Wij zijn VisNed
De vereniging van kottervissers
Wij behartigen de belangen van de Nederlandse kottervisserij
Wij behartigen de belangen van de Nederlandse kottervisserij
![]() VisNed behartigt de belangen van de Nederlandse kottervisserij |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Besloten bijeenkomst Pulsontheffing-houdersWij zijn door het ministerie van LNV geïnformeerd dat de houders van de Pulsontheffingen deze week een brief van de minister van LNV ontvangen over de toekomst van Pulsvisserij en de gevolgen daarvan voor de verschillende groepen ontheffing-houders. Naar aanleiding hiervan hebben VisNed en NVB afgesproken een besloten bijeenkomst te beleggen met alle ontheffing-houders. In deze bijeenkomst zal overleg plaats vinden over de ontstane situatie en welke stappen er op korte termijn ondernomen kunnen worden. De besloten bijeenkomst wordt morgen gehouden: Zaterdag 23 maart in de kantine van de Visveiling Urk, Westwal 2 te Urk, aanvang 10.00 uur. Pulsontheffingen: besluit nu aan Minister SchoutenOnzekerheid is een situatie die voor ondernemers onwenselijk is. Meteen na de uitkomst van de Europese triloog over o.a. de pulsvisserij kwamen allerlei scenario’s voorbij, maar ondertussen zijn er zes weken voorbij en duurt de onzekerheid voort. De inkoopsituatie voor netwerk en vistuigen is ondertussen ingewikkeld en levertijden zijn opgelopen tot drie maanden. Er zijn twee zekerheden, als het Europees Parlement het compromis bekrachtigd: puls wordt verboden per 1 juli 2021 en tot die tijd mag 5% van de vloot de techniek nog toepassen en is er beperkt ruimte voor wetenschappelijk onderzoek. Wat dat laatste inhoudt is (nog) niet duidelijk. In een recent overleg met LNV werd de leiding van VisNed duidelijk dat het dossier in politiek opzicht heel lastig ligt. De kloof in beleving tussen Nederland en de rest van Europa is groot. Puls is zo’n typisch Nederlandse aangelegenheid dat het niet lukt om begrip bij de andere lidstaten te krijgen, terwijl we die nodig hebben om de zaak Europees goed te regelen. Het is van een visserijtechnische zaak een volkomen politiek, en daarmee ook verziekt, problematisch dossier geworden. Het tijdpad Politiek ingewikkeld Juridisch complex Brexit; een doolhof waarvan niemand de uitgang nog kentNog maar een paar dagen totdat Brexit volgens planning een feit zou moeten zijn, maar nog steeds kan niemand met zekerheid zeggen wat voor soort Brexit het gaat worden en wanneer. De afgelopen weken is er weer heel veel verrassends gebeurd. Steeds wanneer er enige logica en rationaliteit te ontdekken lijkt, worden we opnieuw verrast. Inmiddels is in ieder geval wel zeker dat Brexit op z'n vroegst 12 april zal zijn, waarbij ook 22 mei wordt genoemd. Hier een opsomming van wat we verder wel en (vooral ook) niet weten.
Algemene politieke ontwikkelingen Een van de heikele punten van het huidige concept-Brexitakkoord is de grens tussen Noord-Ierland en Ierland. Vanwege het vredesakkoord uit 1998 mag er nooit meer een herkenbare grens tussen de Ierse Republiek en het Verenigd Koninkrijk komen. Maar die onzichtbare grens is straks wel een buitengrens van de EU. Dat is lastig en daarover zijn harde afspraken gemaakt. Die afspraken zinden Brexiteers niet. Vorige week heeft premier May het voor elkaar gekregen aanvullende verklaringen bij de EU los te weken in de hoop dat ze dan voldoende parlementariërs achter haar deal zou krijgen. Geoffrey Cox, de hoogste juridische adviseur van de regering, oordeelde hierover dat het risico op een Ierse grensregeling waarin men gevangen blijft weliswaar verkleind, maar niet verdwenen is. Dit oordeel legde een bom onder de tweede stemming over de Brexit-deal van May. Net als vier weken daarvoor werd May’s voorstel verworpen, dit keer met het nog steeds verbijsterende aantal van bijna 150 stemmen verschil. Een dag later stemde het Lagerhuis voor een motie die een no-deal Brexit in alle omstandigheden uitsluit. Die wens heeft (nog) geen wetskracht. En weer een dag later, op donderdag 14 maart stemde het Lagerhuis voor uitstel van de Brexit. Normaal zou na zoveel vernedering een premier de eer aan zichzelf houden, maar niet mevrouw May, zij ploegt stug door. Afgelopen woensdag 20 maart heeft zij een verzoek tot uitstel tot 30 juni ingediend bij de Europese Unie. Dat verzoek is door de 27 lidstaten besproken. Donald Tusk, voorzitter