Wij zijn VisNed
De vereniging van kottervissers
Wij behartigen de belangen van de Nederlandse kottervisserij
Wij behartigen de belangen van de Nederlandse kottervisserij
![]() VisNed behartigt de belangen van de Nederlandse kottervisserij |
||
Pulsvissers worden geïnformeerdPulsvissers worden geïnformeerd Na de bijeenkomst op zaterdag 23 maart met de Pulsvissers zijn vanuit VisNed diverse acties ondernomen. Ook het ministerie van LNV wil een bijeenkomst plannen, als datum wordt hiervoor vrijdag 26 april gereserveerd.
Afgelopen week hebben de leden van VisNed, die behoren tot de groep die op 1 juni 2019 moet stoppen, een voorbeeldbrief ontvangen die zij richting LNV kunnen gebruiken om verlenging van deze termijn te vragen. Aan de betreffende leden en de secretariaten van de VisNed-Po’s is ook een Engelse vertaling van de brief van de minister, waarin zij de datum van 1 juni 2019 heeft aangekondigd, beschikbaar gesteld. Ondernemers kunnen deze aan boord bewaren en bij controle desgevraagd overleggen. Leden die de voorbeeldbrief en Engelse vertaling nog niet hebben kunnen contact opnemen met het secretariaat: gmeun@visned.nl Inmiddels hebben de gezamenlijke coöperaties een inventarisatie gehouden waarbij duidelijk geworden is dat zij veel meer tijd nodig zijn om alle kotters die met Puls moeten stoppen, te voorzien van nieuwe boomkorren en netten. De brief hierover van de coöperaties en leveranciers zullen wij indienen bij de minister. LNV-bijeenkomst Deze week heeft het ministerie van LNV bekend gemaakt dat zij voornemens is op vrijdag 26 april as. een bijeenkomst te beleggen met de Pulsvissers. Locatie en tijdstip worden nog bekend gemaakt. Stemming De stemming in het Europese Parlement over de nieuwe Technische Maatregelen (waaronder Puls) staat nog steeds gepland op dinsdag 16 april. De lobby om hierop invloed op uit te oefenen gaat onverminderd door. Alles wordt uit de kast gehaald om bijvoorbeeld stemming uit te stellen. Brexit: Nee, Nee en uitstel voeren de boventoonAan de kant van het Verenigd Koninkrijk lijkt de politieke chaos eerder toe te nemen dan te verminderen. De tijdsdruk neemt toe. Het gevreesde no-deal scenario is nog steeds niet van tafel, terwijl de Britten en de EU dat toch niet willen en er vandaag een nieuw voorstel voor uitstel tot 30 juni is ingediend. We rekenen er op dat dit uitstel wordt verleend. Maar zeker weten doen we dat niet. De onzekerheid duurt voor. Wat staat de visserij te wachten? Onder het motto 'hope for the best, prepare for the worst' worden momenteel samen met het Ministerie van LNV de puntjes op de 'i' gezet van een plan van aanpak om iedereen zo snel mogelijk na het vertrek van de Britten uit de EU duidelijkheid te verschaffen wat dit voor zijn of haar bedrijf betekent. Alles is erop gericht de onvermijdelijke schade van een Brexit voor de sector zo veel mogelijk te beperken. Het ministerie van LNV heeft in dat kader toegezegd om als het zo ver is tijdig een brief met daarin een vlootinstructie naar alle NL-vissersvaartuigen te sturen. In die brief gaat uitgelegd worden wat wel en wat niet mogelijk is. We rekenen eigenlijk allemaal op het zegevieren van het gezonde verstand en een vlotte en soepele overgang. Zolang er geen afspraken zijn blijft de no-deal, die niemand wil, een optie. Toegang Om, wanneer er geen overgangsperiode komt, toch in Brits water te mogen vissen, moet er een vismachtiging worden afgegeven zoals dat ook gebeurt voor de Noorse Zone. Daar zijn we op voorbereid. Er is een lijst met vaartuigen opgesteld die direct na Brexit belang hebben bij toegang tot Brits water. De aanvraag van een vismachtiging voor deze vaartuigen zal, als dat nodig is, zo snel