeling scholMet ingang van maandag 9 september 2019 gaat de volgende periode van 4 weken in. Deze loopt van week 37 t/m 40 (9 september – 5 oktober 2019). Besloten is de aanvoerregeling ongewijzigd te laten zodat deze er voor de nieuwe periode van 4 weken als volgt uit ziet:
De PAP-regeling schol kent 2 aanvullende bepalingen om de flexibiliteit te vergroten:
Vaartuigen die gebruik willen maken van bovenstaande flexibiliteitsbepalingen dienen dit vooraf aan te geven bij de PO. Bovenstaande regelingen gelden ook voor de visserij in het Skagerrak. Overzicht benutting visquota 2019Hieronder het benuttingsoverzicht van de uitputting in 2019 van de belangrijkste Nederlandse quota voor de kottervloot. Het overzicht is van 23 augustus 2019 wat betekent dat de aanvoer tot en met week 32 verwerkt zal zijn.
Ter vergelijk de aanvoer tot 16 augustus 2018, wat feitelijk tot en met week 31 van 2018 betekent.
Totaaloverzicht PO-maatregelenOok in 2019 hebben de Nederlandse PO’s in CVO-verband maatregelen genomen om de benutting van een aantal nationale quota zo duurzaam mogelijk te maken en om vroegtijdige sluiting van deze quota te voorkomen. Voor zeebaars gelden door de overheid ingestelde maatregelen. Het totaaloverzicht: PAP-regeling schol:
Rog: Minimum aanvoermaat: 55 cm.
Tarbot, griet: Minimum aanvoermaat: 27 cm.
Tongschar: voor tongschar geldt een minimum maat van 25 cm waarbij de tongschar van 25 – 27 cm moet worden gesorteerd in een aparte klasse: tongschar IIIb of tongschar IV. Noorse kreeft: Noorse kreeft valt enerzijds onder Aanlandplicht maar tegelijk mogen ondermaatse Noorse kreeft gediscard worden onder de minimis-regeling, dus feitelijk is er niets gewijzigd t.o.v. vorig jaar. Daarom is de aanvoer en verhandeling van meer dan 35 stuks per kilogram door leden van PO verboden. Verder: max. 10% kreeftstaartjes per aanlanding. Zeebaars; Minimum maat voor zeebaars voor alle vlootsegmenten is 42 cm.
|
Postbus 59
8320 AB URK
Bezoekadres:
Vlaak 12 URK
Telefoon: 0527-684141
Fax: 0527-684166
Fotografie: oa. Albert de Boer, Willem Ment den Heijer en Jacob van Urk