van de Europese Raad heeft aangegeven voorstander te zijn van een langer uitstel. Het voorstel van May werd van tafel geveegd en May voelde niets voor het idee van Tusk. Uitstel Uitstel van de Brexit datum kent echter een aantal moeilijkheden. Er moet zicht zijn op een deal en als er uitstel na 22 mei komt dan moeten de Britten meedoen aan de verkiezingen voor het Europees Parlement. May leek lang aan te sturen op een derde stemmingsronde over haar Brexit-deal. Ook dan was er uitstel nodig geweest om de benodigde procedures te kunnen doorlopen. Echter, zo gaat dat in het Britse Parlement, de voorzitter/speaker van het Lagerhuis, heeft zich beroepen op een precedent uit 1604 (!!) wat bepaalt dat er niet drie keer exact hetzelfde voorstel in stemming mag worden gebracht. Maar May kreeg hulp van de EU lidstaten. Die bepaalden dat de Brexitdatum op 22 mei ligt, mits het Lagehuis in die derde stemming alsnog voor de deal kiest. Gebeurt dat niet (en daar lijkt het serieus op), dan moet er uiterlijk 12 april door de Britten een andere haalbare deal voorgesteld zijn, anders lijkt er alsnog een No Deal Brexit te komen. Kortom: het kan nog steeds verschillende kanten op en het gevaar van No Deal is niet verdwenen. Brexit-visserij Zolang er geen Brexit deal is, is er geen enkel juridisch bindend document die het VK verplicht zich na Brexit aan de eerder gemaakte afspraken in EU-verband te houden. Er blijft dan onzekerheid bestaan of er wederzijdse toegang tot elkaars wateren zal worden verleend, waarbij wij er strikt formeel van uit moeten gaan dat dit niet het geval zal zijn. De laatste weken wordt er intensief overleg gevoerd met LNV, de NVWA en andere partijen om ons zo goed mogelijk op de Brexit voor te bereiden. Uitstel van de Brexit datum geeft aan dit proces iets meer lucht voor de visserij, al blijft een Brexit met deal (visserijakkoord) het meest wenselijke. De afgelopen weken heeft VisNed samen met de Redersvereniging korte lijntjes gehad met verschillende ministeries, RVO en de NVWA. Door middel van gezamenlijk overleg wordt geprobeerd zoveel mogelijk zaken voor te bereiden voor het moment waarop Brexit daadwerkelijk een feit wordt. Hierbij moet u denken aan het voorbereiden van licentie aanvragen om zo snel mogelijk na een deal in Brits water te mogen vissen. VisNed heeft daarnaast het voortouw genomen in de coördinatie van de aanvragen van inspectiepunten voor vis in de verschillende Nederlandse havens. Daarnaast hebben zijn wij bezig de toegang van Britse vlagkotters in alle Nederlandse havens mogelijk te maken. Voor Britse vlagkotters geldt dat zij bij een Brexit hun EU-nummer verliezen. Zij moeten dan bij de Engelse autoriteiten zijn om een VK-nummer voor hun vaartuig aan te vragen. Zolang er geen afspraken zijn gemaakt over de invoerrechten gelden de WTO-tarieven voor het importeren van vis naar het vaste land van Europa. De positie van bemanningsleden op vlagkotters is dan ook (nog) niet geregeld Er wordt momenteel samen met het Ministerie van LNV hard gewerkt aan een plan van aanpak om voor iedereen zo snel mogelijk na Brexit duidelijkheid te verschaffen wat dit voor zijn bedrijf betekent. Alles is erop gericht de onvermijdelijke schade van een Brexit voor de sector zo veel mogelijk te beperken. Het ministerie van LNV heeft in dat kader toegezegd om als het zo ver is tijdig een brief in de vorm van een vlootinstructie naar alle NL-vissersvaartuigen te sturen na Brexit met daarin uitleg wat wel en niet mogelijk is. Vragen? De ontwikkelingen in dit Brexit dossier volgen elkaar in rap tempo op. Wij proberen u zo goed mogelijk op de hoogte te houden. Mocht u vragen hebben, dan is Nathanaël Middelkoop (nmiddelkoop@visned.nl/0527-684141) aanspreekpunt in het VisNed team. Hij zal proberen uw vragen te beantwoorden of deze verder doorgeleiden naar de juiste persoon of instantie. Minister Schouten over MSC Zoe: “Tempo moet erin blijven”Op 16 maart heeft Minister Schouten een bezoek gebracht aan de noordelijke garnalenvissers om te spreken over de opruimactie door vissers in januari en de nasleep van de containerramp. Vissers Leo Visser (LO-8) en Robin Bouma (ZK-47) lichtten namens collega’s toe waar zij vanaf 2 januari tegenaan lopen, waaronder veel bureaucratie, verwarring over organisaties en verantwoordelijkheden en een hoop schade. De wens voor een bezoek kwam bij Minister Schouten