Wij zijn VisNed
De vereniging van kottervissers
Wij behartigen de belangen van de Nederlandse kottervisserij
Wij behartigen de belangen van de Nederlandse kottervisserij
![]() VisNed behartigt de belangen van de Nederlandse kottervisserij |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nieuwjaarswens voor de sector van Maarten DrijverGeachte lezer, Namens het VisNed bestuur en ons team, wil ik iedereen die de visserij een warm hart toedraagt een gezond en voorspoedig 2019 wensen. De jaarwisseling is ook een moment waarbij je terugkijkt op het voorgaande jaar. Hoe een jaar op het persoonlijk vlak was, is niet voor iedereen in te schatten, maar voor het overgrote deel van onze leden was 2018 zakelijk een mooi jaar. Eigenlijk is het best bijzonder dat we al enkele jaren goede resultaten boeken, terwijl er heel duidelijk donkere wolken boven de sector samenpakken. De grote vraag is uit welke wolk de eerste bui gaat vallen. Wordt het de Pulswolk, waarvan niemand weet hoe die gaat uitpakken? Zeker is dat we in het pulsdossier niet eerder opgeven tot er echt geen uitzicht meer is. Zelfs al zou er een periode komen waarbij er tijdelijk gestopt moet worden met pulsen, al dan niet door een deel van de vloot, dan mogen en zullen wij als VisNed team niet opgeven de strijd voor de puls te voeren. In dat geval is saamhorigheid belangrijk en het elkaar wat gunnen. We mogen puls niet verliezen aan emotie, maar we moeten vasthouden aan dat wat we weten, zeker in een periode waar iedereen het heeft over bestrijden van klimaatverandering moet er toekomst zijn voor puls. Zeker omdat de objectieve wetenschap de voordelen onderschrijft. De wolk van de aanlandplicht is ook nog lang niet overgedreven, maar eerlijk is eerlijk, deze wolk is donkerder geweest dan hij op dit moment is. Dat wil niet zeggen dat we er al zijn, en een goede voorspelling van hoe de uitkomst zal zijn is ook hier niet te geven. Dankzij de inzet van ons team en visserijondernemers die bereid zijn om met camera’s te gaan experimenteren voor de pilot ‘Fully Documented Fisheries’, heeft de hele platvisvloot (80mm) nog even geen last van de aanlandplicht op schol. Ik ken de opmerkingen van de critici, dat we “door die camera’s in ons eigen zwaard vallen”, maar wat is ons alternatief?? Nee dat is er niet, zonder deze pilot hadden we dit jaar gelijk al onze (ook ondermaatse) schol moeten aanlanden. Ik ben blij dat er ondernemers zijn die bereid zijn om hun nek uit te steken en in het belang van de sector, in het belang van iedereen, dit project op te pakken. Over de Brexitwolk kunnen we vijf bladzijden vol schrijven, maar dat doen we niet. Wie het weet mag het zeggen. Gerard van Balsfoort, die veel energie in dit dossier steekt, geeft regelmatig toe dat het alle kanten nog op kan. De Brexitwolk kan net zo goed een onweersbui worden, maar kan ook nog openbreken en de zon doorlaten als die Britten met een harde Brexit-wens op het laatste moment nog voor gezamenlijkheid en toekomstgerichtheid kiezen. De Wind op Zee wolk is een steeds donkerder wordende wolk die zeker niet over zal drijven, daar is iedereen inmiddels wel van overtuigd. Maar hier is hakken in het zand dan ook geen optie. De politieke kracht die op dit moment heerst gaat er voor zorgen dat ruimte die de windsector nodig heeft, ons enorm veel visgebied gaat kosten. Dan hebben we het nog niet over de ecologische gevolgen van de aanleg van de parken en ook niet over de veranderde ecologie als de vele molens er eenmaal staan. Het moet allemaal nog blijken, maar de voortekenen zijn slecht. We zullen als sector slim moeten opereren en zoals een oud visserijbestuurder ooit zei: “schouder aan schouder” optrekken om de schade zoveel mogelijk te beperken. Ik roep daarom hierbij alle organisaties op om zich aan te sluiten bij de rest van de sector in de gezamenlijke visie “Ruimte voor Visserij op een Noordzee vol Windmolens”. Wanneer wij als één geheel optreden en communiceren, kunnen anderen partijen ons niet tegen elkaar en anderen uitspelen, enkel in gezamenlijkheid kunnen we er het beste uithalen voor de hele visserijsector. Tot slot wil ik iedereen wederom een gezegend nieuwjaar wensen. En voor de vissers op zee waar we het als VisNed allemaal voor doen: een goede visserij en een behouden vaart! Maarten Drijver, voorzitter VisNed Puls meteen na nieuwe jaar weer actueel in BrusselIn Brussel is in het nieuwe jaar