Wij zijn VisNed
De vereniging van kottervissers
Wij behartigen de belangen van de Nederlandse kottervisserij
Wij behartigen de belangen van de Nederlandse kottervisserij
![]() VisNed behartigt de belangen van de Nederlandse kottervisserij |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Proces op weg naar één belangenorganisatie kottervisserijEen aantal weken geleden stond in Visserijnieuws een artikel over het vastlopen van de gesprekken om te komen tot één belangenorganisatie voor de kottervisserij, onder leiding van voormalig Kamerlid Dhr. Elbert Dijkgraaf (SGP). Ondanks de vele pogingen om te komen tot één organisatie, is dat tot op heden nog niet gelukt. VisNed licht in dit bericht de insteek en overwegingen van de, bij VisNed, aangesloten producenten organisaties toe. In de structuur van de kottervisserij op de Noordzee en Waddenzee spelen producenten organisaties (PO’s) een belangrijke rol. In de PO’s wordt het contingentbeheer (quotumbeheer) vormgegeven. Nagenoeg alle platvis- en garnalenvissers (eigenaren) zijn lid van een PO. Er zijn zeven PO’s die relevant zijn in de demersale kottervisserij op garnalen, platvis en Noorse kreeft, en van deze zeven werken er vijf samen onder de overkoepelende organisatie VisNed (voorheen de Federatie van Visserijverenigingen). Ook zijn er twee PO’s die hun eigen beleid voeren, namelijk de PO Nederlandse Vissersbond en de PO Rousant. Deze twee PO’s hebben hun eigen werkapparaat opgetuigd voor belangenbehartiging en quotumbeheer voor de bij hen aangesloten leden. De PO’s die onder de koepel VisNed samenwerken treden gezamenlijk op en verdelen daarmee ook de kosten voor de belangenbehartiging. Alle PO’s zijn ook lid van de Coöperatieve Visserij Organisatie (CVO). De CVO is daarmee bij uitstek dé ene organisatie waar de achterban om vraagt. Maar let wel: die ene organisatie bestaat dus al lang. De CVO had, na de vorige samenwerkingspoging (SALO) in 2014, opgeschaald kunnen worden tot landelijke belangenbehartigingsorganisatie. De PO’s hadden ervoor kunnen kiezen de CVO uit te bouwen tot personele unie en daar de beleidsmedewerkers onder te brengen, zodat de belangenbehartiging via de CVO kon lopen. Daarmee zou de CVO sectorbreed doen wat de VisNed PO’s als het ware in het klein doen. Vanuit VisNed is na het mislukken van SALO vanaf 2014 diverse keren voorgesteld de nationale en internationale belangenbehartiging onder de CVO in te vullen. In de gesprekken met Dhr. Dijkgraaf zijn uiteindelijk vier opties voor het komen tot één belangenbehartigingsorganisatie besproken: Optie 1 Het PO Nederlandse Vissersbond model Optie 2 Het CVO model Optie 3 Een stapsgewijs model Optie 4 Landelijke PO voor belangenbehartiging met regionaal contingentbeheer Insteek van de samenwerkende VisNed-PO’s PO Delta Zuid, PO Urk, PO West, PO Wieringen en PO Texel hanteren het uitgangspunt dat ze er zijn voor de belangen van de varende vissers. Het quotumbeheer moet ten gunste komen van de ondernemer die het vangen van vis als primair verdienmodel heeft. Het in eigendom nemen en het beheren van quotum als verdienmodel heeft geen prioriteit, de vissende ondernemer heeft met het oog op de benutting baat bij acceptabele prijzen voor quotumhuur en niet bij hoge prijzen voor verhuur. Ook willen de leden van de VisNed