vandaan en werd georganiseerd door het Ministerie van LNV. De setting was informeel, waarbij uitgebreid de tijd werd genomen om stil te staan bij zowel hetgeen de afgelopen maanden gebeurd is, als de ervaringen van de aanwezigen en suggesties voor verbeterpunten. Namens de vissers waren Robin Bouma en Leo Visser uitgenodigd. De coördinatie en organisatie aan ‘wal’ werden vertegenwoordigd door Sarah Verroen (VisNed) en Barbara Holierhoek (Vissersverenigingen Ons Belang en Hulp in Nood) en ook vanuit de Waddenvereniging en de Waddenunit waren afgevaardigden uitgenodigd. De veelheid aan betrokken partijen maakt dat het lastig is om snel en slagvaardig op te treden. Het Ministerie van IenW is primair belast met veiligheid, het zorgdragen voor adequate berging en het beperken en voorkomen van (milieu)schade. De uitvoering van de bergingsoperatie ligt primair bij de rederij en haar verzekeraar (onder toezicht van Rijkswaterstaat). Het Ministerie van LNV draagt, met oog op de portefeuilles visserij en natuur, primair de gevolgen van deze ramp. Vanuit die positie is toegezegd om druk op de ketel te houden en alert te zijn op kansen en deze te benutten. Lutz Jacobi (Waddenvereniging) en de visserij riepen op tot pragmatische oplossingen, bijvoorbeeld een fonds waaruit kosten gedekt kunnen worden en de inzet van vissers om de enorme hoeveelheid afval uit de containers op te vissen. Robin Bouma overhandigde Minister Schouten een opgevist hart, afkomstig van de MSC ZOE, als bedankje voor het 'hart onder de riem'. Ook werd in de stuurhut van de ZK-47 beeldmateriaal getoond van de afgelopen weken, met toelichting van de vissers. Met het oog op efficiënte communicatie en afstemming achter de schermen is er een werkgroep MSC ZOE opgericht, waarin Verroen, Holierhoek en Egbert van der Tuin (PO Vissersbond) deelnemen en er vindt afstemming plaats met PO Rousant. Via deze weg willen we namens de werkgroep benadrukken dat het belangrijk is om in geval van schade, de daarvoor bestemde schadeformulieren in te vullen en op te sturen naar MSCZOE@bmtglobal.com. Wanneer hier hulp bij nodig is kan men contact opnemen met het VisNed secretariaat of de eigen PO. Vanuit VisNed is Sarah Verroen contactpersoon voor praktische vragen sverroen@visned.nl. Barbara Holierhoek is inhoudelijk aanspreekpunt voor lopende activiteiten en contact met betrokken instanties (bereikbaar op +31 6 53 52 54 53). Noordzee-akkoord en visserij, twee maanden op wegHet proces om tot een Noordzee-akkoord over Natuur, Visserij en Wind op Zee te komen loopt waarbij elke woensdag een intensieve vergaderdag is voor betrokkenen. De opmaat is geweest, het proces ligt op koers. In de komende drie maanden worden de problemen op scherp gezet en moeten ook harde noten gekraakt worden onder meer over een transitiefonds, maar visserij en natuur krijgen volwaardig de aandacht en de plek die ze verdienen. Er is inmiddels concreter gesproken over een transitiefonds, de contouren zijn geschetst voor wat daar wel en wat daar niet onder zal vallen. Voor visserij gaat het er om dat er een vloot komt die qua aard en omvang past bij de nieuwe situatie en dat daarin wordt gefaciliteerd, daar het een gevolg is van een maatschappelijke wens de zee vol te bouwen met windparken. In het proces zijn bestuurlijke sessies waar van iedere organisatie één vertegenwoordiger aan tafel mag deelnemen, maar er zijn ook heel belangrijke zgn. ‘verdiepingssessies’ ter voorbereiding hierop. Het VisNed team zal voor die sessies met enige regelmaat een beroep doen op de kennis en ervaring vanuit de PO‘s. Zandwinning Ons land wil vanzelfsprekend droge voeten houden. Daarom wordt de kust gesuppleerd met miljoenen kubieke meters op zee gewonnen zand; zwaar zand. Na zo’n suppletie heeft de bodem 5 jaar nodig om te herstellen en dan komt de volgende suppletie. Het belang van kustverdediging kunnen we niet ontkennen in een land onder NAP, maar die suppleties gebeuren wel in de Noordzeekustzone: Een Natura2000 zandbank waar de tongvangsten de afgelopen jaren gedecimeerd zijn en waar garnalenvissers de bodem niet mogen beroeren. Een zandbank die continu opgehoogd wordt, met een zandbodem die zich continu herstelt van de suppleties, voorzien van een NB-wetvergunning. Hoezo ‘geen significante invloed”? Een presentatie van Rijkswaterstaat die verhelderend was, maar wel veel vragen opriep.