mogelijk worden gedaan door de Europese Commissie bij de Britse overheid. Alles staat daarvoor in Brussel en in Den Haag in de startblokken. Hiermee blijft de periode dat er geen toegang is tot Brits water zo kort mogelijk. Maar nogmaals, dat is alleen bij no-deal en zonder overgangsperiode. Voor degenen wiens schip nu niet is meegenomen in de lijst met vaartuigen is ons vanuit de NL-overheid verzekerd dat een toekomstige aanvraag zo snel mogelijk doorgeleid zal worden naar de Europese Commissie. Het is dus niet zo dat zij uitgesloten zijn van toegang tot Brits water om in de toekomst te gaan vissen. Wel is het noodzakelijk om een IMO-nummer te hebben. De aanvraag van een IMO-nummer is gratis, maar de behandeling kan wel even duren. Aanlanden vis Voor de aanlanding van vis geldt de ‘Country-of-Origine-rule’. Dit betekent dat de vlag van het vaartuig leidend is in de bepaling van het aanlandregime. Vis gevangen in VK-wateren door een EU-gevlagd vaartuig wordt bij de aanlanding behandeld als EU-vis. Daar verandert dus niks voor onze NL gevlagde vaartuigen. Bij een soepele overgang, zachte Brexit, verandert ook voor VK gevlagde schepen voorlopig niets. Maar er is een kans dat de VK gevlagde schepen een vangstcertificaat overleggen wat de Britse overheid hen (snel bij no-deal en later bij een deal) zal moeten verstrekken. Na Brexit (snel bij no-deal en later bij een deal) worden Brits-gevlagde schepen vaartuigen van een derde land. Dit betekent dat zij alleen mogen aanlanden in havens die daarvoor zijn aangewezen in de uitvoeringsregeling Zeevisvaart. VisNed heeft bij het ministerie en de andere partners gewezen op het belang van de juistheid van deze lijst. De havens van Den Helder en Delfzijl zijn hierin bijvoorbeeld niet opgenomen en de beschrijvingen van de exacte aanlandlocaties (in alle havens) is inmiddels verouderd. Wij gaan er vanuit dat dit tijdig geregeld wordt. Nieuwsflash Als er dringende ontwikkelingen zijn in de komende periode zullen we een extra VisNed nieuwsbrief uitbrengen, met daarin de actuele en praktische informatie. Toekomst Deal of no-deal, het politieke Brexit spel zal door gaan. Want er zal vorm gegeven moeten worden aan de toekomstige relatie. En daarvoor zijn de messen geslepen. De Britten zijn gebrand op groei van hun aandeel in de TAC's. Zoals de afgelopen maanden hebben bewezen, zijn we ook in dit proces afhankelijk van de bereidwilligheid en daadkracht van de Britse overheid/politiek. Maar ook van de alertheid en bereidheid voor de sector te vechten in Nederland en Europa. Er moet voor worden gewaakt dat het politiek-handjeklap wordt, waarbij de visserij als wisselgeld wordt gebruikt of het kind van de rekening wordt. Daarom blijven wij vanuit VisNed samen met onze partners in de European Fisheries Alliance (EUFA) superscherp op dit dossier. Vragen? De ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Wij proberen u zo goed mogelijk op de hoogte te houden. Mocht u vragen hebben, dan is Nathanaël Middelkoop (nmiddelkoop@visned.nl/0527-684141) eerste aanspreekpunt in het VisNed team. Hij zal proberen uw vragen te beantwoorden of deze verder door te geleiden naar de juiste persoon of instantie.
Aanlandplicht; tijd kopen is het deviesSinds 1 januari 2019 kennen we, na een inwerkingsperiode van slechts 4 jaar, de “volledig” geïmplementeerde Aanlandplicht. Dankzij een scala van uitzonderingen en de minimis-regelingen is het voor de vloot nog steeds enigszins werkbaar. Maar iedereen is er van overtuigd dat deze Aanlandplicht trekken aan een dood paard blijft. Daarom komt steeds meer de overtuiging dat deze onwerkbare Aanlandplicht omgezet moet worden naar een werkbare Registratieplicht.