PO’s graag regionaal of plaatselijk invulling geven aan quotumbeheer. Het is gebleken dat deze regionale invulling geen belemmering is om gezamenlijk de belangenbehartiging vorm te geven. Met oog daarop is de eerste optie voor de bij VisNed aangesloten PO’s niet acceptabel, de leden van de VisNed PO’s willen graag zelf plaatselijk of regionaal zeggenschap over hun quotum en transacties, dat kan echter prima samengaan met effectieve belangenbehartiging. Optie 3 gaat uit van een samenvoeging van PO’s, zonder garantie dat hierna op effectieve wijze een fusie plaats kan vinden met PO Vissersbond, want de hamvraag over de manier waarop quotumbeheer vormgegeven wordt (plaatselijk/regionaal of centraal) blijft onbeantwoord. Daarmee zou optie 3 grote veranderingen vragen van de VisNed PO’s, zonder dat de PO Vissersbond vooraf toezeggingen hoeft te doen over het aanpassen van hun standpunten ten aanzien van quotumbeheer. Optie 2 en 4 waren voor PO Vissersbond geen optie, omdat het loskoppelen van het centraal quotumbeheer en de belangenbehartiging niet bespreekbaar was. Optie 2 en optie 4 zijn echter relatieve quick-win varianten op de bestaande situatie omdat ze uit gaan van uitbouw van de beschikbare CVO. Zoals eerder aangegeven heeft VisNed hier sinds het mislukken van SALO in 2014 al meerdere keren voor gepleit. Teleurstelling VisNed had graag gezien dat de geboden ruimte wel tot het zetten van stappen geleid had en streeft daar nog steeds naar. In de gesprekken met Dijkgraaf, is vanuit de VisNed-PO’s verder gegaan dan in het SALO traject, waarbij het opheffen van VisNed bespreekbaar was. Het heeft echter niet geleid tot het gewenste resultaat. Het (beheren van) quotum, wat ten grondslag ligt aan het rendement van familiebedrijven, moet echter wat VisNed betreft geen onderdeel zijn van de exploitatie van een organisatie voor nationale en internationale belangenbehartiging – daar is het quotum niet voor bedoeld. Hoe verder Voor VisNed staat effectieve belangenbehartiging voorop. VisNed is een slanke en platte organisatie, waarbij bestuurders en medewerkers door de korte lijntjes elkaar makkelijk weten te vinden. Door effectief en efficiënt gebruik te maken van externe krachten, flexibele werkplekken en de kennis en kunde van de regionale PO’s houden we onze organisatie flexibel en slank en houden we de kosten voor de belangenbehartiging beperkt, zonder in te leveren op resultaat. Voor VisNed geldt dat vissers, ook wanneer ze plaatselijk invulling geven aan quotumbeheer, samen zaken kunnen oppakken. Dat doet de meerderheid van de vloot immers al tientallen jaren. De samenwerking tussen de VisNed PO’s en goede verstandhouding met externe partijen als NetVISwerk, de PFA, EMK en (buitenlandse) vissersverenigingen, alsmede de actieve participatie in EAPO, Europêche en de Europese Adviesraden zijn hier het bewijs van. Samenwerking moet in het belang zijn van varende vissers en dus resultaat verhogend en kostenverlagend werken. Het is dan ook om die reden dat de vijf VisNed PO’s samen de schouders eronder zetten. Helaas moeten we concluderen dat de wijze waarop momenteel de belangenbehartiging is vormgegeven niet optimaal is. Kosten kunnen lager en resultaten kunnen beter. Wij blijven nadenken hoe dit in de toekomst anders kan. Beter.