De technische ontwikkeling van Windparken leidt tot schaalvergroting, met grotere turbines en heel veel grotere rotors. Dat betekent dat die steeds grotere turbines steeds verder uit elkaar komen te staan. Dat zou in theorie mogelijkheden moeten geven om tussen de palen door te varen en te vissen. In de praktijk is dat nog niet gebleken, de terughoudendheid is groot en de kosten zijn ook hoog terwijl de opbrengsten twijfelachtig zijn. Kortom, er is een lastig onderwerp aangesneden waar nog veel overleg over moet volgen. Ook (en juist) met ervaringsdeskundigen: vissers dus. Defensie Vanuit Defensie kwam voorlichting over oefengebieden voor helikopters en straaljagers. Men legde uit waarom het heel ingewikkeld is om deze gebieden te verschuiven, maar voor ontwikkeling van windparken in gebieden waar de visser er het minste last van heeft is dat verschuiven wel van belang. Vasthouden aan ‘het kan niet’ (door wie dan ook) leidt niet tot oplossingen voor complexe situaties. Ingewikkelde kaarten werden gedeeld, want wat op zeeniveau begrijpelijk is, is dat op 1000 meter en op 10 kilometer hoogte niet meer. Het belang van de Windsector en de Visserij is zo groot dat die uitleg moet leiden tot wederzijds begrip op zoek naar een goede oplossing, maar iedereen zal moeten schikken, niet alleen de visserij. De gitaarvis, symbool voor dwaling en inconsistentieDe Ecosysteem-werkgroep van de Noordzee Adviesraad (NSAC) vergaderde deze week over recycling van visnetten, gebiedsbescherming, verboden vissoortlijsten en energie-eilanden op de Noordzee. Er komen op de NSAC steeds meer onderwerpen af die niet direct met visserijbeheer te maken hebben. Dat past in het beeld van een steeds complexere omgeving voor de visserij. Omdat deze werkgroep maar twee keer per jaar vergadert was de agenda overvol en heel erg divers. Vanuit het Ministerie van LNV werd de NSAC bijgepraat over de laatste stand van zaken over de sluitingen op de Doggersbank, Klaverbank, Friese Front en Oestergronden. Het Doggersbank proces loopt al bijna tien jaar en lijkt dit jaar tot een afronding te kunnen komen, via beslissingen van Europese Commissie en Europees Parlement. NSAC gaat een focusgroep instellen om de geleerde lessen vanuit dit langdurig proces in kaart te brengen. VisNed is het niet eens met de sluitingen op Friese Front en Oestergronden en heeft dat ook in deze vergadering luid en duidelijk laten weten. Lijst met verboden vissoorten Vanuit de NSAC is al geruime tijd een zoektocht gaande hoe de Europese lijst met verboden soorten is ontstaan. Dat is niet alleen een treurig, maar ook een leerzaam proces. Zo weet kennelijk een enkeling binnen DG Mare nog hoe die lijst is ontstaan en de ene soort, gitaarvis (nooit van gehoord), er wel op staat, maar de andere soort niet die er wellicht wel op had gemoeten. Het proces geeft wel aan dat het alert zijn van stakeholders (NGO’s en visserij) nuttig en nodig is en blijft. Recycling van visnetten Alertheid is ook hoognodig als het gaat om nieuwe regelgeving, met name de “plastic richtlijn” is in dit verband van belang. Daarin staan nogal wat bepalingen over visnetten. In de vergadering deed de WWF-vertegenwoordiger verslag van een wat vage vergadering hierover die zij namens NSAC had bijgewoond. Drie weken geleden werd VisNed hier ook mee geconfronteerd, toen we te gast waren bij Eurocord, de Europese vereniging van netwerk en touwproducenten. Europêche, de overkoepelende Europese visserijorganisatie waar VisNed in deelneemt, is nu ook ingeschakeld om dit dossier nauwgezet te volgen. Vanuit de Green Deal hebben wij overleg met Rijkswaterstaat hierover, en het contact is belangrijk om te voorkomen dat de meest bureaucratische (en dus onpraktische) regels worden bedacht en geimplementeerd. Wat ongewijzigd blijft is de enorme verantwoordelijkheid die we hebben om er voor te zorgen dat zwerfvuil vanaf de vloot