Slechts 4 jaar gunde de Europese Unie zichzelf om de Aanlandplicht in te voeren, gewoon een onrealistische tijdsbestek als gekeken wordt om hoeveel verschillende gemengde visserijen in een groot aantal gebieden het in de Europese visserij gaat. Zelfs een land als Noorwegen met veel minder verschillende soorten visserijen heeft een implementatietraject van ongeveer 25 jaar achter de rug. Terwijl in deze Discardban ook meer op de praktijk gerichte bepalingen van kracht zijn, met een grote verantwoording in de uitvoering voor de schipper en bemanning van het vissersvaartuig. Echter, de Europese Aanlandplicht is tijdens de laatste herziening van het Gemeenschappelijke Visserijbeleid (GVB) onder grote politiek druk tot stand gekomen en moest vorig jaar in feite gered worden door het toepassen van een groot aantal uitzonderingen. Alleen daardoor wordt de vloot gaande gehouden. In Nederland kennen we meerdere uitzonderingen, bijvoorbeeld voor de garnalenvisserij (algemeen) en de boomkor 80 mm voor ondermaatse tong (gebruik Belgisch paneel, bij geen gebruik moet ondermaatse tong aan boord gehouden worden), ondermaatse schol, wijting, zeebaars en rog. Gelukkig realiseren zich in Europa steeds meer beleidsbepalers dat de Aanlandplicht onwerkbaar zal blijven, zeker in gemengde visserijen. Daardoor wordt de roep om een andere benadering steeds luider; weg met de Aanlandplicht, daarvoor in de plaats een goede Registratie van vangsten. Maar wijzigingen in de basisverordening GVB kunnen alleen tijdens de 10-jaarlijske herziening doorgevoerd worden, in dit geval in 2022. Dit betekent dat we tot die tijd zoveel mogelijk creatief met deze Aanlandplicht moeten omgaan wat feitelijk neerkomt op tijd kopen totdat het moment daar is. FDF In dat licht moet ook het FDF-project gezien worden dat LNV, WMR en VisNed optuigen. Alleen daarmee behouden we de huidige uitzondering om ondermaatse schol te moeten aanvoeren. Natuurlijk kunnen we ook roepen: “niet aan beginnen," maar dat betekent dan wel dat schol onder de Aanlandplicht valt en uit de Best Practices-projecten weten we dat er dan onwerkbare situaties aan boord ontstaan met veel extra werk (meer bemanning), hogere kosten, lagere opbrengsten (minder deelloon voor de bemanning) waardoor de economische resultaten zwaar onder druk komen te staan. En als we geen discards aan boord houden waar dat wel verplicht is en we krijgen (buitenlandse) controle op zee ? Uit Last haul-onderzoeken hebben controlediensten immers veel informatie gehaald. Dan zijn we in overtreding en kan dat voor onze leden heel nare consequenties hebben, bijvoorbeeld vervolging en strafpunten. Ook VisNed zit niet te wachten op “big brother is watching you” maar zoals hierboven geschetst; om tijd te kopen op weg naar een andere meer praktische invulling gaan wij wel door met FDF. Bij FDF worden trouwens alleen beelden gemaakt van de vis op de lopende ban. Niet meewerken aan het project, maar wel dankbaar gebruik maken van de uitzondering op aanvoer ondermaatse schol is natuurlijk erg goedkoop en inconsequent meeliften op het initiatief van anderen. Ook LNV is op zoek naar een uitweg en stelt in dezen de constructieve opstelling van VisNed in hoge mate op prijs. MSC - garnalen updateAfgelopen maandag kwam de stuurgroep MSC – garnalen bijeen in het Duitse Oldenburg. In deze stuurgroep werken de PO’s uit Denemarken, Duitsland en Nederland samen op het gebied van MSC in de garnalenvisserij. Op basis van het managementplan moeten voor het beheer van de garnalenstock diverse regels worden toegepast en op worden toegezien. In Nederland vindt dat plaats onder de paraplu van de CVO. Hieronder een opsomming van de belangrijkste bepalingen.
Maaswijdte In het managementplan is vastgelegd dat de te gebruiken maaswijdte in de garnalenvisserij dient te worden verhoogd. Op dit moment is de maaswijdte 22 mm. Deze moet met ingang van 1 mei as. verhoogd worden naar 24 mm. Er is ook een mogelijkheid om in plaats van verhoging van de maaswijdte andere beperkende maatregelen toe te passen zoals stilligweken. Nederland gaf in de vergadering aan voorstander te zijn van het toepassen van alternatieven maar Duitsland en Denemarken wilden vasthouden aan de maaswijdteverhoging, waartoe dan ook besloten werd. Voor het bepalen van de maaswijdte wordt de Deense interpretatie van de regelgeving toegepast wat in de praktijk betekent dat er sprake is van een overtreding wanneer de maaswijdte kleiner is dan 22,1 mm. Ziftselpercentage Een ander punt waarop toezicht plaats vindt is het ziftselpercentage. In het managementplan staat hierover de volgende bepaling: “het ziftselpercentage voor een vaartuig mag, gemiddeld genomen over 2 aansluitende kalenderweken (beginnend met week 1 + 2), niet hoger zijn dan 15 % van de totale aanlanding. Ziftsel