Uitstel voor pulsvissers dringend gewenstInmiddels hebben alle vissers met een pulsontheffing een brief van het ministerie van LNV en de RVO ontvangen waarin aangegeven is hoe de overheid de verdere uitfasering van de pulsvisserij in gaat vullen. Voor VisNed is dit aanleiding om voor de groepen 2 en 3 een bezwaarprocedure op te starten. Ook heeft VisNed in een brief aan minister Schouten gevraagd om verder uitstel voor groep 3. Er zijn vertalingen in het Engels beschikbaar van de pulsbrieven die bij controle desgevraagd overlegd kunnen worden. Het bezwaarschrift voor de leden uit de laatste groep, die als eerste moeten stoppen, is inmiddels ingediend en er is met de RVO overleg gevoerd over een datum van de hoorzitting. Deze is vastgesteld op volgende week vrijdag 24 mei as. De betrokken vissers ontvangen hierover deze week nog bericht tegelijkertijd met de vraag om het bezwaarschrift te voorzien met aanvullende informatie. Aangezien de datum van 1 juni met rasse schreden nadert en er voor die tijd geen duidelijkheid is op de uitkomst van het bezwaar heeft VisNed begin deze week een brandbrief aan minister Schouten gestuurd omdat veel vissers uit die groep per 1 juni niet tijdig om kunnen schakelen naar de traditionele boomkor. En dit is gezien het besluitvormingsproces een gezamenlijke verantwoordelijkheid van overheid en sector. Wij hopen dat hierop begin volgende week een reactie komt. Ook voor groep 2, die door mag tot het einde van het jaar, wordt met de juridisch adviseur van VisNed overleg gevoerd om een gemotiveerd bezwaarschrift in te dienen. Van veel VisNed-leden uit deze groep hebben wij een kopie van de brief van RVO ontvangen. Wij roepen de leden uit deze groep die dat nog niet gedaan hebben op om een kopie van de RVO-brief z.s.m. te mailen naar het VisNed-secretariaat: gmeun@visned.nl Vertalingen Van de brieven die de RVO verstuurd heeft aan de groepen 1 en 2 hebben wij Engelse vertalingen beschikbaar. Deze vertalingen zijn bestemd voor aan boord zodat deze bij controles desgevraagd overlegd kunnen worden. Voor groep 1 (einddatum 30 juni 2021) is de brief hier te downloaden. Voor groep 2 (einddatum 31 december 2019) is de vertaling van de brief hier te vinden. Brexit onveranderd gevaarlijk voor visserijVice premier David Liddington liet vorige week weten dat er wel Europese verkiezingen gehouden zouden worden, maar hoopte dat het Verenigd Koninkrijk op 2 juli uit de EU zou vertrekken. En wens, maar niet meer dan dat. Het is zelfs niet onwaarschijnlijk dat de Britten op 31 oktober ondanks alle uitstel zonder deal uit de EU vertrekken. De Britten zelf hebben absoluut nog geen idee en totdat de Nederlandse vissers zekerheid hebben geldt een hoge mate van alertheid. In het Verenigd Koninkrijk gaan ze volgende week tegen wil en dank meedoen aan de verkiezingen voor het Europees Parlement. Dat zet de verhoudingen op scherp. Er was de afgelopen periode veel minder aandacht voor visserij dan eerder, maar in de Europese campagne brengt de Brexit-partij (die in de peilingen maar liefst 40 % van de stemmen krijgt) visserij weer als icoon naar voren. Ten onrechte natuurlijk. De Britten kunnen hun problemen gewoon nu ook al oplossen, net als de Nederlanders, Denen, Duitsers, Ieren en Belgen dat ook deden en doen. Maar het klink lekker “onafhankelijke natiestaat’ en ‘weg onder het juk van Brussel’. En omdat er in de Brexit onderhandelingen voor de Britten niets te winnen is dan visserij, is de situatie voor ons dus onveranderd gevaarlijk. Stemming Lagerhuis Tot drie keer toe is premier May zwaar verslagen maar de Britse regering blijft proberen tot een akkoord te komen. Op 3 juni gaat premier May voor de 4e keer haar "withdrawl-agreement" in stemming brengen in het Britse parlement. Dan gaan we het zien en dan wordt misschien duidelijk (of toch ook weer niet) hoe de Britten hun vertrekroute uit de EU voor zich zien.