voorkomen wordt. De recente actie in Harlingen om de beschikbaarheid van afvalcontainers te verbeteren is daarin een mooi voorbeeld van een positieve stap. Energie-eilanden op de Noordzee In de vergadering werd de Noordzee-brede ontwikkeling van Wind op Zee geschetst, die (nog) groter is dan wat er in Nederland gebeurt. Die uitrol heeft uitdagingen op het gebied van transport van al die energie tot gevolg. Een Brits/Nederlands/Deens/Duits consortium, waarbij Tennet een belangrijke rol speelt, onderzoekt daarom de mogelijkheid tot het realiseren van ‘energiehubs’. Er wordt gekeken naar de aanleg van kunstmatige eilanden op de Noordzee, meer specifiek op de Doggersbank, nota bene voor de visserij gesloten als 'natuurgebied'. Het is allemaal in het concept stadium, maar uitermate wrang te constateren dat de inconsequentie van beleid nog groter lijkt dan het gebrek aan praktijkkennis. Visserij informatie nodig? Vistikhetmaar.nl!VisNed is partner in het project Vistikhetmaar en was in dat kader aanwezig bij een bijeenkomst van de begeleidingscommissie. Samen met vertegenwoordigers van de visserijscholen van Stellendam en Den Helder, CNV en de Redersvereniging werd met ProSea het jaar 2018 geëvalueerd en werden er nieuwe plannen gemaakt en besproken. De website van Vistikhetmaar wordt steeds vaker bezocht. Vooral docenten gebruiken de website veelvuldig om gebruik te maken van de onderwijsmodules, maar ook leerlingen van de visserijscholen weten de weg naar de website inmiddels te vinden. Wat dat betreft voldoet de website aan de doelstelling om een platform van kennisuitwisseling voor en over de visserij te zijn. Plannen Dit jaar wil men aan de slag met het publiceren van wetenschappelijke onderzoeksresultaten in begrijpelijke taal. Daarnaast wil men aan de slag met het ontwikkelen van een soort wegwijzer voor de relevante wet- en regelgeving voor de visserij. Visserijregelgeving is zo complex dat het nu vaak niet duidelijk is wanneer welke regelgeving van toepassing is. Een ander onderwerp wat constante aandacht blijft houden is het veiligheidsbewustzijn aan boord. Dit jaar hoopt men ook een cursus te organiseren voor (jonge) vissers die zich extra willen verdiepen in onder meer de bedrijfsvoering. Cursus ‘Tussen schip & wal’ ProSea krijgt vanuit het visserijonderwijs signalen dat jongeren met bovengemiddelde potentie en ambitie niet bediend kunnen worden in het reguliere onderwijsprogramma. Vanuit de sector wordt dit erkend: jongeren die willen verdiepen en aan extra uitdaging toe zijn hebben hiertoe niet altijd de mogelijkheden. De visserij heeft te maken met een steeds complexere omgeving op het gebied van regelgeving. Het is daarbij van belang dat jongeren, naast het vak van visserman, ondernemer zijn en weten hoe zij een visserijbedrijf moeten leiden. Om hierbij te helpen is ProSea aan de slag gegaan met het ontwikkelen van een cursus voor vissers die ambitieus en gedreven zijn. De cursus bestaat uit twee sessies van twee dagen en is zowel voor de kotter- als de trawlersector geschikt. De eerste sessie zal in juni/juli plaatsvinden. De onderwerpen die tijdens de twee sessies aan bod zullen komen zijn: vergaderen/presenteren, bedrijfskunde, onderzoekssamenwerking en Europese besluitvorming. Deze onderwerpen zijn in samenspraak met VisNed tot stand gekomen. Voor meer info zie de flyer. Veel werk te doen in Adviesraad Westelijke WaterenVorige week kwamen het Uitvoerend Comité en diverse werkgroepen van de Noordwestelijke wateren Adviesraad (NWWAC) bijeen in Madrid. Vele onderwerpen passeerden de revue. Conclusie is dat er erg veel werk ligt waarvoor oplossingen gevonden moeten worden. In vogelvlucht een opsomming van de belangrijkste onderwerpen: Aanlandplicht In diverse gebieden geldt voor verschillende soorten een 0-TAC als ICES-advies. In dit verband zijn 'kabeljauw ten westen van Schotland' en 'wijting in