is gedefinieerd als ondermaatse grijze garnalen; de totale aanlanding is ziftsel plus alle marktwaardige grijze garnalen.” Ook zeefstations aan land dienen aan voorwaarden te voldoen, bijvoorbeeld minimale opening spijlen 6,8 mm. Daarop wordt toezicht gehouden door een onafhankelijke controleur. Hiervoor wordt op dit moment op de visafslag Lauwersoog ook een proef gedaan waarbij gebruik gemaakt wordt van camera’s. Vistuig Aan het gebruik van het vistuig zijn ook een aantal voorwaarden verbonden, zoals lengte boomkor (18 meter exclusief de schoenen), gewicht voor 2 tuigen max. 4.000 kg, verplichting gebruik zeeflap. Andere zaken zijn een goedgekeurde spoelsorteermachine en de verplichting tot registratie van ETP-soorten (zeldzame soorten). Vissers worden opgeroepen dit voortdurend te blijven doen. PAP - garnalen Aangezien de CVO vorige week weer garnalen op moest komen is met ingang van deze periode van 2 weken het maximale aantal uren per week terug gebracht naar 36 uur (periode van 2 weken: 72 uur). Binnen de PAP-garnalen wordt ook overlegd over stilligweken met name tijdens de periode dat in Marokko dankzij Islamitische feesten de pelcapaciteit tot een minimum beperkt wordt. Hierbij wordt met name gekeken naar de weeknummers 22, 23, 31, 32 en 33. In tegenstelling tot bepaalde berichtgeving zijn hierover nog geen definitieve besluiten genomen. De garnalenvissers worden hierover zo snel mogelijk geïnformeerd. Goede samenwerking blijft basis van Mid-Channel-conferentieVorige week werd in het Bretonse plaatsje Plouescat voor de veertigste keer de Mid-Channel Conference gehouden. Al 4 decennia maken vissers en hun vertegenwoordigers afspraken over de ruimtelijke spreiding van de visserijactiviteiten in het Engelse Kanaal. Gezien de toename van de Nederlandse activiteiten in dit gebied neemt VisNed sinds enkele jaren deel aan dit overleg. De tweedaagse bijeenkomst werd begonnen met een minuut stilte ter nagedachtenis van de Engelsman Nick Prust, één van de grondleggers en stimulatoren van dit overlegorgaan. Tijdens deze bijeenkomst werden bestaande afspraken geëvalueerd en op zeekaarten de nieuwe afspraken, waar en wanneer niet met gesleept vistuig gevist kan worden, om in die gebieden vaartuigen die gebruik maken van passieve vistuigen, met name krabbenpotten, ongestoord hun werk te laten doen. Tijdens deze conferentie bleek ook weer dat dankzij deze vrijwillige afspraken het aantal incidenten tussen gesleept en passief vistuig tot een minimum beperkt blijft. Een rondgang langs de verschillende deelnemers leerde dat het om een handvol gevallen ging waarbij in totaal enkele ongeveer 100 krabbenpotten verloren gegaan zijn. Iedereen is ervan overtuigd dat deze overlegstructuur ervoor zorgt dat, ondanks de grote hoeveelheid visserijactiviteiten, de incidenten tot een minimum beperkt blijven. Voor het komende jaar werden verzoeken tot aanpassing van de gebieden besproken en werden afspraken vernieuwd. Hierbij werden voor het eerst in de geschiedenis digitale kaarten gepresenteerd. Tot nu toe ging dat nog steeds met behulp van Decca-gegevens, een toch wat gedateerd systeem. Zodra VisNed de nieuwe informatie / kaarten toegestuurd krijgt zullen we deze aan Dirk Pijl ter beschikking stellen zodat deze info opgenomen kan worden in de plotterbestanden. Brexit Ook tijdens deze conferentie wierp de aanstaande Brexit haar schaduw vooruit. Hoewel de einddatum nadrukkelijk in zicht komt weet nog steeds niemand hoe deze definitief ingevuld gaat worden. En dit is een schande immers er wordt ook gesold met de belangen van vissers die bezig zijn met een economische activiteit waarop de Brexit een grote impact kan hebben. Van Engelse zijde werd bevestigd dat de visserij in Het Kanaal, ook na de Brexit, niet zonder intensieve samenwerking kan. Uitgesproken werd dat deze positieve insteek ook in de toekomst de basis moet blijven voor dit Mid-Channel overleg. In de (pers)-verklaringen, die na afloop werden opgesteld, werd dat ook naar voren gebracht. De Engelse vertegenwoordiging gaf aan dat als dat niet meer in EU-verband is dan zal het UNCLOS-verdrag een rol gaan spelen waarin ook afspraken over internationale beheer van viswateren geregeld worden. Volgende bijeenkomst Aan het einde van de bijeenkomst werd besloten om conferentie in 2020 in Nederland te organiseren waarbij dit in coproductie gaat met de Belgische Rederscentrale. Hoe om te gaan met haaien en roggenWe kunnen vaststellen dat er door de vloot steeds meer roggen worden gevangen. Tegelijkertijd is op basis van het toepassen van het voorzorgsprincipe het quotum voor deze soort heel knellend. Onder de Aanlandplicht geldt voor de kottervloot voor deze soorten een uitzondering op basis van hoge overleving waaraan een aantal voorwaarden is verbonden.