de draad van allerlei overleggen weer opgepakt. Ook over de nieuwe verordening Technische Maatregelen, waarbij pulsvisserij het grootste hangijzer is. Eind vorig jaar zaten die onderhandelingen nog muurvast. Nu lijkt er beweging in te komen. Dat moet wel, want de tijd dringt. De Europese verkiezingen komen er aan in mei en er is grote druk om voor die tijd te komen tot een nieuwe verordening. Vorig jaar januari heeft het plenaire Europese Parlement gestemd voor een verbod op pulsvisserij. Daarmee stonden ze lijnrecht tegenover de Lidstaten, waarmee ze een overeenstemming moeten zien te bereiken. Dat is lastig gebleken. Eind vorig jaar zat het proces muurvast. Maar er wordt nu toch gewerkt aan een compromis. Duidelijkheid hierover zal echter nog wel enkele weken op zich laten wachten. Zoals ieder compromis zal ook dit over puls wel ergens rond het midden eindigen. Dat is teleurstellend, want het pulstuig heeft zoveel ecologische en economische voordelen, dat het geen compromisplek, maar eigenlijk een ereplaats verdient. Toch is er de politieke realiteit. Naar verluidt komt er een overgangsperiode, met aan het eind een verbod. Maar ook met de mogelijkheid om goed en onafhankelijk aan te tonen wat de voordelen van pulsvisserij zijn en welke nadelen er aan kleven. Als dat allemaal goed gaat, dan kan er in plaats van een verbod na de overgangsperiode alsnog langjarig sprake zijn van toestemming voor het gebruik van puls. Maar dat gaat dus niet automatisch of vanzelf. Het betekent in elk geval dat alle denkbare en ondenkbare vragen beantwoord moeten worden. Dat dus alle onderzoeken en beproevingen met volle kracht en ongewijzigd moeten door gaan. Daar wordt door de sector, de wetenschappers en het Ministerie van LNV hard aan gewerkt. Bijvoorbeeld in de werkgroep onderzoek die de afgelopen week vergaderde. Minidocumentaire en onderzoek In de afgelopen periode is onder aansturing van HFK een minidocumentaire over pulsvisserij gemaakt. De film wordt vanuit VisNed en PO Vissersbond nu verspreid onder de beslissers. Als de geluiden vanuit Brussel correct zijn, wordt immers over enkele weken meer duidelijk over de inhoud van het compromis en stemt het Europees Parlement er dit voorjaar nog over. VisNed en PO Vissersbond hebben de komende weken de handen nog vol aan effectieve communicatie en lobby. Samenvatting Aanlandplicht 2019In 2019 is de aanlandplicht volledig ingevoerd in alle visserijen en geldt deze voor alle vissoorten waarvoor quota of andere vangstbeperkingen gelden. Dit betekent dat per 1 januari de aanlandplicht ook geldt voor alle demersale visserijen, inclusief de garnalenvisserij. Tegelijkertijd met de volledige invoering gelden een aantal (tijdelijke) uitzonderingen op basis van hoge overleving of de minimis. Hieronder een samenvatting van de aanlandplicht voor de belangrijkste visserijen die de VisNed-leden beoefenen: Boomkor: 80 – 119 mm; aanlandplicht geldt voor alle soorten met uitzondering van schol, roggen, wijting, zeebaars, makreel, horsmakreel en bij gebruik van Belgisch paneel ook voor tong. In de loop van 2019 komt er ook een uitzondering voor tarbot. 120 mm en groter; aanlandplicht geldt voor alle soorten met uitzondering van roggen en zeebaars. Ook voor dit vistuig komt in de loop van 2019 een uitzondering voor tarbot. Twinrig: 80 – 99 mm; aanlandplicht geldt voor alle soorten met uitzondering van Noorse kreeft, roggen, zeebaars, kabeljauw, wijting, makreel, horsmakreel en bij gebruik van het SepNet ook voor schol. 100 mm en groter; aanlandplicht geldt voor alle soorten met uitzondering van roggen en zeebaars. 120 mm en groter; aanlandplicht geldt voor alle soorten met uitzondering van roggen, zeebaars en tussen 1 november – 30 april (dus op dit moment) ook voor schol. Flyshoot: 80 – 99 mm; aanlandplicht geldt voor alle soorten met uitzondering van schol, roggen, zeebaars, kabeljauw en wijting. 