de Ierse Zee' belangrijke soorten. Iedereen begreep vorig jaar dat deze 0-TAC's bij de invoering van de aanlandplicht niet in stand konden blijven, want dan zouden alle visserijen met kans op bijvangst van deze soorten niet meer mogelijk zijn. Tijdens de Decemberraad zijn daarom toch TAC’s vastgesteld onder de voorwaarde dat er bijvangst-reductieplannen worden opgesteld. In verschillende werkgroepen werd hierover intensief van gedachten gewisseld maar de oplossingen liggen niet voor het oprapen, integendeel. Door de lidstaten en Brussel wordt al snel gekeken naar verhoging van de maaswijdte, maar de visserman weet dat dit niet altijd de oplossing is. Terecht werd erop gewezen dat bij de introductie van de 120 mm de visserman juist “gedwongen” werd om met 80 mm te gaan vissen omdat er bij gebruik van grote maaswijdtes minder zeedagen beschikbaar waren. Tijdens dit onderwerp werd ook gesproken over de oplossing die gecreëerd is voor het probleem dat sommige lidstaten in bepaalde gebieden in het geheel geen quotum hebben van bijvangstsoorten die wel gevangen worden. Hiervoor is een kleine hoeveelheid van de TAC apart gehouden en de lidstaten zonder aandeel hierin (vooral Spanje) krijgen tot 31 maart 2019 voorrang bij het opzetten van ruilen om deze vangstrechten te verwerven. Kortom, alles wordt uit de kast getrokken om chokespecies te voorkomen. Alle problemen rond de implementatie van de Aanlandplicht zijn nog lang niet voldoende in kaart gebracht, laat staan dat er een oplossing gevonden is, vandaar zal hiervoor een Focusgroep ingesteld worden om een advies te schijven voor de groep van lidstaten die Joint Recommandations opstellen die weer ingediend moeten worden bij de Europese Commissie. Brexit Gedurende de bijeenkomsten in Madrid vonden in het Britse parlement opnieuw stemmingen plaats. Achtereenvolgens: Deal premier May werd voor de 2e keer weggestemd, vervolgens werd een motie om zonder deal de EU te verlaten ook verworpen en werd een motie om de EU te vragen om uitstel van de deadline van 29 maart 2019 aangenomen. Wat echter uiteindelijk besloten gaat worden en wat daarvan de precieze gevolgen zullen zijn, bleef ook in Madrid onduidelijk. In april wordt een vergadering van meerdere Adviesraden, een zgn. Inter-AC-meeting belegd om de dan geldende situatie te bespreken. Vanuit Engelse zijde werd nog maar weer eens benadrukt dat de Brexit ook ongemeend unieke kansen bood zoals een visserijbeheer zonder bureaucratie uit Brussel en meer toegespitst op de praktijk van de visserman. In ieder geval heeft inmiddels het Britse parlement in de nieuwe Fisheries Bill (Visserijwet) aan de minister de bevoegdheid gegeven in het tijdperk na de Brexit om zelf de hoogte van TAC’s vast te stellen alsmede nadere bepalingen te verbinden aan de toegang tot de Britse wateren. Afval Vanuit de Europese Commissie werd een presentatie gehouden over de aanpak van marine litter, afval in de zeeën. Voor een belangrijk deel afkomstig uit de visserij zelf maar ook vanaf land en door andere marine sectoren raakt er afval in het marine systeem. Gewezen werd op initiatieven ter voorkoming en vermindering van afval, zoals het project via KIMO dat er de afgelopen 5 jaar maar liefst 2.500 ton afval aan land heeft gebracht. De vergadering was het er over eens dat de visserman een belangrijk onderdeel is van de oplossing. Brussel onderkent dat ook en geeft aan dat er in het nieuwe EMFZV gelden beschikbaar zijn om projecten te financieren. Lidstaten moeten hieraan dan wel prioriteit geven, bijvoorbeeld in Nederland met een verdere uitrol en continuering van het Fishing for Litter-project. De NWWAC besloot tot het opzetten van een Focusgroep die samenwerking zal zoeken met de Noordzee-adviesraad. Controleregeling In de VisNed-nieuwsbrief schenken we regelmatig aandacht aan het besluitvormingsproces rond de nieuwe controleverordening, ook omdat