Kwamen tot voor enkele jaren alleen roggen voor op bepaalde hotsspots, voornamelijk in het Engelse deel van de Zuidelijke Noordzee, inmiddels is het verspreidingsgebied aanmerkelijk groter geworden en worden roggen bijna overal gevangen. Dit duidt op een duidelijke toename van de stock. De TAC voor de roggen is uitermate beperkend, vandaar moeten in Nederland de kotters zich houden aan een heel beperkte bijvangstregeling (zie verderop onder PO-maatregelen). Roggen zijn vrijgesteld van de Aanlandplicht, zou dat niet het geval zijn zou deze soort er voor zorgen dat de Nederlandse vloot ergens in het voorjaar dit quotum hebben opgevist en zouden roggen chokespecie nummer 1 zijn. Aan de vrijstelling voor de Aanlandplicht zijn een aantal voorwaarden verbonden, de belangrijkste is om meer en betere data te verzamelen waardoor de toestandsbeoordeling verbeterd kan worden, wat dan weer kan leiden tot een hogere TAC. Om bij het terugzetten van roggen de overleving te verbeteren is het van belang dat deze vissen op de juiste manier terug gezet worden. Wij herinneren de leden hierbij graag aan deze werkwijze. De infosheet hierover is hier te downloaden. Ook voor haaien die terug gezet worden is een infosheet beschikbaar die hier te vinden is. Wij verzoeken de leden de voorgestelde werkwijze nauwgezet te volgen. IL&T: bouwen aan vertrouwenWe spreken twee keer per jaar met IL&T over uitvoerende zaken. Maar omdat IL&T een reorganisatie achter de rug heeft werd ook VisNed uitgenodigd voor een hernieuwde kennismaking. Dit keer op het hoofdkantoor in Utrecht. Met onderwerpen als een verbod op Puls en Brexit in aantocht kreeg dat plezierige gesprek ook een hoogst actueel karakter. Velen kennen IL&T nog als SI (Scheepvaartinspectie). Maar tijden veranderen. En IL&T ook. Daardoor komen we IL&T ook op zee tegen bij controle op bemanningszaken. Twee gezichten van dezelfde dienst. Tijdens het gesprek met vertegenwoordigers van IL&T werd duidelijk dat bij iedereen de behoefte is om niet alleen met de verleners van vergunningen te praten, maar ook met de handhavers. Betere communicatie en een betere relatie. Een wederzijds streven. Daarom gaan we vanuit de Sectorraad dat nader overleg organiseren. Wees klaar voor de inspectie Ook concludeerden we het belang om de benodigde papieren bij een eventuele controle op orde te hebben. Het vergemakkelijkt de controle, wat zowel aangenaam is voor de inspecteurs als degene die gecontroleerd wordt. En het kost minder tijd. Blij waren wij te horen dat IL&T ziet dat er verbetering op dit punt plaatsvindt op de vloot. Werken op basis van vertrouwen Vanuit IL&T werd de wens uitgesproken dat men wil gaan werken op basis van vertrouwen. Wanneer vissers hun zaken op orde hebben wil men meer vanuit vertrouwen controle uitoefenen in plaats vanuit wantrouwen. Dit houdt in dat men meer redeneert vanuit de houding dat de desbetreffende persoon het waarschijnlijk voor elkaar heeft tenzij bij een controle anders blijkt. Vanuit VisNed hebben we deze wens aangemoedigd. Het is goed dat degenen die hun zaken op orde hebben op een dergelijke wijze hiervoor beloond worden. Dat werken op basis van vertrouwen beperkt zich niet tot controle van schepen die in de vaart zijn. IL&T begint ook een proef bij twee nieuwbouwprojecten. Veiligheid aan boord Er is ook gesproken over het veiligheidsbewustzijn aan boord. Het werken aan boord is niet zonder risico. Doordat er een bepaalde gewenning van deze risico’s optreedt aan boord, worden deze niet altijd juist ingeschat. Hierdoor kunnen er ongelukken gebeuren met soms ernstige gevolgen. Het belang van het dragen van een reddingsvest met PLB (Personal Locator Beacon) of een correct ingevulde RI&E zijn hier voorbeelden van. Verbetering van communicatie bij bouw Windparken BorsseleVoor de kust van Zeeland worden de vijf windparken “Borssele’ gebouwd. Wethouder John de Jonge van de Gemeente Vlissingen had een bespreking tussen visserij en de ontwikkelaars georganiseerd, die succesvol is verlopen. Doel was om wrijvingen, zoals die bijvoorbeeld in de afgelopen periode voor de Belgische kust schering en inslag leken te zijn, te voorkomen. PO Delta Zuid was de gesprekspartner aan tafel, met ondersteuning vanuit het VisNed team. Er worden voor de Zeeuwse kust vier parken ontwikkeld, ieder met een eigen planning. Daarnaast legt TenneT de kabels van de parken naar Borssele waar ze (ironisch) bij de kerncentrale aan het net worden gekoppeld. TenneT bouwt op zee twee grote platforms met transformatoren. Dat alles betekent in de komende weken veel onderzoekswerk, o.a. naar bommen op de zeebodem. Vanaf november gaat het bouwen op zee van start. Communicatie De ergernis over de handelwijze bij de bouw van Belgische windparken afgelopen jaar werd aan tafel duidelijk