100 mm en groter; aanlandplicht geldt voor alle soorten met uitzondering van schol, roggen en zeebaars. Garnalenvisserij: De garnalenvisserij valt met ingang van 1 januari 2019 volledig onder de aanlandplicht. Tegelijkertijd geldt er voor alle bijgevangen gequoteerde soorten een vrijstelling in de vorm van een de minimis. Dit betekent dat deze soorten NIET aangeland hoeven te worden. Wel geldt een registratieplicht voor alle overboord gezette vissoorten. Staandwant: Voor vissers die gebruik maken van staandwant-netten (schakel- en kieuwnetten) geldt de aanlandplicht voor alle soorten met uitzondering van tong, schol, roggen en zeebaars. Aanlandplicht in Het Kanaal: Voor de Flyshooters actief in Het Kanaal geldt de aanlandplicht voor alle soorten met uitzondering van wijting, roggen, zeebaars, makreel en horsmakreel en in VIIe ook voor kabeljauw en schelvis. Specifieke vrijstellingen: Naast bovengenoemde vrijstellingen gelden voor diverse vistuigen/vaartuigen nog een aantal specifieke vrijstellingen. Voor vragen hierover kunt u contact opnemen met het secretariaat van VisNed. Registratie discards Vissers zijn verplicht in het E-logboek, naast de aan boord gehouden vangsten, ook een schatting van de teruggezette discards te noteren. Dit geldt voor alle soorten, ongeacht of deze wel (registreren onder BMS) of niet onder de aanlandplicht vallen. Vissers halen 18.000 kg afval van MSC ZOE uit zeeIn de nacht van 2 op 3 januari heeft containerschip MSC ZOE 291 containers verloren boven de Waddeneilanden. De prioriteit ligt op de veiligheid en het bergen van de containers, de ramp vormt een gevaar voor vissers maar ook voor het milieu. Op donderdag kwamen bij VisNed en bij Barbara Holierhoek, voorzitter van Vissersverenigingen Ons Belang en Hulp in Nood, de eerste berichten binnen van vissers die de handen uit de mouwen wilden steken om iets te doen om de schade van de ramp te beperken. Dankzij snelle actie van gedeputeerde Henk Staghouwer heeft het Waddenfonds budget beschikbaar gesteld voor een schoonmaakactie. Vrijdag zijn er direct vissers bereid gevonden om mee te doen en zaterdag zijn de eerst 14 schepen het Wad op gegaan. Uiteindelijk is er met 35 keer uitvaren 18.000 kg afval van MSC Zoe uit zee gevist. In totaal hebben rond de 45 vissers zich aangemeld om vuil te vissen, met name Friese en Groninger vissers, maar ook de WR88 van Adriaan Boer deed mee. Er was intensieve samenwerking met Rijkswaterstaat, de Kustwacht, de KNRM en de vuurtorens. Communicatie liep via de social media en de saamhorigheid is enorm. Ook het Ministerie van LNV, RVO en NVWA steunden de actie en werkten meteen mee aan de benodigde ontheffingen. De schepen zijn op aanwijzingen van elkaar, vrijwilligers en de kustwacht gericht op plekken afgestuurd. Zo deed Sytze Miedema van de OL 37 enorme trekken afval op aanwijzen van het kustwachtvliegtuig en de LO 8 is zaterdag drooggevallen op Simonszand, waar schipper Leo Visser met zijn 'bemanning', waaronder familie en een fotograaf te voet de zandplaat op zijn gegaan. De actie heeft landelijke media aandacht gekregen op radio en televisie en ook EMK en PO Vissersbond hebben een grote bijdrage geleverd aan de communicatie met het verspreiden van berichten via hun kanalen. Hoewel er 18.000 kg afval uit zee is gehaald, is de verwachting dat de containerramp langdurig effect zal gaan hebben en vissers maanden, zo niet jaren, afval terug gaan vinden in hun netten. VIsNed vindt het mede daarom des te belangrijker om initiatieven als de Green Deal Visserij voor een Schone Zee en Fishing for Litter te omarmen en een impuls te geven. De verwachting was dat de storm van 8 januari weer zou leiden tot een grote toename van drijvend afval, dit is echter niet gebeurd en na overleg met de Kustwacht en Rijkwaterstaat is 9 januari besloten om niet nogmaals uit te varen, tenzij dit nodig wordt geacht door de instanties. Voor nu hebben we genoeg aanmeldingen voor het vuilvissen. Voor vragen kan contact opgenomen worden met Sarah Verroen en Barbara Holierhoek. Eventuele schade gekoppeld aan de containerramp kan gemeld worden bij de rederij, hoewel dit geen garantie is voor erkenning en vergoeding. VisNed is uiteraard ook bezig met veiligheid en mogelijke gevolgschade. Neem voor vragen hierover contact op met Pim Visser. Nasleep containerramp MSC ZOE, schade en bergingVissers zullen nog lang narigheid ondervinden van de rommel uit de verloren containers. Naar verwachting gaat materiaal wat verloren is gegaan tijdens de ramp met de MSC Zoe de sector veel schade opleveren. Dan hebben we het over inkomstenderving vanwege gesloten gebied in verband met veiligheid, maar ook over mogelijke schade door contact met (stukken van) de containers en opgevist materiaal. Het VisNed team is direct aan de slag gegaan met in kaart brengen wat de prioriteiten zijn, in afstemming met de andere twee PO's. De drijvende rommel is opgeruimd op