Europese verkiezingen 23 mei: Vissers ga stemmen!Het Europees visserijbeleid heeft directe invloed op het reilen en zeilen van de vloot en het wel en wee van familiebedrijven en visserijgemeenschappen. Zeker ook de komende vijf jaren: Nieuwe controle verordening; Tienjarige herziening van het Gemeenschappelijk Visserijbeleid (heroverweging aanlandplicht); Belangrijke besluiten over gesloten gebieden en Implementatie van de nieuwe verordening Technische Maatregelen, incl. evaluatie puls onderzoeken. Alle reden dus om wel te gaan stemmen op 23 mei! Visserijnieuws besteedt er deze week ook aandacht aan. Er komt een nieuw Europees Parlement. Er komt een nieuwe Europese Commissie. De verhoudingen in het Europees Parlement gaan schuiven. Denk alleen maar aan het feit dat de politici van de Franse president Macron in dezelfde EP fractie als VVD en D66 terecht gaan komen. En wat te denken van de opkomst van EU-sceptische partijen. Wat betekent dat voor de samenstelling van het PECH comité, de Visserijcommissie van het EP. En hoe gaan al die EP leden belobbyd worden. Maar ook: wie wordt de nieuwe Eurocommissaris voor visserij? Of is dat weer een combinatie met Milieu, waardoor visserij een ondergeschoven post wordt? Nederlandse Europarlementariërs VisNed geeft geen stemadvies. Voor ons zijn de Nederlandse Europarlementariërs in de Visserijcommissie als aanspreekpunt in Brussel van grote waarde, maar we gaan natuurlijk met meer partijen in gesprek om te proberen nog meer Nederlandse kandidaten voor het lidmaatschap van de Visserijcommissie te interesseren. Een commissie met relatief weinig ‘glamour’, maar wel voor Nederland van groot belang. Weinig voortgang in overleg over invulling beheerplannenDe Europese Unie en Noorwegen waren deze week in Londen bijeen om te praten over het toekomstig beheer van een aantal belangrijke visbestanden in de Noordzee. Het werd al snel duidelijk dat er geen conclusies getrokken konden worden en deze onderhandelingsronde leverde weinig voortgang op. In september staat een volgende bijeenkomst gepland, het is van belang dat er dan wel knopen doorgehakt worden. Vorig jaar heeft de Europese Unie een meerjaren beheerplan voor de belangrijkste demersale bestanden op de Noordzee vastgesteld, maar om dit Noordzee-breed te kunnen toepassen dient er overeenstemming te komen met Noorwegen. Hetzelfde geldt voor een aantal pelagische bestanden waarvan revisie van het beheer nodig is. Deze week was er met name aandacht voor kabeljauw, wijting, koolvis en haring. Op tafel lag een uitgebreid document van ICES waarbij voor genoemde soorten verschillende scenario’s uitgewerkt waren. Na de presentatie van de vertegenwoordiger van ICES waren er nog veel vragen en ontbrak er ook van bepaalde visbestanden informatie. Daarmee kwam de vraag op tafel of er per bestand onderhandeld en besloten moest worden of dat er sprake moest zijn van een alles omvattende aanpak. Binnen de EU en ook Noorwegen denkt men daarover niet hetzelfde. Met name over kabeljauw en haring werd intensief gesproken. De geruchten over een heel negatief ICES-advies over kabeljauw worden steeds hardnekkiger waarbij zelfs een nul-TAC-advies van ICES tot de mogelijkheden behoort. Dat zou natuurlijk een doemscenario zijn en het is van belang om voor de jaarlijkse onderhandelingen over de vaststelling van de TAC’s de nieuwe management strategieën vast te stellen om een 0-TAC te voorkomen. Noorwegen had