gedeeld. Vanuit VisNed werd ingebracht dat de manier van communiceren bij de bouw van Engelse windparken heel duidelijk is en zeer gewaardeerd wordt. Er zijn afspraken gemaakt dat we vanuit VisNed de voorbeelden van die uitgebreide informatiebladen met Orsted en Blauwwind (de eigenaren van de parken) zullen delen. Voordeel daarbij is dat de meeste kotters aan boord email kunnen ontvangen. In mei is er een vervolggesprek gepland, waar concrete werkafspraken gemaakt kunnen worden. Ingraven van kabels We constateren dat met opmerkingen vanuit de visserij serieus wordt om gegaan door de overheid. In dat verband hadden Delta Zuid en VisNed in Vlissingen voorafgaand aan het windparkoverleg een overleg met nautische consultants. Zij onderzoeken de overvisbaarheid van elektriciteitskabels. Dat gesprek bood ons de mogelijkheid om veel informatie te verstrekken en rapporten over het onderwerp met de consultants te delen. Dit was het eerste verkennende gesprek, er volgen er nog meer. Media-aandacht voor de GreenDealNederlandse vissers zetten zich enthousiast in om de hoeveelheid afval in zee te verminderen. Het succesvolle Fishing for Litter programma levert volle big bags met opgeviste rommel op. De afvalverwerkers doen de rest, het sorteren en klaarmaken voor recycling. Plastic in Zee is een actueel onderwerp waar veel aandacht voor is. Een verslaggever van het tijdschrift OneWorld sprak vorige week vrijdag met VisNed hierover in de haven van IJmuiden. Fishing for litter OneWorld is een magazine dat zich onder meer richt op duurzaamheid en wilde daarom graag weten wat voor duurzame projecten er lopen in de visserij. VisNed is partner van de GreenDeal en actief betrokken bij projecten als Fishing for Litter en VisPluisVrij. Pim Visser legde in de haven van IJmuiden uit dat vissers met het Fishing for Litter-project jaarlijks meer dan 300.000 kilo afval uit de zee halen. Wij lopen daarmee voorop in Europa, maar ons initiatief heeft navolging gekregen en bij voorbeeld onze Ierse collega's zijn ook volop actief, net als Duitsers en Belgen. VisPluisVrij Hepke Deelstra vertelde over het VisPluisVrij project. Veel mensen kennen pluis als al die oranje en blauwe draadjes die op het strand aanspoelen. Dat vissers pluis nodig hebben om hun netten te beschermen tegen een ruwe schurende bodem is vaak niet bekend. Het doel van het project VisPluisVrij is om de hoeveelheid blauwe en oranje draadjes op het strand te minimaliseren, door het zoeken van een alternatief materiaal voor pluis. In de afgelopen jaren zijn er vele materialen getest, waaronder Yakleer, klossen met touwwerk en biopluis. Centraal overleg In het centraal overleg van de Green Deal van afgelopen donderdag werd ook stilgestaan bij het VisPluisVrij-onderzoek. Er zijn hoge verwachtingen van het biopluis en daarom zal binnen het VisPluisVrij-project dit materiaal verder worden getest. Omdat er op stenige gronden het meeste pluis wordt gebruikt, gaan we het biopluis juist op die gronden testen. Zodra de uitkomst van dit materiaal bekend is, zal dit, naast de andere alternatieven, gepresenteerd worden. Dat naast 'haalbaar' ook 'betaalbaar' een onderdeel van de test is zal niemand verbazen. Noodkreet gebiedssluitingen Friese FrontDe voorgenomen gebiedssluitingen op het Friese Front zijn onacceptabel en desastreus, dit schrijven de NVB en VisNed in een gezamenlijke brief aan het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Op het Friese Front dreigt visserijgrond verloren te gaan die van groot belang is, met name voor de Noorse kreeftjesvisserij. Het besluit over de gebiedssluitingen is reeds definitief genomen door het Nederlandse kabinet en het besluitvormingstraject binnen de Europese Unie in gestuurd. De kotterorganisaties geven een noodsignaal af en roepen de verantwoordelijke ambtenaren op om een heroverweging van het besluit door het kabinet in gang te zetten omdat de visserijsector onevenredig hard wordt getroffen. Het besluit over de gebiedssluitingen op het Friese Front gaat bovendien in tegen het regeerakkoord van het kabinet Rutte-III. Daarin staat dat er niet meer visgebieden gesloten worden dan noodzakelijk vanuit Europese regelgeving. Met het huidige besluit wordt echter meer visgebied gesloten dan nodig. De kotterorganisaties houden de vinger aan de pols en zetten zich samen in om het tij te keren. Update aanvoerbepalingen zeebaarsVoor zeebaars gelden strikte aanvoerbeperkingen met onder andere een totaal aanvoerverbod in de maanden februari en maart en voor gesleepte vistuigen een verbod om gericht op zeebaars te vissen. Nu het totaal-aanvoerverbod ten einde is leek het ons goed om de van kracht zijnde bepalingen nog een keer op te sommen:
Kabelwerkzaamheden in Deense en Belgische waterenEind maart is in Deense wateren begonnen met de aanleg van een gedeelte de NordLink kabel van Duitsland naar Noorwegen terwijl in april in Belgische wateren werkzaamheden starten voor de exportkabel voor verschillende windparken. In dit bericht vindt u meer informatie over de duur van de werkzaamheden en waar vissers die in de buurt vissen rekening mee moeten houden. Een gedeelte van de NordLink kabel zal dit voorjaar en de komende zomer aangelegd worden. Dit seizoen zijn alleen werkzaamheden gepland in Deense wateren. Meerdere wachtschepen zijn ingezet om onbeschermde stukken kabel te beschermen. Vissers worden opgeroepen de instructies op te volgen en de niet ingegraven gedeeltes tijdens de werkzaamheden te mijden. Meer informatie over de route, werkzaamheden en de schepen die ingezet worden is hier te vinden. Ook in het oostelijk deel van de Belgische wateren geldt dat tijdens de aanleg de niet ingegraven gedeeltes ontzien moeten worden, werkzaamheden hiervoor zullen plaatsvinden van april tot en met juli 2019. Hier geldt eveneens het verzoek blootliggende delen delen te mijden en de werkzaamheden niet te hinderen. De kabel zal tot circa 40 km uit de kust van Zeebrugge komen te liggen. Meer informatie daarover is hier te vinden. Visserij, Innovatie en Blue Growth horen bij elkaarSinds vorig jaar is VisNed intensief betrokken bij diverse overleggen over ruimtegebruik op de Noordzee. Als onderdeel worden er een aantal sessies over ‘praktische aanpak’ georganiseerd. Bij de laatste “Community of Practice” in Den Helder was VisNed nadrukkelijk present. Maarten Drijver gaf een uitgebreide presentatie. Er werd ook al vooruitgekeken naar 2021 als de European Maritime Days tegelijkertijd met de Blue Growth week georganiseerd. Een mooie kans om Nederland op maritiem gebied met focus op innovatie te presenteren. Daar hoort visserij zeker bij.
Deelsessies over innovatie en Blue Growth André Seinen (Meromar) leidde een themasessie met als onderwerp de teelt van kokkels en wolhandkrab en de kansen, uitdagingen die hiermee samenhangen. Het is niet eenvoudig om goede ideeën te realiseren Maarten Drijver presenteerde over circulaire visserij, duurzaam voedsel uit de zee. Tijdens deze sessie is uitgebreid ingegaan op de Landbouwvisie ‘waardevol en verbonden’ van Minister Schouten. De hamvraag was wat deze visie voor de visserij betekent. Uitdagingen die de revue passeerden waren onder meer ruimte op zee, bijvangst en de duurzaamheid van huidige visserij op de Noordzee. Visserij zit op het moment in een woelige omgeving en dat betekent dat ingezet moet worden op innovatieve samenwerking, acceptabele alternatieven bij verlies van visgronden en meervoudig ruimtegebruik. De visie die VisNed namens 10 partners heeft opgeschreven verwijst hier ook naar. Marc van Rijsselberghe (Saltfarm Foundation) behandelde het onderwerp Zilte kansen-nieuwe vitaliteit bij eb en vloed. Dit mede in relatie met de stijgende zeespiegel en wereldwijde afname van de zoetwatervoorraad. Landbouwgrond verzilt hierdoor en verbouwen van groenten en aardappelen in zilte grond geeft nieuwe kansen. Hiervoor wordt onderzoek uitgevoerd en ook hier is het van belang dat wetenschap en ondernemers gezamenlijk optrekken, zijn er kwesties in de (ruimtelijke ordening) en vergunningverlening. Om het succes tot nu toe te benadrukken kregen alle deelnemers een ‘zilt voedselpakket’ mee. Bob Meijer (TKI Wind op Zee) en Bram van der Wees (EZK) presenteerden het Innovatieprogramma over hernieuwbare energie op zee. Dit innovatieprogramma is onderdeel van het Klimaatakkoord en zal in de komende maanden verder worden uitgewerkt. Daarvoor is ook de input van de COP gevraagd, waar visserij/voedselproductie een rol kunnen spelen. Niet als compensatie voor verloren visgronden, maar wel om innovatieve vissers die een andere methode willen ontwikkelen te helpen. Jaarboek 2019 af te halen bij PODe nieuwe visserij-jaarboeken zijn deze week uitgekomen en zijn inmiddels aan de VisNed PO’s verstrekt. De leden van VisNed kunnen bij hun eigen PO terecht voor het in ontvangst nemen van 2 jaarboeken per vaartuig. Hiervoor kan ook contact opgenomen worden met het secretariaat van VisNed. Wij zien u op de PO kantoren graag tegemoet. Relaties van VisNed die in aanmerking willen komen voor toezending van een nieuw jaarboek kunnen een email sturen naar het secretaraat van VisNed: Emailadres: info@visned.nl. Internationale onderzoekssamenwerking gericht op NoordzeegarnaalHet project IRC Shrimp (OSW-garnalen internationaal) bestaat uit een discardmonitoringsprogramma en een internationaal kennisuitwisselings-platform en zal lopen van 2019 tot 2022. Het project is dinsdag 26 maart van start gegaan toen de initiatiefnemers bestaande uit WMR, VisNed en de NVB bijeenkwamen voor de planning en organisatie.