VisNed meeschrijft aan de adviezen die daarover vanuit de Adviesraden aan Commissie, Raad van ministers en EP gestuurd worden. De visserij is in controle, toezicht en handhaving al overgereguleerd en dat dreigt nog erger te worden, mede onder druk van NGO’s richting het EP. Hierbij moet gedacht worden aan zaken zoals strengere bepalingen, AIS – VMS, aanscherpen 10 % marge logboek, afschaffen 50 kg logboek-verplichting, apart opslaan vangst, regulering vangstcapaciteit, aanscherpen strafpunten-systeem. Vanuit de Europese visserijorganisaties uiten wij hiertegen bezwaar en vragen om meer pragmatische regels en niet een doorslaan in. Diversen Over het beheer van roggen en zeebaars wordt contact gezocht met andere Adviesraden om in gezamenlijkheid hierover adviezen te schrijven. Het huidige management van zeebaars wordt weinig effectief genoemd mede omdat veel vissers door de beperkte en weinig flexibele regelgeving gedwongen worden tot veel discarden, weinig efficiënt voor het beheer en grote frustratie onder de vissers in verband met de onnodige verspilling. Ook over het beheer van St. Jacobsschelpen en de Noordzeekrab werd van gedachten gewisseld waarbij met name de toenemende belangstelling om op krabben te vissen aandacht verdient nu er zelfs vanuit Polen initiatieven zijn om actief te worden op de Noordzee. De NWWAC gaat ook een verzoek indienen bij ICES om meer onderzoek naar de gevolgen voor visbestanden van seismografische activiteiten, zoals olie- en gaswinning. Afscheid Aan het eind van de diverse bijeenkomsten kon NWWAC-voorzitter Emiel Brouckaert een hele lijst actiepunten opsommen en namen we afscheid van de heel kundige en betrokken secretariaatsmedewerker Sarah Vandamme die een betrekking bij de universiteit van Leuven heeft aanvaard. Voor Sarah waren terecht veel lovende woorden. Jaarboek 2019 af te halen bij PODe nieuwe visserij-jaarboeken zijn deze week uitgekomen en zijn inmiddels aan de VisNed PO’s verstrekt. De leden van VisNed kunnen bij hun eigen PO terecht voor het in ontvangst nemen van 2 jaarboeken per vaartuig. Hiervoor kan ook contact opgenomen worden met het secretariaat van VisNed. Wij zien u op de PO kantoren graag tegemoet. Relaties van VisNed die in aanmerking willen komen voor toezending van een nieuw jaarboek kunnen een email sturen naar het secretaraat van VisNed: Emailadres: info@visned.nl. OPROEP: verlengen vaarbevoegdheidWegens onderhoudswerkzaamheden aan de website van KIWA, kunnen er tot vrijdag 29 maart 2019 17:00 uur aanvragen voor het verlengen van de vaarbevoegdheid worden gedaan. Mocht u niet aan de vereisten van het nieuwe Besluit Zeevarenden voldoen, neem dan contact op met uw PO om uw vaarbevoegdheid zo snel mogelijk te verlengen.
Op 1 april 2019 treedt het nieuwe Besluit Zeevarenden in werking. Vanaf dat moment is het van belang dat u ervoor zorgt dat u vóór het verlopen van uw vaarbevoegdheid over de juiste certificaten beschikt. Door uw vaarbevoegdheid voor 1 april te verlengen, heeft u nog vijf jaar de tijd om alsnog aan de vereisten van het nieuwe Besluit Zeevarenden te gaan voldoen. In de brief van KIWA kunt u lezen wat er precies voor u wijzigt. KIWA heeft onderhoudswerkzaamheden gepland voor de website in het weekend van 29 maart aanstaande. Deze werkzaamheden starten vrijdag 29 maart om 17:00 uur. Dat houdt in dat u nog aanvragen onder de oude (huidige) wetgeving kunt indienen tot vrijdag 29 maart, 17.00 uur. Daarna is het niet meer mogelijk om aanvragen in te dienen onder de oude (huidige) wetgeving. De laatste weken zijn er al vele vaarbevoegdheden vervroegd verlengd naar aanleiding van eerdere oproepen. Deze drukte zorgt ervoor dat het soms even duurt voor uw aanvraag in behandeling genomen kan worden. Houd hier rekening mee en wacht niet tot het laatste moment met de aanvraag. Benodigdheden aanvragen VBB Voor het aanvragen van een VBB moet u zich