vragen over het verdwijnen van ondermaatse kabeljauw en vindt ook dat er flankerende maatregelen moeten komen voor extra bescherming. Uiteindelijk werd afgesproken om in september verder te praten. Voor die tijd komen de ICES-adviezen uit en zullen er ook een aantal technische bijeenkomsten plaats vinden met experts en wetenschappers om voortgang in het proces te boeken. Dit is ook in het belang van Brexit, immers indien deze per 1 oktober as. doorgang vindt en de EU en Noorwegen hebben nog geen knopen doorgehakt, ontstaat weer een nieuwe situatie met een 3e partij aan de onderhandelingstafel. Nieuwe onderhandelaar De EU-delegatie staat onder leiding van een nieuwe onderhandelaar. Fabrizio Donatella heeft Jacques Verborgh opgevolgd. Donatella gaf aan een open relatie van de Europese visindustrie te willen onderhouden en elkaar ook van feedback te voorzien. Dit werd zeker tijdens deze onderhandelingen goed ingezet met 3 uitgebreide consultaties van de Europese Commissie met de aanwezigen sectorvertegenwoordigers. Donatella gaf ook aan dat hij meer proactief wil opereren om zodoende meer de lead te nemen in plaats van Noorwegen. Containerdisco met Fishing for Litter in LauwersoogGeschrokken gezichten en verbazing. Hoewel de containerramp met de MSC ZOE in januari volop in het nieuws is geweest, schrikken mensen toch als ze de opgeviste rotzooi in het echt zien. Tijdens de Dag van de Garnaal in Lauwersoog, organiseerde KIMO met behulp van VisNed, Hulp in Nood en natuurlijk de organisatie van de promotiedag een heuse containerdisco. "Als die dingen overal op de zeebodem liggen kunnen we er maar beter wat leuks mee doen". Sander Meijer, schipper op de NG-21 één van de vele 'afvalkampioenen' lag met zijn schip naast de KIMO stand, waar hij uitleg gaf over het vuilvissen en het project Fishing for Litter. Het schip, maar zeker ook de afvalzakken, trokken veel bekijks. Ook de MDV-1 had haar Fishing for Litter zakken ter illustratie op de kade gezet. Dat vissers afval uit zee halen is bij velen wel bekend, maar dat het om 300.000kg per jaar gaat is vaak niet duidelijk. De opgeviste troep trok veel bekijks. En dat was nog los van het afval van de MSC ZOE, speciaal tentoongespreid door de havenmeester van Lauwersoog in één van de twee containers bij de stand, de 'echte' MSC ZOE afvalcontainer. Waterkokers, jassen en natuurlijk de speelgoedauto's waren het onderwerp van gesprek. In een Tweede Kamer debat over MSC ZOE op 14 mei is toegezegd dat alle vissers die een schadeclaim hebben ingediend op korte termijn persoonlijk bezocht worden door een schade-expert en dat er op korte termijn een pilot gestart wordt voor gericht vuilvissen, waarop ingeschreven kan worden. Naast het afval was er een containerdisco, met echte discolampen en goede dansmuziek. Kinderen waagden een dansje, ouders soms ook. Tussendoor werd de containerdisco met behulp van viskisten omgebouwd tot bioscoop, waar onder meer video's van het vissen en de visserij werden vertoond. De Dag van de Garnaal heeft naar schatting 23.000 bezoekers getrokken. Ook Hulp in Nood en de garnalenvissers van Solt hadden een eigen stand. Publieksinbreng Noordzee overlegDe zorgen over het ruimtelijke gebruik van de Noordzee nemen toe. Niet alleen vissers hebben hun bedenkingen, ook bezorgde burgers, onderzoekers en natuurorganisaties lieten hun stem horen tijdens de bijeenkomst op 8 mei, waarin maatschappelijk betrokkenen bijgepraat