initiatief van vissers die in het weekeinde zijn gaan vuilvissen. Om invulling te kunnen geven aan het initiatief van de vissers om te gaan vuilvissen in het weekeinde heeft VisNed ontheffingen aangevraagd. Er is immers sprake van een weekeindverbod in de garnalenvisserij, de zeeflap en dan is er natuurlijk het elektronisch logboek. Niets dan hulde voor de betrokken bij RVO en NVWA: er was een snelle en soepele toekenning van de ontheffing gekoppeld aan het vuilvissen en snelle afspraken over de toepassing van de regelgeving. Eigenaren MSC ZOE aansprakelijk gesteld voor schade Dit weekeinde werd duidelijk dat er langdurig schade zal zijn vanwege het vuil wat nog op de zeebodem ligt en het afsluiten van een groot visgebied. Vorige week al had VisNed zich laten adviseren, waarbij door de advocaat op op de juridische complexiteit van de situatie gewezen is. Toch is dit weekeinde besloten de MSC Zoë aansprakelijk te stellen. Naar aanleiding daarvan zijn aangetekende berichten gestuurd naar de eigenaren in China, de bevrachter in Zwitserland en de Britse Verzekeraars in Luxemburg. Ook is er contact met de advocaat van het schip in Rotterdam. VisNed heeft dat mede namens NetVISwerk gedaan. De PO's die niet onder de koepel VisNed gezamenlijk de belangenbehartiging voeren, PO Vissersbond en PO Rousant, hebben een eigen traject uitgezet. Een aansprakelijkheidsstelling is een eerste juridische stap om rechten veilig te stellen. Vissers die schade oplopen aan hun netten wordt opgeroepen om hier melding van te maken. Eventuele schade aan netten en materiaal, die veroorzaakt wordt door contact met de containers kan gemeld worden bij de aangestelde experts vai msczoe@bmtglobal.com. Daarbij dient de exacte positie gemeld te worden waar de schade ontstaan is. Wij vragen u om het beschadigde net te bewaren en foto’s te maken van onder andere het plotterscherm waarop duidelijk is waar de schade ontstaan is. Schade melden betekent niet automatisch dat u de schade ook vergoed krijgt of MSC aansprakelijkheid erkent. Het melden is echter wel van belang. U dient hiervoor het formulier “report of damage” in te vullen, en ingescand naar het email adres te sturen. Na de schade melding zal er contact opgenomen worden door de expert teneinde de schade te kunnen opnemen. Wanneer u containers of andere objecten waarneemt die van de MSC ZOE afkomstig zijn of kunnen zijn, dan wordt u verzocht hiervan direct melding te maken via het genoemde email adres. `Het overleg over de implicaties voor Fishing for Litter en logistieke zaken gekoppeld aan de (te verwachten) toegenomen hoeveelheid afval wat de komende jaren zal worden opgevist, zal waarschijnlijk vormgegeven worden in het Green Deal Visserij voor een Schone Zee platform. Voor inschakeling voor bergingswerkzaamheden moeten de risico's in kaart worden gebracht voor ILT Door bergers worden vissers uitgenodigd om met hun schip te assisteren bij bergingswerkzaamheden, het gaat hierbij om een beperkt aantal schepen wat tijdens het bergen van de containers stand-by is om losgekomen materiaal op te vissen. De coordinatie hiervan loopt in overleg via PO Vissersbond. Eigenaren die hier interesse in hebben moeten zich goed laten informeren. Van ILT hebben we bericht ontvangen dat ze de eventuele risico’s op dit moment niet kunnen overzien. De kotters zijn immers als ‘visserschip’ geclassificeerd en dat is niet automatisch hetzelfde als ‘bergingsvaartuig’. Daarom hebben ze het verzoek gedaan om een risicoanalyse uit te voeren voor deze werkzaamheden waaruit blijkt welke werkzaamheden worden verricht; op welke wijze die worden uitgevoerd; welke risico’s komen daarbij aan de orde en hoe worden die risico’s ondervangen (welke maatregelen worden getroffen). De PO's adviseren om ook goed naar de verzekeringstechnische aspecten te vragen bij uw verzekering. Op weg naar een akkoord over gezamenlijk gebruik van de NoordzeeVorig jaar hebben de Noordzee stakeholders aan de overheid gevraagd om te helpen bij het bereiken van een Noordzeeakkoord. Daartoe heeft Minister van Nieuwenhuizen aan het Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving (OFL) een opdracht gegeven. Jacques Wallage is een van de voorzitters van het OFL, die daartoe een verkenning deed. Vlak voor kerstmis heeft hij zijn bevindingen aangeboden aan Minister van Nieuwenhuizen van I en W. Wallage concludeert dat de positie van de visserij wel