eerst registreren op Kiwaregister.nl (met uw eigen email adres). Bedrijven kunnen via E-herkenning inloggen. Na betaling via iDeal, wordt de aanvraag in behandeling genomen. Uploaden of meenemen naar uw PO: Mocht u verder nog vragen hebben over bovenstaande kunt u contact opnemen met Jurie Romkes (jromkes@visned.nl) of met uw eigen PO. Bedankje De PO medewerkers zorgen ervoor dat u een goede aanvraag voor verlenging van de vaarbevoegdheid kan doen en beantwoorden uw vragen. De afgelopen weken zijn er zeer veel aanvragen ingediend bij KIWA. Er zijn op Urk vanaf 1 januari 2019 al meer dan 200 nieuwe vaarbevoegdheden aangevraagd, en ook bij PO Texel, PO West, PO Delta Zuid en PO Wieringen wordt er hard gewerkt om voor u de zaken in orde te maken. Als VisNed willen we de PO medewerkers hiervoor dan ook hartelijk danken! Scholaanvoer blijft achter; PAP-regeling blijft gelijkDoor tegenvallende aanvoer van schol heeft de PAP-commissie besloten de regeling op 100% van de basishoeveelheid te laten staan. Het Coördinatiecomité PAP-schol, opererend onder de CVO, monitort voortdurend de aanvoer en marktontwikkelingen van schol. De aanvoer van schol is de laatste weken erg laag. De PAP-commissie ziet geen reden om de regeling aan te passen. Omdat deze toch niet gehaald wordt blijft deze op 100% staan. De aanvoer en prijsvorming van schol zag er de afgelopen periode, in vergelijk met voorgaande jaren als volgt uit:
De aanvoer in het eerste kwartaal van 2019 valt nog verder tegen en blijft ver achter bij de verwachtingen en ook de benodigde hoeveelheid. Deels is dat te verklaren door de matige weersomstandigheden maar ook de vangbaarheid is duidelijk minder dan in voorgaande jaren in dezelfde periode. Nieuwe PAP-regeling schol Met ingang van maandag 25 maart 2019 is de derde periode van 4 weken ingegaan. Deze loopt van week 13 t/m 16 (25 maart – 20 april 2019). Besloten is de aanvoerregeling ongewijzigd te laten zodat deze er voor de nieuwe periode van 4 weken als volgt uit ziet:
De PAP-regeling schol kent 2 aanvullende bepalingen om de flexibiliteit te vergroten:
Vaartuigen die gebruik willen maken van bovenstaande flexibiliteitsbepalingen dienen dit vooraf aan te geven bij de PO. Bovenstaande regelingen gelden ook voor de visserij in het Skagerrak. Overzicht benutting visquota 2018Hieronder het meest recente benuttingsoverzicht van de uitputting in 2018 van de belangrijkste Nederlandse quota voor de kottervloot. Het overzicht is wel van 31 december 2018 wat betekent dat de aanvoer tot en met week 52 verwerkt zal zijn. Echter, er is nog geen sprake van een definitief overzicht. Ter vergelijk onderstaand het overzicht per 31 december 2017 (tot en met week 52).
Totaal overzicht PO-maatregelen 2019Ook in 2019 hebben de Nederlandse PO’s in CVO-verband maatregelen genomen om de benutting van een aantal nationale quota zo duurzaam mogelijk te maken en om vroegtijdige sluiting van deze quota te voorkomen. Voor zeebaars gelden door de overheid ingestelde maatregelen. Het totaaloverzicht: PAP-regeling Schol:
Rog: Minimum aanvoermaat: 55 cm.
Tarbot, griet: Minimum aanvoermaat: 27 cm.
Tongschar: voor tongschar geldt een minimum maat van 25 cm waarbij de tongschar van 25 – 27 cm moet worden gesorteerd in een aparte klasse: tongschar IIIb of tongschar IV. Noorse kreeft: Noorse kreeft valt enerzijds onder Aanlandplicht maar tegelijk mogen ondermaatse Noorse kreeft gediscard worden onder de minimis-regeling, dus feitelijk is er niets gewijzigd t.o.v. vorig jaar. Daarom is de aanvoer en verhandeling van meer dan 35 stuks per kilogram door leden van PO verboden. Verder: max. 10% kreeftstaartjes per aanlanding. Zeebaars; Minimum maat voor zeebaars voor alle vlootsegmenten is 42 cm.
|
Postbus 59
8320 AB URK
Bezoekadres:
Vlaak 12 URK
Telefoon: 0527-684141
Fax: 0527-684166
Fotografie: oa. Albert de Boer, Willem Ment den Heijer en Jacob van Urk