werden en inbreng konden leveren aangaande het overleg om te komen tot een Noordzeeakkoord. Afgelopen voorjaar was er de mogelijkheid om via een digitale consultatie concrete ideeën en oplossingen in te brengen voor het toekomstige ruimtegebruik van de Noordzee. In Scheveningen werden de resultaten gepresenteerd en werd iedereen die interesse en inbreng had bijgepraat over het proces om te komen tot een Noordzeeakkoord. De visserij was goed vertegenwoordigd en actiegroep EMK liet zich duidelijk horen. Door zich te verdelen over de verschillende groepen, was er in elke discussie een visserij-geluid te horen. ‘s Ochtends vond er een besloten sessie plaats, waarin ingegaan werd op diverse pilots. Er werden presentaties gegeven over schelpdierenherstel, passieve visserij in windparken en zeewierteelt. Al deze ideeën zitten in een pilotfase en vanuit VisNed is er een sterke scepsis over de (economische) haalbaarheid van deze ideeën. Wallage stelde ook naderhand dat het verdienmodel een belangrijke toetsing is voor de diverse wilde ideeën die met oog op subsidies en kansen genoemd worden. Visserij heeft een stevig en goed verdienmodel, er is een markt voor vis, schaal- en schelpdieren. Er moet voor gewaakt worden dat een bestaand verdienmodel om zeep wordt geholpen voor een hypothetische markt. 's Middags werd in groepen doorgepraat met betrokkenen uit verschillende sectoren, van visserij en de olie- en gasmaatschappijen, tot aan recreatievaart en organisaties begaan met cultureel erfgoed en nalatenschap (denk aan wrakken en nabestaanden van scheepsrampen). De ideeën die zijn opgehaald 8 mei zullen meegenomen worden in het verdere traject van het Noordzee-overleg, waarbij het doel is dat er deze zomer een akkoord komt. Gloedvol betoog van actiegroep EMK ’s Middags hield Dirk Kraak (EMK) een vlammend betoog over de consequenties die alle plannen zullen hebben voor de visserij. EMK ondersteunt de gezamenlijke visie waar ook de VisNed PO's aan meewerken en stelde duidelijk dat de visserij geen extra gebiedsverlies kan permitteren. Grote zorgen zijn er over de ecologische effecten van wind op zee. Hoe kan het dat iedere sector rekening moet houden met het voorzorgsprincipe, terwijl met de energietransitie de natuur misschien wel onherstelbaar beschadigd raakt, of in elk geval ingrijpend veranderd? Uitnodiging: Startbijeenkomst Swedish Grid in OSWOp vrijdagochtend 24 mei vindt een startbijeenkomst plaats gericht op de doorontwikkeling van het Swedish Grid voor de beperking van bijvangst in de kreeftjesvisserij. De doorontwikkeling van het Swedish Grid is de invulling van één van de acht innovatielijnen die samen het nieuwe Onderzoekssamenwerkingsproject (OSW) Selectiviteit & Overleving vormen. Net als voor enkele anderen van de acht lijnen, geldt dat het nodige praktijkwerk al is verricht, zodat er een vliegende start kan worden gemaakt. Als vertrekpunt zal daarom eerst de stand van zaken worden besproken. Vervolgens zullen doelen worden gesteld voor de projectperiode, en zal een voorlopige planning worden opgesteld binnen de financiële en begeleidingsruimte die het project biedt. De reeds betrokkenen vanuit visserij, nettenmakerij en onderzoek zullen aanwezig zijn. Geïnteresseerde (kreeftjes)vissers zijn welkom om deel te nemen. De bijeenkomst vindt plaats op vrijdag 24 mei op de visafslag te Den Oever, van 10:00 tot 12:00 uur. U kunt zich aanmelden bij wvanbroekhoven@visned.nl.