een heel complexe is, met Brexit, Aanlandplicht, Puls als zorgpunten naast Ruimte voor natuur en wind op Zee. Hij adviseert de Minister van LNV om een totaalvisie te ontwikkelen. Dat zou dan mooi aansluiten op haar visie op circulaire landbouw. VisNed heeft afgelopen week aan LNV voorgesteld deze uitdaging snel aan te nemen. In het najaar van 2018 liepen een aantal processen rond Wind op Zee parallel aan elkaar: Noordzee 2030, De werkgroep Wind op Zee van het Klimaatakkoord, het nadenken over een Transitiefonds onder leiding van Stichting de Noordzee en het OFL-proces onder leiding van Jacques Wallage. Een visiedocument vanuit de visserij was daarvoor zeer wenselijk. Eind september heeft VisNed namens de aangesloten PO's een aanzet gedaan voor een visie, waarna vanuit VisNed het aanbod is gedaan om een gezamenlijke sectorvisie te faciliteren. Eind november heeft dit tot een document geleid waar zeven van de acht Nederlandse producentenorganisaties en drie visserijverenigingen zich in konden herkennen. Dit document blijft ook in het vervolgtraject uitgangspunt voor de insteek van de aangesloten partijen die daarmee met één mond spreken aan de overlegtafels. Samen sta je sterker, ook in de uitstraling naar de gesprekspartners toe. De aangesloten partijen, te weten PO Delta Zuid, PO Texel, PO Urk, PO West, PO Wieringen, PO Redersvereniging voor de Zeevisserij, Garnalenvissersbond, NetVISwerk, Hulp in Nood en Ons Belang zullen de komende maanden blijven inzetten op een transparant proces en staan open voor uitbreiding van het aantal partners en inhoud, mits dit in lijn is met de eerder gemaakte afspraken, waaronder dat de Brexit, pulsvisserij en de aanlandplicht in een apart traject met LNV worden besproken. Het adviesrapport van het OFL dat aan minister van Nieuwenhuizen is aangeboden is hier te vinden.
Wijziging 50 kg-regelHoeveelheden aan boord gehouden vangsten tot 50 kg per reis hoeven volgens EU-regelgeving niet in het logboek genoteerd te worden. Tot nu toe boekte Nederland deze hoeveelheden ook niet van het quotum af. Met ingang van 1 januari 2019 is deze regel gewijzigd. Nederland is er vanuit Brussel op gewezen dat hoeveelheden kleiner dan 50 kg wel van het quotum afgetrokken moeten worden. Deze vangsten moeten bij de soorten tong, schol, kabeljauw en wijting dus van het individuele contingent of bijvangstaandeel afgetrokken worden. Het was al verplicht om in de definitieve vangstopgave van alle vangsten (ook kleiner dan 50 kg) op te nemen, maar nu worden ook deze kleine vangsten van het quotum afgeboekt. Omdat voor niet-contingenthouders een overgangsperiode van 2 jaar wordt toegestaan, heeft LNV/RVO voor de genoemde 4 soorten een aparte pot gevormd waarop kleine vangsten van deze groep vissers afgeboekt worden. VisNed heeft inmiddels bij RVO bezwaar gemaakt tegen deze regeling, die in feite ten laste komt van contingenthouders. Volgens VisNed is de enige juiste oplossing dat deze groep vissers zelf vangstrechten verwerft en lid wordt van een PO om eventueel vis te huren, deelnemers in een groepscontingent moeten dat immers ook. Gevolgen voor rog De wijziging in de 50 kg-regel heeft ook gevolgen voor de vangstmogelijkheden van rog. Tot nu toe was er de mogelijkheid voor rogsoorten om minder dan 50kg aan te voeren zonder dat dit ten laste van het rogquotum kwam. Nu alle rogaanvoer van het quotum afgeboekt wordt, is de PO-maatregel gewijzigd en is deze in verband met het krappe quotum op maximaal 160 kg per visreis gezet. Publieke consultatie MSC assessmentVan het MSC assessmenttraject, waar verschillende visserijen van de Coöperatieve Visserij Organisatie (CVO) in deelnemen, is onlangs de publieke consultatiefase van start gegaan. Naast de hercertificering van het Noordzeetong en -scholcertificaat, maken ook nog niet eerder gecertificeerde visserijen onderdeel uit van het proces. CVO neemt deel in een gezamenlijk assessmenttraject met Deense (DFPO), Zweedse (SFPO) en Duitse (EZG) collega’s. Doelstelling van het gezamenlijk optreden is om zoveel mogelijk kostenbesparing te realiseren. De consultatieperiode loopt tot en met 22 februari 2019. Gedurende deze periode kunnen partijen een zienswijze indienen op de conceptrapportages die ten behoeve van de consultatie zijn gepubliceerd. Voor zover gegrond worden wijzigingen naar aanleiding van de ingediende zienswijzen doorgevoerd, waarna een bezwaarperiode gaat