Waarom dit project? Zowel vanuit de MSC-certificering als vanuit de uitzondering op de aanlandplicht zijn er eisen wat betreft het verbeteren van de monitoring van bijvangst in de garnalenvisserij. Door het project IRC Shrimp wordt voldaan aan de eisen vanuit de MSC-certificering en kan de sampling uit het discardprogramma worden gevalideerd. Bovendien zijn er in meerdere landen onderzoeken gedaan waar nu niet optimaal gebruik van wordt gemaakt. Door de platformdagen is het de bedoeling om al bestaande kennis met elkaar te delen zodat nuttige innovaties sneller beschikbaar zijn voor de vloot. Platformdagen De platformdagen zullen plaatsvinden in Duitsland, Nederland, Denemarken en België. Dit om het internationale karakter van de dagen te versterken. De eerste internationale bijeenkomst staat gepland in juli 2019 in Nederland en zal daarna de komende drie jaar om het half jaar plaatsvinden. De platformdagen richten zich op kennisuitwisseling over de thema’s als bijvoorbeeld visserijcapaciteit, kwetsbare gebieden en dataverzameling, discards, netinnovatie en evaluatie beheermaatregelen. Tijdens de platformdagen zijn sectorpartijen en wetenschappelijke instituten aanwezig. Afhankelijk van het nut en de noodzaak kan overwogen worden om ook ngo’s en overheidsinstanties uit te nodigen. Naast kennisuitwisseling zullen de platformdagen voornamelijk gebruikt worden voor een betere afstemming van diverse lopende onderzoeken en voortgang in discardsampling. Onderzoek reizen discards garnalenvisserij In het najaar 2019 zullen ook de eerste onderzoeksreizen die vallen binnen het project IRS Shrimp starten. Vanaf dan worden er twee jaar lang regelmatig onderzoeksreizen uitgevoerd. Tijdens zo’n reis zal een onderzoeker van WMR aan boord meegaan om een monster van de vangst te analyseren. Welke schepen mee zullen doen met het onderzoek is nog onbekend. Indien vissers mee zouden willen werken aan het onderzoek kunnen zij contact opnemen met hun PO. Het project IRC Shrimp wordt gefinancierd vanuit de Europese Unie, Europees Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij. Totaal overzicht PO-maatregelen 2019Ook in 2019 hebben de Nederlandse PO’s in CVO-verband maatregelen genomen om de benutting van een aantal nationale quota zo duurzaam mogelijk te maken en om vroegtijdige sluiting van deze quota te voorkomen. Voor zeebaars gelden door de overheid ingestelde maatregelen. Het totaaloverzicht: PAP-regeling Schol:
Rog: Minimum aanvoermaat: 55 cm.
Tarbot, griet: Minimum aanvoermaat: 27 cm.
Tongschar: voor tongschar geldt een minimum maat van 25 cm waarbij de tongschar van 25 – 27 cm moet worden gesorteerd in een aparte klasse: tongschar IIIb of tongschar IV. Noorse kreeft: Noorse kreeft valt enerzijds onder Aanlandplicht maar tegelijk mogen ondermaatse Noorse kreeft gediscard worden onder de minimis-regeling, dus feitelijk is er niets gewijzigd t.o.v. vorig jaar. Daarom is de aanvoer en verhandeling van meer dan 35 stuks per kilogram door leden van PO verboden. Verder: max. 10% kreeftstaartjes per aanlanding. Zeebaars; Minimum maat voor zeebaars voor alle vlootsegmenten is 42 cm.
|
Postbus 59
8320 AB URK
Bezoekadres:
Vlaak 12 URK
Telefoon: 0527-684141
Fax: 0527-684166
Fotografie: oa. Albert de Boer, Willem Ment den Heijer en Jacob van Urk