Europese Unie, Europees Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij Slotbijeenkomst Overlevingsproject biedt aanknopingspuntenOp vrijdagmiddag 10 mei vond de goed bezochte slotbijeenkomst van het project 'Overleving platvis, rog en Noorse kreeft' plaats. Dit onderzoek, dat is uitgevoerd in opdracht van en in samenwerking met VisNed, heeft ertoe bijgedragen dat er momenteel uitzonderingen op de aanlandplicht van kracht zijn. Naast de uitkomsten van het onderzoek van de afgelopen drie jaar werd ook gesproken over aanknopingspunten voor de toekomst, in de vorm van snellere en goedkopere onderzoeksmethodiek, en denkrichtingen voor het verder verbeteren van de overleving van discards. Wij verwijzen graag naar het uitgebreidere artikel in vakblad Visserijnieuws van deze week voor meer informatie over het project en over het vervolgonderzoek dat noodzakelijk is om de uitzonderingen te behouden. Samen met onderzoek op het gebied van netinnovatie vindt dit vervolgonderzoek plaats in het Onderzoekssamenwerkingsproject (OSW) “Selectiviteit & Overleving”. VisNed zal van daaruit de komende periode in samenwerking met Wageningen Marine Research en PO Vissersbond bijeenkomsten organiseren waar uw input wederom op prijs gesteld zal worden. VisNed bedankt alle betrokkenen bij het project heel hartelijk, en in het bijzonder de schippers en bemanningen die zich in de afgelopen jaren met veel energie hebben ingespannen om het onderzoek tot een goed einde te brengen. Europese Unie, Europees Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij
MSC-bepalingen garnalenvisserijBij de VisNed-Po’s zijn vragen binnen gekomen over de aanpassing van de maaswijdte in de garnalenvisserij. In het kader van het MSC-beheer garnalenvisserij zijn een aantal zaken van belang zoals maaswijdte, ziftsel en vistuig. In het MSC-managementplan is vastgelegd dat de te gebruiken maaswijdte in de garnalenvisserij dient te worden verhoogd. Op dit moment is de maaswijdte 22 mm. Deze is met ingang van 1 mei as. verhoogd naar 24 mm. Voor het bepalen van de maaswijdte wordt de Deense interpretatie van de regelgeving toegepast, wat in de praktijk betekent dat er sprake is van een overtreding wanneer bij meting, waarbij de OMEGA-meter gebruikt wordt, de maaswijdte kleiner dan 22,1 mm wordt vastgesteld. Ziftselpercentage Een ander punt waarop toezicht plaats vindt is het ziftselpercentage. In het managementplan staat hierover de volgende bepaling: “het ziftselpercentage voor een vaartuig mag, gemiddeld genomen over 2 aansluitende kalenderweken (beginnend met week 1 + 2), niet hoger zijn dan 15% van de totale aanlanding. Ziftsel is gedefinieerd als ondermaatse grijze garnalen; de totale aanlanding is ziftsel plus alle marktwaardige grijze garnalen.” Ook zeefstations aan land dienen aan voorwaarden te voldoen, bijvoorbeeld met een minimale opening spijlen 6,8 mm. Daarop wordt toezicht gehouden door een onafhankelijke controleur. Hiervoor loopt op de visafslag Lauwersoog een pilot waarbij gebruik gemaakt wordt van camera’s. Vistuig Aan het gebruik van het vistuig zijn ook een aantal voorwaarden verbonden, zoals lengte boomkor (18 meter exclusief de schoenen), gewicht voor 2 tuigen max. 4.000 kg, verplichting gebruik zeeflap. Vissen in Noordelijke waterenSteeds meer Nederlandse kotters maken zich op om in het Skagerrak of in de Noorse zone te gaan vissen. Voor het vissen in beide gebieden gelden aanvullende regels. Vandaar dat melding van de kotter aan de PO van groot belang is wanneer in de Noorse zone of Skagerrak gevist gaat worden. Voor het vissen in de Noorse zone moeten kotters groter dan 200 GT een vergunning aan boord hebben. Schepen kleiner dan 200 GT moeten