lopen. Wanneer deze is afgerond worden de definitieve uitkomsten van het assessment bekend gemaakt. Meer informatie is op de website van MSC te vinden via deze link. Visserijpoort 5 februari: vissen in een zee vol windmolensVisNed en de PFA organiseren samen weer een Visserijpoort om politici en beleidsmedewerkers te informeren over actualiteiten in de visserij. De eerstvolgende is gepland voor dinsdag 5 februari aanstaande van 17:00-19:00u. Locatie is als vanouds het Perscentrum Nieuwspoort in Den Haag. De PFA en VisNed hebben gekozen voor het onderwerp ‘Vissen in een Noordzee vol Windmolens’. De grootschalige uitrol van Wind op Zee is onderdeel van het (concept) Klimaatakkoord en heeft grote gevolgen voor alle gebruikers van de Noordzee, waaronder de visserij. Het programma voor de Visserijpoort is bijna rond en het is de bedoeling dat uitgenodigde sprekers zullen ingaan op de vraag wat de bouw van windparken voor gevolgen heeft, gezien vanuit de stakeholders: Olie- en Gassector, NGO’s en Windsector. Vanzelfsprekend zal VisNed de problematiek vanuit het perspectief van de visserijsector over het voetlicht brengen. Vanwege alle voorliggende beleidsplannen heeft VisNed gefaciliteerd in het opstellen van een visiedocument: "Visserij in een Noordzee vol Windmolens." Dit visiedocument is voortgekomen uit de inbreng van tien visserijorganisaties en vormt het gezamenlijke vertrekpunt voor inbreng in het ontwikkelen van een Noordzeeakkoord met andere Noordzeegebruikers. Door alle windmolenplannen komt de visserij enorm in de verdrukking. De partners (de vijf PO's die samenwerken onder de koepel VisNed, vissersverenigingen Ons Belang en Hulp in Nood, NetVISwerk, Garnalenvissersbond en de PO RvZ) willen bij de Visserijpoort de visie onder de aandacht en een brede gedachtewisseling op gang brengen. We vragen u alvast de datum te reserveren in uw agenda en u via de link hieronder te registreren. Gezien het relatief beperkt aantal plaatsen in de zaal verzoeken wij u om u snel te registreren.
Graag tot ziens op 5 februari in Perscentrum Nieuwspoort.
Open dagen visserijscholen STC Stellendam en Katwijk 19 januariDe visserijscholen in Stellendam en Katwijk organiseren op zaterdag 19 januari 2019 open dagen van 10.00 tot 14.00 uur. De locatie Stellendam is naast de opleiding zeevisvaart (BBL/BOL) tevens gespecialiseerd in de opleiding zeevaart (BOL). Zoals iedere grote open dag is het ook het bedrijfsleven aanwezig; Maaskant, Padmos, VisNed, Vissersbond, EMK, Prosea, Wartsilia SAM, Promac, Van Gemert en Zoon, J.P. de Wit assurantiën, Van Wijk installaties en constructies, Coöperatie Westvoorn, Wetec, United Fish Auctions, Visserij innovatie centrum Zuid West Nederland, Rederij v/d Zwan/Quotter en Pro-Liqiud. De open dag is gegroeid tot een dag waar schippers en bemanningsleden van de vissersvloot graag komen om elkaar te spreken en netwerken. Tijdens de open dag zijn alle faciliteiten binnen de school te bezoeken. In de lokalen is het lesmateriaal in te zien, er worden demonstraties visfileren en visnetten maken en -repareren gegeven door (oud) leerlingen. Ook wordt er vis gebakken. Docenten en leerlingen zijn aanwezig en vertellen graag over de opleidingen en de school. De vertegenwoordigers van de bedrijven beantwoorden vragen en verstrekken informatie over banen, de sector en stageplaatsen. Ze staan er voor de (nieuwe) leerlingen en hun ouders/verzorgers, maar ook voor het bedrijfsleven van de visserijsector. Alle geïnteresseerden in de school, opleidingen en/of de aanwezige bedrijven uit de visserij- en maritieme sector zijn van harte welkom op zaterdag 19 januari 2019 tussen 10.00 en 14.00 uur. Op vrijdag 18 januari is de school ook geopend tussen 18.00 en 21.00 uur. Locaties: Contactpersoon open dag Stellendam: Open Dag ROC Friese Poort Urk zaterdag 26 januariOp zaterdag 26 januari organiseert ROC Friese Poort op locatie Urk van 09.30 uur tot 13.00 uur een Open Dag voor potentiële studenten en hun ouders. Studenten voor de opleidingen binnenvaart, koopvaardij en visserij krijgen zo alvast een beeld bij de school waar ze een belangrijk deel van hun leven dagelijks studeren. Ook volwassenen kunnen terecht voor informatie over verschillende volwassenenopleidingen, -cursussen en trainingen op nautisch gebied. Dit volwassenenonderwijs is flexibel ingericht en bedoeld voor zowel particulieren als voor (medewerkers van) organisaties.
Tijdens de open dag zijn alle faciliteiten binnen de school, zoals de brugsimulatoren en de machinekamer, te bezoeken. Docenten en studenten vertellen graag over de opleidingen en de school. In de lokalen is lesmateriaal in te zien, worden demonstraties visnetten maken en repareren en vis fileren getoond door de studenten. Ook wordt er vis gebakken. Voor de studenten die van buiten de regio komen zijn er kosthuizen op Urk beschikbaar. De kosthuizen voorzien in onderdak en voeding voor een redelijke prijs en bieden ook een plek om te ontspannen, samen tv te kijken of een spelletje te doen. Docenten vertellen ook daar graag meer over. ROC Friese Poort helpt studenten graag bij het maken van de juiste studiekeuze. Een gewichtige beslissing die studenten jaren aan de mbo-instelling bindt. Dat ROC Friese Poort op de goede weg is bewijst de pas uitgebracht keuzegids mbo 2019. Volgens deze keuzegids is ROC Friese Poort de beste ROC van Flevoland en Friesland. Landelijk staat ROC Friese Poort in de top vijf. Kijk voor de meest actuele informatie, de adresgegevens en voor aanmelding op www.rocfriesepoort.nl/opendag
Meld je aan voor Vishack IIHet thema van de tweede Vishack die op 15 en 16 februari georganiseerd wordt op Urk is 'afval'. De afgelopen jaren zijn er, mede dankzij de Green Deal Visserij voor een Schone Zee, grote stappen gezet om afvalmanagement aan boord, op de haven, en initiatieven als Fishing for Litter te verbreden en verbeteren. De ramp met het containerschip MSC Zoë maakt duidelijk dat de aankomende decennia vissers geconfronteerd zullen blijven met afvalopslag, opgevist afval en faciliteiten op de haven voor (liefst gescheiden) afvalafgifte. Reden te meer om met elkaar na te denken over praktische en creatieve oplossingen voor afvalmanagement. VisNed roept haar leden op om deel te nemen en het geluid uit de praktijk in te brengen in het proces. De afgelopen jaren is er al veel verbeterd in de afvalverwerking en -afgifte binnen de visserijsector. Zo kunnen vissers op veel havens al gescheiden afval inleveren en zijn de faciliteiten verbeterd in overleg met gebruikers. Via Fishing for Litter halen vissers bovendien jaarlijks 300ton afval uit zee. Er zijn echter nog wel verbeterpunten op het vlak van afvalmanagement aan boord en aan de wal. Aan de hand van vier thema’s willen we met elkaar gaan kijken hoe we hier iets tegen kunnen doen. De 4 thema’s zijn:
Het programma In navolging van de succesvolle Vishack van vorig jaar zal de aankomende Vishack plaatsvinden op 15 en 16 februari op Urk. Gedurende 33 uur zal gewerkt worden in groepen, bestaande uit onder anderen vissers, wetenschappers en ondernemers, aan bovenstaande vier 'challenges'. Aanmelden kan via de website van Stichting de Noordzee. Vrijdagochtend start met een korte excursie en uitleg over de visserijsector en de afvalproblematiek. Na de excursie worden vier uitdagingen gepresenteerd. De uitdagingen zijn van tevoren door ervaringsdeskundigen (o.a. vissers en wetenschappers) geformuleerd. Vervolgens gaan we in groepen aan de slag. Ontwerpen, programmeren, schrijven, schaalmodellen maken: de multidisciplinaire teams grijpen alles aan voor een mooie oplossing. Zaterdagmiddag kiest de jury het beste idee. Waarom meedoen? De Vishack is een mooie kans om in een unieke samenstelling met andere deelnemers samen te werken aan praktische en creatieve oplossingen. De winnaar krijgt een geldprijs van €2000,- om het idee verder uit te werken, en ondersteuning en PR bij het doorontwikkelen van de resultaten. Voor wie: o.a. vissers, visserij-experts, designers, gedragsdeskundigen, techneuten, data-experts Meer informatie over de locatie: Voor verder vragen kunt u mailen naar vishack@noordzee.nl Fiscaal voordeel voor vissers met éénmanszaakHeeft u een visserijonderneming (gehad) in de vorm van een éénmanszaak, vist u zelf mee en betaalt u nog steeds de bijdrage zorgverzekeringswet (ZVW) aan de Belastingdienst? Meldt u dan bij Flynth adviseurs en accountants te Urk. De aanslagen ZVW hoeft u namelijk niet te betalen. Eind 2018 is hierover