op de lijst staan van vaartuigen die gerechtigd zijn om in de Noorse zone te vissen. Aanvragen kunnen ingediend worden via Jurie Romkes van het VisNed-secretariaat. Email: jromkes@visned.nl Voor meldingen en het registreren in het E-logboek gelden aanvullende regels dus is het van belang om hierover tijdig contact te hebben met de softwareleveranciers van het logboek. Ook moet men de Noorse visserijwetgeving in het Engels aan boord hebben. Hiervoor kan eveneens contact opgenomen worden met Jurie Romkes. Voor het vissen in het Skagerrak moet toestemming via de eigen PO verkregen worden. De PO geeft ook aan hoeveel kilogram schol, tong en kabeljauw een lid mag aanvoeren. Voor het vissen in het Skagerrak geldt net als ten noorden van de 56 gr. NB een maaswijdte van 120 mm. Ook gelden voor het lossen in een Deense haven aanvullende bepalingen, zowel op het gebied van vangstmeldingen als douane faciliteiten. Ook hierover kan informatie ingewonnen worden bij het secretariaat van VisNed of de eigen PO. “Om de noord” zijn ook veel staandwant-vissers actief. Met de Deense PO hebben we afspraken gemaakt over het uitwisselen van visserij-activiteiten zodat we het aantal incidenten tot een minimum beperken. Voor het doorgeven van posities van netten en andere informatie bestaat sinds vorig jaar een Whatsapp-groep. Het is voor elke noord-visser van belang hierin deel te nemen zodat de visserij zonder strubbelingen verloopt. PAP-regeling schol ongewijzigdDe PAP-commissie heeft besloten de PAP-regeling schol op 100% van de basishoeveelheid te laten staan. Het Coördinatiecomité PAP-schol, opererend onder de CVO, monitort voortdurend de aanvoer en marktontwikkelingen van schol. De aanvoer van schol kent een marginale opleving bij blijft achter met de behoefte in de markt. De PAP-commissie ziet geen reden om de regeling aan te passen. Omdat deze toch niet gehaald wordt blijft deze op 100% staan. De aanvoer x 1000 ton en prijsvorming van schol zag er de afgelopen periode, in vergelijk met voorgaande jaren als volgt uit:
Scholaanvoer gehalveerd De aanvoer van schol tot nu toe in 2019 valt blijft ver achter bij de verwachtingen en ook de benodigde hoeveelheid. De scholaanvoer in 2019 tot en met week 19 ligt op 7.200 ton, dit is aanvoer op de Nederlandse visafslagen van NL- en vlagkotters.Vorig jaar was dat in dezelfde periode 9.600 ton en in 2017 zelfs 13.500 ton. Dit jaar dus bijna een halvering ten opzichte van 2 jaar geleden.Deels is dat te verklaren door de matige weersomstandigheden maar ook de vangbaarheid is minder dan in voorgaande jaren in dezelfde periode. Nieuwe PAP-regeling schol Met ingang van maandag 20 mei 2019 is de vierde periode van 4 weken ingegaan. Deze loopt van week 21 t/m 24 (20 mei – 16 juni 2019). Besloten is de aanvoerregeling ongewijzigd te laten zodat deze er voor de nieuwe periode van 4 weken als volgt uit ziet:
Bovenstaande regeling geldt ook voor de visserij in het Skagerrak. Overzicht benutting Nederlandse quota 2019Hieronder het eerste benuttingsoverzicht van de uitputting in 2019 van de belangrijkste Nederlandse quota voor de kottervloot. Het overzicht is van 9 mei 2019 wat betekent dat de aanvoer tot en met week 17 verwerkt zal zijn. Ter vergelijk de aanvoer tot 3 mei 2018, wat feitelijk tot en met week 16 van 2018 betekent. Uit het overzicht blijkt dat in 2019 de aanvoer van de belangrijkste soorten achter blijft bij de benutting vorig jaar, toen er al minder aangevoerd werd dan in 2017. Van een aantal bijvangstsoorten ligt de aanvoer wel hoger.
|
Postbus 59
8320 AB URK
Bezoekadres:
Vlaak 12 URK
Telefoon: 0527-684141
Fax: 0527-684166
Fotografie: oa. Albert de Boer, Willem Ment den Heijer en Jacob van Urk