een uitspraak door de rechter gedaan. Er kan dan voor u succesvol bezwaar gemaakt worden en verzocht worden om teruggaaf van de reeds betaalde aanslagen. Deze teruggaaf kan oplopen tot een bedrag van maximaal € 27.000 over de afgelopen jaren in het meest gunstige geval. Neem voor de juiste argumentatie van het bezwaar contact op met fiscalist Gerco van der Spek via gerco.vanderspek@flynth.nl. Gerco van der Spek van Flynth adviseurs en accountants heeft in het verleden succesvol bepleit dat kottereigenaren in een vennootschap onder firma het nihil tarief voor de ZVW mogen toepassen. Hein Koning van HEIN KONING administratie en belastingadvies in Volendam heeft in vervolg hierop voor eigen rekening en risico een tijdrovende bezwaar en beroepsprocedure gevoerd voor de rechtbank. De rechtbank heeft bepaald dat ook de eigenaren van een eenmanszaak, die tevens deelvisser zijn, onder het nihil tarief van de ZVW vallen. In de praktijk vallen daarmee nu alle deelvissers onder dit tarief. PAP-regeling schol 2019Producentenorganisaties (PO's) zijn in het kader van marktregulering jaarlijks verplicht een Productie en Afzetprogramma (PAP) op te stellen en door de overheid te laten goedkeuren. In Nederland doen de PO’s dit in gezamenlijkheid via de Coöperatieve Visserijorganisatie (CVO). VisNed publiceert relevante zaken in haar nieuwsbrief, zoals de PO-maatregelen, o.a. voor schol, Noorse kreeft, roggen en tarbot/griet. Het volledige overzicht vindt u achterin deze nieuwsbrief en op onze website. Aanvoer 2018 De aanvoer van schol was vorig jaar bepaald niet overvloedig te noemen. Hieronder een aantal kengetallen betreffende aanvoer en prijsvorming:
Aanvoer schol op Nederlandse visafslagen: 2018: Totaal: 29.200 ton, omzet € 76.800.000,00 - € 2,58 Schol 4: 13.400 ton, omzet € 33.200.000,00 - € 2,36 2017: Totaal: 39.700 ton, omzet € 75.000.000,00 - € 1,89 Schol 4: 17.171 ton, omzet € 29.700.000.00 - € 1,73 2016: Totaal 47.145 ton, omzet € 81.000.000,00 - € 1,71 Schol 4: 20.605 ton, omzet € 32.500,00 - € 1,58 Conclusie: aanvoer 2018 t.o.v. 2017 meer dan 25 % lager, omzet hoger! PAP-regeling Ondanks het feit dat de aanvoer van schol tegenvalt, dienen de PO’s wel een PAP-regeling toe te passen. Het moge duidelijk zijn dat deze niet knellend hoeft te zijn. In verband met de korting op het scholquotum, zijn de hoeveelheden in de verschillende categorieën aangepast. De grens van 430 ton is dit jaar vastgesteld op 375 ton en 860 ton is vastgesteld op 750 ton. De nieuwe PAP-regeling ziet er als volgt uit:
Overzicht benutting visquota 2018Hieronder het meest recente benuttingsoverzicht van de uitputting in 2018 van de belangrijkste Nederlandse quota voor de kottervloot. Het overzicht is van 28 december 2018 wat betekent dat de aanvoer tot en met week 51 verwerkt zal zijn. Ter vergelijk onderstaand het overzicht per 31 december 2017 (tot en met week 52).
Totaaloverzicht PO-maatregelen 2019Ook in 2019 hebben de Nederlandse PO’s in CVO-verband maatregelen genomen om de benutting van een aantal nationale quota zo duurzaam mogelijk te maken en om vroegtijdige sluiting van deze quota te voorkomen. Voor zeebaars gelden door de overheid ingestelde maatregelen. Het totaaloverzicht: PAP-regeling schol:
Rog: Minimum aanvoermaat: 55 cm.
Tarbot, griet: Minimum aanvoermaat: 27 cm.
Tongschar: voor tongschar geldt een minimum maat van 25 cm waarbij de tongschar van 25 – 27 cm moet worden gesorteerd in een aparte klasse: tongschar IIIb of tongschar IV. Noorse kreeft: Noorse kreeft valt enerzijds onder Aanlandplicht maar tegelijk mogen ondermaatse Noorse kreeft gediscard worden onder de minimis-regeling, dus feitelijk is er niets gewijzigd t.o.v. vorig jaar. Daarom is de aanvoer en verhandeling van meer dan 35 stuks per kilogram door leden van PO verboden. Verder: max. 10% kreeftstaartjes per aanlanding. Zeebaars; Minimum maat voor zeebaars voor alle vlootsegmenten is 42 cm.
|
Postbus 59
8320 AB URK
Bezoekadres:
Vlaak 12 URK
Telefoon: 0527-684141
Fax: 0527-684166
Fotografie: oa. Albert de Boer, Willem Ment den Heijer en Jacob van Urk